Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rypsi  (Luettu 13151 kertaa)

hyde

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Rypsi
Ajattelin ens kesänä kokeilla miten rypsi menestyy tilallani pelloilla, niin kysyisin nyt viisammilta millaisille maalajeille suosittelette rypsiä ja mikä olisi sopiva kylvömäärä/ha ja mikä olisi sellainen hyvä valkauais pitoinen rypsi laji, joka käy kolmannelle viljelyvyöhykkeelle? :)

JoHaRa

• Vieras
Vs: Rypsi
Tiivistymätön maa, 6 kg/ha, se lajike jota A-marketti vielä suostuu myymään  :P Se D:llä alkava myrkky maahan ennen kylvöä ja sitten "Karatea" kun pöppiäisiä on joka taimessa  :P

Rypsissä maksetaan sitten öljypitoisuudesta  ::)

hyde

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
joo niin maksetaan tiedetään mutta ajattelin että jos puristaisin itse rypsin jä käyttäisin rouhetta lehmien ruokinnassa niin sen takia haluan valkuaispitoisuutta

JoHaRa

• Vieras
joo niin maksetaan tiedetään mutta ajattelin että jos puristaisin itse rypsin jä käyttäisin rouhetta lehmien ruokinnassa niin sen takia haluan valkuaispitoisuutta

Ai jaa... Tuo riippuu siitä millaisen puristimen hankit. Siilinjärvellä on yksi hyvä puristin jolla öljysaanto on peräti 27%  ;) Öljystä saa sellaiset 600€/tn  :D

sorkkis

• Vieras

Ai jaa... Tuo riippuu siitä millaisen puristimen hankit. Siilinjärvellä on yksi hyvä puristin jolla öljysaanto on peräti 27%  ;) Öljystä saa sellaiset 600€/tn  :D
Noita yhteistyö hommeleita löytynee E-Pohjammaalta ainakin yksi . Sikalat ostavat öljyn .

Olen nähnyt miten kirvat on pidetty kurissa mäntysuovalla . Onnistuu sekin mutta harjoittelua vaatii .

m.myyttinen

• Vieras

kenen tekele on ?

JoHaRa

• Vieras

kenen tekele on ?

Mä en muista sitä merkkiä, mutta selvästi paras näkemäni puristin. Voin mä kysyä siltä isännältä.

Strimari

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • This is radio Nowhere!
8 vuoden puristuskokemuksella voisin olla mitä mieltä että enemmän kuin puristimesta niin saannot riippuu siemenestä. Jos nyt ei niistä Kiinalaisista leluista puhuta.
Eikä kai sunkaan kukaan kuudellastataa tonnia myy?
Kolme viikkoa sitten Suomen rehun pyynti oli 1150 euroa/ tonni ,kun eräkoko oli 15 tonnia..
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

bouli

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Olen nähnyt miten kirvat on pidetty kurissa mäntysuovalla . Onnistuu sekin mutta harjoittelua vaatii .

Mitäs ne kirvat siellä rypsissä haittaa?  ::) ;)

Kirpat on sitten vähän ikävämpiä vieraita. 
Niittenkin kanssa pärjää aika pitkälle ilman kemikaaleja kun malttaa venyttää sen kylvön sinne rypsin kylvöaikaan, touko-kesäkuun vaihteeseen. Joo, tiedän ettei joka paikassa/maalajeilla onnistu.

Agronautti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:

kenen tekele on ?

Mä en muista sitä merkkiä, mutta selvästi paras näkemäni puristin. Voin mä kysyä siltä isännältä.
Puristeleeko hää "rahtia"  ::)

JoHaRa

• Vieras
8 vuoden puristuskokemuksella voisin olla mitä mieltä että enemmän kuin puristimesta niin saannot riippuu siemenestä. Jos nyt ei niistä Kiinalaisista leluista puhuta.
Eikä kai sunkaan kukaan kuudellastataa tonnia myy?
Kolme viikkoa sitten Suomen rehun pyynti oli 1150 euroa/ tonni ,kun eräkoko oli 15 tonnia..

Tuo on puhdistettua öljyä tuo S@@£@£$@£n Rehun. Mä luulen että muilla on sama hinta.. Öljyn hinta on tuplaantunut vuodessa.

Ilmeisesti puristuksen tehokkuuteen vaikuttaa myös siementen kosteus -> liian kuiva palaa kiinni puristimeen  ???
Mä olen nähnyt kylmäpuristerypsiä jonka rasva% on ollut 28 ja sitten toista jossa jäljelle on jäänyt vain 13%. Tämä ero on se ratkaiseva, on se koneen tai siemenen ansiota.

m.myyttinen

• Vieras
mikä sen puristettun kaakun hinta on? lehmä miehet ostaa vai joku muu?

JoHaRa

• Vieras

Jos luomua niin arvokasta... Tuolla on ruokinnassa maksimiarvot jotka riippuvat jäljellejääneestä öljyprosentista. Mutta... voiko tuota myydä ihan miten vaan? Minä en tiedä. Vai täytyykö rekisteröityä rehunvalmistajaksi.

Mutta lehmille käy. Rv% on ehkä 30 ja OIV 130. Energiaa teoriassa paljon, jopa 1,2 ry/kgka (14 Mj). En arvaa hintaa  ::)

m.myyttinen

• Vieras

Jos luomua niin arvokasta... Tuolla on ruokinnassa maksimiarvot jotka riippuvat jäljellejääneestä öljyprosentista. Mutta... voiko tuota myydä ihan miten vaan? Minä en tiedä. Vai täytyykö rekisteröityä rehunvalmistajaksi.

Mutta lehmille käy. Rv% on ehkä 30 ja OIV 130. Energiaa teoriassa paljon, jopa 1,2 ry/kgka (14 Mj). En arvaa hintaa  ::)
varmaan tarvii olla kyl rekisteris  ???

Agronautti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:

varmaan tarvii olla kyl rekisteris  ???
Tuollahan tuota daattaa on...
http://www.rypsienergia.fi/docs/rypsienergia_esitys.pdf