Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lumenajon laillisuudesta...  (Luettu 7987 kertaa)

Erkki-Petteri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Lumenajon laillisuudesta...
Toivoisin asiantuntevaa tietoa pikaisesti koskien kaupallista lumenajoa normitraktorilla seuraavasti:

Minulle (toiminimi; ympäristöpalvelua, ei maatalousyrittäjä) tarjottiin isoa lumiurakkaa (yksityisen urheilustadionin auraus/tyhjennys/lumen poiskuljetus) urakkahinnalla, aikaa tehdä 6vkoa. Minulla on lumenauraukseen/kuormaukseen kyllä kone, MUTTA ei lumen poiskuljetukseen. Kuorma-autoyrittäjät alueella ovat täystyöllistettyjä sekä liian kalliita käyttää tällä hetkellä. Kysymykseni kuuluu että onko luvallista/sallittua:

1. Vuokrata esim. yksityiseltä maanviljelijältä maatalouskäyttöön tarkoitettu traktori ko. ajaksi ja ajaa itse lumikuormat siis normi traktorilla ja kippaavalla kärryllä kaupungin osoittamalle lumentyhjennyspaikalle? Vai tarvitsenko joitain erityisiä liikennelupia/suoritettuja lupia/kursseja tms. Onko käytettävä silloin verollista dieselpolttonestettä?

2. Olen lukenut jostain 30% säännöstä kaupallisiin kuljetuksiin että "mikäli kuljetuksen osuus ei ylitä 30% kokonaisurakasta niin liikennelupaa ei tarvittaisi"? Onko näin ja siis jos urakkasopimuksessa on tuo kuljetuksen osuus mainittu 30% max niin kellään ei ole ns."nokankoputtamista" asiaan vai?

3. Mitä muuta mahdollisesti tulisi ottaa huomioon kyseisessä kuviossa?

4. Mikäli em. ideani toteuttaminen olisi mahdollista niin ETSISIN VÄLITTÖMÄSTI VUOKRATTAVAKSI ASIALLISTA TRAKTORIA LUMENAJOON SOPIVALLA KIPPAAVALLA PERÄKÄRRYLLÄ (UUSIMAA). Vuokra-aika 4-6vkoa. Pikaiset tarjoukset p.0417264639

Kiitos tiedoista ja kommenteista jo etukäteen.

Viimeksi muokattu: 23.01.11 - klo:10:29 kirjoittanut Erkki-Petteri

nilihaara

  • Vieras
Vs: Lumenajon laillisuudesta...
Helpoin, nopein ja edullisin keino ottaa kolme isäntää ajamaan lunta kilpailuttamalla kalusto.

Teroman

Vs: Lumenajon laillisuudesta...

Multiva on Liika heikko lumen ajoon ;

Vajaat kuormat

Olen seurannut,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,å

sorkkis

  • Vieras
Vs: Lumenajon laillisuudesta...
Toivoisin asiantuntevaa tietoa pikaisesti koskien kaupallista lumenajoa normitraktorilla seuraavasti:

Minulle (toiminimi; ympäristöpalvelua, ei maatalousyrittäjä) tarjottiin isoa lumiurakkaa (yksityisen urheilustadionin auraus/tyhjennys/lumen poiskuljetus) urakkahinnalla, aikaa tehdä 6vkoa. Minulla on lumenauraukseen/kuormaukseen kyllä kone, MUTTA ei lumen poiskuljetukseen. Kuorma-autoyrittäjät alueella ovat täystyöllistettyjä sekä liian kalliita käyttää tällä hetkellä. Kysymykseni kuuluu että onko luvallista/sallittua:

1. Vuokrata esim. yksityiseltä maanviljelijältä maatalouskäyttöön tarkoitettu traktori ko. ajaksi ja ajaa itse lumikuormat siis normi traktorilla ja kippaavalla kärryllä kaupungin osoittamalle lumentyhjennyspaikalle? Vai tarvitsenko joitain erityisiä liikennelupia/suoritettuja lupia/kursseja tms. Onko käytettävä silloin verollista dieselpolttonestettä?

2. Olen lukenut jostain 30% säännöstä kaupallisiin kuljetuksiin että "mikäli kuljetuksen osuus ei ylitä 30% kokonaisurakasta niin liikennelupaa ei tarvittaisi"? Onko näin ja siis jos urakkasopimuksessa on tuo kuljetuksen osuus mainittu 30% max niin kellään ei ole ns."nokankoputtamista" asiaan vai?

3. Mitä muuta mahdollisesti tulisi ottaa huomioon kyseisessä kuviossa?

4. Mikäli em. ideani toteuttaminen olisi mahdollista niin ETSISIN VÄLITTÖMÄSTI VUOKRATTAVAKSI ASIALLISTA TRAKTORIA LUMENAJOON SOPIVALLA KIPPAAVALLA PERÄKÄRRYLLÄ (UUSIMAA). Vuokra-aika 4-6vkoa. Pikaiset tarjoukset p.0417264639

Kiitos tiedoista ja kommenteista jo etukäteen.

Ota yhteyttä Lääninhallitukseen , ei tietenkään viikonloppuna . Poliisi on velvollinen kertomaan asian myös . Mulle Poliisi kertoi mihin kannattaa ottaa yhteyttä jos haluaa kiertää lupaasioita (yksityisesti ei virallisesti)

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Lumenajon laillisuudesta...
Ei tuohon tarvii mitään liikennelupia tai kursseja olla. Ja polttoainemaksun voit suorittaa päivämaksuna niin ei tarvii polttoaineiden kanssa leikkiä.

Rekisteröidystä traktorista polttoainemaksu voidaan suorittaa ns. päivämaksuna. Päivämaksun suuruus on viisi euroa ja se on suoritettava Liikenteen turvallisuusvirastoTrafin tilille Nordea 166030-113418. Päivämaksu on maksettava ennen polttoainemaksun alaiseen käyttöön ryhtymistä. Kuitti tai tuloste maksusta on pidettävä ajossa mukana. Päivämaksu voidaan suorittaa myös liikennetraktorista, ei kuitenkaan nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetusta kuormaa kantavasta liikennetraktorista.

Mickey

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 124
Vs: Lumenajon laillisuudesta...
Ite paininut vähän samanlaisen ongelman kanssa ja olen saanut seuraavanlaisia vastauksia.

Ei tarvitse traktorin liikennelupaa, koska tiellä tapahtuva työsuoritus on alle sen 30% kokonais urakasta.

Päivävero riittää eli ei tarvitse ajaa dieselillä.

Kaikki traktorit varustelusta riippumatta muuttuvat liikenne traktoreiksi kyseisessä tehtävässä, eli c-kortti olisi vaatimuksena. Vaatii tosin perävaunu jarruvarustelun ja etulokarit traktorin VAKIO varustukseen.

Suosittelisin lämpimästi koneiden vuokrausta. Jos joku meistä maajusseista tulisi suorittamaan tuon kuljetusosuuden, niin meiltä vaaditaan tuo traktori liikennelupa koulutus. Jonka kuolutus on vain 1 viikko siitä 4 viikon tavaraliikennöinti luvasta.

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: Lumenajon laillisuudesta...
Tero on Liika heikko lumen ajoon ;

Vajaat älynlahjat

Olen seurannut,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,å
Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Lumenajon laillisuudesta...
Luojan luoma lumenluoja loi luojan luoman lumen  ???

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,å

jylperö

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1255
Vs: Lumenajon laillisuudesta...
Ei pidä hommista tehdä liian vaikeeta, ajelet vaan lumet pois etkä turhia kysele luvista sun muusta.
Nostat tilin ja kaikki tyytyväisiä kuhan et runtele sitä nurmea.

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Lumenajon laillisuudesta...
Kylä varmaan kuorma-autoilijat muistaa tilata tullin ja muut viranomaiset paikalle varsinkin jos työmaa on noinkin pitkäkestoinen.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Lumenajon laillisuudesta...
Kylä varmaan kuorma-autoilijat muistaa tilata tullin ja muut viranomaiset paikalle varsinkin jos työmaa on noinkin pitkäkestoinen.
Jos on maksanu päivämaksun, niin ei pitäs olla mitään hätää.

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2137
Vs: Lumenajon laillisuudesta...
Täähän on sitä vapaata kilpailua mistä kaikki puhuu suu vaahdossa ;) ;D ;D

Naturalis

  • Vieras
Vs: Lumenajon laillisuudesta...
Kylä varmaan kuorma-autoilijat muistaa tilata tullin ja muut viranomaiset paikalle varsinkin jos työmaa on noinkin pitkäkestoinen.
Jos on maksanu päivämaksun, niin ei pitäs olla mitään hätää.
Ei pitäis, mutta... ::)

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Lumenajon laillisuudesta...
Lähetin sinulle yksitysviestin. Toivottavasti apua.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

Neke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2798
Vs: Lumenajon laillisuudesta...
Kylä varmaan kuorma-autoilijat muistaa tilata tullin ja muut viranomaiset paikalle varsinkin jos työmaa on noinkin pitkäkestoinen.
Jos on maksanu päivämaksun, niin ei pitäs olla mitään hätää.

Lakeuren Tapani.