Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajan käytön tehokkuus maitotilalla  (Luettu 65541 kertaa)

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
jos jättää rehut tuomatta ja sonnat viemättä niin hetkenpäästä ei tule maitoa. Sitäkin on suomessa kokeiltu ::).

Tuolla nyt lähinnä tarkoitin sitä että osa kuskaa rehut navetan viereen kesällä ja osa sitä mukaa kun syöttää. Samaten nämä paskan pumppaushommat on paljolti kiinni siitä minkälainen rakennuspaikka on ja onko etäsäiliöitä yms...
Näitten laskemisella mukaan ei paljon itse navetta- ja koneellistamistyypin erinomaisuudesta tiedä.
Vaan iso on hajonta 50-350 huh huh.
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

Sandels

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 435
  • Ilima aekojaan Iisalamesta
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Lehmiä n. 90.
Pihatto, kioskit + paalisr Avantilla, robotti.
Nuorkarjalle väkirehut käsin, rehu Avantilla, karsinoiden puhdistus 2x/pv.
työtunteja/pv n. 5, maitoa nyt 1900 = 380l/h.
Poikimiset, siemennykset, vasikanhoito.....? Jos yhtenä päivänä on noin niin hyvä. Mä laskin kumminki joulukuun keskiarvon ;)
Siemennykset ja vasikat hoituu noilla ajoilla, poikimiset sitten lisäksi.

Millainen vasikoiden juottosysteemi teillä on? Välillä tuntuu, että noiden vasikoiden kanssa menee suhteettoman paljon aikaa, vaikka isommat ovatkin vapaalla hapanjuotolla, joka ei juurikaan työllistä.

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla

Aamulla 6-7:30, iltapv 14-16 ja iltatarkki 19:30-20. Kutakuinkin näin. 15 v kokemuksella olen jo oppinut työtuntini laskemaan...  ::)

3 h työaika päivässä alkaa näkyä yleisessä siisteydessä, kuvia kehiin  :P
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla

Aamulla 6-7:30, iltapv 14-16 ja iltatarkki 19:30-20. Kutakuinkin näin. 15 v kokemuksella olen jo oppinut työtuntini laskemaan...  ::)

3 h työaika päivässä alkaa näkyä yleisessä siisteydessä, kuvia kehiin  :P

hämyseiti kiikkuu katoista ku rakula  leffois :D :D

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Lehmiä n. 90.
Pihatto, kioskit + paalisr Avantilla, robotti.
Nuorkarjalle väkirehut käsin, rehu Avantilla, karsinoiden puhdistus 2x/pv.
työtunteja/pv n. 5, maitoa nyt 1900 = 380l/h.
Poikimiset, siemennykset, vasikanhoito.....? Jos yhtenä päivänä on noin niin hyvä. Mä laskin kumminki joulukuun keskiarvon ;)
Siemennykset ja vasikat hoituu noilla ajoilla, poikimiset sitten lisäksi.

Millainen vasikoiden juottosysteemi teillä on? Välillä tuntuu, että noiden vasikoiden kanssa menee suhteettoman paljon aikaa, vaikka isommat ovatkin vapaalla hapanjuotolla, joka ei juurikaan työllistä.
1-2 pv juotan pullosta terniä, sitten ryhmikseen, jossa on tuttibaari. Tuttibaari on yksinkertainen oma kehitelmä, seinästä tuteilta letkut melassipönttöön, johon vien maidon/maitojauhejuoman kolmesti päivässä. Juomaa tehdään niin paljon, että sitä jää aina pikkusen tähteeksi. Juottoaika n. 2 kk, sitten vieroitus.

Maidon (robon erottelumaidot, ternit ym.) lämmitän suoraan melassipöntössä, mihin robo ne lypsää, uppolämmittimellä. Siitä sitten vaan vien vasikkaosastolle ja tarvitaessa Starttijuomaa sekaan, kulutuksesta riippuen. Maito lämpiää siinä ajassa, kun käyn lehmäpuolella ekan tarkastus-/puhdistuskierroksen, toinen satsi sitten heti perään lämpiämään.

Nyt on juotolla n. 15 vasikkaa, viime vuosi oli lehmävasikkavoittoinen, joten nuorkarjapuoli on ehkä vähän liiankin täynnä...


Aamulla 6-7:30, iltapv 14-16 ja iltatarkki 19:30-20. Kutakuinkin näin. 15 v kokemuksella olen jo oppinut työtuntini laskemaan...  ::)

3 h työaika päivässä alkaa näkyä yleisessä siisteydessä, kuvia kehiin  :P
Kuvia mistä? Eläimistä? Lakaisemattomista käytävistä?  :D

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
itte oon ainaki oppinu, mitä kiiruumpi navetasta pois niin erestänsä löytää
 ;)

Kontuveikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 434
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Aimo aikanaan 70-luvun lopulla tutustui ulkomaiseen maidontuotantoon. Miten sen nyt sanoisi, ruohonjuuritasolla... Hikikin tuli... Mutta se ihmetytti kovasti Aimoa että kun oli sellainen 70-paikkainen parsinavetta, 7 lypsy-yksikköä, katossa kiskolla säilörehuvaunu ja väkirehuvaunu. Niin se oli kello 06-18 välillä max 8 työtunnin yhden työntekijän navetta, tuon lisäksi joku täytti säilörehuvaunun sekä ruokki mullit jotka kaikki kasvatettiin tilalla. Mutta siis noin 9 h per päivä nuorkarjoineen ja tuosta jos sen ajan noin 8.000 keskituotoksella niin jo silloin saatiin tuossa navetassa noin 170 litraa maitoa per työtunti. Ja siinä meni jo sitten hiehot ja nuorkarjakin. Aimo kotiin palattuaan hämmästeli että miten alle 20 lehmän navetta voi olla kahden ihmisen työpaikka. Tuolloin 70-luvun lopulla.

Ei kai täällä kukaan kansainvälisesti tehokkaaksi ole suomalaista maidontuotantoa kehunutkaan?

Tehotonta se varmasti on. Kuitenkin suurin osa suomalaisesta maidosta tulee pieniltä tiloilta. Ja näillä pienillä tiloilla on konkurssiuhka kaukana, jos kustannukset on osattu pitää kurissa.. Ja jos ja kun nämä tilat aikanaan kaatuu, ne ei kaadu velkataakan alle, vaan ne lopetetaan kannattamattomina sekä jatkajien puutteeseen.

Suomessa ei ole edellytyksiä maidontuotannon kärkimaaksi kokoluokan suhteen. Rakennemuutos isompaan ja tehokkaampaan on kuitenkin käynnissä, hyvä niin.

Tästä kelkasta ei ole tarkoitus tippua täälläkään, pitää maidontuotannon olla jollain tavalla uskottavaa veronmaksajienkin silmissä. Sieltä rahat meille kuitenkin tulevat..

Viimeksi muokattu: 05.01.11 - klo:11:37 kirjoittanut Kontuveikko

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Aimo aikanaan 70-luvun lopulla tutustui ulkomaiseen maidontuotantoon. Miten sen nyt sanoisi, ruohonjuuritasolla... Hikikin tuli... Mutta se ihmetytti kovasti Aimoa että kun oli sellainen 70-paikkainen parsinavetta, 7 lypsy-yksikköä, katossa kiskolla säilörehuvaunu ja väkirehuvaunu. Niin se oli kello 06-18 välillä max 8 työtunnin yhden työntekijän navetta, tuon lisäksi joku täytti säilörehuvaunun sekä ruokki mullit jotka kaikki kasvatettiin tilalla. Mutta siis noin 9 h per päivä nuorkarjoineen ja tuosta jos sen ajan noin 8.000 keskituotoksella niin jo silloin saatiin tuossa navetassa noin 170 litraa maitoa per työtunti. Ja siinä meni jo sitten hiehot ja nuorkarjakin. Aimo kotiin palattuaan hämmästeli että miten alle 20 lehmän navetta voi olla kahden ihmisen työpaikka. Tuolloin 70-luvun lopulla.

aimomolo vois pikkaasen ihmetel miten 20ha viljatilalla 70-luvula elätti perheen leveästi ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
itte oon ainaki oppinu, mitä kiiruumpi navetasta pois niin erestänsä löytää
 ;)

 :) :) :)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Jos tämä "Heluna" on se keneksi epäilen niin lukuihin on syytä uskoa  :)

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Aimo aikanaan 70-luvun lopulla tutustui ulkomaiseen maidontuotantoon. Miten sen nyt sanoisi, ruohonjuuritasolla... Hikikin tuli... Mutta se ihmetytti kovasti Aimoa että kun oli sellainen 70-paikkainen parsinavetta, 7 lypsy-yksikköä, katossa kiskolla säilörehuvaunu ja väkirehuvaunu. Niin se oli kello 06-18 välillä max 8 työtunnin yhden työntekijän navetta, tuon lisäksi joku täytti säilörehuvaunun sekä ruokki mullit jotka kaikki kasvatettiin tilalla. Mutta siis noin 9 h per päivä nuorkarjoineen ja tuosta jos sen ajan noin 8.000 keskituotoksella niin jo silloin saatiin tuossa navetassa noin 170 litraa maitoa per työtunti. Ja siinä meni jo sitten hiehot ja nuorkarjakin. Aimo kotiin palattuaan hämmästeli että miten alle 20 lehmän navetta voi olla kahden ihmisen työpaikka. Tuolloin 70-luvun lopulla.

aimomolo vois pikkaasen ihmetel miten 20ha viljatilalla 70-luvula elätti perheen leveästi ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
Mennääs taas sivuun aiheeesta...tiedä siitä leveästä, mutta...kyllä me on vähän ihmetelty samaa. 70 -luvulla oli vielä vanhaparikin saman katon alla, no joku kävi kait tilan ulkopuolella töissä ainakin osan vuotta. Mutta neljä viis aikuista (joku isopappan siskokin kait asui talossa) ja kolme lasta sai elantonsa - 25 ha ja 10 lehmää, kanojakin oli varmaan satoja silloin.

Eipä kait noita aikakausia voi verrata. Saattaa tuntua nykyihmisestä vastenmielisiltä sen aikaiset olosuhteet mutta tuskin ihmiset sen onnettomampia olivat kuin nykyäänkään. Miten sitä sanotaan "kun ei paremmasta tiedä". Mutta ehkä tuotteet olivat enemmän arvossaan silloin, näin mulle ainakin on kerrottu.

Itse olen vaatimattomista (työläis)oloista lähtöisin. Eipä ole taloudellista vaurautta tullut itselle isompanakaan, mutta muuta elämän rikkautta sitäkin enemmmän. Äitini joskus kysyi ollessani jo aikuinen että "oliko ankeaa silloin lapsena kun olimme niin köyhiä". En ollut asiaa osannut koskaan niin ajatella. Ei mulla ollut ankeeta, kaverit oli "samantasoisia" eikä kateutta kait ollut. Lämminta oli ja ruokaa, ei sitä paremmasta tiennyt.

Vaimo oli fb:ssä julkaissut lainaamansa merkittävän viisauden: "Joskus olemme niin innokkaina antamassa lapsillemme sitä, mitä emme itse saaneet, että unohdamme antaa heille sitä, mitä meillä oli. -Anita Polkutie-".
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
VMS lypsää , kiinteä apesekoitin + mattoruokkija  vasikoiden juotto tuttipullolla vielä. Minä käyn tekemässä n 5 h töitä ja talon emäntä tekee n3,5 h päivä. maitoa nyt noin 1350 litraa/vrk.... Eli  n 150 litraa/h ... paljon on vielä petraamista, opettelu vaihe vielä ja ja 10 lehmääkin sopis lisää kiertoon...

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Aimo aikanaan 70-luvun lopulla tutustui ulkomaiseen maidontuotantoon. Miten sen nyt sanoisi, ruohonjuuritasolla... Hikikin tuli... Mutta se ihmetytti kovasti Aimoa että kun oli sellainen 70-paikkainen parsinavetta, 7 lypsy-yksikköä, katossa kiskolla säilörehuvaunu ja väkirehuvaunu. Niin se oli kello 06-18 välillä max 8 työtunnin yhden työntekijän navetta, tuon lisäksi joku täytti säilörehuvaunun sekä ruokki mullit jotka kaikki kasvatettiin tilalla. Mutta siis noin 9 h per päivä nuorkarjoineen ja tuosta jos sen ajan noin 8.000 keskituotoksella niin jo silloin saatiin tuossa navetassa noin 170 litraa maitoa per työtunti. Ja siinä meni jo sitten hiehot ja nuorkarjakin. Aimo kotiin palattuaan hämmästeli että miten alle 20 lehmän navetta voi olla kahden ihmisen työpaikka. Tuolloin 70-luvun lopulla.

aimomolo vois pikkaasen ihmetel miten 20ha viljatilalla 70-luvula elätti perheen leveästi ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???
Mennääs taas sivuun aiheeesta...tiedä siitä leveästä, mutta...kyllä me on vähän ihmetelty samaa. 70 -luvulla oli vielä vanhaparikin saman katon alla, no joku kävi kait tilan ulkopuolella töissä ainakin osan vuotta. Mutta neljä viis aikuista (joku isopappan siskokin kait asui talossa) ja kolme lasta sai elantonsa - 25 ha ja 10 lehmää, kanojakin oli varmaan satoja silloin.

Eipä kait noita aikakausia voi verrata. Saattaa tuntua nykyihmisestä vastenmielisiltä sen aikaiset olosuhteet mutta tuskin ihmiset sen onnettomampia olivat kuin nykyäänkään. Miten sitä sanotaan "kun ei paremmasta tiedä". Mutta ehkä tuotteet olivat enemmän arvossaan silloin, näin mulle ainakin on kerrottu.

Itse olen vaatimattomista (työläis)oloista lähtöisin. Eipä ole taloudellista vaurautta tullut itselle isompanakaan, mutta muuta elämän rikkautta sitäkin enemmmän. Äitini joskus kysyi ollessani jo aikuinen että "oliko ankeaa silloin lapsena kun olimme niin köyhiä". En ollut asiaa osannut koskaan niin ajatella. Ei mulla ollut ankeeta, kaverit oli "samantasoisia" eikä kateutta kait ollut. Lämminta oli ja ruokaa, ei sitä paremmasta tiennyt.

Vaimo oli fb:ssä julkaissut lainaamansa merkittävän viisauden: "Joskus olemme niin innokkaina antamassa lapsillemme sitä, mitä emme itse saaneet, että unohdamme antaa heille sitä, mitä meillä oli. -Anita Polkutie-".

viisaita sanoja aimoMOLOLLE ja muil tyhjäntoimittajille jotka vaativat vain jo nyt kaikenaikansa työtä tekeviä juoksemaan entistä kovempaa aimomolo makaa ny talvet pankolla ja vaahtuaa suu vaahros talotollo ja eemeleit kera kuinka maitutiloila laiskotellaan :(
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Lemmu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 350
  • Niinku vasikka lehemän parres...
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
jos jättää rehut tuomatta ja sonnat viemättä niin hetkenpäästä ei tule maitoa. Sitäkin on suomessa kokeiltu ::). Jos kuitenkin haluaa laskea näin niin noin 250 litraa tuli parhaimillaan mutta siperia opetti että kiimantarkkailuun olisi pitänyt panostaa enempi. Nyt pyöritään 100 kilon kieppeillä kokonaistyöajassa. Kesällä voidaan palata asiaan kun luvut toivottavasti normalisoituu.

Toi asema vastaan robo menee ihan 6-0 robolle eli robon työaika lienee jossain 0,5 tunnin kieppeillä päivässä. Asemalla menee huomattavasti enempi, ainakin meillä meni.

juuri tyypillinen virhe kun verrataan asemalypsyä ja robottia on mielestäni se että verrataan pelkkää lypsyaikaa koska osa asemalypsyyn käytettävästä/ kuluvasta ajasta on juuri sitä eläinten/ kiiman tarkkailua.

rookie

  • Vieras
Vs: Ajan käytön tehokkuus maitotilalla
Sitä on näin kasvinviljelijänä aatellu että kylläpä ne tekee paljon tunteja nämä maitotilalliset...ei se suurimmassa osassa taida ihan niin ollakkaan..mutta hyvähän se että vähällä saa paljon :)