Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kielletty aihe: Luomuviljely lisännyt hukkakauraa  (Luettu 7651 kertaa)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Sillä ei muuten sitte ole *****kaan väliä onko luomu, lesti, pakana, tavanomainen tai vaikka juoppoviljelijä, kaikilla sitä on. Se ketä väittää silmät soikeena ja peukalo perseessä ettei jostakin omistamastaan/hallinnoimastaan lohkosta löydy hukkista, voi suksia *****un ilman sauvoja ja siteitä. Tää hukkis on sen sortin Luigi Carraro et se livahtaa vaikka linnun paskan mukana ihan minne vaan. Leviäminen on käytännössä katsoen nykypäivän mentaliteetilla mahdotonta estää.
EU tai valtio jotenkin avustamaan torjunta-aineissa.

Ja nyt sit ei jaksa vääntää mistään luomuihmeestä ettei muka olis.
Jo toinen kerta kun täytyy kompata SKNää,   ::)

Hukkis ei ole ongelma jos sen ei anna räjähtää käsiin ja itse/naapuri ei tee siitä ongelmaa. Tänään yksi simenviljelijä kertoi että yhdellä mun lohkolla on hukkista, sanoin että mitä sitten. Ei ole mun ongelmani jos naapuri on siemenviljelijä. Kävin tarkastamassa tilanteen ja löysin viisi hukkista hehtaarilta, sen naapurinko takia mun olisi pitänyt ajaa 30 e/ha aineet peltoon? Paskat, mun sadon arvoon sillä ei ole mitään merkitystä, naapuri maksakoot mulle hukkisvapaudesta jos niin tahtoo.  ;D

Edit: Ja ennen kuin kukaan ehtii sanomaan että hukkiksen kerääminen on ilmaista niin; aikaa noin 4 ha kävelyyn meni matkojen kanssa noin 2,5 h, eli 18 e tuntipalkalla 45 x noin 1,5 sos. kuluja = 67,5 euroa, siihen lisäksi km-korvaus 10 km edestakaiselle matkalle a 0,45 = 9 euroa eli yhteensä 19,125 euroa hehtaari ja 15,30 euroa per hukkis...

PS. ja vaadin huojennusta TOS maksuuni...

Viimeksi muokattu: 05.08.11 - klo:23:57 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

luomuviljelijä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 599
Sillä ei muuten sitte ole *****kaan väliä onko luomu, lesti, pakana, tavanomainen tai vaikka juoppoviljelijä, kaikilla sitä on. Se ketä väittää silmät soikeena ja peukalo perseessä ettei jostakin omistamastaan/hallinnoimastaan lohkosta löydy hukkista, voi suksia *****un ilman sauvoja ja siteitä. Tää hukkis on sen sortin Luigi Carraro et se livahtaa vaikka linnun paskan mukana ihan minne vaan. Leviäminen on käytännössä katsoen nykypäivän mentaliteetilla mahdotonta estää.
EU tai valtio jotenkin avustamaan torjunta-aineissa.

Ja nyt sit ei jaksa vääntää mistään luomuihmeestä ettei muka olis.

Voi tulla etsimään ;)

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Sillä ei muuten sitte ole *****kaan väliä onko luomu, lesti, pakana, tavanomainen tai vaikka juoppoviljelijä, kaikilla sitä on. Se ketä väittää silmät soikeena ja peukalo perseessä ettei jostakin omistamastaan/hallinnoimastaan lohkosta löydy hukkista, voi suksia *****un ilman sauvoja ja siteitä. Tää hukkis on sen sortin Luigi Carraro et se livahtaa vaikka linnun paskan mukana ihan minne vaan. Leviäminen on käytännössä katsoen nykypäivän mentaliteetilla mahdotonta estää.
EU tai valtio jotenkin avustamaan torjunta-aineissa.

Ja nyt sit ei jaksa vääntää mistään luomuihmeestä ettei muka olis.
Minä väitän että löytyy peltoja missä ei ole hukkakauraa ja vielä vaikka kuinka paljon.Tämän lisäksi haluan pitää ne pellot puhtaana edelleenkin.Se että naapurit ei huolehdi hukkakaurasta vaarantaa siemenviljelijän elinkeinon.(Onneksi naapureillakaan ei ole)Vaatii kyllä ihan jatkuvaa tarkkailua johtuen siitä että jotkut suhtautuu välinpitämättömästi asiaan.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Sillä ei muuten sitte ole *****kaan väliä onko luomu, lesti, pakana, tavanomainen tai vaikka juoppoviljelijä, kaikilla sitä on. Se ketä väittää silmät soikeena ja peukalo perseessä ettei jostakin omistamastaan/hallinnoimastaan lohkosta löydy hukkista, voi suksia *****un ilman sauvoja ja siteitä. Tää hukkis on sen sortin Luigi Carraro et se livahtaa vaikka linnun paskan mukana ihan minne vaan. Leviäminen on käytännössä katsoen nykypäivän mentaliteetilla mahdotonta estää.
EU tai valtio jotenkin avustamaan torjunta-aineissa.

Ja nyt sit ei jaksa vääntää mistään luomuihmeestä ettei muka olis.
Minä väitän että löytyy peltoja missä ei ole hukkakauraa ja vielä vaikka kuinka paljon.Tämän lisäksi haluan pitää ne pellot puhtaana edelleenkin.Se että naapurit ei huolehdi hukkakaurasta vaarantaa siemenviljelijän elinkeinon.(Onneksi naapureillakaan ei ole)Vaatii kyllä ihan jatkuvaa tarkkailua johtuen siitä että jotkut suhtautuu välinpitämättömästi asiaan.
Saanko rojaltit tai huojennuksen tos-maksuuni jos lupaan olla vaarantamatta sun elinkeinoasi? Se sun elinkeinosi aiheuttaa mulle pirusti lisää työtä ja kustannuksia... Näin kärjistetysti.  :P
Nothing is Something Worth Doing

Lypsybotti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 896
Sillä ei muuten sitte ole *****kaan väliä onko luomu, lesti, pakana, tavanomainen tai vaikka juoppoviljelijä, kaikilla sitä on. Se ketä väittää silmät soikeena ja peukalo perseessä ettei jostakin omistamastaan/hallinnoimastaan lohkosta löydy hukkista, voi suksia *****un ilman sauvoja ja siteitä. Tää hukkis on sen sortin Luigi Carraro et se livahtaa vaikka linnun paskan mukana ihan minne vaan. Leviäminen on käytännössä katsoen nykypäivän mentaliteetilla mahdotonta estää.
EU tai valtio jotenkin avustamaan torjunta-aineissa.

Ja nyt sit ei jaksa vääntää mistään luomuihmeestä ettei muka olis.
Minä väitän että löytyy peltoja missä ei ole hukkakauraa ja vielä vaikka kuinka paljon.Tämän lisäksi haluan pitää ne pellot puhtaana edelleenkin.Se että naapurit ei huolehdi hukkakaurasta vaarantaa siemenviljelijän elinkeinon.(Onneksi naapureillakaan ei ole)Vaatii kyllä ihan jatkuvaa tarkkailua johtuen siitä että jotkut suhtautuu välinpitämättömästi asiaan.

Väitän myöskin, eikä omiltakaan ripsuilta löydy hukkista.

Naapurin jäähdyttelijä onkin sitten saanut viereiset 20 ha tasaisesti hukkiksen valtaan ihan 5 vuodessa, ja tänä vuonna jälki on ollut "hirviää"...

Koskahan meiltä löytyy tuon "sankarin" työn tuloksia? >:( VATTU!
Ehkä jo ensi vuonna! Jesss.  :D eiku :'(

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
[quote author=Matti link=topic=29308.msg476596#msg476596 Saanko rojaltit tai huojennuksen tos-maksuuni jos lupaan olla vaarantamatta sun elinkeinoasi? Se sun elinkeinosi aiheuttaa mulle pirusti lisää työtä ja kustannuksia... Näin kärjistetysti.  :P
Saat ne TOS-maksut anteeksi kun ostat sertifioitua siementä.En ymmärrä edelleenkään miksi hukkakauratilat käyttää omaa siementä.
Kun päästät sen hukkakauran leviämään niin aiheutat itsellesi lisää työtä,Kuten mainitsin minun naapureillakaan ei ole hukkakauraa.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
[quote author=Matti link=topic=29308.msg476596#msg476596 Saanko rojaltit tai huojennuksen tos-maksuuni jos lupaan olla vaarantamatta sun elinkeinoasi? Se sun elinkeinosi aiheuttaa mulle pirusti lisää työtä ja kustannuksia... Näin kärjistetysti.  :P
Saat ne TOS-maksut anteeksi kun ostat sertifioitua siementä.En ymmärrä edelleenkään miksi hukkakauratilat käyttää omaa siementä.
Kun päästät sen hukkakauran leviämään niin aiheutat itsellesi lisää työtä,Kuten mainitsin minun naapureillakaan ei ole hukkakauraa.

On myös aika välinpitämättömiä siemenviljelijöitä, jotka eivät kunnolla viitsi tarkistaa peltojaan kitkemisestä puhumattakaan elleivät ole tarkastuksessa jääneet kiinni. Sertifioitu siemen on mahdollinen hukkakauran tilalletuoja, vaikka mitä sanottaisiin. Kuten myös urakoitsijan puimuri ja maata muokkaavat koneet. Se on kyllä täyttä typeryyttä, jos omaa siementä otetaan lohkolta jolla on hukkakauraa.

Terminator

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7310
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Hukkakaurantorjuntaan on helppo konsti. Hallinto laittaa vain 3 kertaa kesässä niito velvoitteen LHP pelloille ja viherlannoitusnurmille. Mullakin on ihan vieressä lohkoja joissa kasvaa hyvä maitohorsmikko naapurin LHP pellolla ja sitä ei tarvii tällä hetkellä niittää kuin kerran 3 vuoteen. :o
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Sillä ei muuten sitte ole *****kaan väliä onko luomu, lesti, pakana, tavanomainen tai vaikka juoppoviljelijä, kaikilla sitä on. Se ketä väittää silmät soikeena ja peukalo perseessä ettei jostakin omistamastaan/hallinnoimastaan lohkosta löydy hukkista, voi suksia *****un ilman sauvoja ja siteitä. Tää hukkis on sen sortin Luigi Carraro et se livahtaa vaikka linnun paskan mukana ihan minne vaan. Leviäminen on käytännössä katsoen nykypäivän mentaliteetilla mahdotonta estää.
EU tai valtio jotenkin avustamaan torjunta-aineissa.

Ja nyt sit ei jaksa vääntää mistään luomuihmeestä ettei muka olis.
Minä väitän että löytyy peltoja missä ei ole hukkakauraa ja vielä vaikka kuinka paljon.Tämän lisäksi haluan pitää ne pellot puhtaana edelleenkin.Se että naapurit ei huolehdi hukkakaurasta vaarantaa siemenviljelijän elinkeinon.(Onneksi naapureillakaan ei ole)Vaatii kyllä ihan jatkuvaa tarkkailua johtuen siitä että jotkut suhtautuu välinpitämättömästi asiaan.
Saanko rojaltit tai huojennuksen tos-maksuuni jos lupaan olla vaarantamatta sun elinkeinoasi? Se sun elinkeinosi aiheuttaa mulle pirusti lisää työtä ja kustannuksia... Näin kärjistetysti.  :P

Ööö, siis miten niin lisää kustannuksia ja työtä?
Peltojen kiertäminen ja mahdollisten löytyvien hukkakaurojen kitkeminen on ihan normaali perus viljelytoimenpide, ei mikään ylimääräinen työ tai kustannus.
Sitten jos tuo laiminlyödään ja joudutaan turvautumaan kemialliseen torjuntaan tai massiivisempiin kitkentätalkoisiin voidaan puhua ylimääräisestä kustannuksesta ja aika pitkälti itseaiheutetusta sellaisesta.
Hukkakaura on torjuttava rikkakasvi siinä missä juolavehnä tai vaikka valvatti, tuskin kukaan kyseenalaistaa niitten torjuntaa tai valittaa siitä kuinka kalliiksi se tulee.
Ilmeisesti ei  kuitenkaan ole vielä "tarpeeksi" hukkakauran pahoin valtaamia peltoja että ennakoivan torjunnan tärkeys ja edullisuus ymmärrettäisiin..


Viimeksi muokattu: 06.08.11 - klo:12:53 kirjoittanut bouli

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Hukkakauran kitkeminen lienee valtava lisäurakka verrattuna vuosittaiseen tarkastukseen mikä ainakin täälläpäin on siementilojen tapa.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Sillä ei muuten sitte ole *****kaan väliä onko luomu, lesti, pakana, tavanomainen tai vaikka juoppoviljelijä, kaikilla sitä on. Se ketä väittää silmät soikeena ja peukalo perseessä ettei jostakin omistamastaan/hallinnoimastaan lohkosta löydy hukkista, voi suksia *****un ilman sauvoja ja siteitä. Tää hukkis on sen sortin Luigi Carraro et se livahtaa vaikka linnun paskan mukana ihan minne vaan. Leviäminen on käytännössä katsoen nykypäivän mentaliteetilla mahdotonta estää.
EU tai valtio jotenkin avustamaan torjunta-aineissa.

Ja nyt sit ei jaksa vääntää mistään luomuihmeestä ettei muka olis.
Minä väitän että löytyy peltoja missä ei ole hukkakauraa ja vielä vaikka kuinka paljon.Tämän lisäksi haluan pitää ne pellot puhtaana edelleenkin.Se että naapurit ei huolehdi hukkakaurasta vaarantaa siemenviljelijän elinkeinon.(Onneksi naapureillakaan ei ole)Vaatii kyllä ihan jatkuvaa tarkkailua johtuen siitä että jotkut suhtautuu välinpitämättömästi asiaan.
Saanko rojaltit tai huojennuksen tos-maksuuni jos lupaan olla vaarantamatta sun elinkeinoasi? Se sun elinkeinosi aiheuttaa mulle pirusti lisää työtä ja kustannuksia... Näin kärjistetysti.  :P

Eihän se ole lisää työtä. Hukkakauran torjunta on lakisääteinen asia, eikä mikään valintakysymys. Hukkakauran torjumattomuutesi aiheuttaa naapureille lisätyötä ja -kustannuksia.

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Valvattipellot komeen keltasena kuin rypsiä hohtaa täällä, luomua on ja
joku toinen pelto violettinä ohdaketta  :P
Tulee kohta lumipyry kesken syksyn kun tuuli siementä levittää  :P :P :P
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Eihän se ole lisää työtä. Hukkakauran torjunta on lakisääteinen asia, eikä mikään valintakysymys. Hukkakauran torjumattomuutesi aiheuttaa naapureille lisätyötä ja -kustannuksia.
Kun minä lähden kotoani pellolle, niin kaikki se on työtä ja hukkakauran ylenpalttinen torjunta lisää työmäärääni. Miten niin se muka ei olisi lisätyötä?

Mutta juurikin tuosta lakisääteisyydestä on kyse ja se on se suurin kivi minunkin kengässäni. Ja se, mitä minä täällä kirjoittelen ei todellakaan tarkoita sitä, että en torjuisi hukkakauraa omilta pelloiltani. Mulla on about 12% pelloista nurmella aina kolme vuotta kerrallaan, ja nytkin kaikki ongelmahukkislohkot on nurmena, rypsiä on about 20-25% peltoalasta ja rypsille ajan aina juolaheinä/hukkisaineen, näiden toimenpiteiden lisäksi torjun hukkakauraa kemiallisesti jos se tuntuu tarpeelliselle, uusin kylvösiemeneni usein (helpotus matille) ja siemenen otan aina hukkisvapaalta pellolta. Kaiken tämän seurauksena on se, että hukkakauraa on pelloilla, mutta se on hyvin hallinnassa. Minä en todellakaan aio muutaman jämäyksilön vuoksi alkaa kahlaamaan kaikkia peltoja lävitse.

Laki hukkakaurasta on armottomasti vanhentunut, se on tehty aikakautena jolloin tilat oli puutarhan kokoisia paskalänttejä, kärrykuormalla sai uuden traktorin ja viranomaiset säätivät maataloustulosta. Nykyisin tilat ovat suurempia ja resursseja on, etenkin aikaa, on isoilla tiloilla vähemmän. Ja toisekseen, missä muussa EU maassa ollaan yhtä fanaattisia hukkakauran suhteen? Ei missään. Siellä tilanne on hyväksytty, sen kanssa koitetaan elää ja kanta pitää kurissa. Ilman lakeja.

Ja mitä tulee hukkiksen vertaamisessa muihin rikkakasveihin, niiden torjunnasta ei ole lakeja ja viljelijä voi itse tehdä päätöksen millä aktiivisuudella ja millä keinoilla niitä torjuu. Vertaus siis on huono.

Ja jos hukkakaura on ongelma siemenviljelijöiden elinkeinolle, niin siinä tapauksessa siemenviljelijät on ongelma mun elinkeinoni kannattavuudelle. Se on täysin itsepetosta väittää, että hukkiksen fanaattisesta torjunnasta ei aiheudu kustannuksia, samalla logiikalla saadaan kannattamaan kaikki muutkin turhat hankinnat. Jätetään vain jotain kuluja laskematta.

sammakko
Nothing is Something Worth Doing

Horttanainen

  • Vieras
Sertisiemenvehnällä kylvetystä lohkosta löysin hukkakauraa, vaikka ei ikinä aiemmin ole tältä lohkolta löytynyt hukkista.
Se ei tietenkään todista että hukkis olisi  ollut siemenen seassa, varsinkin kun ne kaurat oli aivan pellon reunassa, vilkasliikenteinen  maantie menee vieressä.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Sertisiemenvehnällä kylvetystä lohkosta löysin hukkakauraa, vaikka ei ikinä aiemmin ole tältä lohkolta löytynyt hukkista.
Se ei tietenkään todista että hukkis olisi  ollut siemenen seassa, varsinkin kun ne kaurat oli aivan pellon reunassa, vilkasliikenteinen  maantie menee vieressä.

Siementapausta selvitettäessä katsotaan kasvaako hukkis kylvörivissä. Jos ei, niin on tullut muualta. Muuten ehkä.