Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kirvoja syysvehnässä  (Luettu 4055 kertaa)

sikaniska

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 274
Kirvoja syysvehnässä
Hukkisten etsiskely vaihtui kestakin ajoon (tähät aika karun näköisiä). Ajon jälkeen ihmettelin, miksi aiemmin ole kierrellyt hukkiksia traktorilla ;D
Onko muilla ollut kirva ongelmia, mulla ainakin eka kerta?

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Kirvoja syysvehnässä
En ainakaan huomaanuu mitään ongelmallistA.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
Vs: Kirvoja syysvehnässä
Hukkisten etsiskely vaihtui kestakin ajoon (tähät aika karun näköisiä). Ajon jälkeen ihmettelin, miksi aiemmin ole kierrellyt hukkiksia traktorilla ;D
Onko muilla ollut kirva ongelmia, mulla ainakin eka kerta?

Näkyi joissakin tähkissä kun kävin ihmettelemässä.

Nopeasti tilanteet muuttuu, vastikään näytti kasvusto loistavalta, nyt jo pelottaa mitä tulee puidessa. Tiheää ja pitkää Urhoa ts. kasvusto aina märkää, varsinkin näillä keleillä. Löytyi tyvilaikkua, mustatyveä ja ruskolaikkua. Härmää luonnollisesti vaikka kuinka ::)

Tautiaineet jne. lääkeet saanut, mutta tuo mustatyvi taitaa tehdä rankasti pahojaan ennenkuin jyvät täyttyy. On kevyttä puitavaa kun ei ole kuin korret tyhjine tähkineen, ja osa ottaa lepoa jo nyt, nitkahtaneet nurin pystykasvuston seassa :P Maalaji erm Kht, mustatyven lempialusta ja esikasvina ohra, suorakylvetty syysvehnä suoraan ohran sänkeen.

Täytyy huomenna käydä paremmilla pelloilla missä esikasvina rypsi, onneksi tuota ohran sänkeen kylvettyä vain yksi vajaa 4ha:n lohko. Kauempaa näyttää sekin hyvältä mutta karu on totuus lähempää tutkiessa :P
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Kirvoja syysvehnässä
Tiheää ja pitkää Urhoa ts. kasvusto aina märkää, varsinkin näillä keleillä. Löytyi tyvilaikkua, mustatyveä ja ruskolaikkua. Härmää luonnollisesti vaikka kuinka ::)

Tautiaineet jne. lääkeet saanut, mutta tuo mustatyvi taitaa tehdä rankasti pahojaan ennenkuin jyvät täyttyy. On kevyttä puitavaa kun ei ole kuin korret tyhjine tähkineen, ja osa ottaa lepoa jo nyt, nitkahtaneet nurin pystykasvuston seassa :P Maalaji erm Kht, mustatyven lempialusta ja esikasvina ohra, suorakylvetty syysvehnä suoraan ohran sänkeen.

Täytyy huomenna käydä paremmilla pelloilla missä esikasvina rypsi, onneksi tuota ohran sänkeen kylvettyä vain yksi vajaa 4ha:n lohko. Kauempaa näyttää sekin hyvältä mutta karu on totuus lähempää tutkiessa :P

Osin todella harvassa luomu-Urhossa samaa vikaa. Lohko ollut viimeksi vehnällä 2005 ja sen jälkeen nurmella.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
Vs: Kirvoja syysvehnässä
Tiheää ja pitkää Urhoa ts. kasvusto aina märkää, varsinkin näillä keleillä. Löytyi tyvilaikkua, mustatyveä ja ruskolaikkua. Härmää luonnollisesti vaikka kuinka ::)

Tautiaineet jne. lääkeet saanut, mutta tuo mustatyvi taitaa tehdä rankasti pahojaan ennenkuin jyvät täyttyy. On kevyttä puitavaa kun ei ole kuin korret tyhjine tähkineen, ja osa ottaa lepoa jo nyt, nitkahtaneet nurin pystykasvuston seassa :P Maalaji erm Kht, mustatyven lempialusta ja esikasvina ohra, suorakylvetty syysvehnä suoraan ohran sänkeen.

Täytyy huomenna käydä paremmilla pelloilla missä esikasvina rypsi, onneksi tuota ohran sänkeen kylvettyä vain yksi vajaa 4ha:n lohko. Kauempaa näyttää sekin hyvältä mutta karu on totuus lähempää tutkiessa :P

Osin todella harvassa luomu-Urhossa samaa vikaa. Lohko ollut viimeksi vehnällä 2005 ja sen jälkeen nurmella.

Tuolla lohkolla  2007 ja 2008 Rypsiä, koemielessä kaksivuotta putkeen ja sen jälkeen kevätvehnää, kaksi ohravuotta ja nyt syysvehnää. Onneksi kevätrypsin jälkeen oleva kasvusto näyttää paremmalta, mutta puidessa näkee kilot, tyhjää on tähkissä ja tyhjiä tähkiä. Taitaa jäädä ennätyssadot haaveeksi. Kai se uskottava, että syysvehnä ei ole keveiden maiden kasvi...
Suunnilleen kuuta tavoittelee ja sato jää viiteen tonniin.

Ruisvehnä lienee parempi kasvi keveille maille, rukiista saa kuin uudet siemenet :P
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

sikaniska

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 274
Vs: Kirvoja syysvehnässä
Täällä E-P:llä syysvehnien tilanne tällähetkellä ok (totuus näkyy sitten laarissa) ;D .Aika käsittämätöntä, kun syysvehnäpelloissa ei kasva hukkista. Kuuden vuoden ajan (mitä olen harrastellu) :-X, niin ainuttakaan hukkista ole löytynyt. Mistähän johtuu? Onko samantyyppisiä kokemuksia? Taasen luohoa on ilmestynyt, aina jotain >:(

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Kirvoja syysvehnässä
Täällä E-P:llä syysvehnien tilanne tällähetkellä ok (totuus näkyy sitten laarissa) ;D .Aika käsittämätöntä, kun syysvehnäpelloissa ei kasva hukkista. Kuuden vuoden ajan (mitä olen harrastellu) :-X, niin ainuttakaan hukkista ole löytynyt. Mistähän johtuu? Onko samantyyppisiä kokemuksia? Taasen luohoa on ilmestynyt, aina jotain >:(

Olen muinoin tehnyt virkatyönäkin hukkistarkastuksia ja aina maaseudulla kulkiesa tulee katseltua sillä silmällä. En ole hk löytänyt syysviljasta enkä pientareelta. Kai se tarvitsee valoannoksen keväällä (muokkaus) tai jotain.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
Vs: Kirvoja syysvehnässä
Täällä E-P:llä syysvehnien tilanne tällähetkellä ok (totuus näkyy sitten laarissa) ;D .Aika käsittämätöntä, kun syysvehnäpelloissa ei kasva hukkista. Kuuden vuoden ajan (mitä olen harrastellu) :-X, niin ainuttakaan hukkista ole löytynyt. Mistähän johtuu? Onko samantyyppisiä kokemuksia? Taasen luohoa on ilmestynyt, aina jotain >:(

Olen muinoin tehnyt virkatyönäkin hukkistarkastuksia ja aina maaseudulla kulkiesa tulee katseltua sillä silmällä. En ole hk löytänyt syysviljasta enkä pientareelta. Kai se tarvitsee valoannoksen keväällä (muokkaus) tai jotain.

Siinäkö syy ettei löytynyt viime vuonna syysrypsistäkään vaikka pesäkkeen paikka metrilleen tiedossa. Nyt löytyi ohrapellosta tutusta paikkaa eli eivät hävinneet vaikka viime vuonna hukassa olivatkin ::)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

sikaniska

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 274
Vs: Kirvoja syysvehnässä
Mikä on syysrypsin " viimmeinen jättöviikko "? Paljonko siemenkiloja/salttua hehtaarille? Monesti meinnannu kokeilla, nyt olis saumat kun ensvuonna muutenkin tarkoituksena laittaa rypsiä.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1582
Vs: Kirvoja syysvehnässä
Mikä on syysrypsin " viimmeinen jättöviikko "? Paljonko siemenkiloja/salttua hehtaarille? Monesti meinnannu kokeilla, nyt olis saumat kun ensvuonna muutenkin tarkoituksena laittaa rypsiä.

http://www.naturcom.fi/syysrypsi/

Itte meinasin tuos kuunvaihteessa kylvää.. saa nyt nähdä tuleeko syysrypsin puinti vai kylvö ensin  ::)

Onnistuuko muuten 2 vuotta peräjälkeen syysrypsiä... nyt puuttuu vajaa hehtaari suunnitellusta kylvöalasta että saapi pohjoisen tuen (vaimikäsenyton, siis 10% alasta ) vehnien tai kaurojen puinnin jälkeen elokuun lopulla taitaa olla turha kylveskellä..  :-[

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Kirvoja syysvehnässä
Täällä E-P:llä syysvehnien tilanne tällähetkellä ok (totuus näkyy sitten laarissa) ;D .Aika käsittämätöntä, kun syysvehnäpelloissa ei kasva hukkista. Kuuden vuoden ajan (mitä olen harrastellu) :-X, niin ainuttakaan hukkista ole löytynyt. Mistähän johtuu? Onko samantyyppisiä kokemuksia? Taasen luohoa on ilmestynyt, aina jotain >:(

Olen muinoin tehnyt virkatyönäkin hukkistarkastuksia ja aina maaseudulla kulkiesa tulee katseltua sillä silmällä. En ole hk löytänyt syysviljasta enkä pientareelta. Kai se tarvitsee valoannoksen keväällä (muokkaus) tai jotain.

Ooon itte ihmetelly samaa asiaa. Mutta pientareelta löydin tänäänkin. Voipi olla että syysviljan varhainen kasvu ja varjostus saa hukkakauran odottamaan otollisempaa aikaa. On se vaan niin pirullinen kasvi.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

sikaniska

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 274
Vs: Kirvoja syysvehnässä
Jep ??? Mutta, toi luoho hieman huolestuttaa, seuraava hukkis?

Kohta-Sippoolan Kaappoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 623
Vs: Kirvoja syysvehnässä
Täällä E-P:llä syysvehnien tilanne tällähetkellä ok (totuus näkyy sitten laarissa) ;D .Aika käsittämätöntä, kun syysvehnäpelloissa ei kasva hukkista. Kuuden vuoden ajan (mitä olen harrastellu) :-X, niin ainuttakaan hukkista ole löytynyt. Mistähän johtuu? Onko samantyyppisiä kokemuksia? Taasen luohoa on ilmestynyt, aina jotain >:(

Olen muinoin tehnyt virkatyönäkin hukkistarkastuksia ja aina maaseudulla kulkiesa tulee katseltua sillä silmällä. En ole hk löytänyt syysviljasta enkä pientareelta. Kai se tarvitsee valoannoksen keväällä (muokkaus) tai jotain.

Ooon itte ihmetelly samaa asiaa. Mutta pientareelta löydin tänäänkin. Voipi olla että syysviljan varhainen kasvu ja varjostus saa hukkakauran odottamaan otollisempaa aikaa. On se vaan niin pirullinen kasvi.

Tänään löytyi hukkista ruispellosta!

Tiesin että ko. lohkolla saattaa olla yksi hukkispesäke ja kuinka ollakaan sieltähän sitä löytyi. Ennen en ole itsekään löytänyt hukkakauraa syysviljapellosta, mutta viime talven jäljiltä osalla ruislohkoista reunat jäivät harvoiksi ja ilmeisesti tästä syystä hukkakaura oli lähtenyt kasvuun. Noh... Parina seuraavana vuonna ko. lohko saakin aimo annoksen Axialia!

Myös ELY-keskuksen tarkastajalta kuulin, että yleensä syysviljapellosta ei löydy hukkakauraa, mutta sen varaan ei voi tuudittautua, koska tässäkin tapauksessa poikkeus vahvistaa säännön.
"Tämä sääntö pätee aina: kaikissa mielipideasioissa vastustajamme ovat järjettömiä." -Mark Twain-