Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Emojen kuivitus  (Luettu 4430 kertaa)

mullijussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Emojen kuivitus
Kuinka puhtaana emolehmät pysyvät tämmöisillä kosteilla kevät ilmoilla? Tuntuu väliin et ei tuosta kuivituksesta ole mitään iloa...varsinkaan ulkotarhassa?

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Emojen kuivitus
hyvin puhtaana ovat pysyneet...
Olkea vaan reippaasti ja varsinkin kun on vasikoita niin kuivituksesta ei tingitä yhtään

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Emojen kuivitus
Ulkotarhassa ???   Ei kai ulkotarhaa kannata kuivitellakaan. Jollei sitten siinä ole kattoa.

mullijussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Vs: Emojen kuivitus
Se vaan ikävää kun ne jaloitteelee siellä ja sotkii kun makaavat...

Lumo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 513
  • Instrument sano venäläinen kun rautakangen näki
Vs: Emojen kuivitus
Turvetta oon nyt levittänyt pihatoon, joka paikkaan lantakäytävällekin , eivät tykkää nyt ulkona olla kun vettä sataa.

meikäläinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: Emojen kuivitus
Makuuparsipihatossa kuivitus/siivous kurakeleilläkin kerran viikossa 3olkipaalia/100 emoa parsiin ja turvetta käytäville poikimisten takia. Eläimet erittäin puhtaita ja panssaria ei kellään.

Nuorkarjaa vinokuivikkeella: kuivitusta 2-3 kertaa viikossa...   :-[

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Emojen kuivitus
Jos tuntuu kuivittelu pullonkaulalta niin on paras kuivittaa vaan alueittain. Etäälle syöntipaikasta sellainen läntti kuiviketta että ei millään uppoa :)    Paljon parempi kun jos yrittää kaiken aikaa koko aluetta pitää yhtä kuivana, eläinlääkäristä on sitten kiinni katsotaanko tuota lailliseksi.   Joskus on näittenkin ongelmien kanssa puljattu ja olkia on käytetty ihan pirusti.

molymatti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: Emojen kuivitus
sitä minä olen miettinyt että miten noilla higlanditiloilla joissa jopa satoja eläimiä metässä että kuinka siellä pysyvät eläimet puhtaina ja kuinka ruokinta-alueet kovina.
 Tämmöiset kelit on kaikkein pahimpia kuivituksen kannalta. Parhaan tuloksen saa kuin kuivittaa mahdollisimman usein esim kahdesti päivään, tulos on parempi kuin jos kuivittaa samalla määrällä kerran päivässä. Joskus minäkin yritin kuivittaa ulkotarhaa niin pitkä rukiinolki on melko kantavaa tavaraa kun sitä laittaa paalin paikkaansa.  :D

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Emojen kuivitus
sitä minä olen miettinyt että miten noilla higlanditiloilla joissa jopa satoja eläimiä metässä että kuinka siellä pysyvät eläimet puhtaina ja kuinka ruokinta-alueet kovina.
 Tämmöiset kelit on kaikkein pahimpia kuivituksen kannalta. Parhaan tuloksen saa kuin kuivittaa mahdollisimman usein esim kahdesti päivään, tulos on parempi kuin jos kuivittaa samalla määrällä kerran päivässä. Joskus minäkin yritin kuivittaa ulkotarhaa niin pitkä rukiinolki on melko kantavaa tavaraa kun sitä laittaa paalin paikkaansa.  :D

Ite olen ratkaissut homman niin, että alue on laaja jossa ne ovat  talven, noin 10 hehtaaria, ruokintapaikka siirtyy kokoajan, toisaalta jos talvet on tämmösiä kuin nyt on ollut, että pakkasia on kokoajan ilman suojakelejä, niin eipä ne sotke pienemmälläkkään alueella itseään, syksy kun on lämmintä ja märkää, on se pahin aika.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Emojen kuivitus
sitä minä olen miettinyt että miten noilla higlanditiloilla joissa jopa satoja eläimiä metässä että kuinka siellä pysyvät eläimet puhtaina ja kuinka ruokinta-alueet kovina.
 Tämmöiset kelit on kaikkein pahimpia kuivituksen kannalta. Parhaan tuloksen saa kuin kuivittaa mahdollisimman usein esim kahdesti päivään, tulos on parempi kuin jos kuivittaa samalla määrällä kerran päivässä. Joskus minäkin yritin kuivittaa ulkotarhaa niin pitkä rukiinolki on melko kantavaa tavaraa kun sitä laittaa paalin paikkaansa.  :D

tuohan perustuu suureen tarhaan(muutama eläin hehtaarilla)ja puiden antamaan suojaan.. samallalailla vois pitää muitakin emorotuja..

mixa80

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: Emojen kuivitus
Meilllä kestokuivike pohjalla pihatto. Aikamoinen show pitää kuivana. 3 Päivän välein vähintää kuivitettava. Turpeella sentään saa vähän tilannetta rauhoitettua. Lähitulevaisuudessa ajattelin rakentaa makuuparret jotta saa puhtaampina pidettyä eläimet ja kuiviketta menisi vähemmän. Laskeskelin että aika nopeasti maksaa ihtensä takaisin minkä säästää pehkujen kokoamisessa ja turpeen hinnassa. Ja kuivitus työssä.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Emojen kuivitus
sitä minä olen miettinyt että miten noilla higlanditiloilla joissa jopa satoja eläimiä metässä että kuinka siellä pysyvät eläimet puhtaina ja kuinka ruokinta-alueet kovina.
 Tämmöiset kelit on kaikkein pahimpia kuivituksen kannalta. Parhaan tuloksen saa kuin kuivittaa mahdollisimman usein esim kahdesti päivään, tulos on parempi kuin jos kuivittaa samalla määrällä kerran päivässä. Joskus minäkin yritin kuivittaa ulkotarhaa niin pitkä rukiinolki on melko kantavaa tavaraa kun sitä laittaa paalin paikkaansa.  :D

tuohan perustuu suureen tarhaan(muutama eläin hehtaarilla)ja puiden antamaan suojaan.. samallalailla vois pitää muitakin emorotuja..

Pakkohan sitä aina on jonkunverran käyttää kuiviketta ...

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Emojen kuivitus
Meilllä kestokuivike pohjalla pihatto. Aikamoinen show pitää kuivana. 3 Päivän välein vähintää kuivitettava. Turpeella sentään saa vähän tilannetta rauhoitettua. Lähitulevaisuudessa ajattelin rakentaa makuuparret jotta saa puhtaampina pidettyä eläimet ja kuiviketta menisi vähemmän. Laskeskelin että aika nopeasti maksaa ihtensä takaisin minkä säästää pehkujen kokoamisessa ja turpeen hinnassa. Ja kuivitus työssä.
Tuota parsien rakentamista minäkin olen pohtinut. Ajattelin kokeeksi tehdä siirrettäviä ja nosteltavia parsikokonaisuuksia niinkin harvinaisesta materiaalista kun OSB levystä.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Emojen kuivitus
sitä minä olen miettinyt että miten noilla higlanditiloilla joissa jopa satoja eläimiä metässä että kuinka siellä pysyvät eläimet puhtaina ja kuinka ruokinta-alueet kovina.
 Tämmöiset kelit on kaikkein pahimpia kuivituksen kannalta. Parhaan tuloksen saa kuin kuivittaa mahdollisimman usein esim kahdesti päivään, tulos on parempi kuin jos kuivittaa samalla määrällä kerran päivässä. Joskus minäkin yritin kuivittaa ulkotarhaa niin pitkä rukiinolki on melko kantavaa tavaraa kun sitä laittaa paalin paikkaansa.  :D

tuohan perustuu suureen tarhaan(muutama eläin hehtaarilla)ja puiden antamaan suojaan.. samallalailla vois pitää muitakin emorotuja..

Pakkohan sitä aina on jonkunverran käyttää kuiviketta ...

ei ole jos tilaa on tarpeeksi..

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Emojen kuivitus
Meilllä kestokuivike pohjalla pihatto. Aikamoinen show pitää kuivana. 3 Päivän välein vähintää kuivitettava. Turpeella sentään saa vähän tilannetta rauhoitettua. Lähitulevaisuudessa ajattelin rakentaa makuuparret jotta saa puhtaampina pidettyä eläimet ja kuiviketta menisi vähemmän. Laskeskelin että aika nopeasti maksaa ihtensä takaisin minkä säästää pehkujen kokoamisessa ja turpeen hinnassa. Ja kuivitus työssä.
Tuota parsien rakentamista minäkin olen pohtinut. Ajattelin kokeeksi tehdä siirrettäviä ja nosteltavia parsikokonaisuuksia niinkin harvinaisesta materiaalista kun OSB levystä.

En tiedä mitä siirrettävyys sinulle tarkoittaa mutta meillä on ihan teräksiset kiinteät parret ja silti muutama erotin vääntynyt  ;) Kylmää kyytiä kun lantakäytävän päässä tapahtuu tappelu ja joku yrittää päästä karkuun sieltä missä vähänkin tilaa eli erottimen pään ja käytävällä seisovan kantturan välissä.