Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe
  • Pysyvä aihe

Aihe Paljonko maksaisit hakekuutiosta?  (Luettu 18753 kertaa)

webmaster2L

  • Agronet ylläpitäjät
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 157
Paljonko maksaisit hakekuutiosta?
Agronetisssa on teemana "Paljonko maksaisit hakekuutiosta" 17.2.-2.3.2011. Teemaan liittyviin kysymyksiin ja kommentteihin vastaa kehityspäällikkö Maarit Kari ProAgria keskusten Liitosta:

Asiantuntija vastaa -palvelu

Energian arvo mitataan hyvin monin mittarein. Se on kuin ruoka, mikä edustaakin samaa asiaa ja on samalla tavalla politisoitunut ja tunnesidonnainen.  Yhdelle "omasta metsästä, omilla koneilla ja itse tehtynä" hake on ilmaista kun toiselle siinä on liikaa "kintaan jälkiä". Sama hyödyke - ilmaista tai liian kallista.

Lue lisää

Kommentit teeman artikkelista ja vastauksista ovat tervetulleita tässä viestiketjussa.
 

Rami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 637
Vs: Paljonko maksaisit hakekuutiosta?
Maksaisin saman, kun hyvälaatuisesta palaturpeesta pitää maksaa energian mukaan. Laadun pitää olla hyvää(kuiva ja hyvälaatuinen hake). Toki myydessä toivoisin parempaa hintaa. ;D

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Paljonko maksaisit hakekuutiosta?
Palaturpeen ja hakkeen hinta ollut sama pihalle tuotuna, noin 20€/MWh
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Paljonko maksaisit hakekuutiosta?
Palaturpeen ja hakkeen hinta ollut sama pihalle tuotuna, noin 20€/MWh
Mielestäni palaturve kyllä on selväst halvempaa, hakkeesta saa maksaa luokkaa 21 eur/MWh ja palaturve maksaa luokkaa 16-17 eur/MWh. Tuo siis hinta, mitä sama toimittaja on tarjonnut samaan kohteeseen. Turvesuo on noin 25 km:n päässä, hake tulee ehkä keskimäärin samalta etäisyydeltä.

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Paljonko maksaisit hakekuutiosta?
Palaturpeen ja hakkeen hinta ollut sama pihalle tuotuna, noin 20€/MWh
Mielestäni palaturve kyllä on selväst halvempaa, hakkeesta saa maksaa luokkaa 21 eur/MWh ja palaturve maksaa luokkaa 16-17 eur/MWh. Tuo siis hinta, mitä sama toimittaja on tarjonnut samaan kohteeseen. Turvesuo on noin 25 km:n päässä, hake tulee ehkä keskimäärin samalta etäisyydeltä.

Palaturve tulee kahdeksan kilometrin päästä ja hake 50km päästä. Hake on puusepänkuivaa lankkumurskaa. Ja hinta on se mitä olen siitä maksanut.
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Paljonko maksaisit hakekuutiosta?
Nuo minun mainitsemani hinnat ovat siis viime syksyn hinnat tämän talven toimituksille. Palaturvetta menee seospolttona(sekoitetaan haketta ja palaturvetta) viikossa pari täyttä rekkakuormaa eli iso laitos. Hake tulee halvemmaksi, kun itse ostaa puut ja hakettaa, ehkä luokkaa  14 eur/hakemotti laitokselle ajettuna, siis alv 0  Mainitut hinnat siis ALV0, koskapa tässä tapauksessa ne ovat vähennetteviä. Mutta kuten sanottu, palaturve on noin 20 % halvempaa, jos ostaa valmiina.
Jos laitos pieni, eikä joudu siis päästöoikeuksia ostamaan, niin palaturve taloudellisessa mielessä paras vaihtoehto.

raukunenmika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Vs: Paljonko maksaisit hakekuutiosta?
Eipä oo tullut ennen mietittyä, mutta energia puu maksaa meillä noin 30 eur/kuutio. Siitä tulee haketta noin 2-2,5 kuutiota haketta ja haketus maksaa meillä päin noin 3 eur/tonni. Hinnat on alv 0%.
Jos käyttää ylivuotista ei voi laskea kuivatusta mukaan mutta haketta kuluu enemmän, kuin tuoreesta tehtyä ja kuivatettua. Itse kuivatan ja teen tuoreesta.
 Jos tarve on noin 100 kuutioita, siihen tarvitaan puuta 50 mottia, 30 eur/motti on sika hinta ja omasta metsästä kun haen saan sen kotiin tuotuna noin hintaan 15-20 eur/motti. Eli vuotuiset puut maksaa noin 1000 eur + haketus 300 eur +kuivaus (heitän hatusta 200 eur). Meidän kämppä lämpiää vuodessa noin 1500 eurolla. Eli itse lasken noin 15 euroa/kuutio.
Pirun halpa lämmitysmuoto muuhun verrattuna, saapi olla eri mieltä. ???