Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Täyttä paskaa MaasTullissa  (Luettu 3842 kertaa)

minä-itte

  • Vieras
Täyttä paskaa MaasTullissa
Mielipidesivulta:

   [View article as PDF.]
   
   

Kelkkarallia toisten mailla

Meilläpäin on tapana että huviajoa harrastetaan surutta vaikka kaikkeen moottoriliikenteeseen pitää olla maan omistajan tai haltijan lupa.

Pellon omistajaa kiusataan luvattomilla kelkkareiteillä, vaikka varmasti tiedetään että se on kiellettyä.

"Yhä useammin lisäksi maan omistajilta unohtuu se tosiasia, että maan vuokratessaan he ovat siirtäneet tuon hallinnan rahallista korvausta vastaan muille.

Uusi kiusa ovat pellolla, metsissä ja teillä olevat kulkurasitteet.

Sukupolvien aikana on unohtunut miksi rasite on alunperin tehty. Kun rasite tehdään tiettyä käyttötarkoitusta varten saa maanomistaja kieltää muun tuon rasitteen ulkopuolisen ajon. Valitettavasti usein kuvitellaan että kulkuoikeus on lupa käyttää peltoa kuten omaansa.

Käytännössä omien naapureiden toimintaan on hankala puuttua, siksi toivoisikin tiukempaa lakia ja valvontaa ettei itse tarvitsisi niitä naapurin kullanmuruja käräytellä.

Omistaja-"

****************

Tummennettu on täyttä potaskaa, maanomista saa AINA kieltää rasitteen ulkopuolisen ajon. Ja noita rasitteita ei pidä ottaa mailleen, vaikka MTK  sitä yrittääkin.

minä-itte

  • Vieras
Vs: Täyttä paskaa MaasTullissa
Tässä lisää ämteekoolaista Правдаa, "jostain syystä" listasta on "unohtunut" se tärkein ja oleellisin: viljelijäväestön tulotason nosto. Nuo maasTullin tuossa luettelemat ovat toisarvoisia, johtuisiko vaikeneminen siitä, että nykyinen maatalousministeri on MTK:ta herkällä korvalla kuunnellut kepu:

************************

   

Maaseutulupauksista

iso osa jäänyt toteutumatta

MT kysyi puolueilta neljä vuotta sitten,

mitä ne lupaavat maaseudulle.

Moni luvattu asia

on mennyt huonoon suuntaan.

Puolueet olivat maaliskuussa 2007 yksimielisiä, kun MT kysyi niiltä näkemyksiä maaseudun asioista. Palvelut on turvattava, ja niiden on oltava lähellä. Maaseudun tiestöstä ja joukkoliikenteestä on pidettävä huolta.

Pääosa lupauksista on jäänyt toteutumatta, ja useat luvatut asiat ovat neljän vuoden aikana menneet päinvastoin huonompaan suuntaan.



Yksityistiet saivat

apua metsärahasta

Puolueet halusivat keväällä 2007 katkaista perustienpidon jatkuvan rahapulan. Ongelma ei kuitenkaan ole ratkennut, vaan erilaisia korjaushankkeita on jouduttu siirtämään samaan aikaan, kun tekeillä on isoja tiehankkeita.

Yksityisteiden valtionapujen korotus luki tuoreeltaan sinivihreän hallituksen kehyksessä, joka päätettiin toukokuussa 2007. Puuhuollon kriisi oli onneksi yksityisteille: ne saivat lisärahaa, kun hallitus päätti 2008 metsätalouden tukipaketista.

Osa lupauksien kehnosta kohtalosta johtuu talouden tilan kääntymisestä. Kun edellisvaalien alla väiteltiin siitä, montako miljardia valtiolla on ylimääräistä, nyt mietitään, mistä voisi leikata ja miten paisunut valtionvelka hoidetaan.



Kulkuyhteydet

huononivat rajusti

Maaseudun joukkoliikenteeseen puolueet halusivat keväällä 2007 riittävän rahoituksen, osa jopa korotusta.

Todellisuus on ollut täysin päinvastainen: kesällä 2010 loppui suuri määrä tukea saaneita linja-autovuoroja kaikkialla Suomessa, ja lisää lopetuksia tapahtui tämän vuoden puolella. Myös pieni osa ostojunaliikenteestä keskeytyi joulukuuksi 2010 rahanpuutteen takia. Radanpidon rahoitus on yhä riittämätön.

Vihreät halusivat vaalien alla maaseudulle kimppatakseja, ja keskustalainen liikenneministeri Anu Vehviläinen esitti vaalikauden aikana taksikyytejä bussitaksalla. Kyytitakuu on toteutunut toistaiseksi kokeilujen muodossa.



Lähipalvelut karanneet

yhä kauemmas

Keskusta toivoi asiakkaiden olevan valmiita maksamaan lähikaupan ruuasta enemmän, jotta kaupat säilyvät. Valtio on antanut pientä investointitukea sitä hakeville, mutta kyläkaupat ovat vaalikauden aikana huvenneet yli 560:sta alle 500:aan.

Myös valtionhallinnon useat palvelut ovat karanneet aluehallintouudistuksessa entistä kauemmaksi. Tuoreen tutkimuksen mukaan maaseutu on menettänyt elinvoimaisuuttaan myös kuntaliitoksissa.

Kuntatalouden parantamisen mainitsivat tavoitteekseen lähes kaikki puolueet, erityisesti SDP. Varsinkin maaseutumaiset kunnat ovat kuitenkin joutuneet korottamaan verojaan.

MT kysyi neljä vuotta sitten myös puolueiden kantaa susien määrään. Kaikki kahdeksan puoluetta halusivat paikallisen päätösvallan kasvattamista kaatolupien myöntämisessä. Näin ei ole tapahtunut.



Useita lupauksia

myös toteutunut

Muutamat tavoitteet on myös onnistuneet. Keskusta halusi nopeat tietoliikenneyhteydet koko maahan. Hallitus päätti 2008 sadan megan laajakaistasta vuoteen 2015 mennessä. Seuduille merkittäviä väylähankkeita on pantu eteenpäin, kuten kokoomus vaati.

Vihreät halusivat vastauksessaan lisätä metsä- ja peltoenergian käyttöä. Tavoite löysi tiensä hallituksen energiapakettiin.

PETRI P. PENTIKÄINEN

Kesällä 2010 loppui suuri määrä

tukea

saaneita linja-auto-

vuoroja kaikkialla Suomessa.
Radanpidon rahoitus on yhä riittämätön.
Varsinkin maaseutumaiset

kunnat ovat

kuitenkin joutuneet korottamaan

verojaan.
   
Kuvat
RAISA KYLLIKKI KARJALAINEN, JAANA KANKAANPÄÄ, MARKKU VUORIKARI Metsätaloudelle myönnetty hätäapu oli onnenpotku yksityisteille. Maaseudulta on loppunut vaalikauden aikana useita kymmeniä kauppoja. Linja-autovuorojen tukemista vähennettiin rajusti vuonna 2010.
   
   

Viimeksi muokattu: 31.01.11 - klo:09:31 kirjoittanut minä-itte

JiiPee42

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3798
Vs: Täyttä paskaa MaasTullissa

Sukupolvien aikana on unohtunut miksi rasite on alunperin tehty. Kun rasite tehdään tiettyä käyttötarkoitusta varten saa maanomistaja kieltää muun tuon rasitteen ulkopuolisen ajon.

Tummennettu on täyttä potaskaa, maanomista saa AINA kieltää rasitteen ulkopuolisen ajon. Ja noita rasitteita ei pidä ottaa mailleen, vaikka MTK  sitä yrittääkin.



siis .....mitä sie et ymmärtäny? niinhän tuossa tummennetulla lukee...................pässi

minä-itte

  • Vieras
Vs: Täyttä paskaa MaasTullissa

Sukupolvien aikana on unohtunut miksi rasite on alunperin tehty. Kun rasite tehdään tiettyä käyttötarkoitusta varten saa maanomistaja kieltää muun tuon rasitteen ulkopuolisen ajon.

Tummennettu on täyttä potaskaa, maanomista saa AINA kieltää rasitteen ulkopuolisen ajon. Ja noita rasitteita ei pidä ottaa mailleen, vaikka MTK  sitä yrittääkin.



siis .....mitä sie et ymmärtäny? niinhän tuossa tummennetulla lukee...................pässi

Itse et ymmärtänyt: tuo teksti antaa ymmärtää, että vain hyväksymällä rasitteen, saa maanomistaja kieltää kaiken ulkopuolisen ajon.  MaasTullin teksti antaa ymmärtää, että ajo olisi sallittua, jos rasitereittiä ei ole. Tosiasiassa maanomistaja saa kieltää aina kaiken ajon.

Viimeksi muokattu: 31.01.11 - klo:10:15 kirjoittanut minä-itte

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5329
Vs: Täyttä paskaa tämäkin viestiketju
.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Täyttä paskaa MaasTullissa

Sukupolvien aikana on unohtunut miksi rasite on alunperin tehty. Kun rasite tehdään tiettyä käyttötarkoitusta varten saa maanomistaja kieltää muun tuon rasitteen ulkopuolisen ajon.

Tummennettu on täyttä potaskaa, maanomista saa AINA kieltää rasitteen ulkopuolisen ajon. Ja noita rasitteita ei pidä ottaa mailleen, vaikka MTK  sitä yrittääkin.



siis .....mitä sie et ymmärtäny? niinhän tuossa tummennetulla lukee...................pässi

Itse et ymmärtänyt: tuo teksti antaa ymmärtää, että vain hyväksymällä rasitteen, saa maanomistaja kieltää kaiken ulkopuolisen ajon.  MaasTullin teksti antaa ymmärtää, että ajo olisi sallittua, jos rasitereittiä ei ole. Tosiasiassa maanomistaja saa kieltää aina kaiken ajon.

Jos rasitteessa on kulkuoikeus vaikka rantaan, tai omalle palstalle metsään, niin millä perusteella se oikein kieltää sen kelkalla kulkemisen siitä, jos kerran se kulkuoikeus on siihen osoitettu.
Eihän sitä saa mistään muualtakaan mennä ????

minä-itte

  • Vieras
Vs: Täyttä paskaa MaasTullissa

Sukupolvien aikana on unohtunut miksi rasite on alunperin tehty. Kun rasite tehdään tiettyä käyttötarkoitusta varten saa maanomistaja kieltää muun tuon rasitteen ulkopuolisen ajon.

Tummennettu on täyttä potaskaa, maanomista saa AINA kieltää rasitteen ulkopuolisen ajon. Ja noita rasitteita ei pidä ottaa mailleen, vaikka MTK  sitä yrittääkin.



siis .....mitä sie et ymmärtäny? niinhän tuossa tummennetulla lukee...................pässi

Itse et ymmärtänyt: tuo teksti antaa ymmärtää, että vain hyväksymällä rasitteen, saa maanomistaja kieltää kaiken ulkopuolisen ajon.  MaasTullin teksti antaa ymmärtää, että ajo olisi sallittua, jos rasitereittiä ei ole. Tosiasiassa maanomistaja saa kieltää aina kaiken ajon.

Jos rasitteessa on kulkuoikeus vaikka rantaan, tai omalle palstalle metsään, niin millä perusteella se oikein kieltää sen kelkalla kulkemisen siitä, jos kerran se kulkuoikeus on siihen osoitettu.
Eihän sitä saa mistään muualtakaan mennä ????

Niin JOS rasite on.... mutta jos ei ole, niin maanomistaja voi kieltää kaiken ajon kaikkialla maallaan, vaikka rasitetietä ei olisi lähimaillakaan.

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Täyttä paskaa MaasTullissa
ja pellonvuokrasopimuksessa vuokrataan pelto vain viljelyskäyttöön..

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Täyttä paskaa MaasTullissa

Sukupolvien aikana on unohtunut miksi rasite on alunperin tehty. Kun rasite tehdään tiettyä käyttötarkoitusta varten saa maanomistaja kieltää muun tuon rasitteen ulkopuolisen ajon.

Tummennettu on täyttä potaskaa, maanomista saa AINA kieltää rasitteen ulkopuolisen ajon. Ja noita rasitteita ei pidä ottaa mailleen, vaikka MTK  sitä yrittääkin.



siis .....mitä sie et ymmärtäny? niinhän tuossa tummennetulla lukee...................pässi

Itse et ymmärtänyt: tuo teksti antaa ymmärtää, että vain hyväksymällä rasitteen, saa maanomistaja kieltää kaiken ulkopuolisen ajon.  MaasTullin teksti antaa ymmärtää, että ajo olisi sallittua, jos rasitereittiä ei ole. Tosiasiassa maanomistaja saa kieltää aina kaiken ajon.

Jos rasitteessa on kulkuoikeus vaikka rantaan, tai omalle palstalle metsään, niin millä perusteella se oikein kieltää sen kelkalla kulkemisen siitä, jos kerran se kulkuoikeus on siihen osoitettu.
Eihän sitä saa mistään muualtakaan mennä ????

Niin JOS rasite on.... mutta jos ei ole, niin maanomistaja voi kieltää kaiken ajon kaikkialla maallaan, vaikka rasitetietä ei olisi lähimaillakaan.

Eihän se noinpäin ole, eli kaikki kulkeminen on kielletty, jos ei ole lupaa maanomistajalta, poislukien tietenkin jokamiehen oikeuden perusteella tapahtuva kulkeminen.
Ei maanomistajan tarvi mitään kieltää, vaan kulkijan on pyyydettävä lupa, kelkalla se pitää olla kirjallinen ja mukana kun poliisit kysyvät.