Häkkisen aikaan tuli seurattua mutta sen jälkeen on into lopahtanut . Ei kestä Sumillakaan mersu , ei ihme et Kimi *****untu .
Voi olla että Ferrarilla Sumin aikoihin ei ehkä sääntöjä noudatettu. Oli se niin ylivoimaista sen Sumin voittokulku....
Laittomalla autolla se Häkkinenkin pokkasi ekan mestaruutensa. Luistonesto oli Häkkisellä käytössa, vaikka oli kielletty.
No siitä ei sen suurempaa äläkkää pidetty, kunnes pikku-ukko(Bernie Ecclestone) lähetti Ron Dennisille avoimen kirjeen, jossa sanoi suoraan, että jos säännöt eivät passaa voi Dennis ruveta ajattamaan omaa sarjaansa. (Tuo kirje muuten julkaistiin alan lehdessä).
Seuraavissa kisoissa sitten nähtiinkin, ettei Häkkisen auto meinannut lähteä viivalta sitten huonostikaan, vaikka ennen tuota kirjettä Häkkinen oli lähdöissään suvereeni.
Ja oli siinä autossa ylimääräinen jarrupoljinkin.
Toisen mestaruutensa Häkkinen kuittasi tallikaverinsa David Couldhardin kaasujalan nostolla. Kyseisen kaasunkevennyksen David teki sadekisassa liki kolmensadan vauhdissa radan suoralla osuudella Sumin ollessa takana. Takanatulijalla ei tuossa tilanteessa vesisumussa ole mitään tehtävissä, jätkät luottavat siihen ettei kukaan tee noissa nopeuksissa mitään hölmöä. No Taavi teki ja Sumi tuli konttiin joutuen keskeyttämään. Häkkinen pokkasi tuon teon myötä mestaruuden.
Jos mietitte paljonko tuollainen F1 auto käyttä tehoa kulkeakseen tuon liki 300 km/h ja kun kaveri siinä nopeudessa nostaa jalan kaasulta, sen auton hidastuvuus sitä luokkaa, ettei nykyisetkään siviiliautot kuivalla päällystetiellä lukkojarrutuksella satasen vauhdissa pääse siihen hidastuvuuteen.
Myöhemmin Couldhard on myöntänyt julkisesti tuon teon olleen tahallinen, vaikka heti teon jälkeen sitä väitettiin tekniseksi viaksi.
Niistä Ferrarin ilmanohjaimista. McLaren käytti samanlaisia ilmanohjaimia ja kun menestystä tuli, ei Dennis puuttunut asiaan, mutta kun sitten eräässä kisassa Ferrari antoi päihin satanolla, meni Ron Dennis pikku-ukon puheille kertomaan suuren salaisuuden kilpailijan keinoista. Omista autoista ennen sitä nuo kyseiset osat toki riisuttiin pois.
Mutta yhtäkaikki. Jatkuvastihan tuossakin lajissa mennään rimaa hipoen.
Autourheilun vastustajille sanoisin, että ilman autourheilua ja sen vaatimaa kehitystyötä nykyisin ajeltaisiin ehkä luokkaa kuplavolkkari ja herroilla voisi olla angliat käytössä.
Tuolla moottoriradoilla ja rallipoluilla ne autot on kehitetty, niin ajettavuutensa, turvallisuutensa, kuin muidenkin ominaisuuksiensa suhteen joista energiatalous ei liene vähäisin.
