Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tiekorvaus 114 €/ 10 v  (Luettu 13772 kertaa)

sutireme

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 118
Vs: Tiekorvaus 114 €/ 10 v
Sopimuksessa näkkyy lukevan että tielle mahdollisesti aiheutuvat vahingot ja suurempien perusparannustöiden aiheuttama tierasitus korvataan erikseen. Ei mikkää huono sopimus.

minä-itte

  • Vieras
Vs: Tiekorvaus 114 €/ 10 v
Tätä keskustelua seuratessa minua kiinnostaisi tietää, voisiko joku osoittaa yksityistielaista tms. pykälän, jonka perusteella tienkäyttäjän maksukyky voidaan laittaa tiemaksun perusteeksi? Tarkoitan nyt tätä  "iso osinkoja tahkoava yritys saa maksaa" -korttia jota täällä liputetaan.

Tää avaisi paljon mahdollisuuksia yksiköintiin.....

Toistaiseksi en itse tiedä mitään muuta kuin tienkäyttöön perustuvan maksun, oli se sitten teknisesti laskettu yksiköillä, tienkorjauksen menoilla tai muulla vastaavalla perusteella. Ainoastaan kiinteät hallintokulut voidaan laskuttaa "perusmaksuna" joka ei suoraan perustu käyttöön.



hölö hölö....kyse on siitä, että onko moraalisesti oikein se, että "iso osinkoja käyttävä yritys" voi käyttää toisten (pienituloisten maajussien) rakentamaa ja hiljattain peruskunnostamaa  tietä lähes korvauksetta (= MTK-korvaus).

Tiekokous osallistujien sukupuoleen, puolueeseen, uskontoon tai onko MTK-jäsen vai ei,  katsoi, että sähköyhtiön on osallistuttava tiekustannuksiin. Yksimielisesti.

Tien "olemassaolo ja käyttöoikeus"  on verrattavissa vakuutukseen, maksetaan, vaikka ei tarvittaisikaan ja kun on tarvis, on käytettävissä.   Näin tiekokous. Jotkut metsänomistajatkaan eivät käytä tietä joka vuosi, mutta maksavat silti. Tielle on tehty hiljattain kallis peruskunnostus, mitä osakkaat ovat maksaneet, käyttivät tietä tai ei.

Sähköyhtiöltä peritty korvaus on yhtiön taloudessa  kuin hyttysen pissa Itämeressä.

Tuli joskus keskusteltua geologin kanssa, joka hoitelee hommia Pohjanmaan ratatyömaalla: he maksavat maanomistajakorvauksia reilusti, jotta sopu säilyy....mukavampi kummallekin osapuolelle...heidän miljoonabudjetissaan ei tunnu missään.  Viimeksi tekivät pistotien metsän läpi, maaomistajalle maksettiin mitä pyysi, tämä sai korjata puut pois alueelta...tie palautuu maanomistajan täyteen omistukseen seitsemän vuoden päästä. Sanomattakin on selvää, että MTK ei ollut millään tavalla mukana kuvioissa eikä MTK:n "hintasuositukset".

Viimeksi muokattu: 05.04.11 - klo:07:42 kirjoittanut minä-itte

minä-itte

  • Vieras
Vs: Tiekorvaus 114 €/ 10 v
Tätä keskustelua seuratessa minua kiinnostaisi tietää, voisiko joku osoittaa yksityistielaista tms. pykälän, jonka perusteella tienkäyttäjän maksukyky voidaan laittaa tiemaksun perusteeksi? Tarkoitan nyt tätä  "iso osinkoja tahkoava yritys saa maksaa" -korttia jota täällä liputetaan.

Hyvä maksukyky ei voi myöskään olla peruste vapauttaa ko. tienkäyttäjä osallistumasta tien kustannuksiin, niinkuin "MTK-korvaussuositus" tekee.  

Tää avaisi paljon mahdollisuuksia yksiköintiin.....

Toistaiseksi en itse tiedä mitään muuta kuin tienkäyttöön perustuvan maksun, oli se sitten teknisesti laskettu yksiköillä, tienkorjauksen menoilla tai muulla vastaavalla perusteella. Ainoastaan kiinteät hallintokulut voidaan laskuttaa "perusmaksuna" joka ei suoraan perustu käyttöön.

Toisin sanoen lähes olemattomat "MTK-korvaussuositukset" pitää heittää roskakoriin....niinkuin on tehtykin. Sähköyhtiö ei ole tien osakas.   

Viimeksi muokattu: 05.04.11 - klo:07:34 kirjoittanut minä-itte

minä-itte

  • Vieras
Vs: Tiekorvaus 114 €/ 10 v
Hyvän kuvan MTK-korvaussuosituksista antaa Keski-Suomeen vedetty kelkkareitti: pakkolunastuksessa  kertakaikkinen  maanomistakorvaus 160 € kilometriltä 6- 10 m leveästä urasta maitten poikki!  Pöyristyttävää!

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Tiekorvaus 114 €/ 10 v


hölö hölö....kyse on siitä, että onko moraalisesti oikein se, että "iso osinkoja käyttävä yritys" voi käyttää toisten (pienituloisten maajussien) rakentamaa ja hiljattain peruskunnostamaa  tietä lähes korvauksetta (= MTK-korvaus).


No kerro nyt sitten mikä on nyt puheena olevan tien yksikkömaksu, niin siitähän voimme laskea tonnikilometrit mihin tämä sähköyhtiön maksu riittää, ja siitä voimme päätellä onko se linjassa muiden tienkäyttäjien maksuihin?

Yksityistielain 26 mukaan käyttömaksun pitää olla vastaavan suuruinen kuin tien osakkaille vastaavasta käytöstä määrätty tiemaksu.

Tuo suositustaksa perustuu keskimääräiseen linjojen huoltoajomääriin ja keskimääräiseen yksityistien yksikkömaksuun, ja jos nämä teidän tiellä merkittävästi poikkeavat normaalista niin tottakai taksa voi olla korkeampi. Satunnaiset ennalta-arvaamattomat tienkäytön aiheuttamat vahingothan on erikseen korvattavia tienkäyttäjän toimesta.

Mutta "saatana iso firma saa maksaa" ei oikein perusteluksi käy sellaisenaan.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Tiekorvaus 114 €/ 10 v
Mutta "saatana iso firma saa maksaa" ei oikein perusteluksi käy sellaisenaan.
Heh, heh...  ;D ;D
Se on tätä demarimeininkiä, kun joku saa enemmän, niin mun pitää saada enemmän siltä. Kaikki ryöstää kaikkia, reilu meininki...  :D
Nothing is Something Worth Doing

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Tiekorvaus 114 €/ 10 v
Tätä vastausta kun väsäsin niin tuli pari hyvää viestiä väliin, mutta ei se mitään.

Opinnäytetyössään v. 2008 Esa Palomäki lainaa opusta "Hämäläinen, Esko: Tiekunta ja tieosakas 2007. Suomen tieyhdistys. Forssa 2007", jossa sivulla 106 todetaan: "Infraverkkojen aiheuttama huoltoliikenne katsotaan kuuluvan kiinteistöjen aiheuttamaan liikenteeseen, jolloin se sisältyy kiinteistöjen tieyksiköihin. Infraverkkojen isompien perusparannus- tai rakennushankkeiden aiheuttamista seikoista yksityisteille sovitaan tienpitäjän kanssa tapauskohtaisesti."

Mulla pitäis toi opus jossain olla, niin vois tarkistaa, onko tuossa alkupäräisessä viittausta johonkin lainkohtaan.

Tässä puheena olevassa tapauksessa on vastapuolena mainittu Fingrid useampaan kertaan. FG on kantaverkkoyhtiö eikä sitä voi oikein verrata "tavalliseen" jakeluverkonhaltijaan. Arvioisin, että FG:n verkoissa vuotuinen ylläpitotyö on aika vähäistä verrattuna jakeluverkonhaltijan kunnostus- ja vianhaku ym. työhön ja siitä aiheutuvaan liikenteeseen. 110 kV:n ja sitä suuremmat verkot rakennetaan puuvarmoiksi ym. Ja jos tien päässä on muuntoasema, sillä on tontti ja sitä kautta yksiköt.

Jos maksukyvyn mukaan menis tiemaksut, niin ei meidän huushollin ainakaan pitäis maksaa ollenkaan, korkeintaan parikymppiä voitais vuodessa maksaa! :) Samaan kadehtimisen piikkiin voidaan laittaa meillä melkein viikoittain vieraiden suusta kuuluva ihmettely: "miten hemmetissä maatalouslomittajalla on varaa kulkea mersulla?"
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

minä-itte

  • Vieras
Vs: Tiekorvaus 114 €/ 10 v


hölö hölö....kyse on siitä, että onko moraalisesti oikein se, että "iso osinkoja käyttävä yritys" voi käyttää toisten (pienituloisten maajussien) rakentamaa ja hiljattain peruskunnostamaa  tietä lähes korvauksetta (= MTK-korvaus).


No kerro nyt sitten mikä on nyt puheena olevan tien yksikkömaksu, niin siitähän voimme laskea tonnikilometrit mihin tämä sähköyhtiön maksu riittää, ja siitä voimme päätellä onko se linjassa muiden tienkäyttäjien maksuihin?

Yksityistielain 26 mukaan käyttömaksun pitää olla vastaavan suuruinen kuin tien osakkaille vastaavasta käytöstä määrätty tiemaksu.

Aivan tämän mukaisesti tiekokous laskeskeli ja päätti periä Fingridiltä korvausta, MTK-suositukset heitettiin roskakoriin.  Yhtiö haluaa maksaa kertakorvauksena/ 10 v.

Tuo suositustaksa perustuu keskimääräiseen linjojen huoltoajomääriin ja keskimääräiseen yksityistien yksikkömaksuun, ja jos nämä teidän tiellä merkittävästi poikkeavat normaalista niin tottakai taksa voi olla korkeampi. Satunnaiset ennalta-arvaamattomat tienkäytön aiheuttamat vahingothan on erikseen korvattavia tienkäyttäjän toimesta.

Mutta "saatana iso firma saa maksaa" ei oikein perusteluksi käy sellaisenaan.

Viimeksi muokattu: 05.04.11 - klo:08:36 kirjoittanut minä-itte

minä-itte

  • Vieras
Vs: Tiekorvaus 114 €/ 10 v
Tätä vastausta kun väsäsin niin tuli pari hyvää viestiä väliin, mutta ei se mitään.

Opinnäytetyössään v. 2008 Esa Palomäki lainaa opusta "Hämäläinen, Esko: Tiekunta ja tieosakas 2007. Suomen tieyhdistys. Forssa 2007", jossa sivulla 106 todetaan: "Infraverkkojen aiheuttama huoltoliikenne katsotaan kuuluvan kiinteistöjen aiheuttamaan liikenteeseen, jolloin se sisältyy kiinteistöjen tieyksiköihin. Infraverkkojen isompien perusparannus- tai rakennushankkeiden aiheuttamista seikoista yksityisteille sovitaan tienpitäjän kanssa tapauskohtaisesti."

Mulla pitäis toi opus jossain olla, niin vois tarkistaa, onko tuossa alkupäräisessä viittausta johonkin lainkohtaan.

Tässä puheena olevassa tapauksessa on vastapuolena mainittu Fingrid useampaan kertaan. FG on kantaverkkoyhtiö eikä sitä voi oikein verrata "tavalliseen" jakeluverkonhaltijaan. Arvioisin, että FG:n verkoissa vuotuinen ylläpitotyö on aika vähäistä verrattuna jakeluverkonhaltijan kunnostus- ja vianhaku ym. työhön ja siitä aiheutuvaan liikenteeseen. 110 kV:n ja sitä suuremmat verkot rakennetaan puuvarmoiksi ym. Ja jos tien päässä on muuntoasema, sillä on tontti ja sitä kautta yksiköt.

Jos maksukyvyn mukaan menis tiemaksut, niin ei meidän huushollin ainakaan pitäis maksaa ollenkaan, korkeintaan parikymppiä voitais vuodessa maksaa! :) Samaan kadehtimisen piikkiin voidaan laittaa meillä melkein viikoittain vieraiden suusta kuuluva ihmettely: "miten hemmetissä maatalouslomittajalla on varaa kulkea mersulla?"

...mutta ei pidä vapauttaa vakavaraista yhtiötä asianmukaisista maksuista sillä perusteella, että MTK suosittelee....

Viimeksi muokattu: 05.04.11 - klo:08:34 kirjoittanut minä-itte

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Tiekorvaus 114 €/ 10 v
heinon tiellä saapi sähkövirman miehet ajella ilimatteeksi, saatana, se jos on linja rikki ja pittäää ruveta neuvvottelemaan maksuista, meni sitte vaekka vorttumin eli vattenvallin hyövyksi, niin ylleishyötyllinen assie

Sama juttu. En ole tullikoppia pystyttämässä, jos kaapeli katkiaa. Ajalee siellä turhempiakin, kuten mopopojat, kelirikkoaikaan maksutta.  :P

minä-itte

  • Vieras
Vs: Tiekorvaus 114 €/ 10 v
heinon tiellä saapi sähkövirman miehet ajella ilimatteeksi, saatana, se jos on linja rikki ja pittäää ruveta neuvvottelemaan maksuista, meni sitte vaekka vorttumin eli vattenvallin hyövyksi, niin ylleishyötyllinen assie

Sama juttu. En ole tullikoppia pystyttämässä, jos kaapeli katkiaa. Ajalee siellä turhempiakin, kuten mopopojat, kelirikkoaikaan maksutta.  :P

Samma här, yksinomistamilla teillä.

Teroman

Vs: Tiekorvaus 114 €/ 10 v

Tiet vaan kaikkien käyttöön vapaasti,,,,,,

å

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Vs: Tiekorvaus 114 €/ 10 v
Näköjään hinnoissa heittoa. Tässä järven toisella puolen hintana on n.140e/10v vajaan neljän kilometrin matkalta. Ja perusteena MTK:n suositus. Koko tie on yli 8km, mutta yksiköthänkin lasketaan lyhimmän reitin mukaan.

minä-itte

  • Vieras
Vs: Tiekorvaus 114 €/ 10 v
Näköjään hinnoissa heittoa. Tässä järven toisella puolen hintana on n.140e/10v vajaan neljän kilometrin matkalta. Ja perusteena MTK:n suositus. Koko tie on yli 8km, mutta yksiköthänkin lasketaan lyhimmän reitin mukaan.

...omapahan on häpeänne....meillä noudatetaan yksityistielakia, ei MTK:n lahjoituskorvauksia.

Viimeksi muokattu: 05.04.11 - klo:10:58 kirjoittanut minä-itte

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Tiekorvaus 114 €/ 10 v


No kerro nyt sitten mikä on nyt puheena olevan tien yksikkömaksu, niin siitähän voimme laskea tonnikilometrit mihin tämä sähköyhtiön maksu riittää, ja siitä voimme päätellä onko se linjassa muiden tienkäyttäjien maksuihin?

Yksityistielain 26 mukaan käyttömaksun pitää olla vastaavan suuruinen kuin tien osakkaille vastaavasta käytöstä määrätty tiemaksu.



Kun yksiköinninperusteet ovat kaikille samat niin ne ovat oikeudenmukaisia. Jollakin voi olla 100 yksikköä ja toisella 10000, kun käyttää enemmän, mutta se on täysin oikeudenmukaista. Myös äänet menevät yksikkömäärän mukaan.

Yksityistielain 26 §:ssä säädetään, että sen, joka 80 §:n mukaisesti tilapäisesti käyttää
tietä, on suoritettava siitä korvauksena käyttömaksu. Maksu on määrättävä sen mukaan,
kuin katsotaan kohtuulliseksi ottamalla huomioon vastaavanlaisesta tien käytöstä
osakkaalle määrättävä tiemaksu ja tien käyttämisestä ehkä johtuva erityinen kunnossapitokustannusten
lisääntyminen. Tuolta voi lukea lisää http://www.maanmittauslaitos.fi/sites/default/files/Nro_92_kasikirja_yksityisteiden_tienpidon_osittelusta_5_uudistettu_painos_2010.pdf

Laissa ei oteta maksukykyyn kantaa. Maksuhalukkuus ja maksukyky on eriasia. Korkeinta päätäntävaltaa käyttää tiekokous, eikä missään muualla. Instanssit (MTK) voi antaa suosituksia, mutta päätökset tehdään tiekunnan kokouksessa, toki näistäkin voidaan valittaa, joten muotoseikoissa pitää olla tarkkana.
Käteinen ratkasee