Kun nyt mentiin offtopiciin, niin kysyn:Mihin se emolehmä katos?
Lainaus käyttäjältä: {o|o} - 24.05.11 - klo:12:28Kun nyt mentiin offtopiciin, niin kysyn:Mihin se emolehmä katos? Omalle maalle saa rakentaa.
Viimeksi muokattu: 24.05.11 - klo:13:09 kirjoittanut rene
Meillä saa navettaan helposti 7 paalia, tunkemalla 11 ja toiseen riviin taakse vielä saman verran -> josta ne saa vivuttua eteen. Teoriassa traktoria tarvitsisi ruokintaan kerran kolmessa viikossa. Emolehmäähän voi ruokkia vapaasti. Tai joka kolmas päivä. Jos rehu on "suht`koht sopivaa" ei näistä helpotetuista ruokintamalliesta ole eläimille edes mitään haittaa. Joku ehkä lihoo, mutta vastavuoroisesti kukaan ei kuole nälkään En ole itse huomannut lihavilla (kl 4+) emoilla olleen mitään ongelmia poikimisissa yms. Laihoilla sen sijaan on huonompaa herumista ja hysteeristä käyttäytymistä.Saattaisin itse tehdä emoille ruokinnan suoraan laakasiilosta. Jos olisi se laakasiilo. Lattiaan 5% kallistus ruokintapöydän puolelle ja työnnettävä este eteen. Hyvin toimisi kylmässä Suomessa koska toimii muuallakin.
Lainaus käyttäjältä: JoHaRa - 24.05.11 - klo:13:52Meillä saa navettaan helposti 7 paalia, tunkemalla 11 ja toiseen riviin taakse vielä saman verran -> josta ne saa vivuttua eteen. Teoriassa traktoria tarvitsisi ruokintaan kerran kolmessa viikossa. Emolehmäähän voi ruokkia vapaasti. Tai joka kolmas päivä. Jos rehu on "suht`koht sopivaa" ei näistä helpotetuista ruokintamalliesta ole eläimille edes mitään haittaa. Joku ehkä lihoo, mutta vastavuoroisesti kukaan ei kuole nälkään En ole itse huomannut lihavilla (kl 4+) emoilla olleen mitään ongelmia poikimisissa yms. Laihoilla sen sijaan on huonompaa herumista ja hysteeristä käyttäytymistä.Saattaisin itse tehdä emoille ruokinnan suoraan laakasiilosta. Jos olisi se laakasiilo. Lattiaan 5% kallistus ruokintapöydän puolelle ja työnnettävä este eteen. Hyvin toimisi kylmässä Suomessa koska toimii muuallakin. Pätee varmaan kun on lihotettu korsirehulla? Tärkkelyksellä kasvaa vasikka ulospääsemättömäksi. Noinhan mullakin oli talvella: rivi paaleja eteen ja muutamaksi päiväksi kaupunkiin. Kotoväki laski raadot ja putsasi juomakupit välipäivinä. Niskapuomin ja pitkän heinän kanssa haaskaamista oli runsaasti.
Muistan vielä vuoden 2000, kun ulkokasvatus vapaalla hyvällä timoteinoljella vaihtui nkylmäpihattoon ja appeeseen (jotain olkea ja kaikkea halpaa sivutuotetta), sonni oli sama, poikimisvaikeuksia ja 70 kiloista jne sen verran, että riitti emohommat kymmeneksi vuodeksi.
miksi eläimet ei vois olla yhdessä ryhmässä?just tuossa mietittiin mullien loppukasvatus navettaan 50 kpl:n ryhmiä.lihatalouslehdessähän oli juttua kaliforniasta jossa ryhmäkoko oli 400-500 kpl..
Ryhmässä on aina yksi tai kaksi muita heikompaa ja pienempää. Jos sadan lehmän karja jaetaan kymmeneen ryhmään on näitä heikkoja paljon enemmän kuin sillon kun ne on yhdessä ryhmässä. Eli ehdottomasti se 40 emoa yhteen ryhmään. Säästää jo melkeen yhden tonnin porteissa.