Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe laitumen vesihuolto  (Luettu 15778 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: laitumen vesihuolto
Noihin kärryhommiin niin hyvin halpoja pitää olla että ei kannata ostaa putkea. 2 kilometriä mustaa putkea saa kuitenkin jo tonnilla niin sillä vie veden jo aika kauas. Sitten eriasia on jos vesi pitää saada jonnekkin vuoren päälle.
Mun kokemuksella virtaama ei tarvitse olla kovin kova siellä putken päässä vaan astian pitää olla niin iso että siinä on varastoa tarpeksi, aika sen ehtii täyttää. Itte miettinyt kelauslaitetta millä sen putken sais helposti kerättyä kasaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: laitumen vesihuolto
Jos ei paineella väliä, niin sitten siihen kelpaa vaikka vesioinas.  ;D
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vesioinas
http://gallery.kuukuna.net/gallery/d/4285-2/vesioinaat_AKK2006.jpg

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: laitumen vesihuolto
Meillä laitumen vesihuolto on toteutettu systeemillä jossa on laitettu vesijohto verkosto pysyville laitumille ja sinne normaaleja juomakuppeja,joista voivat nauttia raikkaasta vedestä..
Jos tarkotat "normaaleilla kupeilla" noita parsinavettojen pikkukuppeja, niin en kyllä usko että ne kovin nauttii niistä juomisesta...  :( Kyllä allas ja vapaa vedenpinta on lehmälle luonnollisempi juomapaikka...

Meillä on navetalta vedetty letkut (samat mitä käytetään sadettajassa) lohkoille ja lohkoilla on Buveten 400 litran altaat joissa integroitu uimuri. Eivät saa nakattua uimuria pois ja vesi on helposti saatavissa. Nuo on myös helppo puhdistaa ja siirtää tarvittaessa toiselle lohkolle.

Henk.koht. inhoon vesivaunuja, liikaa ylimäärästä työtä ja vahtimista.

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: laitumen vesihuolto
mulla emännus vaihtoi pitkän kesäloman lyhyeen joten veden ilmaskuljetus vaunuilla lopahti kuin seinään :'(
Mä jo arvelinkin että sinut mä tunnen, ja niinhän se taitaa ollakkin...  ;D

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: laitumen vesihuolto
mulla emännus vaihtoi pitkän kesäloman lyhyeen joten veden ilmaskuljetus vaunuilla lopahti kuin seinään :'(
Mä jo arvelinkin että sinut mä tunnen, ja niinhän se taitaa ollakkin...  ;D

enhän mä oo piilossa yrittänykkään olla... maailma on pieni myös agrossa... ;D :D
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: laitumen vesihuolto
Pienempää touhua, mutta kuitenkin; mettäkärrylle nostetaan kesäksi 3 kuution säiliö, joka viedään vesipisteelle, aidan ulkopuolelle, ja siihe astiaan tulee painevesi kotoa. Säiliöstä tulee vesi omalla paineella altaaseen. Normi kylpyamme vesiastiana. Säiliössä ja altaassa tasoventtiilit. Välisäiliö sen takia että jos letku hajoaa väliltä niin elukat ei ole nii nopeasti ilman vettä, ko on vesivarasto välissä. Ja kun tuo 12mm puutarhaletku on vain pinta-asennuksena, nii se letku on tämän tästä tiellä ja se pitää katkaista liitoksesta. Kun on välivarasto pellolla niin veden syöttö saa olla poikki päivän.
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: laitumen vesihuolto
juu nyt alkaa kuvio olla selvillä. pari kilsaa ostin 32 mustaa putkea, kymmenkunta  sulkupistettä sekä delavalin 400 l uimurialtaat integroiduilla uimureilla... kokonaisinvestointi verollisena 2500 egen paikkeilla...  8)
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: laitumen vesihuolto
Onko kukaan kokeillu niitä ruotsin armeija ylijäämätavarana myytäviä pumppuja, jotka toimii veden virtauksen voimalla, teho ei ole kovin kummonen, mutta pumppu ei tarvitse sähköä ????
Tommonen pumppuhan voisi nostaaa vettä kokoajan johonkin isoon astiaan ja loput valuu vain yli johonkin ojaan, samalla taattaisiin sekin, että vesi vaihtuu astiassa riittävän usein.

{o|o}

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 801
Vs: laitumen vesihuolto
pumppuja, jotka toimii veden virtauksen voimalla,
ikiliikkuja alkaa olla lähellä  ;D ;D ;D

emo-heikki

  • Vieras
Vs: laitumen vesihuolto
pumppuja, jotka toimii veden virtauksen voimalla,
ikiliikkuja alkaa olla lähellä  ;D ;D ;D

No ei se ikiluukkuja ole, eikä tehot niin suuret, mutta virta pyörittää pumppua, joka sitten vettä nostaa, ei paljon mutta ehkä kumminkin senverran, että riittäisi ...
Eli pitää olla virtaava paikka, ei pyöri missään suvantolätäkössä.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: laitumen vesihuolto
3 km rakentamatonta rantaa toimii aika hyvin  ::)

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: laitumen vesihuolto
joo toimeis jos sais laiduntaa  ???

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: laitumen vesihuolto
joo toimeis jos sais laiduntaa  ???

Mikäs siinä, eikö muka enää saa? ??? ???
Luulisi laiduntamisen olevan hyvä asia, rannan kannalta, pysyisi auki yms...
Käteinen ratkasee

antti-x

  • Vieras
Vs: laitumen vesihuolto
3 km rakentamatonta rantaa toimii aika hyvin  ::)

Meillä laiduntavat hiehot ja nuoremmat saman joen eri laitoja, viime vuonna nuoremmat keksivät lähteä joen yli moikkaamaan isompia. Siinä koko porukka (tilan kaikki imeväisiä vanhempi nuorkarja)sitten uiskenteli laumana joen ylitse varmaan parikymmentä kertaa loppukesän aikana. Vettä välissä on vähintään 30 metriä.

Niin ja juottaminen meillä hoituu joesta ja vanhasta maitoauton peräkärrystä. On pyritty laiduntamaan aika pieninä lohkoina jolloin letkun vetäminen olisi aika työlästä.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: laitumen vesihuolto
Jos ei paineella väliä, niin sitten siihen kelpaa vaikka vesioinas.  ;D
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vesioinas
http://gallery.kuukuna.net/gallery/d/4285-2/vesioinaat_AKK2006.jpg


Meillä on Vampulassa valtaojassa tuollainen. Metrin padossa. Pumppaa vettä puutarhaan 200 metriä. Jos jotakuta kiinnostaa niin mulla on nykyaikaiset piirrustukset mokomaan vehkeeseen. Tosin... kirjamuotoisena.