Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tukileikkuri tulossa  (Luettu 4565 kertaa)

simmo

  • Vieras
Vs: Huonosti informoitu...


Komission peruspaperin ehdotuksessa ajetaan pienten tilojen tukia alas... tuet pyritään ohjaamaan "kannattavaan" ja "järkevään" - vapaa käännös  ;D - tuotantoon... ja ns. oman maan kansalliset tuet saavat jatkua niin kuin kukin maa itse haluaa - niille tosin asetetaan katto. Siinä sitä on sekulisakilla äänten vuoluntaa... ja nuolentaa  ;D ;D ;D
[/quote]-ei kepu ole ajanut viljeliän etuja koskaan >:(

Bentti

  • Vieras
Vs: Tukileikkuri tulossa
Tärkeintä olisi, että päätoimisten maanviljelijöiden, siis niiden joiden koko toimeentulo on maatalouden varassa, tukia ei leikattaisi, kun EU:n maatalousbudjettia supistetaan, niin tukia pitäisi siis leikata noilta Wahlroosin kaltaisilta miljonääriviljelijöiltä, kuten myös näiltä sukutilojaan sivutoimenaan viljeleviltä diplomi-insinööri-lääkäri-lakimies-agronoomi- viljelijöiltä, joiden toimeentulo ei myöskään ole sen viljelyn varassa, niitä sukutilojahan  viljellään vain, jotta se kelju  päätoiminen naapuriviljelijä, jonka suvun kanssa on pidetty vihoja jo 400 vuotta,  ei  vaan missän tapauksessa saisi niitä maita.  :D
 Mihiin se UCD on kadonnut?
Mä voin tuurata. Ei maataloustukea voi rajata vain päätoimisille viljelijöille, ei se ole mikään sosiaalituki jolla taataan perinnetäppärille se, että voidaan puuhastella kannattamattomalla kotitilalla maailman tappiin asti. Ahkeralla ja osaavalla viljelijällä pitää olla mahdollisuus hankkia lisäansioita tilan ulkopuolelta jos hän niin sopivaksi katsoo, suurin osa sivutoimiviljelijöistä on kuitenkin ihan tavallisia duunareita, harvassa on ne nallen kaltaiset ökyfarmarit. Ja lisäksi pitää muistaa se maatalouden perimmäinen tarkoitus, joka on tuottaa laadukkaita elintarvikkeita, sivutoiminen kykenee halutessaan siihen yhtä hyvin kuin päätoiminenkin.

Lopetetaan sitten kaikki  maataloustuet, ei sivutoimisetkaan sitten tarvitse mitään tukia, moni sivutoiminen viljelee vain tukien takia.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Tukileikkuri tulossa
No juuri sitähän mä olen useasti ehdottanut, samalla loppuisi se iänikuinen tukialuevääntökin...
Nothing is Something Worth Doing

Teroman

Vs: Tukileikkuri tulossa

Järki puhetta,,,,

Hieman kilohintaan lissää

ja KOKO ely lois sakki maantietä mittaamaan ,,,,
 8)

nänninnyplääjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2954
Vs: Tukileikkuri tulossa
älä luulekkaan että niitä pihalle potkittas..
Schnaps im Kopf, du holde Braut
Steck Bratwurst in dein Sauerkraut

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Tukileikkuri tulossa

Järki puhetta,,,,

Hieman kilohintaan lissää

ja KOKO ely lois sakki maantietä mittaamaan ,,,,
 8)


täysin samaa mieltä siel se luuseri sakki yrittää tehrä ittestään tarpeellista siinä sivusa kavalletaan tukirahaa omile tileill :(
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Tukileikkuri tulossa
Minä olen sivutoiminen viljelijä enkä ole vielä tehnyt yhtään viljelypäätöstä tukeen perustuen. Sitten kun tuli laskee esim 300 euroon/ha niin rupean miettimään onko hommassa järkeä.

Jos tukia merkittävästi alennetaan niin maanviljely koko Euroopan tasolla muuttuu radikaalisti -> Tuotteiden hinnat nousevat. Maailmankaupan vaikutuksella voi aina spekuloida, mutta paikallisella tasolla hinnat nousevat aivan varmasti. Ainakin niille joilla on hyvää tavaraa ja myyntierä on hyvän kokoinen. Pieni tuen leikkaus on suoraan tuloista pois, mutta suuri voi kääntää tilanteen paremmaksi  ???

Osa-aikainen viljantuottaja on muuten Suomen kotieläintuottannon "paras ystävä". Sehän on nimenomaan meidän vikamme että viljan hinta on niin HALPA kuin mitä se Suomessa on, Viljan ylituotanto on siis tällaisten harrastelijoiden vika. Siksi olenkin aina yhtä ihmeissäni siitä että nimenomaan kotieläintilat ovat aina ekana dissaamassa osa-aikaisia kasvinviljelijöitä  ???

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Tukileikkuri tulossa
Minä olen sivutoiminen viljelijä enkä ole vielä tehnyt yhtään viljelypäätöstä tukeen perustuen. Sitten kun tuli laskee esim 300 euroon/ha niin rupean miettimään onko hommassa järkeä.

Jos tukia merkittävästi alennetaan niin maanviljely koko Euroopan tasolla muuttuu radikaalisti -> Tuotteiden hinnat nousevat. Maailmankaupan vaikutuksella voi aina spekuloida, mutta paikallisella tasolla hinnat nousevat aivan varmasti. Ainakin niille joilla on hyvää tavaraa ja myyntierä on hyvän kokoinen. Pieni tuen leikkaus on suoraan tuloista pois, mutta suuri voi kääntää tilanteen paremmaksi  ???

Osa-aikainen viljantuottaja on muuten Suomen kotieläintuottannon "paras ystävä". Sehän on nimenomaan meidän vikamme että viljan hinta on niin HALPA kuin mitä se Suomessa on, Viljan ylituotanto on siis tällaisten harrastelijoiden vika. Siksi olenkin aina yhtä ihmeissäni siitä että nimenomaan kotieläintilat ovat aina ekana dissaamassa osa-aikaisia kasvinviljelijöitä  ???

Minä olen kyllä sitä mieltä, jos ihan rehellinen olen, että viljanviljely osa-aikaisena voi olla paljon järkevämpää, kuin päätoimisena, se voi olla myös kansantaloudellisesti järkevämpää kun katotaan kaikki asiat.
Miksi betonisoida viljanviljely muutamalle suurelle toimijalle "kannattavuuden" nimissä, kun osa-aikaisena hommassa voisi pyöriä jopa satakertainen määrä toimijoita, kalusto muutamalle "yrittäjälle" ja tilat olkoot sen kokoisia kuin ovat olleet ennenkin.
Sellainen maatalous, jossa tarvitaan paljon palkattua työväkeä, kuten olisi tälläiset suuret toimijat, ei ehkä ole se kilpailukykyisin tapa toimia, kun katsoo noiden muiden maiden olosuhteita ja suuria tiloja.

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Tukileikkuri tulossa

Järki puhetta,,,,

Hieman kilohintaan lissää

ja KOKO ely lois sakki maantietä mittaamaan ,,,,
 8)


täysin samaa mieltä siel se luuseri sakki yrittää tehrä ittestään tarpeellista siinä sivusa kavalletaan tukirahaa omile tileill :(
  Piste Terolle ja Apilakselle...    :D
Tuskahiki on köyhän sauna...

Jätkä

  • Vieras
Vs: Tukileikkuri tulossa
Eikö olisi parempi jos vaikka MMM.stä muutettaisiin tuota virkamiestenmäärää 1virkamies/12 maatilaa vaikka 1 virkamies/120 maatilaa kohti? Eikös hekin syö meidän tukipottia, mutta eihän se teille käy sillä mukavampi on suunnitella toisten viljeliöiten tukiin puuttua.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Tukileikkuri tulossa
Eikö olisi parempi jos vaikka MMM.stä muutettaisiin tuota virkamiestenmäärää 1virkamies/12 maatilaa vaikka 1 virkamies/120 maatilaa kohti? Eikös hekin syö meidän tukipottia, mutta eihän se teille käy sillä mukavampi on suunnitella toisten viljeliöiten tukiin puuttua.

Tai määritettäisiin joka tilalle naapuritilallinen valvovaksi virkamieheksi. Kyllä loppuisivat huijaukset  ;)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Tukileikkuri tulossa
Kyllä kai se Suomessa on einiten tapetilla toi Vapo, mikä taitaa olla suurin yksittäinen tukien nostaja, tämän lisäksi on näitä kouluja ja muita organisaatioita, jotka ovat mukana jakamassa maataloustukia, taisi siellä on vissiin Valio ja Atriakin, tosin en ihan varma ole, mutta kymmenen suurimman tukien saajan joukossa ei tainnut olla yhtään päätoimista viljelijää, mikäli oikein muistan ...

Ihan hyvä muutos, mikäli menee läpi, mielestäni se on ihan hyvä periaate, että maataloustuet tulevaisuudessa maksettaisiin maanviljelijöille ????