Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe SAATANA TUOTA SOSIALISOIJA-ÄMTEEKOOTA!  (Luettu 12337 kertaa)

minä-itte

  • Vieras
Nyt sitten Simonkadulla hurskastellaan, kun ensin itse ovat antanneet täyden tukensa tälle pakkososialisoinnille!

MTK:n ajama moottorikelkkareitti-sosialisointilaki astuu voimaan 1.7. 2012, sen jälkeen ei Nilsiän isänniltä kysytä mitään:

*************************

MaasTul tänään:

Moottorikelkkailun reittihanke

ajautuu umpisolmuun Koillis-Savossa

Nilsiän Murtolahdessa 22 maanomistajaa

vastustaa ja yksi kannattaa, mutta reitin suunnittelu etenee silti hallinnossa.

NILSIÄ (MT)

Moottorikelkkareittien laajentaminen on johtanut pattitilanteisiin Koillis-Savossa, jossa suuri joukko maanomistajia on kieltäytynyt hyväksymästä reittiä omalle maalleen. Ongelmia on sekä Nilsiässä että Juankoskella.

Hanketta vetää Kuopion kaupunki, joka otti vetovastuun Pohjois-Savon ympäristökeskukselta valtionhallinnon myllerryksen yhteydessä. Koillis-Savon matkailukuntien päättäjät kannattavat reittejä, mutta kentällä reitit kohtaavat ankaraa vastustusta.



Pohjois-Savo haluaa

siivun Lapin markkinoista

Nilsiän Murtolahden kylän lävistävällä reitillä vain yksi maanomistaja on antanut suostumuksen, ja 22 vastustaa. Reitin suunnittelu etenee silti hallinnossa.

”Voi vain kysyä, miten suurta vastustuksen pitää olla, että se riittää, jos tämä ei riitä”, murtolahtelainen Jorma Miettinen sanoo.

Lappilaismallista kelkkaturismia alueelleen havitteleva Pohjois-Savo haluaa lisätä kelkkareittejä Kuopion lentoasemalta Tahkovuoren suuntaan. Murtolahden reitti olisi vaihtoehtoinen yhteys.

Nilsiän kaupunginhallituksen jäsen Sakari Pentikäinen (kd.) esitti tammikuun ensimmäisessä kokouksessa, että kaupunki ei hyväksyisi Kuopion vetämää hanketta, koska epäonnistuneet maanomistajakontaktit ovat johtaneet valitus- ja kantelutulvaan. Kaupunginhallituksessa Pentikäisen ehdotus ei kuitenkaan saanut kannatusta.

Uudet reitit vaativat

kuuden metrin uran

Nilsiän Murtolahdessa seurataan pelonsekaisella mielenkiinnolla uuden maastoliikennelain käsittelyä, joka alkoi eduskunnassa tiistaina. Laki vie kyläläisten mielestä maanomistajilta lopunkin itsemääräämisoikeuden ja nostaa moottorikelkkareitit entistä vahvempaan asemaan.

Murtolahtelainen Markku Väänänen on lukenut kelkkareittien rakennusohjeista, että niitä varten on tehtävä kaivurin kanssa kuuden metrin väylä.

”Monet maantiet eivät täällä päin ole niin leveitä. Aikaisemmin urat olivat 1–2-metrisiä, ja niiden käytöstä pystyttiin sopimaan.”

Jouko Lappalainen sanoo, että kuusi metriä leveä reitti tarkoittaa maanomistajalle pysyvää rasitetta, joka estää esimerkiksi rakentamisen.

”Eikä riitä, että maata annetaan pilkkahintaan kelkkailun käyttöön. Veroina maksamme myös reittien ylläpidon”, Anja Lappalainen lisää.

Kuopion, Siilinjärven ja Koillis-Savon reittihankkeen perustamiskustannukset ovat kolmen vuoden aikana 1,45 miljoonaa euroa.

Maanomistajille maksettaviin korvauksiin on Koillis-Savossa varattu 115 000 euroa. Reittien varrella on tuhatkunta maanomistajaa, joten keskimääräinen korvaus jää pieneksi.

Ympäristökeskus veti hanketta vuodesta 2006, ja suunnitteluun käytettiin 900 000 euroa.



”Herrasmiessäännöt

katoavat kelkkailusta”

Reittihankkeista on valitettu eduskunnan oikeusasiamiehelle asti. Alemmalla tasolla maanomistajien vetoomukset on poikkeuksetta sivuutettu, koska reittien ei ole katsottu aiheuttavan lain tarkoittamaa ”huomattavaa haittaa”. Murtolahtelaisten mielestä huomattavaa haittaa ei ole määritelty selvästi.

”Tarpeeksi sen sijaan riittää yksityinen bisnes tai vapaa-ajan harrastus”, Anja Lappalainen ihmettelee.

Murtolahtelaiset eivät vastusta moottorikelkkailua sinänsä. Jorma Miettinen sanoo, että yhteistyö Lumi-Savon Moottorikelkkailijoiden kanssa on toiminut. Kelkkaharrastajat tietävät, että reitit säilyvät niin kauan, kun maastossa käyttäydytään hyvin. Tämä herrasmieskäytäntö on nyt poistumassa.

”Kun reiteistä nyt halutaan tehdä yleisiä, se tarkoittaa, että niitä ei voi ottaa pois, vaikka ajettaisiin taimikoissa.”

Alueen kunnista Maaninka vetäytyi kelkkareittihankkeesta maanomistajien vastustuksen vuoksi. Etelä-Karjalassa Rautjärven kunta on tehnyt päätöksen olla osallistumatta lakimuutoksen taustalla olevan valtakunnallisen reittiverkoston rahoittamiseen.





PETRI P. PENTIKÄINEN
   
Kuvat
Nilsiän Murtolahdessa kelkkareitti kulkisi kumpuilevien maisemien lomassa. Jouko Lappalainen, Anja Lappalainen, Markku Väänänen ja Jorma Miettinen pitävät kuuden metrin kelkkauraa tarpeettomana. petri p. pentikäinen
   

Viimeksi muokattu: 12.01.11 - klo:11:53 kirjoittanut minä-itte

Teroman

Vs: Saatana tuota ämteekoota!

Savolaiset on omaa rotuansa,,,,,,,,

Pönttövuori kiinni vaan.

;;;;Å

minä-itte

  • Vieras
Vs: Saatana tuota ämteekoota!
Ei muuta kuin neuvo nilsiäläisille ja muillekin MTK-sosialisoinnin kohteeksi joutuville: jos eduskunnan oikeusasiamies ei reagoi, niin pistäkää valitusta EU-tuomioistuimeen. Siellä  tätä MTK:nkin ajamaa sosialisointia ei hyväksytä!

Täältä löytyy osoitteet ja valituskaavakkeet:

http://www.eurooppatiedotus.fi/public/default.aspx?contentid=92704

Viimeksi muokattu: 12.01.11 - klo:11:22 kirjoittanut minä-itte

minä-itte

  • Vieras
Vs: Saatana tuota ämteekoota!
"Maanomistajille maksettaviin korvauksiin on Koillis-Savossa varattu 115 000 euroa. Reittien varrella on tuhatkunta maanomistajaa, joten keskimääräinen korvaus jää pieneksi."

Suuri Ajattelija

  • Vieras
Vs: Saatana tuota ämteekoota!
Maaninkaakin naitetaan Siilinjärveen lähivuosina, jolloin sekin päätös saattaa muuttua. Tahko sinällään on vetovoimainen matkailukeskus, joka vetää vertoja melkein mille muulle alueelle hyvänsä. Tahkon suurin ongelma lienee kiista sen korottamisesta Siilinjärven Yaran jätekivellä. Hanke tuskin toteutuu, mutta kunhan Yara on saanut kupattua Siilinjärven apatiitin, muuttaa se sieltä sokliin, jolloin jäljelle jää ruma monttu ympäröivinen sivukivivuorineen. Nyt herää kysymys, miksi sivukivi pitäisi siirtää Tahkolle. Siirretään Tahko Siilinjärvelle.

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Saatana tuota ämteekoota!
Ei muuta kuin neuvo nilsiäläisille: jos eduskunnan oikeusasiamies ei reagoi, niin pistäkää valitusta EU-tuomioistuimeen. Siellä tuskin tätä MTK:nkin ajamaa sosialisointia ei hyväksytä!

Täältä löytyy osoitteet ja valituskaavakkeet:

http://www.eurooppatiedotus.fi/public/default.aspx?contentid=92704

  Olis hyvä jos mahdollisimman moni ilmaisisi mielipiteensä valittamalla kaikki oikeusasteet läpi. Oikeudellista apua antaa jäsenilleen tietysti MTK ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)

minä-itte

  • Vieras
Vs: Saatana tuota ämteekoota!
http://yle.fi/alueet/oulu/2010/11/moottorikelkkauria_muutetaan_reiteiksi_2129439.html


"- Mönkijäreitit eivät tällä hetkellä ole laissa mukana ja ne on nyt tarkoitus myös saada lain piiriin, toteaa Pekka Tuunanen. "

Pekka Tuunanen on Ympäristöministeriön ylitarkastaja

...ja MTK:n Thornberg hehkuttaa kuinka mönkijät eivät tule maastoliikennelain piiriin!

Ympäristöministeriötä vetävät ministeri Paula Lehtomäki KESK, ja kansliapäällikkö Hannele Pokka KESK (entinen kepuministeri).

Viimeksi muokattu: 12.01.11 - klo:11:48 kirjoittanut minä-itte

minä-itte

  • Vieras
Vs: Saatana tuota ämteekoota!
   MaasTul tänään:

***************************************************

Reitit tärkeitä matkailuseudulle

Kelkkaturismi talvikauden tulonlähde

Nilsiän kaupunginhallituksen puheenjohtaja Tapio Tolppanen (kesk.) pitää matkailun kannalta suurena tappiona sitä, että reitti Kuopion lentoasemalta Tahkovuorelle on tällä hetkellä kiinni maakiistojen takia.

”Venäläisille olisi uutena vuotena ollut kelkkasafareille isoja tilauksia. Matkailu on Nilsiän teollisuutta, siitä tulee kolmasosa koko kunnan verokertymästä.”

Kiista on Tolppasen mielestä politisoitunut, kun yksi valtuutettukin on kieltänyt ajamisen maillaan ja vaatinut suurta korvausta. Tolppanen toivoo yhä, että sopu syntyisi, vaikka tämän talven osalta peli on jo menetetty.

Tolppanen huomauttaa, että keskittämällä kelkkaliikenne yleisille reiteille voidaan rajata häiritsevää ajelua.

”Tahkovuorella on paljon moottorikelkkoja. Jos niille ei ole virallisia reittejä, sitten se vasta metakka syntyy, jos kelkkailijat alkavat ajaa missä sattuu.”

Juankoskella Kartanohotelli Kivennavalla odoteltiin tiistaina 30 hengen kelkkaseuruetta saapuvaksi. Hotellia pitävä Martti Kähönen ei halua asettua kummankaan osapuolen joukkoihin, vaan toivoo ainoastaan sovun syntymistä.

Kivennavalle moottorikelkkaturismi on yksi tulonlähde talvikaudella.

”Pienessä yrityksessä on poimittava joka marja maasta”, Kähönen sanoo.



PETRI P. PENTIKÄINEN

*************************

Mitä ihmettä varten viljelijäväestö  roikkuu vielä ämteekoossa kiinni, sehän ajaa vain muitten etua mm. sosialisoimalla viljelijöitten maat matkailuyrittäjien bisneksentekoon ja kaupunkilaisten huvitteluun.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Saatana tuota ämteekoota!
Jos mun pellolleni ja mettälleni tulisi kelkkareitti vasten tahtoani niin en minä ainakaan sen käyttöä ja kuntoa edesauttaisi ;D ;D ;D ;D

Sepedeus

  • Vieras
Vs: Saatana tuota ämteekoota!
   MaasTul tänään:

***************************************************

Reitit tärkeitä matkailuseudulle

Kelkkaturismi talvikauden tulonlähde

Nilsiän kaupunginhallituksen puheenjohtaja Tapio Tolppanen (kesk.) pitää matkailun kannalta suurena tappiona sitä, että reitti Kuopion lentoasemalta Tahkovuorelle on tällä hetkellä kiinni maakiistojen takia.

”Venäläisille olisi uutena vuotena ollut kelkkasafareille isoja tilauksia. Matkailu on Nilsiän teollisuutta, siitä tulee kolmasosa koko kunnan verokertymästä.”

Kiista on Tolppasen mielestä politisoitunut, kun yksi valtuutettukin on kieltänyt ajamisen maillaan ja vaatinut suurta korvausta. Tolppanen toivoo yhä, että sopu syntyisi, vaikka tämän talven osalta peli on jo menetetty.

Tolppanen huomauttaa, että keskittämällä kelkkaliikenne yleisille reiteille voidaan rajata häiritsevää ajelua.

”Tahkovuorella on paljon moottorikelkkoja. Jos niille ei ole virallisia reittejä, sitten se vasta metakka syntyy, jos kelkkailijat alkavat ajaa missä sattuu.”

Juankoskella Kartanohotelli Kivennavalla odoteltiin tiistaina 30 hengen kelkkaseuruetta saapuvaksi. Hotellia pitävä Martti Kähönen ei halua asettua kummankaan osapuolen joukkoihin, vaan toivoo ainoastaan sovun syntymistä.

Kivennavalle moottorikelkkaturismi on yksi tulonlähde talvikaudella.

”Pienessä yrityksessä on poimittava joka marja maasta”, Kähönen sanoo.



PETRI P. PENTIKÄINEN

*************************

Mitä ihmettä varten viljelijäväestö  roikkuu vielä ämteekoossa kiinni, sehän ajaa vain muitten etua mm. sosialisoimalla viljelijöitten maat matkailuyrittäjien bisneksentekoon ja kaupunkilaisten huvitteluun.

  On muuten aika mahtava ristiriita tässä asiassa. Kelkkareitit ovat mahtavaa bisnestä ,mutta korvauksia ei ole varaa maksaa. Tämä on pahinta sosialisointia. Jos kepu on hallituksessa ,niin aina maaseudun oikeusturvaa murennetaan >:(

minä-itte

  • Vieras
Vs: Saatana tuota ämteekoota!


  On muuten aika mahtava ristiriita tässä asiassa. Kelkkareitit ovat mahtavaa bisnestä ,mutta korvauksia ei ole varaa maksaa. Tämä on pahinta sosialisointia. Jos kepu on hallituksessa ,niin aina maaseudun oikeusturvaa murennetaan >:(
[/quote]

Totta, taitaa PerSujen kannatus mennä lähiaikoina kepun ohi.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: SAATANA TUOTA SOSIALISOIJA-ÄMTEEKOOTA!
tuohon yhteen ihmettelyä...

Kulkevatko savolaiset kelkalla lentokentälle. Tampereelta omalle kentälle pääsee moottoritietä tai katuverkkoa bussilla tai taksilla.

 ???

minä-itte

  • Vieras
Vs: SAATANA TUOTA SOSIALISOIJA-ÄMTEEKOOTA!
y

A.R.Vaja

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: SAATANA TUOTA SOSIALISOIJA-ÄMTEEKOOTA!
rauhoitu nyt veeteemeli,ajattele vaikka viljamiehenä hyvää suurimokaurasatoa josta saa hyvää puuroa

hyvä ruoka-parempi mieli

JoHaRa

  • Vieras
Vs: SAATANA TUOTA SOSIALISOIJA-ÄMTEEKOOTA!
Tänne Tahkon lähialueelle kieltämättä noita latuja yritetään tuoda vaikka väkisin! Yksityiset vastustavat ja poliitikot kannattavat. Yksi, jo vakiintunut ura pantiin poikki koska maanomistajat kyllästyivät ilmaispalvelun tuottamiseen. Matkailulle asiasta olisi hyötyä... Luulen, että itsekkin voisi VIITSIESSÄÄN päästä tuosta tulosta osille näiden reittien ansiosta -> mutta vastustan reittejä vaikka maapohja korvattaisiinkin kunnolla.

Kuopion lentokentältä siis kaavaillaan reittiä Tahkolle. Turistit vissiin ajaisivat sitten siitä. Välissä taitaa olla just tuo 1000 vastustavaa maanomistajaa.

Joku miettii että miksi reittejä ei tehdä järvien jäille. Nyt järvissä on 60 senttiä lunta ja kuulemma 30 senttiä vettä lumen alla joten kelkkailu menee uimiseksi. Jäillä ajaminen onnistuu lähinnä keväällä.

Moottorikelkka (2-tahti) työntää 10-20% bensastaan suoraan ja raakana ekosysteemiin. Iso kelkkaralli on siis uhka jo maallekkin. Luulisi että pohjavesialueet ainakin rauhoitettaisiin  ???