Mikä fiddu siinä on, jotta maitoparonin pitäisi kaikki lomansa kustantaa täysimääräisesti itse.
Jos olen ymmärtänyt asian likikään oikein, niin eläin kuitenkin on elävä olento, ja se vaatii 24/365 huolenpitoa, ja tuo lomitusdsydeemi on käsittääkseni osa, siis neuvoteltu osa kotieläintilan "tuloa". Jo eläinsuojelullisesta syystä.
Korjatkaa ihmeessä jos olen aivan väärässä.
*** Niin. Onko maitoparoni tuottaja vai yrittäjä. Mikäli paroni mieltää olevansa tuottaja ja kokee elävänsä ajassa , jossa maataloustuloratkaisut on tätä päivää. Lomitusjärjestelmä on silloin hänen näkökannastaan perusteltu. Mikäli paroni pitää itseään yrittäjänä, hän luonnollisesti pitää kunnia-asianaan kustantaa itse yrityksensä kautta lomittajansa. Mielestäni nykyiset kotieläintilat on jo sitä suuruusluokkaa, että saadut investointiavustukset ja korkotuet on riittävä kädenojennus yrittämiseen. En pidä vuosittaisten lomittajien kustantamista enää perusteltuna.
Kaiken kaikkiaan maatalouden tulisi pyrkiä kohti puhdasta YRITTÄMISTÄ. Silloin tälläiset sosiaalietuudet pitäisi poistaa kaikkien muitten vastaavien hapatusten kanssa , joita duunareilla on pilvin pimein, yhtä rysyä. Tottakai.
Tarkoittaiskos tuo puhdas YRITTÄMINEN sitten myös sitä, että tuottajat saisivat tuotteen hinnassa kaikki kulunsa, myös pääoma- ym. kulut korkoineen ja lakisääteisine maksuineen ja vielä palkan työlleen ja KULUTTAJAT vuorostaan hakisivat sosiaalietuutensa soskusta tai jostakin muusta asiaankuuluvasta virastosta.
Oliskohan hienoa katsoa, kun pääministerinkin akka prisman kassalla kyseleis;
-"Mistähän minä nyt voisin hakea sitä köyhänapua tähän friteerattuun mustekalahampurilaiseen".
Siitä se mahtaisi vasta nousta helvetillinen jammakka, jos ruoka todella hinnoiteltaisiin sen todelliseen arvoon.
Kai sen nyt jokainen omilla aivoillaan ajatteleva tietää, jotta niinsanottu maataloustuki on todellisuudessa syömistuki kuluttajille ja sen turvin tulisi kaikilla sosiaaliryhmillä olla edes jonkinlainen mahdollisuus ostaa ruokansa.
Nyt tietysti joku viisas sanoo, jotta paskapuhetta, mutta näin se vaan on ja näin se on ulkomaillakin. Syömistuki se on sielläkin.