Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Poi'itus kettingit  (Luettu 11085 kertaa)

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Poi'itus kettingit
Eikös niitä avantilla nykyään vedetä? Vai Kurottajalla?  ;D
http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/korjaamotyokalut/nostotarvikkeet/nostoketjut


Joku isäntä oli tiettävästi vetänyt vasikkaa traktorilla. Liekö miten kamelinkarva haissut ennenkuin pikkuinen tuli maailmaan.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Poi'itus kettingit
Mä vedin juu viime vuonna vasikan lopulta traktorilla. Vasikka oli enää tosin lantiosta kiinni ja itse ei vaan enää jaksanut. Yllättäen vasikka kuoli puolen vuorokauden synnytyksen jälkeen. :o Emokin makasi pari kolme päivää ennenkuin pääsi ylös. Pari viikkoa sitten sama emo poiki omineen. Eläinlääkäri kertoi nähneensä, kun lopetettua poikivaa oli roikotettu etukuormaajassa vasikan jaloista eikä silti tullut ulos.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65754
Vs: Poi'itus kettingit
ilmankos lekurit mieluummin palottelee kuin repii koko kantturaa halki!

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Poi'itus kettingit
Mä vedin juu viime vuonna vasikan lopulta traktorilla. Vasikka oli enää tosin lantiosta kiinni ja itse ei vaan enää jaksanut. Yllättäen vasikka kuoli puolen vuorokauden synnytyksen jälkeen. :o Emokin makasi pari kolme päivää ennenkuin pääsi ylös. Pari viikkoa sitten sama emo poiki omineen. Eläinlääkäri kertoi nähneensä, kun lopetettua poikivaa oli roikotettu etukuormaajassa vasikan jaloista eikä silti tullut ulos.

Lantiosta jumittavat irtoavat aina kiertämällä. Aina  ::)

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Poi'itus kettingit
Noi kaikki vetolaitteet on elukan surma.  Ei oo yksikään vasikka jääny niin pahasti kiinni, että ei ois ihmisvoimilla vetämällä lähteny.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Poi'itus kettingit
Mä vedin juu viime vuonna vasikan lopulta traktorilla. Vasikka oli enää tosin lantiosta kiinni ja itse ei vaan enää jaksanut. Yllättäen vasikka kuoli puolen vuorokauden synnytyksen jälkeen. :o Emokin makasi pari kolme päivää ennenkuin pääsi ylös. Pari viikkoa sitten sama emo poiki omineen. Eläinlääkäri kertoi nähneensä, kun lopetettua poikivaa oli roikotettu etukuormaajassa vasikan jaloista eikä silti tullut ulos.

Lantiosta jumittavat irtoavat aina kiertämällä. Aina  ::)

Lantioiden kiilautuminen on kyllä tosiaan melkoinen epäkeskolukitus, ja liika voimankäyttö kyllä repii emän melko varmasti. Myös "hartioista" kiinni jäänyt voi helpostikin irrota pienellä vekslaamisella.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Poi'itus kettingit
Agri Husu auttaa talja/tunkki asiassa aika kustannustehokkaasti KVG (kato ***** googelsta)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: Poi'itus kettingit
Itse suosittelen poi'itusvaljaita, huomattavasti vähemmällä pääsee kun voi käyttää omaa painoaan eikä tarvitse käsin vetää.

Toki tunkkikin on harkinnassa ollut, kun ei kaikilla eläinlääkäreillä sellaista tunnu olevan.

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Poi'itus kettingit
Itse suosittelen poi'itusvaljaita, huomattavasti vähemmällä pääsee kun voi käyttää omaa painoaan eikä tarvitse käsin vetää.

Toki tunkkikin on harkinnassa ollut, kun ei kaikilla eläinlääkäreillä sellaista tunnu olevan.

Noihin valjaisiin ei kannata laittautua ainakaan laitumella ja navetassakin vain karsinassa, kuten ei myöskään naruja kieritellä käsien ympärille. Olen kuullut aika ikävän tapaturman käyneen kun hieho pinkasi laitumella ylös ja täyteen laukkaan, naru oli ollut käsien ympärillä :(

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Poi'itus kettingit
laiskana ku ei ite viittiny kiskoa, mie tein kahdesta pienestä räikkäliinasta vetoapuvälineet..

IJK

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 111
Vs: Poi'itus kettingit
Itse suosittelen poi'itusvaljaita, huomattavasti vähemmällä pääsee kun voi käyttää omaa painoaan eikä tarvitse käsin vetää.

Toki tunkkikin on harkinnassa ollut, kun ei kaikilla eläinlääkäreillä sellaista tunnu olevan.


Poi'itusvaljaat on kätevät, kunhan niissä on jonkinlainen pikairrotus siltä varalta, että lehmä säikähtää laitumella ja päättääkin ottaa ritolat. Eikös tällaisesta tapaturmasta ollut lehdessä juttua jokin vuosi sitten? Pienemmällä poikima-alueella voi jonkin aikaa seurata emää vaikka vasikan jalkoihin sidottuna. Omakohtaista kokemusta vain lypsylehmistä.
SURVIVAL - When you are in deep trouble, say nothing, and try to look like you know what you're doing.

heksa100

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 258
Vs: Poi'itus kettingit
Meillä noi valjaat on purettu ja käytössä vain vasikan jalkoihin tulevat liinat. Toisessa päässä liinaa on koivuklapi, jonka etäisyyttä voidaan siirtää tilanteen mukaan. Parempi vetää kun on puuta kättä vasten, kuin noilla ketjuissa olevilla pienillä metalliputkilla joista ei oikein saa edes kiinni.

Poikapoloinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: Poi'itus kettingit
Itse suosittelen kohtuullisen poikimavaikeuden sonneja ja sukupuolilajiteltua siementä hyvällä arvosteluvarmuudella. Siihen vielä riittävän köyhä umpiruokinta ja hiehoruokinta niin ei tarvii tunkkeja ja traktoreita vasikoiden vetoon, kun hiehot ja lehmät poikivat itsestään.
Maaseudun tulevaisuus

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Poi'itus kettingit
Itse suosittelen kohtuullisen poikimavaikeuden sonneja ja sukupuolilajiteltua siementä hyvällä arvosteluvarmuudella. Siihen vielä riittävän köyhä umpiruokinta ja hiehoruokinta niin ei tarvii tunkkeja ja traktoreita vasikoiden vetoon, kun hiehot ja lehmät poikivat itsestään.
Emoilla noita vaikeuksia voi olla enemmän.

Mutta jos lypsykarjassa joutuu jatkuvasti avustamaan poikimisissa, on siinä kuuluisassa manakementissa vikaa. Nimim. pari prossaa vaatii apua.....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Poi'itus kettingit
Itse suosittelen kohtuullisen poikimavaikeuden sonneja ja sukupuolilajiteltua siementä hyvällä arvosteluvarmuudella. Siihen vielä riittävän köyhä umpiruokinta ja hiehoruokinta niin ei tarvii tunkkeja ja traktoreita vasikoiden vetoon, kun hiehot ja lehmät poikivat itsestään.
Emoilla noita vaikeuksia voi olla enemmän.

Mutta jos lypsykarjassa joutuu jatkuvasti avustamaan poikimisissa, on siinä kuuluisassa manakementissa vikaa. Nimim. pari prossaa vaatii apua.....
Toiset on vaan liian hättäisiä. Heti mennään kiskomaan, kun vähän sorkkia ja turpaa näkyy.