Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Osa-aikatyö  (Luettu 8595 kertaa)

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Vs: Osa-aikatyö
Hyvän työntekijän tunnistaa siitä, ettei se tee työtään pelkästään rahan takia, vaan siksi että pitää tekemistään mielekkäänä ja palkitsevana, nauttii tekemistestään ja saa siitä intoa pyrkiä hiukan parempaan suoritukseen. Työnantajan/esimiehen tehtävä on kannustaa ja palkita onnistumisesta. Tällaista työtä tekevä ei välttämättä halua tuntirajoja työskentelyyn.

Suomalaisen työmentaliteetin mukaan hanskat tippuu kun kello on pykälässä ja siitä lähdetään.

*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

emo-heikki

• Vieras
Hyvän työntekijän tunnistaa siitä, ettei se tee työtään pelkästään rahan takia, vaan siksi että pitää tekemistään mielekkäänä ja palkitsevana, nauttii tekemistestään ja saa siitä intoa pyrkiä hiukan parempaan suoritukseen. Työnantajan/esimiehen tehtävä on kannustaa ja palkita onnistumisesta. Tällaista työtä tekevä ei välttämättä halua tuntirajoja työskentelyyn.

Suomalaisen työmentaliteetin mukaan hanskat tippuu kun kello on pykälässä ja siitä lähdetään.

Siitä taitaa olla aikaa, kun olet ollut työelämässä, jos tosissaan oletat asioiden noin olevan ...

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Siitä taitaa olla aikaa, kun olet ollut työelämässä, jos tosissaan oletat asioiden noin olevan ...
Kärjistystä, hyvä mies. Mulla on hyviä työntekijöitä, samoin on asian laita näillä nurkilla muutenkin ;)

*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Terminator

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI
Itse tiedän tapauksen joka on töissä vr:llä.

Tekee maanantaina aamun, menee tiistaina iltaan ja keskiviikkona yöhön. Torstaia amuna kun tulee töistä, niin seuraava työvuoro onkin vasta maanantaina. Yövuoron jälkeen seuraava eli perjantai on lepo päivä. 3x8 tunnin vuoroa työviikossa. Perusteluna on se että saa 40 tunnin palkan 24 tunnin työllä. :o
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

apilas

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • fendt parkissa

Tekee maanantaina aamun, menee tiistaina iltaan ja keskiviikkona yöhön. Torstaia amuna kun tulee töistä, niin seuraava työvuoro onkin vasta maanantaina. Yövuoron jälkeen seuraava eli perjantai on lepo päivä. 3x8 tunnin vuoroa työviikossa. Perusteluna on se että saa 40 tunnin palkan 24 tunnin työllä. :o

rööriroopen veli ???
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Paalaaja

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Jaa-ha taidankin laittaa viime öisen paalauksen laskutuksen uusiksi: normaali paalitaksa lauantaihin klo 18.00 asti. Siittä puolille öin nousee paalikohtainen hinta 20%. Jaa, mutta kun sattui että puolen yön jälkeen pätkähtikin pyhä, on aamuyön taksa selvästikin 100 % korotettu per paali. Ja koska työpäivän pituus on kiveenhakattu siihen 8 tuntiin, niin seuraavilla tunneilla tehtyjen paalien taksaa korottaakin luonnollisesti 50 %ylityötaksa. Edelleen kun työmaata riitti yhtä soittoa 14 tuntia, nousee viimeisten 4 tunnin taksa luonnollisesti 100 % mukaan..

..Ai että mitäkö ne viimeisten tuntien aikana pakatut paalit sitten maksavat tilaajalle per kappale?
No hitostako minä tiedän vielä, mutta huomenna olen viisaampi kun soitan ja kysyn SAK:n palkkajuristilta.  ;D
Slippin 'n sliding

Aulis Anttila

• Vieras
Soitto...
..Ai että mitäkö ne viimeisten tuntien aikana pakatut paalit sitten maksavat tilaajalle per kappale? No hitostako minä tiedän vielä, mutta huomenna olen viisaampi kun soitan ja kysyn SAK:n palkkajuristilta.  ;D

Ei se vastaa sun kysymyksiis... ellet oo liiton jäsen   :P :P :P   ;D ;D ;D

Terminator

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Demokratian ja ihmisoikeuksien puolesta! YTK:FI

Jaa-ha taidankin laittaa viime öisen paalauksen laskutuksen uusiksi: normaali paalitaksa lauantaihin klo 18.00 asti. Siittä puolille öin nousee paalikohtainen hinta 20%. Jaa, mutta kun sattui että puolen yön jälkeen pätkähtikin pyhä, on aamuyön taksa selvästikin 100 % korotettu per paali. Ja koska työpäivän pituus on kiveenhakattu siihen 8 tuntiin, niin seuraavilla tunneilla tehtyjen paalien taksaa korottaakin luonnollisesti 50 %ylityötaksa. Edelleen kun työmaata riitti yhtä soittoa 14 tuntia, nousee viimeisten 4 tunnin taksa luonnollisesti 100 % mukaan..

..Ai että mitäkö ne viimeisten tuntien aikana pakatut paalit sitten maksavat tilaajalle per kappale?
No hitostako minä tiedän vielä, mutta huomenna olen viisaampi kun soitan ja kysyn SAK:n palkkajuristilta.  ;D

Elä veli hyvä nyt mene tuollalailla tunaroimaan. Menet maanantaina aamuun teet 6-14, tiistaina iltaan 14-22 ja keskiviikona yöhön jolloin teet 22-06. Perjantai onkin makuu päivä. Riittää kato duunia pitemmäksi ajaksi.
AINIIN OLET YRITTÄJÄ,EI KOSKEKKAAN SINUA. JOUDUT IKÄVÄ KYLLÄ TEKEMÄÄN OIKEASTI TÖITÄ.
"Jos kannatat ihmisen oikeuteen valita vapaasti ja haluat kasvattaa yhteistä hyvinvointiamme, niin klikkaa www.ytk.fi"

"*****ilu on luonnon lahja ja sitä pitää käyttää  hyväksi!"

"Kun ay-politrukilta argumentit loppuu, alkaa kepu roistoksi huutelu."

supersammakko

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • You're a slave to money then you die

No hitostako minä tiedän vielä, mutta huomenna olen viisaampi kun soitan ja kysyn SAK:n palkkajuristilta.  ;D
Sun vertauksesi ontuu siinä, että sä et paalaa koko vuotta. Ja työn tilaajana mä ainakin kieltäisin sua paalaamasta korotetun taksan aikaan...  ::)

Viimeksi muokattu: 03.07.11 - klo:22:57 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

supersammakko

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Hyvän työntekijän tunnistaa siitä, ettei se tee työtään pelkästään rahan takia, vaan siksi että pitää tekemistään mielekkäänä ja palkitsevana, nauttii tekemistestään ja saa siitä intoa pyrkiä hiukan parempaan suoritukseen.
Täysin totta. Mutta suomesta puuttuvat myös ne hyvät työnantajat jotka ymmärtävät tätä.

AimoMela

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Hyvän työntekijän tunnistaa siitä, ettei se tee työtään pelkästään rahan takia, vaan siksi että pitää tekemistään mielekkäänä ja palkitsevana, nauttii tekemistestään ja saa siitä intoa pyrkiä hiukan parempaan suoritukseen.
Täysin totta. Mutta suomesta puuttuvat myös ne hyvät työnantajat jotka ymmärtävät tätä.

Onneksi on niitäkin työnantajia jotka ymmärtävät tämän. Aimollakin on sellainen...

Mutta tuohon Terminaattorin loputtomaan katkeruuteen työntekijäluokkaa kohtaan niin muutama sana. Tuo rautatie esimerkki on varmasti totta. Mutta miten mielelläsi menet sellaisen veturinkuljettajan kyytiin jonka vuorokausirytmi on sekaisin yötyön / vuorotyön takia? On tutkittu tosiasia että yövuoro saattaa sekoittaa rytmin ja väsyttää vielä monen vuorokauden kuluttua. Ja ihan turha niitä lehmän poikimisia tulla kertoilemaan, sitten on mahdollista omaan tahtiin ottaa torkut seuraavana päivänä mitä mahdollisuutta ei veturin puikoissa ole.

Ja sitten vähän muuten  tuosta työntekijäluokasta. Jakautuu aika moneen erilaiseen segmenttiin. Ns suorittava porras saattaa ollakin että 8-16 ja hanskat tipahtaa kun riistäjän pilli soi. Työnantajasta vähän riippuen, Aimokin asioi monessa paikassa jossa hommat ei lopu sillä sekunnilla kun riistäjän pilli soi.

Ja kun puhutaan keskijohdosta ja siitä ylöspäin niin luuletteko te että me teemme vain sen 40 tuntia? Valitettava tilanne monella akateemisella on se että työaika josta palkka maksetaan on 40 tuntia mutta palkkaus on ns kokonaispalkka ja kattaa ns kaiken. Tilanteesta riippuen jos on jotain saatava tehtyä niin työtunteja tulee kummasti lisää. Vaikka palkkaa ei tulekaan. Ja tietysti vaikkapa Aimo joutuu välillä viikoksi jonnekin tunturiin hyysäämään firman asiakkaita eroon perheestään. Ilman eri korvauksia eikä puhettakaan että mitään ylitöitä laskettaisiin.

Mutta löytyy paljonkin sellaisia joiden viikottainen työaika ylittää 50 tuntia kevyesti. Missään virallisissa kirjoissa ja kansissa se ei tosin näy.

Viimeksi muokattu: 03.07.11 - klo:22:15 kirjoittanut AimoMela

supersammakko

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Aimolla taas runsaasti hyviä kommentteja. Ja kyllä niitä hyviäkin työpaikkoaja on, onneksi, mutta usein kun valitetaan etenkin nuorten työntekijöiden motivaatiosta ja muusta sellaisesta, niin unohdetaan se, että työpaikan pitää olla myös motivoiva.

Lähes kaikki työpaikat jossa minäkin olen ollut töissä on ollut näitä kk-palkka joka sis. kaiken. Siinä 12 päiväiseen työputkeen, johon sisältyi messuamista ja asiakkaiden hyysäämistä/taluttamista yömyöhään, ei maksettu eurokaan lisää. Mutta jonkun sekin paskaduuni oli vaan tehtävä. Maajussi joka ei ikinä ole tehnyt muuta kuin viljellyt maata, ei ymmärräkkään mitä esim. kaupan alalla tarkoittaa tuplavuoro, se on nannaa se ja siihen vitutukseen verrattuna joku sesongin aikana hajonnut koneenosa jota joutuu odottamaan muutaman päivän on on pientä. Se on se kuuluisa perspektiivi...  ;D

Mä olen ollut töissä myös tehtaassa jossa oli kellokortin edessä jono jo aina 10 min ennen vuoron loppumista, mun mielestäni oli tosi säälittävää kun aikuiset ihmiset jonottaa raukkamaisena kellokorttikoneen edessä, mutta toisaalta mitä muuta voi odottaa kun olet tehnyt 15-v simppeliä vuorotytötä.

Tähän astisista ehkä paras työnantaja oli eräs puhelinmyyntifirma jossa oli opiskeluaikana, siellä tarjottiin aina vuoron aluksi puuroa. He olivat ymmärtäneet sen, että nälkäinen ihminen tekee huonosti töitä ja koska suurin osa työntekijöistä oli opiskelijoita tai muita nuoria, niin yleensä kaikilla oli töihin tullessaan nälkä... Pikku juttu, mutta fiilis koheni ja epäilemättä tuloksetkin...

Viimeksi muokattu: 03.07.11 - klo:22:30 kirjoittanut supersammakko

vms1

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Onkohan joku laskenut kuinka paljon yritys häviää jos työntekijöillä tehdään yli 40 tuntista viikkoa. Itse seurasin asiaa joskus työntekijänä yhdessä yrityksessä jossa tehtiin jatkuvasti 48 tuntista viikkoa ja väitän että yritys ei saanut mitään vastinetta sille 8 ylityölle viikossa mistä he viellä makso 50 rossaa palkkaa. Parempi tulos olisi ollut jos kuokat olisi topannut 8 tunnin jälkeen.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

apilas

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • fendt parkissa

http://www.vimeo.com/22016414 yrittäjä on ay-mafian vapaata riistaa.
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

AimoMela

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Ei nyt sattunut silmiin mutta muistaakseni Terminaattori kritisoi sitäkin että lennonjohtajien työaika on viikossa 30 tuntia ja siitäkin puolet on taukoa. Sanotaanko vaikka niin että esimerkiksi täällä kirjoittelevista kovinkaan moni ei pärjäisi lennonjohtajana. Mutta ainahan alalle voi yrittää hakeutua, muistaakseni on vajaamiehitystä.

Mutta kannattaa muistaa että asia on vähän toinen kuin äestys. Pikku juttu jos menee yli päisteen, kolauttaa sähkötolppaan tai maakiveen. Tarvittaessa kemppi-liimaa jo homma jatkuu. Virheet on yleensä kohtalaisen helppo korjata vaikka harmittavatkin. Tosin meneehän se virheen seurauksena henkikin joskus, puimuri, nivelakseli jne.

Mutta lennonjohtaja. Yhtään virhettä et saa tehdä koskaan työurasi aikana. No okei, vakavaa virhettä. Siinä voi pahimmassa tapauksessa tipahtaa 500 henkeä taivaalta asutuskeskuksen. En nyt ota kanta täsmällisiin tuntimääriin mutta on tehtäviä joissa on syytä olla skarppina ja levänneenä ja jos se sitten edellyttää lyhyttä työaikaa niin olkoon niin.