Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Robonavetan aloittaminen  (Luettu 11831 kertaa)

Wyatt Earp

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11
Vs: Robonavetan aloittaminen
Miten semmossista veloista selviää ...

Jos joku tietää, niin kertoo...
Kiinnostaa minuakin

Teutsi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 243
Vs: Robonavetan aloittaminen

Lehmipoika: Kaikki investointipäätökset ja ratkaisut täytyy perustua siihen, että toiminta ja muutos on kannattavaa tietyllä toleranssilla ja toiminnan tuotolla saadaan vieras pääoma maksettua määräajassa pois. Vaikka tänä päivän puhutaan paljon että pankit syytävä rahaa ottaville, on (tai pitäisi olla) fakta, että jos numerot ei täsmää suunnitelmissa, niin pätäkkää ei tipu. Noin miljoonan euron investointiin ei lähdetä mutu-tuntumalta ja epäröiden. Asiat pitää natsata paperilla ja päässä. Maidontuotanto on ala, jolle todennäköisesti on sijaa tulevaisuudessakin- nythän maidosta on Suomessa pula, mikä ei taas suoraan ole verrannollista maidontuotannon kannattavuteen etenkään lyhyellä periodilla. Mutta maidontuotannolla varmasti elää, jos puitteet on kunnossa- oikeastaan moni muu alkutuotannon ala voi vaatia paljon enemmän taloudellista tehokkuutta antaakseen leivän.

Muuten, millä tukialueella vaikutat, ja minne alueelle meinasit navetan tehdä?  :)
Vaihtoehtoja on monia. Harvinainen, mutta etenkin naapurimaissa käytetty, on tilan vuokraaminen. Ylipäätään jos lähtee nollatilanteesta, kannattaa vakavasti harkita kokonaisuutta: Miksi rakentaa iso kompleksi, jos keskittämällä ja pienemmillä pääomilla saa saman tuoton. Esimerkiksi suomessa on jo tiloja, joissa ei ole enää yhtään koneita, vaan kaikki on ulkoistettu ja voidaan keskittyä täysin lehmiin. Tämä tietysti vaatii, että alueella on optio kyseisen mallin toiminnalle eli urakoitsijoita ja palveluja on ostettavissa.

Asun keski-suomessa, mutta navetan/pihaton rakentaisin pohjois-savoon! Tilan vuokraaminen ei kuulosta alkuunkaan hyvälle vaihtoehdolle minun korvaani, olen sen tyypin ihminen, joka haluaa tehdä itse mahdollisimman paljon ja omistaa itse mahdollisimman paljon maatilalla.  ;)

Toinen vaihtoehto, joka on pyörinyt mielessä on emolehmät! Se olisi huomattavasti halvempi aloittaa, mutta se ei tuota niin paljon ja muutenkin sen tuet ja hinnat ovat laskussa, koska emolehmäbuumi on niin suuri!! Olen kauan miettinyt emolehmiä, mutta aloin sitten miettimään maitotuotantoa, koska maidosta on maassa pula ja siinä on pitemmällä tähtäimellä varmempi tulevaisuus (kai)  :-\ Otan mielipiteitä vastaan, että kumpi olisi kannattavampi ja varmempi ratkaisu. Nöin nuorena on vielä hiukan suuruuden hullu, joten kertokaa te mikä olisi paras ratkaisu ??? ???
no nyt olis lehmipojalle tarjolla tila savosta. ja ei ku tarjousta kehiin http://www.senaatti.fi/document.asp?siteID=1&docID=636 hulpean päärakennuksen ainakin saisit ja eikä peltopuolikaan ekana tökkisi.navetta vissiin parsinavetta?vaatii vähän isomman rempan jos sinne pari robottia. ;)

e0777

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 645
Vs: Robonavetan aloittaminen
ois uljasta olla vankilan isäntä 8)... tosta vaan hotelli venäläisille ettei niiden tarvi koko suomea ostaa...

sonnanviskoja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 34
Vs: Robonavetan aloittaminen
Pistä miljoona lisää tohon coneccin hallipakettiin(ms perj.)nii saat lehmäpaikan n.5te.
Ja niin alko pätäkkää tulemaan,älkää "nypläkkö" enää, ny on jo kiire!

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Robonavetan aloittaminen
navetta vissiin parsinavetta?

Kyllä se pihatto on, viittäkymmentä kyyttöä siellä on pidetty.

lehmipoika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: Robonavetan aloittaminen
No ei kyllä vielä oikein oo varaa tuommosia ostaa, ensin Tarvaalassa pitäs käyä ja siitä parinvuoden päästä ois, joku halpa tila ja emolehmiin oon kallistumassa.  ;D