]
Joku on kohta varmasti sitä mieltä että tämä oli presidenttikeskeinen operaatio. Haaviston Heikin rooli oli yrittää sovittaa maatalouden tukijärjestelmiä Suomen oloihin .Tuskin Haavisto riemuitsi sopimuksesta , Haavisto teki sen mihin kenestäkään muusta ei olisi ollut sitä tekemään.
[/quote]
Jeps, kepulaisena Haavisto oli valmis uhraamaan Etelä-Suomen maatalouden.
[/quote]
Noh,presidenttikeskeinen..Väyrynen alkoi presidenttipelin eroamalla ulkoministerin paikalta,vanhana kettuna arvioi saavansa kannatusta tulevisa pressavaaleissa enemmän kun ei ole mukana siinä eu:hun menossa.
Talousasioista ja päivänpolitiikan sijasta Väyrysen tähtäin oli suuremmissa sfääreissä:
"Olen ajatellut,että minä keskittyisin koko ihmiskunnan ja koko Suomen asioihinja siinä taloudella on oma osuutensa, mutta vain oma osuutensa. ion esittää hyvin laaja-alaisen käsityksen siitä,miten ihmiskunnan ja Suomen asiat tulisi hoitaa...
Minä olen itse hyvällä ja huojentuneella mielellä, kunsain tämän ratkaisun tehdyksi ja sen puoluehallitukselle ja eduskuntaryhmälle kerrotuksi"
Väyrynen oli todennut ettei voi yhtä aikaa toimia miniisterinä ja kilpailla presidenttiehdokkaana.
Keskustan puoluehallitus ja eduskuntaryhmä yhteisessä kokouksessa joutui äänestämäänuudesta ministeristä koska nuorten ehdokas Rehn ei suostunut Ahon vetoomuksesta huolimatta vetäytymään ehdokkuudesta.
Äänestyksen tulos:Haavisto 37,Rehn 10, Kääriäinen 2 ja Pokka yhden äänen.
Alkuun ,kun sopivia nimiä käytiin läpi, esillä olivat myös Esko Ollila joka kieltäytyi sekä OKO:n toimitusjohtaja Matti liukkonen.
Haaviston keksijänä pidettiin Ahoa.
Minkähänlaisen sopimuksen rehni olis saannu aikaan?
Oppositiolle Haaviston valinta oli täysin yllätys,sitä pidettiin vitsinä tai myöhästyneenä aprillipilana,Kalliomäen mukaan Väyrynen oli hallituksen sisällä hankala ja ulkopuolella hallituksen ja maan kannalta vielä hankalampi, Andersson syytti presidenttipelin vievän pohjan järkevältä ongelmien ratkaisulta,ja muutenkin nimitystä ihmeteltiin..
No,Haavisto hoiti homman niinkuin tiedämme,(olikohan se huumattu)ehkä Raision etu oli mielessä päällimmäisenä,mutta eipähän sinne EU:hun menoa kyllä olisi voinut kukaan estää,siihenhän olivat muut jo vuosia sitoutuneet.
Vielä Rehnin kommentti Haaviston valinnasta:
"On periaatteellisesti mahdoton ajatus,että kun Suomi on vakavalla mielellä pyrkmässä Euroopan yhteisön jäseneksi,meillä on ulkoministeri, joka on sitkeästi periaatteellisista syistä vastustanut Euroopan yhdentymiskehitystä ja Suomen jäsenyyttä"
Niin ne vaan takit kääntyy.....