Miten tarkkaan olette muuten sopineet, että milloin ne ostetut koneet pitää toimittaa?
Eräs tuttava kirjoitutti koneen kauppakirjaan (sattui muuten olemaan Rapid) viimeisen hyväksyttävän toimituspäivän ja että sen jälkeen alkaa vähentämään kauppahintaa 1%/myöhästynyt viikko. Hänelle kone tuli ajoissa, mutta mahtoiko jonkun muun kone myöhästyä!
Tämmöinen asia on ihan huomioon otettava seikka. Realisoitui myös omalla kohdalla.
Ostin lokakuussa lannoitteenlevittäjän. Oli ns. kaupan esittelykone. Sovittiin, että kone saa olla siellä, kun kerran hallissa tilaa riitti. Lisävarusteeksi tuli limiter, joka koneesta puuttui. Sovittiin, että asennellaan paikalleen jne. Kävin joskus vuoden vaihteessa katsomassa konetta, ei ollut osia kiinni. Sitten kävin helmikuun lopussa katsomassa konetta, ei ollut osia kiinni. Myyjä sanoi, että eihän tässä ole vielä kiirettä. Sanoin, että huhtikuun alussa koneen pitää olla valmis, että minulla on aikaa perehtyä vehkeeseen. Lupasi alkaa selvitellä, missä osat on menossa. Huhtikuun puolessa välissä kävin katsomassa konetta, osia ei näkynyt mailla eikä halmeella. Sanoin, että ei mahda mitään, kone lähtee nyt mukaan. Myyjä sitten selvitteli asiaa ja sanoi, että osat tulee huhtikuun lopussa. Tullaan sitten asentamaan tilalle.
No ihan kiva. Mulla oli seitsemän lohkoa syysviljalla ja limiteristä olisi ehkä ollut jotain hyötyä. Toinen pointti on se, että kone on ostettu yli puoli vuotta sitten ja maksettukin ennen vuodenvaihdetta silti tai siittä riipumatta asialle ei ole viitsitty tehdä mitään. Ei ole kysymys siitä, etteikö Saksasta olisi tullut kontti kaupalla tavaraa. Homma vaan jätettiin hoitamatta ajoissa.
Ei mulle tästä asiasta ole stressiä tullut, huvittaa vaan kuinka kaupallekin tulee kustannuksia, kun huoltomies tulee sitten aikanaan tänne laittelemaan vehjettä kuntoon, kun tämä olisi voitu tehdä siellä pääkallonpaikallakin.
Lienee tosiaan syytä alkaa miettimään noita eräpäiväasioita kauppoja tehdessä.