Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kevään tiekokoukset  (Luettu 13545 kertaa)

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Kevään tiekokoukset
Taas on kevään tiekokouskierros aluillaan. Kolmeen tiekokoukseen pitäisi mennä ja hoitokunnan kokoukset päälle. Neljä-viisi tuntiakin on joskus väännetty kustannusarviota ja jokainen tinkaa yksikkömaksuansa pienemmäksi. Tiealueelle kasvaneiden arvokkaiden pajupuskien mahdollista karsimisen tarvetta pohditaan erikseen kokoonkutsuttavassa katselmustilaisuudessa kesällä. Tieojia ei tarvitse kaivaa, koska se on liian kallista. Sitäpaitsi juurihan ne kaivettiin 30-vuotta sitten ja ojan paikasta on vieläkin riitaa. Mielestäni tarvitsisi tehdä kunnostustöitä joka vuosi, että tiet säilyvät edes nykyisellä tasolla.

Miten muualla?
Käteinen ratkasee

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Kevään tiekokoukset
Taas on kevään tiekokouskierros aluillaan. Kolmeen tiekokoukseen pitäisi mennä ja hoitokunnan kokoukset päälle. Neljä-viisi tuntiakin on joskus väännetty kustannusarviota ja jokainen tinkaa yksikkömaksuansa pienemmäksi. Tiealueelle kasvaneiden arvokkaiden pajupuskien mahdollista karsimisen tarvetta pohditaan erikseen kokoonkutsuttavassa katselmustilaisuudessa kesällä. Tieojia ei tarvitse kaivaa, koska se on liian kallista. Sitäpaitsi juurihan ne kaivettiin 30-vuotta sitten ja ojan paikasta on vieläkin riitaa. Mielestäni tarvitsisi tehdä kunnostustöitä joka vuosi, että tiet säilyvät edes nykyisellä tasolla.

Miten muualla?
Onneksi on matkaa valtatielle vain 100 metriä. Ei oo tieongelmia.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Kevään tiekokoukset
Viime vuoden säätämisen jälkeen ei oo kyselty ennään mitään alennuksia. Mielenkiinnolla odotan jahka Skanska luovuttaa tuon yhden tien kaupungille ja kaupunki tiekunnalle. Onneks on yksi viitteliäs kylänmies joka jaksaa säätää asian kanssa niin ei tartte itte puuttua asiaan.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

montöör

  • Vieras
Vs: Kevään tiekokoukset
Taas on kevään tiekokouskierros aluillaan. Kolmeen tiekokoukseen pitäisi mennä ja hoitokunnan kokoukset päälle. Neljä-viisi tuntiakin on joskus väännetty kustannusarviota ja jokainen tinkaa yksikkömaksuansa pienemmäksi. Tiealueelle kasvaneiden arvokkaiden pajupuskien mahdollista karsimisen tarvetta pohditaan erikseen kokoonkutsuttavassa katselmustilaisuudessa kesällä. Tieojia ei tarvitse kaivaa, koska se on liian kallista. Sitäpaitsi juurihan ne kaivettiin 30-vuotta sitten ja ojan paikasta on vieläkin riitaa. Mielestäni tarvitsisi tehdä kunnostustöitä joka vuosi, että tiet säilyvät edes nykyisellä tasolla.

Miten muualla?

Niin tuttua
Itse pjnä ja työrukkasena jo vuodet olleena voin sanoa että kaikki mikä on tehty,
on tehty väärin ja "meidän"kohdalla ei ole koskaan tehty mitään.
Huomioikaa, että tilintarkastajien tilalle on syytä valita toiminnantarkastajat
jos ei omastatakaa löydy tarvittavaa pätevyyttä. Tiekunnalle voi myös laatia
säännöt, joista jokainen osakas voi tavata miten toimitaan. Ei sitten tarvitse
soittaa pyhäaamuna klo 5 ja kysyä yöjalaassa ajelijoiden perään :D

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Kevään tiekokoukset
Tääl on aika paljon antaneet tieisännöinnin ammattilaisten hoidettavaksi. Yksikin isäntä sano, ettei oo moneen vuoteen tullu tiemaksuja, mutta nyt on laskut tullu säännöllisesti joka tiestä missä on osakkaan.

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Vs: Kevään tiekokoukset
Aikalailla helposti korjaustyöt saadaan ajallaan tehtyä ja ilman suurempia rutinoita. Tiealueesta löytyy selvät tietoimituksen päätökset ja kartat, eipä auta mikään valitus mittanauhaa vastaan. Avoin tiedotus ja mitään ei salata osakkailta, kirjallinen ilmoitus töistä etukäteen hyvissä ajoin. Näin valittaminen eteenpäin suljetaan turhana pois jo etukäteen. Työt tehdään tietysti sovitulla tavalla maastossa.
Kokouksen ilmoitus kirjeellä, riittävän tarkka pöytäkirja ja laskun mukana selvä yksikkölaskelma kunkin omista yksiköistä. Kaikki asiapaperit salatulta nettisivulta osakkaiden saatavilla. Näillä eväillä kyselyt maksuista loppui tykkänään.
E-laskuja muutamat kinuaa, eipä vielä toistaseksi ole lähdetty pankkia sponsoroimaan muutaman osakkaan takia, Eu:n ulkopuolelle ei se e-lasku taitas kuitenkaan mennä.
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kevään tiekokoukset
Tieasiat ovat samanlaisia kuin kaikki muutkin yhteiset asiat nykyään. Eli ketään ei kiinnosta niiden hoitaminen, joku muu hoitaa. Tietä ei tarvii kukaan, mutta kaikki sillä kulkee. Kaikki teihin liittyvät luottamustoimet ovat perseestä. Tiemaksuja tarvisi korottaa monessa paikassa reilusti, että saataisiin tie laitettua ennenkuin ollaan siinä tilanteessa, että tarvitaan iso remontti. Sitten ei ole taas muita vaihtoehtoja kuin tilata metsäkeskus tms. hoitamaan hallintoa jne.

Toivon, että tulevaisuudessa siirrytään sellaiseen käytäntöön, että autoissa on gps:ät ja niiden avulla rekisteröidään tiet joilla auto kulkee. Vuoden lopussa tiekunta lähettää sitten kulkijoille laskut tien käytöstä. En oikein näe tälle käytännölle vaihtoehtoa, koska on olemassa ns. läpikulkuteitä, joille autoilijalla ei ole tieoikeutta, siitä on vaan niin kiva oikaista. Ei voi olla oikein, että muut pitävät ilmaiseksi tietä pystyssä toisille.

Turkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 526
Vs: Kevään tiekokoukset
tieisännöitsijä on suunnitelmis tääläki!! kyllä hoitokunnan hommat on koiranvirkoja..   ensi ei oo tarpeeksi mursketta,sitte se on väärää kokoa,sitte se on väärää kokoa polkupyörälle jne jne

montöör

  • Vieras
Vs: Kevään tiekokoukset
tieisännöitsijä on suunnitelmis tääläki!! kyllä hoitokunnan hommat on koiranvirkoja..   ensi ei oo tarpeeksi mursketta,sitte se on väärää kokoa,sitte se on väärää kokoa polkupyörälle jne jne
Luulis, että tieisännöitsijälläkin olis jonkunlainen pääsyvaatimus. Vai onko se
niinkuin talojen kuntotarkastajillakin, että kuka tahansa voi alottaa eikä vastuuta
oo mistään. Yhdelle meidän tiekunnista pestattiin ti tekemään yksiköinti. Ammattitaito
riitti ohjelman avaamiseen uudella läppärillä. Tieasioista tai yksiköinnistä ei mitään
hajua. Puuttuvan taidon korvasi aivan megakiire. Tehtiin sitten se yksiköinti
lopulta hänen koneellaan.
Yli 60v takaisia ojanpaikkoja on haettu kunnanarkistoa myöten. Näistä vois
vaikka kirjan kirjottaa. ;)

Lohisoppa

  • Vieras
Vs: Kevään tiekokoukset
http://www.maanmittauslaitos.fi/sites/default/files/Nro_92_kasikirja_yksityisteiden_tienpidon_osittelusta_5_uudistettu_painos_2010.pdf

Tieyksiköiden laskennasta kysyisin, onkohan kenelläkään tietoa?

Tuossa yllä on linkki siihen Maanmittauslaitoksen ohjekirjaa tieyksiköinnistä.

Mutta mulle on epäselvää, että kun tuossa puhutaan  Peltolohkon ulkoisesta liikenteestä (ULV), ja se on esim. viljatilalla 25 tonnia/ha  ja sitten myöhemmin   Peltolohkon sisäisestä liikenteestä (SLV) ja viljatilalla se on 50 tonnia/hehtaari, niin epäselvää on, mitkä hehtaarit otetaan laskelmaan mukaan, otetaanko laskelmaan mukaan vain ne lohkot, joille pästäkseen on sitä tietä käytettävä, vai  otetaanko mukaan kaikki lohkot, siis myös esim. jotkut perälohkot, joille pääsee suoraan omalta pihalta, tarvitsematta mennä tielle?
Entä otetaanko huomioon ne lohkot, jotka sijaitsevat jossain muualla kylillä, mutta joille päästäkseen pitää käyttää sitä  kotitilalta lähtevää tietä?
Siis tuo on tuossa kirjassa epäselvää, mitkä hehtaarit otetaan laskelmissa huomioon, vai otetaanko tilan kaikki hehtaari huomioon, sijaitsivatpa pellot missä tahansa?

sutireme

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 118
Vs: Kevään tiekokoukset
Ulkoisessa liikenteessä kaikki hehtaarit ja sisäisessä liikeenteessä ne hehtaarit joille kuljetaan ko tietä pitkin.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Kevään tiekokoukset
Ulkoisessa liikenteessä kaikki hehtaarit ja sisäisessä liikeenteessä ne hehtaarit joille kuljetaan ko tietä pitkin.
Tarkennettuna vielä että ulkoinen liikenne koskee ainoastaan sitä tietä, jota pitkin tilan talouskeskukseen (tai vastaavaan) kuljetaan. Tämä lukuhan muodostuu esim viljanmyynneistä kuivurilta ja lannoitteiden tuomisesta tilalle.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Husokki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2537
  • Mikä sielä pistää vastaan, köyhyyskö?
Vs: Kevään tiekokoukset
Lohisopalle
Peltolohkon ulkoiseen liikenteeseen (ULV) ilmoitat koko tilan pinta-alan + vuokramaat. Tämä on lannotteiden, myynti viljan ja öljyn ajoa. Peltolohkon sisäiseen liikenteseen (SLV) ilmoitat ne peltolohkot joille kuljet tietä pitkin ja kuljetun matkan pituuden. Niitä peltolohkoja et ilmoita, joille kulkemiseen et tarvitse kyseistä tietä. Karjatilalla on suuremmat kertoimet kuin viljatilalla. Tämä koskee siis sitä tietä, jolla talouskeskuksesi sijaitsee. SLV on peltolohkolta talouskeskukseen tapahtuvaa liikennettä. ULV on talouskeskuksesta yleiseselle tielle tapahtuvaa liikennettä.

Jos sinulla on toisen tiekunnan varrella peltoa, tämä pinta-ala on sen tiekunnan ulkoista liikennettä.
Käteinen ratkasee

Lohisoppa

  • Vieras
Vs: Kevään tiekokoukset
Kiitos vastauksista, asia selveni.

Lohisoppa

  • Vieras
Vs: Kevään tiekokoukset
Lohisopalle
Peltolohkon ulkoiseen liikenteeseen (ULV) ilmoitat koko tilan pinta-alan + vuokramaat. Tämä on lannotteiden, myynti viljan ja öljyn ajoa. Peltolohkon sisäiseen liikenteseen (SLV) ilmoitat ne peltolohkot joille kuljet tietä pitkin ja kuljetun matkan pituuden. Niitä peltolohkoja et ilmoita, joille kulkemiseen et tarvitse kyseistä tietä. Karjatilalla on suuremmat kertoimet kuin viljatilalla. Tämä koskee siis sitä tietä, jolla talouskeskuksesi sijaitsee. SLV on peltolohkolta talouskeskukseen tapahtuvaa liikennettä. ULV on talouskeskuksesta yleiseselle tielle tapahtuvaa liikennettä.

Jos sinulla on toisen tiekunnan varrella peltoa, tämä pinta-ala on sen tiekunnan ulkoista liikennettä.


Eikös tuo ole päinvastoin, eli jos on toisen tiekunnan varrella peltoa, niin se on sisäistä liikennettä koska käsikirjan mukaan:

Viljelmän sisäinen liikenne lasketaan peltolohkoittain. Peltolohkolla tarkoitetaan tässä
aluetta, jolla kasvinviljelytyöt suoritetaan viljelytekniikan ja töiden ajoituksen suhteen
yhtenäisesti.
Peltolohkon sisäiseen liikenteeseen lasketaan kaikki viljelmän normaalit viljelytyömatkat,
jotka tapahtuvat tilan talouskeskuksesta pellolle. Matkoiksi on luettu myös
lannoitteiden ja siementen kuljetusmatkat ja tuotteiden vienti pellolta tilakohtaiseen

varastoon. Nautakarjatiloilla matkoiksi on laskettu lisäksi lietelannan ja oljen kuljetusmatkat.


Eli se tiekunta, jonka varrella peltolohko sijaitsee, laskee  minulle yksiköt peltolohkon sisäisen liikenteen perusteella, koska käytän sitä kyseistä yksityistietä viljelytöihin, eli näin minä tulkitsen tuota Maanmittaushallituksen käsikirjan ohjetta.