Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Onko tyrnimarjasta apua  (Luettu 9021 kertaa)

Sepedeus

• Vieras
Onko tyrnimarjasta apua
http://www.radionova.fi/page.php?page_id=927&i=11129#rss_11129

Kuunelkaa linkki "onko tyrnimarjasta apua". Tyrnimarja pitäis saada kelakorvauksen piiriin. Säästäis paljon sairauskuluja kunnilta ja valtiolta ;D

sorkkis

• Vieras
Vs: Onko tyrnimarjasta apua

Kuunelkaa linkki "onko tyrnimarjasta apua". Tyrnimarja pitäis saada kelakorvauksen piiriin. Säästäis paljon sairauskuluja kunnilta ja valtiolta ;D

Tyrninmarjasta ei ole apua . Venäläistentuottama on parempaa mitä Suomalaisten .  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

JoHaRa

• Vieras
Miten sellainen marja, joka syövyttää poimijoiden sormetkin, voi olla terveydelle hyväksi  :D Onhan tyrnimarjassa kaikkia "kivoja" aineita, mutta ei mitään sellaista mitä ei voisi helpommin nauttia normaalin ihmisravinnon joukossa  :P

SAS

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Velehojen Veleho
Kaikki pahanmakunen on terveellistä ;D
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Sepedeus

• Vieras

Tyrninmarjasta ei ole apua . Venäläistentuottama on parempaa mitä Suomalaisten .  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Oikeessa sä periaatteessa olet. Venäläisiä nää kaikki tyrnit mitä viljellään on. Kotimaiset jalosteet on täysin epäkelpoja. ;D

Sepedeus

• Vieras
Miten sellainen marja, joka syövyttää poimijoiden sormetkin, voi olla terveydelle hyväksi  :D Onhan tyrnimarjassa kaikkia "kivoja" aineita, mutta ei mitään sellaista mitä ei voisi helpommin nauttia normaalin ihmisravinnon joukossa  :P

Askorbiinihappoa (C-vitamiinia) on marjoissa runsaasti, mutta määrä vaihtelee kuitenkin suuresti eri alkuperää olevilla tyrnikannoilla (Taulukko 2). Rautavaara ja Knuuttila (1981) mainitsevat kaukasiantyrnin marjoissa olevan C-vitamiinia 50 mg / 100 g, pohjoismaisilla luonnonkannoilla 400 - 600 mg ja Alpeilla kasvavissa jopa 1300 mg. Uusissa suomalaisissa tutkimuksissa näin korkeita arvoja ei ole todettu, vaan tyrnin C-vitamiinipitoisuus on vastannut suunnilleen mustaherukkaa. Kotimaisilla luonnonkannoilla C-vitamiinipitoisuus vaihtelee sekä pensaiden että kasvustojen välillä suuresti. Yksittäisten pensaiden arvot vaihtelivat 27.8 - 201.2 ja kasvustojen 59.9 - 121.6 mg / 100 g, kasvupaikan pohjoisuus / eteläisyys ei näyttänyt vaikuttavan pitoisuuteen (Yao ym. 1992). Yaon (1993) tutkimuksessa tanskalaisten tyrnikantojen C-vitamiinipitoisuus oli korkeimmillaan 100 - 350 mg / 100 g. Mustaherukan C-vitamiinipitoisuuden Kuusi (1969) ilmoittaa olevan 132 mg / 100 g. C-vitamiini on tyrninmarjoissa hyvin kestävässä muodossa ja sen määrä on suurin marjan kuoriosassa. Marjan kypsyessä ja kasvaessa osa vitamiinista hajoaa ja marjan kasvaessa sen suhteellinen osuus pienenee. Puristettaessa mehu suoraan pensaasta arvokkaita aineita jää pensaisiin jääviin marjakuoriin.

B-ryhmän vitamiineista tyrnin marjoissa on B1 -vitamiinia eli tiamiinia 0.03 mg/100 g, B2-vitamiinia eli riboflaviinia 0.21 mg ja B6-vitamiinia eli pyridoksiinia 0.11 mg (Rautavaara ja Knuuttila 1981). Rasvaliukoisia vitamiineja öljypitoisissa marjoissa on myös runsaasti. E-vitamiinia (tokoferolia) on tyrnissä enemmän kuin minkään muun kasvin hedelmissä tai marjoissa (Veber 1989). Rautavaara ja Knuuttila (1981) mainitsevat E-vitamiinipitoisuuden olevan tyrniöljyssä 160 mg / 100 g. A-vitamiinina vaikuttavaa karoteenia on Veberin (1989) mukaan 2.4 - 6.8 mg / 100 g, Rautavaaran ja Knuuttilan mukaan beta-karoteenipitoisuus on 1.5 mg / 100 g . Kokonaiskarotenoidipitoisuuden ilmoitetaan eri lähteiden mukaan olevan 4 - 42 mg / 100 g. Edellämainittujen yhdisteiden lisäksi tyrnin marjat sisältävät K-vitamiinia, kumariineja ja oksikumariineja, joilla on tulehdusta ehkäisevä ja kouristuksia laukaiseva vaikutus, sekä fytosteroleja, jotka toimivat kolesterolin vastavaikuttajina. Marjojen hapan maku johtuu korkeasta happopitoisuudesta, joka on suurimmaksi osaksi omenahappoa. Marjojen omenahappopitoisuus on 3 - 4 % (Rautavaara ja Knuuttila 1981).

9.2 Lääkinnällinen käyttö

Tyrni on tunnettu lääkekasvina jo antiikin ajoista lähtien. Antiikin Kreikassa tyrnin nuoria oksia ja lehtiä käytettiin hevosten lääkintään (Veber 1989). Tyrni teki hevosten karvasta sileän ja kiiltävän ja eläimet kasvoivat hyvin. Tyrni on saanut tieteellisen nimensä juuri tästä: Kreikankielen sana Hippos merkitsee hevosta ja phaë kiiltävää (Rautavaara ja Knuuttila 1981). Toisen lähteen mukaan tyrniä pidettiin antiikin aikoina myrkyllisenä, ja sen tieteellisen nimen loppuosa juontuisikin sanasta phaos, tappaa (Anon. 1982b).

Tyrniöljy on kansanlääkinnästä peräisin oleva rohdos, jota myös virallinen lääketiede käyttää hyväkseen monenlaisten sairauksien hoidossa. Tyrniöljy lievittää kipua ja nopeuttaa vahingoittuneen kudoksen ja haavojen paranemista. Siksi se sopii erityisen hyvin erilaisten ihotautien hoitoon. Erinomaisia tuloksia on myös saatu kihti- ja reumapotilaiden hoidossa (Veber 1989). Rautavaaran ja Knuuttilan (1981) mukaan tyrniöljyä käytetään voiteena palo- ja makuuhaavojen sekä säteilyn aiheuttamien ihovaurioiden hoitoon. Sisäisesti käytettynä tyrniöljy sopii vatsa- ja pohjukaissuolihaavan hoitoon sekä syövän sädehoidon haittoja ehkäisemään ja korjaamaan. Rumjantseva (1993) toteaa tyrniöljyn alentavan veren kolesterolipitoisuutta ja edistävän rasva- ja valkuaisaineenvaihduntaa. Öljy myös elvyttää maksasolujen toimintaa, mikä on tärkeää mm. allergioiden hoidossa. Tyrniöljyn sisältämä E-vitamiini edesauttaa lihasten toimintakunnon säilymistä mm. painottomissa oloissa elävillä avaruuslentäjillä. Venäläisille Saljut-6-aseman miehistölle on tarjottu työkunnon ylläpitämiseksi maidon ja tyrniöljyn sekoitusta (Juutilainen 1982). Tyrniöljy on keskeisenä ainesosana Pohjolan palsamiksi kutsutussa rohdossa, jonka kehitti venäläinen viinitarhuri. Pohjolan palsami sisältää erittäin runsaasti A-vitamiinina vaikuttavaa karoteenia ja muita vitamiineja, ja sillä on lisäksi bakteereja tappava vaikutus (Rautavaara ja Knuuttila 1981).

http://www.pori.fi/kirjasto/satakuntaliitto/a227.htm#kemiallinen

JoHaRa

• Vieras
Eli lyhyemmin: Ei mitään mitä ei saisi helpommin muualta  :D Vai ook` sää hevonen  ???

pötsjölööm

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Itse tulin siihen tulokseen ,että tyrni on julmetun hyvä marja, kun katsoo tukitaulokosta  ;D Perustamiskustannuksetkin tietty melkoset, mutta sehän on käytännössä kun omenapuu.

Sepedeus

• Vieras
Itse tulin siihen tulokseen ,että tyrni on julmetun hyvä marja, kun katsoo tukitaulokosta  ;D Perustamiskustannuksetkin tietty melkoset, mutta sehän on käytännössä kun omenapuu.

Tyrniä kun laitat kasvamaan niin rahanpuute lähtöö. Kateellisia on naapurit ja Sorkkis ;D

sorkkis

• Vieras

Tyrniä kun laitat kasvamaan niin rahanpuute lähtöö. Kateellisia on naapurit ja Sorkkis ;D
Kateuttako , ehei vaan tietoa . Kotimaiset mehut , sopat ovat todella terveellistä sapuskaa . Mansikkaam , mustikkaa , karpaloita ym ym ovat todella terveellistä Valionkin purkissa vaikka te toisin väitätte .
Tyrninmarjaa olen kokeillut mutta mitään vaikutusta ei ollut .  :P

Sepedeus

• Vieras

Kateuttako , ehei vaan tietoa . Kotimaiset mehut , sopat ovat todella terveellistä sapuskaa . Mansikkaam , mustikkaa , karpaloita ym ym ovat todella terveellistä Valionkin purkissa vaikka te toisin väitätte .

Tyrni on senverran arvokas marja että on sulla menny vaan kokeiluksi. Moni on parantunut tyrnillä,atooppisesta ihottumasta, astmasta,ym. Mutta sinun vaivaan se ei auta. Siihen ei auta mikään. Paranee taivaassa ;D

sorkkis

• Vieras

Tyrni on senverran arvokas marja että on sulla menny vaan kokeiluksi. Moni on parantunut tyrnillä,atooppisesta ihottumasta, astmasta,ym. Mutta sinun vaivaan se ei auta. Siihen ei auta mikään. Paranee taivaassa ;D
Henkitystievaivoihin apua tyrnistä haettiinkin mutta mitään apua ei tullut . Mulla nimittäin on tyrnipensaita parikappaletta , olen luopumassa kokoajatuksesta .

Valkosipulin piti olla kova tulehdusvaivojen lievittäjä , ei ole .

Kotoiset marjat ovat parhaimpia .  8)

Tuulia

• Vieras

Jos haluat säilyttää marjojen c-vitamiinipitoisuuden, älä missään nimessä kuumenna niitä! Keitä soppa niin, et vedestä, sokerista ja perunajauhosta vesikiisseli, johon lisäät jäiset, tai tuoreet marjat. Jos käytät tuoreita marjoja, jäähdytä vesikiisseliä, ennenkuin lisäät marjat.  Mutta tämänhän sinä tiesitkin jo.   :)

Sepedeus

• Vieras

Henkitystievaivoihin apua tyrnistä haettiinkin mutta mitään apua ei tullut . Mulla nimittäin on tyrnipensaita parikappaletta , olen luopumassa kokoajatuksesta .

Valkosipulin piti olla kova tulehdusvaivojen lievittäjä , ei ole .

Kotoiset marjat ovat parhaimpia .  8)

Tiesinhän minä ,että ei sinuun tehoa. Jos on tuollainen ärripurri ,niin kerää oikeen kaikki vaivat itseensä.
Tiedätkö mikä on hyvä vastustuskyvyn lisääjä,,,,, ? Jos et arvannut, niin kerron,,, naiminen. Sinuun ei sit sekään tehoo ;D

sorkkis

• Vieras
Sattukos Sepe tietämään et maitotuotteet lisäävät vastustuskykyä .