Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Perikunta vuokrasopimuksen allekirjoittajana  (Luettu 17349 kertaa)

Petri

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mitenkäs se menee, kun tekee perikunnan pelloista vuokrasopimusta: kenen vastuulla on vuokranantajan allekirjoittajien oikeellisuus eli valtuus toimia asiassa?

Kysymys tuli mieleen, kun jatkoimme edesmenneen vuokranantajan kanssa tehtyä sopimusta lesken kanssa suht. pian entisen isännän kuoleman jälkeen. Yksi lapsistakin oli paikalla puhemiehenä. Nyt yksi muista osakkaista on mieltä, että sopimuksemme on juridisesti pätemätön. Asia saadaan kyllä sovituksi, mutta noin jatkoa varten: jos joku tietää, oliko vika oikeasti meidän vaiko lesken, niin osaisi jatkossa suhtautua varovammin (tai ihan niinkuin tähänkin asti) näihin perikuntiin.

Eli täytyykö itse vuokramiehenä varmistua nimenkirjoittajan pätevyydestä (ja miten?) vai onko mahdollisesti pätemätön allekirjoittaja vastuussa nimenkirjoituksestaan, jos joku muu osakas rupeaa erimieliseksi asiassa?

Petri

Tapani

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Perikunta vuokrasopimuksen allekirjoittajana
Mitenkäs se menee, kun tekee perikunnan pelloista vuokrasopimusta: kenen vastuulla on vuokranantajan allekirjoittajien oikeellisuus eli valtuus toimia asiassa?

Kysymys tuli mieleen, kun jatkoimme edesmenneen vuokranantajan kanssa tehtyä sopimusta lesken kanssa suht. pian entisen isännän kuoleman jälkeen. Yksi lapsistakin oli paikalla puhemiehenä. Nyt yksi muista osakkaista on mieltä, että sopimuksemme on juridisesti pätemätön. Asia saadaan kyllä sovituksi, mutta noin jatkoa varten: jos joku tietää, oliko vika oikeasti meidän vaiko lesken, niin osaisi jatkossa suhtautua varovammin (tai ihan niinkuin tähänkin asti) näihin perikuntiin.

Eli täytyykö itse vuokramiehenä varmistua nimenkirjoittajan pätevyydestä (ja miten?) vai onko mahdollisesti pätemätön allekirjoittaja vastuussa nimenkirjoituksestaan, jos joku muu osakas rupeaa erimieliseksi asiassa?

Petri
Kaikkien perikunnan jäsenten nimet vuokrasopimukseen tai valtakirja. Vaatii vähän viitselijäisyyttä, mutta ei ole kenelläkään valittamista.

de Citonni

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Don't dream your life, live your dreams.

Petri

Oikeassahan se perikunnan osakas on. Kaikkien perikunnan jäsenten nimet on oltava vuokrasopimuksessa tai vähintään valtakirja.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

timotej

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Petri
Kukin tietysti voi tehdä sopimuksia ainoastaan omasta puolestaan ellei ole valtakirjoja. Eli tuossa tapauksessa sopimus on pätevä ainostaan lesken osuudelle, muiden osakkaiden kanssa on sovittava erikseen. Kyllä se on vuokramiehenkin asia selvittää omistussuhteet ihan oman etunsa vuoksi, vaikka ei tuo leivättömään pöytään viekään. Valtakirjahan tuon nimenkirjoittajan pätevyyden sitten osoitaa. Jos pätemätön allekirjoittaja tekee vahinkoa muille osakkaille, hän tietysti vastaa siitä heille. Vuokralaiselle siitä ei muuta vahinkoa tule, kuin että sopimus ei päde tuolta osalta.

Petri

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vaarallinen otus tuo perikunta. Tämä ihan tästä omasta tapauksestanikin riippumatta. Ehken ole vielä kovin suurta vahinkoa perikunnalle tehnyt, kun raivasin 0.6 ha pusikoitunutta taas takaisin tuotantoon  ja nyt kuuden vuoden jonotuksen jälkeen perikunta saa vielä tukikelpoisuuden tuolle pellolleen...

Mutta noin oikeasti: joskus saattaa olla aika työkin selvittää todella pätevät allekirjoittajat. Erityisesti, jos perikunnassa on jotain tapahtumassa, niin viranomaisrekisteritkään eivät välttämättä ole ihan online.

Petri

Sandels

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Ilima aekojaan Iisalamesta
Vaarallinen otus tuo perikunta. Tämä ihan tästä omasta tapauksestanikin riippumatta. Ehken ole vielä kovin suurta vahinkoa perikunnalle tehnyt, kun raivasin 0.6 ha pusikoitunutta taas takaisin tuotantoon  ja nyt kuuden vuoden jonotuksen jälkeen perikunta saa vielä tukikelpoisuuden tuolle pellolleen...

Mutta noin oikeasti: joskus saattaa olla aika työkin selvittää todella pätevät allekirjoittajat. Erityisesti, jos perikunnassa on jotain tapahtumassa, niin viranomaisrekisteritkään eivät välttämättä ole ihan online.

Petri

Perikunnille pitäisi säätää jokin enimmäisvoimassaoloaika, jonka jälkeen asialle pitäisi tehdä jotain. Erityisen pirullisia nuo ovat esim. kuin metsäojia pitäisi uusia/perata yms. Lähde nyt maailman ääristä hakemaan yhtä väsynyttä nimikirjoitusta..

volvo88

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Minä olen toiminut selvällä jaolla. Minun asiat ovat minun asioita, pesän asiat ovat pesän asioita. Pesällä on pesänhoitaja, jonka kanssa olen asiat hoitanut. Jos pesän osakkaista joku on eri mieltä, se on pesän sisäinen asia. Vuokrasopimukseen olen aina vaatinut pesänhoitajalta allekirjoituksen alle tekstin "kuolinpesän osakkaiden valtuuttamana, pesänhoitaja N. N." Joskus on otettu kovaakin yhteen muiden pesän osakkaiden kanssa, mutta kun on vetänyt kylmää linjaa ja sanonut tämän olevan teidän asia, niin aina on pärjätty. Käräjille ei olla vielä kertaakaan menty. Sitten kun pesän omaisuus vaihtaa omistajaa, tilanne on eri.

Tietysti tilannesilmää ja tiettyä korrektia käytöstä kannattaa aina harjoittaa. Siten voi saada vuokrasopimukselle jatkonkin. ;)

Peurajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Perikunnille pitäisi säätää jokin enimmäisvoimassaoloaika, jonka jälkeen asialle pitäisi tehdä jotain.

Maksimi 2 vuotta ja sitten peli selväksi. Olis kaikkien etu..
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

cosmic_cowboy

• Vieras
Perikunnan osakkaana voi olla toinen perikunta jne. Olikos Kojonkulmalla joskus pelto, joka oli myyty, mutta tölli tiemaineen jätetty (jota tietysti pelto saartaa joka puolelta). Aikansa kierreltyään pellon ostanut sitten kyselemään, voisiko tontin luhistuneine rakennuksineen ostaa ja raivata pois jaloista. Toisen potenssin perikunnan väkeä oli sitten etsitty kaupoille amerikkaa myöden.

mlahti

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Petri
Kukin tietysti voi tehdä sopimuksia ainoastaan omasta puolestaan ellei ole valtakirjoja. Eli tuossa tapauksessa sopimus on pätevä ainostaan lesken osuudelle, muiden osakkaiden kanssa on sovittava erikseen. Kyllä se on vuokramiehenkin asia selvittää omistussuhteet ihan oman etunsa vuoksi, vaikka ei tuo leivättömään pöytään viekään. Valtakirjahan tuon nimenkirjoittajan pätevyyden sitten osoitaa. Jos pätemätön allekirjoittaja tekee vahinkoa muille osakkaille, hän tietysti vastaa siitä heille. Vuokralaiselle siitä ei muuta vahinkoa tule, kuin että sopimus ei päde tuolta osalta.

ei välttämättä. jos on tehty omistusoikeustestamentti niin leski saa tehdä niin kuin tykkää..

ps. joka muuten kannattaa kaikkien viljelijöiden joilla on alaikäisiä lapsia tehdä, jotta puolison kuollessa, esim tapaturmaisesti, ei tarvitse jokaista hankintaa hoitaa edunvalvojan kautta.

de Citonni

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Don't dream your life, live your dreams.

Petri

ei välttämättä. jos on tehty omistusoikeustestamentti niin leski saa tehdä niin kuin tykkää..

Leskelle käyttö- ja hallintaoikeus ilman tilivelvollisuutta riittänee.

Perikuntia syntyy tietysti myös sitten sen toisenkin puolison kuoltua.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

mlahti

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Petri

Leskelle käyttö- ja hallintaoikeus ilman tilivelvollisuutta riittänee.

ei riitä. tai ainakaan meidän tapauksessa ei riittäny. ja testamentissa pitää lukea myös että lakiosan voi maksaa rahana niin ei tarvi alkaa pilkkoon tilaa.

Viimeksi muokattu: 28.04.11 - klo:20:52 kirjoittanut mlahti

brotofobia

• Vieras
Minä olen toiminut selvällä jaolla. Minun asiat ovat minun asioita, pesän asiat ovat pesän asioita. Pesällä on pesänhoitaja, jonka kanssa olen asiat hoitanut. Jos pesän osakkaista joku on eri mieltä, se on pesän sisäinen asia. Vuokrasopimukseen olen aina vaatinut pesänhoitajalta allekirjoituksen alle tekstin "kuolinpesän osakkaiden valtuuttamana, pesänhoitaja N. N." Joskus on otettu kovaakin yhteen muiden pesän osakkaiden kanssa, mutta kun on vetänyt kylmää linjaa ja sanonut tämän olevan teidän asia, niin aina on pärjätty. Käräjille ei olla vielä kertaakaan menty. Sitten kun pesän omaisuus vaihtaa omistajaa, tilanne on eri.

Tietysti tilannesilmää ja tiettyä korrektia käytöstä kannattaa aina harjoittaa. Siten voi saada vuokrasopimukselle jatkonkin. ;)

Samaa mieltä, millaset mahdollisuudet vuokramiehellä on oikeasti selvittää pesän osakkaat, mielipiteet ja kaikki niitten valtakirjat. Pesän hoitaminen pitemmän päälle on mahdotonta ellei pesällä ole selvää hoitajaa joka hoitaa pesän asioita ulospäin. Kun vaatii tuon "pesän osakkaiden valtuuttamana" toimii hyvässä uskossa ja se pitää riittää...

Petri

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Samaa mieltä, millaset mahdollisuudet vuokramiehellä on oikeasti selvittää pesän osakkaat, mielipiteet ja kaikki niitten valtakirjat. Pesän hoitaminen pitemmän päälle on mahdotonta ellei pesällä ole selvää hoitajaa joka hoitaa pesän asioita ulospäin. Kun vaatii tuon "pesän osakkaiden valtuuttamana" toimii hyvässä uskossa ja se pitää riittää...
Joo, meillä on myös selvästi pesää valtuuksilla hoitavia allekirjoittajana, sitten sellaisia, jotka sanovat suoraan "muut eivät puutu". Ja sitten yritettiin kerran, mutta 9 allekirjoituksen keräämisen kanssa tuntui että seinä nousee pystyyn ja homma jäi sikseen. Keskellä kylää 2 ha pajukkoa...

Naapurissa saatiin juuri yksi perikunta purettua, oli kaksinkertaista perikuntaa eli perikunnan osakkaana oli perikuntia. Mukana suomalaisen vanhempansa 2-vuotiaana menettäneitä ruotsalaisia ummikoita etc. Saattaa olla, että meni perikunnan omaisuus pesänselvittäjälle ja muille kielenkääntäjille. Niin, ja itse ollaan ostettu tilamme isoisäni perikunnalta, ehti olla vaan 33 vuotta perikuntana... Joku katto hommalle pitäisi oikeasti olla, taikka joku vaatimus selkeästä yhtymäksi järjestymisestä tjsp.

Mutta kiitos kommenteista, osaapa jatkossa varautua asioihin jo etukäteen eikä vasta jälkeenpäin parsia tehtyä.

Petri 

nestori2

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Toisaalta vuokraajalla on sikäli pelikortit hallinnaassaan, että hänpä omistaakin ne tukioikeudet, ei se vuokrananataja. Jos joku perikunnana jäsenistä alkaa hankalaksi, niin katsoo vaan vuokrasopimuksen rauenneen ja kälpii tiehensä tukioikeudet taskussaan. Kun perikunta huomaa mokansa, niin saattaapa pian tulla soitto, että ei me nyt ihan tosissaan oltukkaan. Pelto ilman tukioikeuksia on täysin arvoton viljelymielessä. Tukioikeukset taas saa myytyä, kun näitä raivioita riittää...