http://www.suomenmaa.fi/edoris?tem=sm_blogi2&blogentryid=195
...ja eikun kelkka- ja mönkijäreittejä joka niemeen, notkoon ja saarelmaan, vaatii Marttilan (KESK) MTK ja Lehtomäen (KESK) Ympäristöministeriö.
No tämä se on sitä luontomatkailua. Kun kymmenen kelkkaa ajaa 100km matkan. Luontoon tupruaa 70litraa puhdasta bensiiniä ja voiteluöljyä. Nää kelkat pitäis laittaa kulkemaan nestekaasulla. 
Me pojat ollaan vaan katkeria, ei ole mullakaan kelekkaa

. Se on rehtorskakin varmaan sanonu minä-ittellekin, että vähissä vaatteisa ajelu moottorikelekalla aiheuttaa ylitsepääsemättömiä onkelmia.

Me kelekattomat ollaan muutenki kuin toisen luokan kansalaisia. Olipa taannoin juttu paikallisessa lehessä, että kelekalla ajelu on toiseks parasta mitä mies voipi tehä housut jalassa. Se paras on kai sen urheilukelekan pershe hiessä suvilumesta nostelu työkyvyttömällä selällä nitrojen voimalla. Se on muuten yrittäjien urheilua, safarit yleensä. Jos on kellä noin joutavaan kellä rahhaa, kun työkäytöstä ei ole kyse, niin antaa palaa. Mutta sitä en ymmärrä kun kelkalla pörrää tunnin, niin henkilöauton vuotuiset päästöt tulee kuitattua, autoilla ja koneilla sitten tiukat päästörajat. Mitä meilläpäin oleviin kelkkareitteihin tulee, taitaa kelkanomistajat ajella mieluummin omissa metsissään tasaisella alustalla, kuin maksaa röykyttävästä kyydistä reitillä. Autoverosta vois nipistää osan pois, ja siirtää se kelkkoihin. Ja kelkkojen liikennevakuutukset sopiviks, niillä sais maanomistajille maksaa sitten korvaukset reiteistä. Ensimmäiset "tietullit" kelkkareiteille.