Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viitenumeron laskukaava?  (Luettu 20794 kertaa)

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Viitenumeron laskukaava?
Laskujen viitenumerot muodostetaan ilmeisesti jonkin sortin laskukaavalla. Systeemin tarkoituksena on käsittääkseni "omavalvonta," jossa laskunmaksuohjelma herjaa mikäli maksaja sortuu näppäilyvirheeseen.

Löytyykö täältä tietäjää viitenumeroiden luomiseen? Excelillä numerosarjat olisi helppo johtaa, ja pitää pientä reskontraa. Mutta se kaava?  ???
Slippin 'n sliding

Kenni

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 284
  • Nyt huudetaan!

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Viitenumeron laskukaava?
Kaavoja on monia. Osassa on asiakasnumero, päivämäärä ja summa ihan siltään. Jotain numeroita laitetaan väleihin jotta lukujen pituus täsmää.

Ilmeisesti tämä riippuu laskuttajan ohjelmistosta.

Eikö tuon voisi itse kokeilla jollain maatalouden laskutusohjelmalla?

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Viitenumeron laskukaava?
Lyhyesti näin: ensin päätetään, mitä numeroista viitteeseen otetaan (asiakasnumero, laskunnumero tms. enintään 19 merkkiä). Kahdeskymmesmerkki on tarkiste, joka lasketaan em. merkeistä painottamalla oikealta vasemmalle 7, 3 ja 1, laskemalla em. tulot yhteen ja vähentämällä seuraavasta kymmenestä. Eli esimerkki valaisee:

päätetään viitteeksi asiakasnumero 1 ja laskunnumero 1001 eli 11001. Tarkisteen laskeminen

7*1
3*0
1*0
7*1
3*1

= 7 + 0 + 0 + 7 + 3 = 17. 20 - 17 = 3

Koko viitenumero on siis 110013

Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1568
Vs: Viitenumeron laskukaava?
Kannataako alkaa värkätä itte kun:

http://www.liiketoimintasovellus.fi/

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Wakan laskutusohjelmasta apua?
Kiitos kaikille tietäjille, erityisesti maraanille viitteiden laskukaavan ja logiikan avaamisesta.

Olen tähän asti pärjäillyt omalla word-pohjaisella ja excelin laskelmaominaisuudella ympätyllä laskupohjalla. Juoksevan laskunumeron pohjalta, olen pitänyt excelissä erillistä reskontralistaa lähteneistä laskuista. Vastaavasti saapuneen maksun olen maksupäivämäärällä ympännyt em. listaan kuittaukseksi suorituksesta. Käsityövaltaista mutta idioottivarmaa. Nyt siis ajattelin päivittää systeemin juoksevan laskunumeron viitenumeroksi.

Agronautin linkin takaa löytyi ilmainen laskutusohjelma Arkhimedes. Voisi olla ihan hyvä vaihtoehto sadan laskun vuositahtiin, varsinkin kun osa menee eri Y-tunnuksen piikkiin. Toisaalta Wakkaankin olisi saatavilla laskutusohjelma, hintaan 135 €, alv 0. Onko kenelläkään kokemusta Wakan laskutusosiosta? Helpottaako merkittävästi esim. laskujen kirjanpitoon saattamista? So. hoituuko homma näppärästi silloin tällöinkin tehden, vai hukkuuko aika ohjelman "kulmien kiertämiseen" ja bugien sadatteluun?

Slippin 'n sliding

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Vs: Viitenumeron laskukaava?
otin funktion omaan käyttöön mallistasoveltaen
http://ornanet.dy.fi/omatfunktiot.htm
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

agn858

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Viitenumeron laskukaava?
Kyllä Wakan laskutus on ihan käypänen. Parasta on juuri se, että samaa asiaa ei tarvitse naputella kahteen kertaan. Napin painalluksella maksettu lasku menee kirjanpitoon.
Osaa poimia ainakin Osuuspankin sähköisestä tiliotteesta viitenumeron peusteella laskun ja merkitä sen maksetuksi.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Viitenumeron laskukaava?
Alkaa myös täällä tulemaan enemmän laskutettavaa joten täytyy siirtyä pois tuosta käsikäyttöisestä pohjasta.

Tarvitaanko mitään sopimusta pankin kanssa jos rupeaa käyttämään viitenumeroituja laskuja? Tai "toimiiko" se ihan suoraan? Jos laskun numero olisi esim 1001 ja viite 11001, ja asiakas nakkaa sen nettipankin ruutuun niin tuleeko maksu perille?

Mulla niin vähän laskuja että käsin voin kyllä seurata maksuliikkeitä, mutta en halua että ostajalle koituu ongelmia tilinsiirtojen kanssa. Joskus itsekin saanut laskuja joille nettipankki ilmoittaa Väärä viitenumero.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1568
Vs: Viitenumeron laskukaava?
Alkaa myös täällä tulemaan enemmän laskutettavaa joten täytyy siirtyä pois tuosta käsikäyttöisestä pohjasta.

Tarvitaanko mitään sopimusta pankin kanssa jos rupeaa käyttämään viitenumeroituja laskuja? Tai "toimiiko" se ihan suoraan? Jos laskun numero olisi esim 1001 ja viite 11001, ja asiakas nakkaa sen nettipankin ruutuun niin tuleeko maksu perille?

Mulla niin vähän laskuja että käsin voin kyllä seurata maksuliikkeitä, mutta en halua että ostajalle koituu ongelmia tilinsiirtojen kanssa. Joskus itsekin saanut laskuja joille nettipankki ilmoittaa Väärä viitenumero.

Ei viitenumerosta tarvii mitään pankin kanssa sopia. nettipankki osaa vaan tarkistaa että viite on näppäilty oikein..
Se on sitten maksun saajan eli sinun itte pähkäiltävä (ellei mitään erillistä seurantaohjelmaa ole) viitenumeron ja maksajan perusteella onko suoritus oikein ja minne tilille kirjanpidossa..

Kokeile viitteellistä maksua omien tilien välillä  ;)






Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Viitenumeron laskukaava?
Mä oon käyttäny tuota aktiivi W kirjanpito-ohjelmaa, siinä on laskutus osio, tekee viivakoodit ja kaikki, on mun mielestä pelannu tosi kivasti. Laskua tedessä, kun laittaa kirjanpitotilin numeron sinne, niin löytyy suoraan hae komennolla listalta  vietävänä kirjanpitoon, löytyy toki muutenkin, mutta on sitten kaikkien laskujen seassa. Lisäksi siinä on tuote rekisterit ja asiakasrekisterit samalla vaivalla.

selassi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 353
Vs: Viitenumeron laskukaava?
Lyhyesti näin: ensin päätetään, mitä numeroista viitteeseen otetaan (asiakasnumero, laskunnumero tms. enintään 19 merkkiä). Kahdeskymmesmerkki on tarkiste, joka lasketaan em. merkeistä painottamalla oikealta vasemmalle 7, 3 ja 1, laskemalla em. tulot yhteen ja vähentämällä seuraavasta kymmenestä. Eli esimerkki valaisee:

päätetään viitteeksi asiakasnumero 1 ja laskunnumero 1001 eli 11001. Tarkisteen laskeminen

7*1
3*0
1*0
7*1
3*1

= 7 + 0 + 0 + 7 + 3 = 17. 20 - 17 = 3

Koko viitenumero on siis 110013



Entäpä kun taitava virheentekijä tekee virheen -kahden- numeron kohdalla,
niin silloin ohjelma ei välttämättä huomaa huomaa virhettä. !

Siis jos noiden yhteenlaskettavien lukujen summa lisääntyy (tai vähenee) tasan kymmenellä (tai kymmenillä).

shavia

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: Viitenumeron laskukaava?
Jos haluaa olla asiakasystävällinen, kannattaa käyttää mahdollisimman lyhyttä viitenumeroa. Itse numeroin laskut tyylillä vuosiluku ja juokseva numero (esim. 1101) ja viitteenä on laskunumero lisättynä tarkisteella (esim. 11015). Tarkiste lasketaan excel-taulukossa edellämainittua kaavaa käyttäen.

Ja vielä kannattaa käyttää sellaista laskulomaketta, jossa on alalaidassa standardin mukainen pankkisiirto. Siitä löytyy tilinumero, viitenumero ja eräpäivä ilman ylimääräistä vaivannäköä. Joillakin isoillakin yrityksillä on hyvin omaperäisiä laskuja, joista saa oleellisia tietoja hakea milloin mistäkin paperin kulmasta. Se ei anna yrityksestä kovin toimivaa vaikutelmaa.