Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe "Vakava varoitus"  (Luettu 1886 kertaa)

minä-itte

• Vieras
"Vakava varoitus"
Tämän päivän MaasTullin mielipidesivulla asiaa:

""""Vakava varoitus

Kun lukee Maaseudun Tulevaisuutta, otsikot ovat hyvin ajankohtaisia ja yleensä asiallisia. Viime aikoina on otettu kantaa moottorikelkkareittien pakkoperustamiseen. Elykeskukset ajavat asiaa kuin käärmettä pyssyyn.

Kaiken nähneenä ja kokeneena varoitan teitä reitistön varteen osuvia maanomistajia. Tulette saamaan sellaisen riesan, joka selviää vasta kun pärinä on päällä. Sama pätee niin vesistöihin kuin maahan.

Tulette saamaan kutsumattomia vieraita niin kesämökeille kuin metsiin. Jätä moottorisahasi näköetäisyydelle ja autosi aiemmin turvalliselle parkkipaikalle sekä vesistöllä lapiot ja onkikairat tykötarpeineen. Entäs perämoottorit?

Ja kun lumet sulavat, ajouran varret on merkitty kaikenmaailman tölkeillä ja moskalla. Joku tietenkin kertoo, että voihan ne kerätä pois ja koneitakin saa kaupasta lisää. Ja mikä pahinta! Reitti jää pysyväksi rasitteeksi. Nyt jos koskaan pitäkää puolianne joukkovoimalla.

Ihan oikeesti"""

minä-itte

• Vieras
Vs: "Vakava varoitus"
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/paauutiset/12/fi_FI/Marttila_puolustaa_maastoliikennelakia/

Marttila kirjoittaa täyttä paskaa maanomistajan päätösvallan säilymisestä.

Viimeksi muokattu: 07.02.11 - klo:09:18 kirjoittanut minä-itte

Eemeli

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Voiko tosiaan jonkun järjestön napamies olla noin naivi?

Siis reitin varrella voisi olla maanomistajia jotka halutessaan voisivat kieltää alueensa käytön, siis suomennettuna vesittää virallisen reitin hyödyntämisen.

Vaikka valtio olisi uhrannut varojaan reitistön toteuttamiseen.

Höpö höpö.

kepulandiassa on selviö, ettei ole väliä mitä satuja kerrotaan, kunhan kertoja on tuttu ja """"""luotettava"""""".

Teerinki

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Ei voi muuta sanoa,kuin että Eemeli ja minä-itte ovat oikeita kunnon änkyrä kepuja!Ei oo noissa miehissä tippaakaan porvari verta!Meillä päin änkyrä kepulit noita kelkkailijoita vastustaa!Patamustat porvarit toivottaa oikein kylteillä kelkkailijat tervetulleeksi mailleen!

koivumaki

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
kyllä kannattaakin varoa jos sattuu kohtaamaan patamustan änkyräkepukokoomukselaisen joka vastustaa ja vastustaa 8)

Sepedeus

• Vieras
Ei voi muuta sanoa,kuin että Eemeli ja minä-itte ovat oikeita kunnon änkyrä kepuja!Ei oo noissa miehissä tippaakaan porvari verta!Meillä päin änkyrä kepulit noita kelkkailijoita vastustaa!Patamustat porvarit toivottaa oikein kylteillä kelkkailijat tervetulleeksi mailleen!

Minä ainakin olen päättänyt katkaista tuon kelkkareitin ensikesänä. Aivan järjetöntä touhua.  ;D

Herra Heinamaki

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Marttila puhuu kahdesta täysin eri asiasta samassa yhteydessä, jolloin lukija saattaa ne yhdeksi mieltää.

Maastossa liikkuminen säilyy edelleen täysin maanomistajan päätösvallassa.

Kun maastoon määritellään virallinen kelkkareitti siitä ilmeisesti merkitään vähintäänkin rasite maarekisteriin. Tämän jälkeen maanomistajalla ei ole mitään vaikutusvaltaa reittiin.

minä-itte

• Vieras
Marttila puhuu kahdesta täysin eri asiasta samassa yhteydessä, jolloin lukija saattaa ne yhdeksi mieltää.

Kun maastoon määritellään virallinen kelkkareitti siitä ilmeisesti merkitään vähintäänkin rasite maarekisteriin. Tämän jälkeen maanomistajalla ei ole mitään vaikutusvaltaa reittiin.

Ei ole eri asia: vapaa pakkolunastusoikeus vie päätösvallan kaikkialta, jos MTK:n ja Ympäristöministeriön tahto toteutuu: kelkkaseurat ja matkailuyrittäjät voivat perustaa kelkkareittejä periaatteessa minne hyvänsä pakkolunastuksella.

http://www.kelkkapalsta.com/kelkkalinkit/?kategoriaID=131

"Marttilan mielestä lakiesitys ei heikennä suoraan maanomistajan asemaa missään suhteessa."
Täyttä paskaa!

Ämteekoo-herrat perustelevat reittien pakkolunastusta sillä, että villi ajelu saadaan loppumaan. Villiä ajelua ei tähänkään asti ole ollut, jos vain maanomistaja on valvonut maitaan.

http://www2.lappeenranta.fi/lehtitietokanta/artikkeli.php?id=5514

Viimeksi muokattu: 07.02.11 - klo:15:02 kirjoittanut minä-itte

Sepedeus

• Vieras

Pakkolunastuksen ymmärtää yhteiskunnalle tärkeiden toimintojen turvaamiseksi, mutta ei harrastus ole sellainen. Tekisi mieli kirjoittaa mitä niille kelkkailijoille pitäisi tehdä, mutta ei viiti ;D

Herra Heinamaki

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
minä-itte ei nyt aivan tajunnut, mitä tarkoitin.

Ko. reittien ulkopuolelle jäävillä alueilla omistajalla säilyy päätäntävalta, kunnes toisin joku ylempi määrää. Kun lunastusmahdollisuus tulee viranomaiselle harkittavaksi, vaikutusmahdollisuus päättyi sitten siihen.

minä-itte

• Vieras
minä-itte ei nyt aivan tajunnut, mitä tarkoitin.

Kyllä tajuaa. Periaatteessa maanomistajalla ei ole lainsuojaa enää missään, jos uusi maastoliikennelaki hyväksytään. Reittejä voidaan vedellä minne vain, vaikka kaikki maanomistajat olisivat vastaan.  Tähän asti pakkolunastusta on saanut käyttää. jos muitten maaomistajien luvalla tehtyä reittiä ei ole saatu yhteneväiseksi jonkun maanomistajan vastustuksen vuoksi.

On melkoisen iso muutos.

Ko. reittien ulkopuolelle jäävillä alueilla omistajalla säilyy päätäntävalta, kunnes toisin joku ylempi määrää. Kun lunastusmahdollisuus tulee viranomaiselle harkittavaksi, vaikutusmahdollisuus päättyi sitten siihen.

Ko. reittien ulkopuolelle voidaan vedellä pistoreittejä kuinka paljon vaan vastoin maanomistajien tahtoa.  Lisäksi Ympäristöministeriön ylitarkastyaja Pekka Tuunanen (komm) on jo ilmoittanut, että jossain vaiheessa mönkijät otetaan saman lain piirriin.

Kelkkailijat ovat jo ilmoittaneet, että eivät hyväksy mönkijöitä pilaamaan reittipohjia, joten niille tulee omat reitit.