Taas hyvä esimerkki siitä, kuinka "etujärjestö" ajaa etujamme:
"""5. Käyttöoikeuden hankkiminen maapohjaan ja hinnoittelu
Käyttöoikeussopimus tehdään maanomistajan ja reitin pitäjän kesken. Maastoliikennelaissa
on määrätty, että reitin pitäjänä voi olla kunta, kuntayhtymä, valtio, yhteisö tai elinkeino nharjoittaja.
Tällöin näiden tahojen edustaja on sopimuksen toinen osapuoli. Kun ajatuksena
on perustaa koko maakuntaa kattava reitistö , kunnat tai kuntayhtymät tulisi vat tällöin olemaan
reitin pitäjiä. Näin muodoin tarkoituksen mukaista olisi, että kunnat suorittaisivat joko
omana työnä maankäyttöoikeuden hankkimisen tai ostaisivat sen konsulttityönä.
Maankäyttöoikeuden luovuttamisesta maanomistajalle maksetaan kertakorvaus. Korvauksia
koskeva suositus on Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto Ry:n 1.5.2000 antamassa
moottorikelkkareittejä koskevassa suosituksessa. Moottorikelkkailureitin korvausperusteet
- kohdassa 1 mainitaan seuraavaa: Korvaukset moottorikelkkareitin aiheuttamista haitoista
ja vahingoista määritetään tässä suosituksessa ja soveltuvin osin maanmittauslaitoksen
julkaisussa - Korvaussuositukset kiinteistövahingoissa - annettujen periaatteiden ja
korvaustaulukoiden mukaisesti. Korvaukset tulee määrittää kertakorvauksina. Myöhemmin
ilmenevistä menetyksistä määritetään korvaukset erikseen. Korvaussummat maksaa reitin
pitäjä.
Maastopohjasta riippuen suosituksen mukainen kilometrikorvaus vaihtelee paljonkin. Joutomaalla
korvaus on muutamia kymmeniä euroja kilometriltä , metsämaalla ja peltomailla
korvaus voi nousta satoihinkin euroihin kilometriltä.
Valtion tuen saaminen reittien toteuttamiseen ja ylläpitoon edellyttää, että maanomistajien
kanssa tehdään riittävän pitkäaikaiset, noin 30 vuoden, maankäyttösopimukset. Reittitoimitukset
tehdään ainakin tärkeimmille reitin osille ja jos sopimukseen ei muuten päästä."""
Lähde:
http://www.keskisuomi.fi/filebank/165-moottorikelkka.pdf