Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe
  • Pysyvä aihe

Aihe Rikkakasvien torjunta luomutilalla  (Luettu 39863 kertaa)

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Rikkakasvien torjunta luomutilalla
Kas kun eivät nypi vielä sänkeä juurineen niinkuin metsästä viedään kannotkin.

Joo, kyllä peltomaahan pitää saada positiivinen ravinteiden ja multavuuden kierre. Kemiallisella yksipuolisella monokulttuurilla, joka on ryöstöviljelyä, ei tätä saavuteta.
Sää ainaki paalaat kaikki maholliset sänget ja oljet pois.

Juu ja tuon ne oljet takaisin paskalla höystettyinä ja vielä  apilaa höysteeksi  ;D    Ihan hyvä positiivinen maan tuottavan elävyyden kierre. 

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Rikkakasvien torjunta luomutilalla
Käytännön Maamiestä, tätä viimeistä numeroa, kun lukee, niin kuulemma ihan hyvin voi oljet viedä pellolta, ainoana kevyet maat. En minä kyllä keräsi kuin turvemailta, sieltä ei multa lopu ja usein olki jopa haittaa muokkausta.
Samanlaista hömpötystä kuin risujen, kantojen ja neulasten kerääminen metsästä. Ravinteet viedään ja sitten pääsevät Yaran miehet myymään lannoitteita.
Yksi pointti kuulemma olkipuolella on se, että kun ei tarvitse silppuria puimurissa käyttää, säästyy monta litraa polttoainetta/ha. Mutta mitä sillä on väliä, millaiset pellot jätämme tuleville polville, kunhan vaan ruoka on halpaa!!!.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Rikkakasvien torjunta luomutilalla
Tämä on kumma juttu.

*Jos luomupellolla kasvaa oikein komeaa ja monipuolista rikkaruohoa niin se on merkki maan elinvoimasta. Ja noita rikkaruohoja myös säästetään siellä jotta maan omat mekanismit ja biologinen toiminta mahdollistuisi ja tuhohyönteiset yms. pystyisivät elämään pellolla rikkaruohoja tappaakseen  ???
-> Jos tavanomaisella pellolla on rikkaruohoja niin se on merkki pellon märkyydestä, huonosta hoidosta, ammattitaidottomuudesta sekä siitä että pelto on saastunut tai sairastunut.
*Luomusäilörehussa olevat voikukat ja rikkayrtit parantavat rehun laatua ja ravitsemusta. Myös hivenaineita ja vitamiineja tulee reilusti yli tarpeen.
-> Tavanomaisessa rehussa rikkaruohot alentavat energia- ja valkuaispitoisuutta sekä vääristävät kivennäiskoostumuksen naudoille vaaralliseksi
*Luomupelloilla rikkaruohontorjunta on pitkällinen prosessi. Aikaa torjuntaa kuluu 10-15 vuotta, sitten tilanne helpottaa. Yleensä rikkaruohoton aika on 5 vuoden kuluttua.
-> Tavanomasilla pelloilla tuohon menee 15 minuuttia/ha

jne jne...  ;D

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Rikkakasvien torjunta luomutilalla
Oli ohjelma, jossa läinnä aiheena olivat lisäaineet ja torjunta-ainejäämät ja niiden merkitys ihmisen terveydelle. Siinä sitten oli pieni alue Intiassa, jossa ihmiset käytännössä käsipelillä ilman torjunta-aineita tuottivat itselleen kaiken ravinnon, siis kuten täällä luomu-tuotannossa. Tuolla alueella syöpä oli äärimmäisen harvinainen tauti.
Aina puhutaan jäämien raja-arvoista, että turvallista on, kun jäämä on määrätyn arvon alle. Ongema on siin, että kun löytyykin kymmeniä aineita ja lasketaan niiden jäämien yhteisvaikutus, tulos onkin aivan muuta. Lisäksi noihin torjunta-ainejäämiin tulevat vielä elintarvikkeiden lisäaineet.
Ihan lonkalta voisi sanoa, että kasvusääteet on ehdottomia ykkösmyrkkyjä, jotka pitäsi välittömästi kieltää, ne ovat täysin turhia. Ihan hyvin voidaan typpitasoa laskea, jolloin niitä ei tarvita. Kasvinjalostuksella voidaan myös luoda lajikkeisto, joka kestää paremmin tauteja. Vanhat maatiaislajikkeet kestivät tauteja, onneksi kait niiden perimä on jossain talletettuna. Että voidaan noita kemikaaleja huomattavasti vähentää, jos otetaan ihmisten terveyden vaaliminen myös kasvinjalostuksessa tavoitteeksi.
Nyt vaan ainoa ohjenuora näyttää olevan suuri sato, jota ei saada aikaan kuin 3-5 kertaisilla ruiskutuksilla. Ei se ole lainkaan meidän viljelijöiden etu, siitä vaan rikastuvat Monsanton tapaiset ylikansalliset rosvofirmat.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Rikkakasvien torjunta luomutilalla
Optimi ei ikinä löydy tuotantotapojen ääripäistä... Myrkkyviljely on oikeasti vaarallista ja luomu usein todella tehotonta. Mä luulen että keskitie on se paras  8)

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Rikkakasvien torjunta luomutilalla
Tulevaisuudessa vaan terveystietoinen ja usein myös varsin maksukykyinen kuluttajaryhmä on valmis maksamaan siitä, että saa mahdollisimman lisäaineetonta ja torjunta-ainejäämätöntä ruokaa. Kyllä tuohon markkinarakoon kannattaa kyllä iskeä. Nyt näyttää siltä myös, että tarpeettoman kulutustavaran ostaminen alkaa hiipua ja vapaata rahaa siis siirtyy omanhyvinvoinnin eristämiseen.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Erillaiset kakkulat ja linssit
Tämä on kumma juttu.

*Jos luomupellolla kasvaa oikein komeaa ja monipuolista rikkaruohoa niin se on merkki maan elinvoimasta. Ja noita rikkaruohoja myös säästetään siellä jotta maan omat mekanismit ja biologinen toiminta mahdollistuisi ja tuhohyönteiset yms. pystyisivät elämään pellolla rikkaruohoja tappaakseen  ???
-> Jos tavanomaisella pellolla on rikkaruohoja niin se on merkki pellon märkyydestä, huonosta hoidosta, ammattitaidottomuudesta sekä siitä että pelto on saastunut tai sairastunut.
*Luomusäilörehussa olevat voikukat ja rikkayrtit parantavat rehun laatua ja ravitsemusta. Myös hivenaineita ja vitamiineja tulee reilusti yli tarpeen.
-> Tavanomaisessa rehussa rikkaruohot alentavat energia- ja valkuaispitoisuutta sekä vääristävät kivennäiskoostumuksen naudoille vaaralliseksi
*Luomupelloilla rikkaruohontorjunta on pitkällinen prosessi. Aikaa torjuntaa kuluu 10-15 vuotta, sitten tilanne helpottaa. Yleensä rikkaruohoton aika on 5 vuoden kuluttua.
-> Tavanomasilla pelloilla tuohon menee 15 minuuttia/ha

Laseja on montaa sorttia.... ;D
jne jne...  ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Rikkakasvien torjunta luomutilalla
Optimi ei ikinä löydy tuotantotapojen ääripäistä... Myrkkyviljely on oikeasti vaarallista ja luomu usein todella tehotonta. Mä luulen että keskitie on se paras  8)

Jaa, minä kun olen luullut, että tavanomainen on tehotonta ja myrkkyviljelyn sanotaan olevan vaaratonta.  
Minä vaan luulen, että tuota keskitien kulkemista ei saa millään standardisoitua ja järjen käyttö unohtuu aika nopeasti. Ainakin niin kauan kuin agrikauppa ja -teollisuus saavat ääntä pitää eli mainostaa ja 'valistaa'.
Kuluttajalle taas on turvallisempaa ja luotettavampaa nykymaailmanmenossa, että on viljelysysteemejä joilla on tarkat säännöt.

Viimeksi muokattu: 28.08.11 - klo:19:16 kirjoittanut landehande

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Rikkakasvien torjunta luomutilalla
Optimi ei ikinä löydy tuotantotapojen ääripäistä... Myrkkyviljely on oikeasti vaarallista ja luomu usein todella tehotonta. Mä luulen että keskitie on se paras  8)

Jaa, minä kun olen luullut, että tavanomainen on tehotonta ja myrkkyviljelyn sanotaan olevan vaaratonta.  
Minä vaan luulen, että tuota keskitien kulkemista ei saa millään standardisoitua ja järjen käyttö unohtuu aika nopeasti. Ainakin niin kauan kuin agrikauppa ja -teollisuus saavat ääntä pitää eli mainostaa ja 'valistaa'.
Kuluttajalle taas on turvallisempaa ja luotettavampaa nykymaailmanmenossa, että on viljelysysteemejä joilla on tarkat säännöt.
Tarkoitin siis sitä, että jos ruokaa on oikeasti tarkoitus tuottaa, niin pitkässä juoksussa keskitie on varmin tapa. Jätetään vaikka lannoitteet ostamatta ja tuotetaan typpi palkokasveilla. Mutta... sitten torjutaan rikkakasvit jotenkin tehokkaasti, eikä "15 vuoden kuluessa"  ;)