Kun seuraavaksi lennetään aasiaan niin ehkä silloin onnistuu jo Air Balticilla.
Muuten ihme juttu että suomi on kauttakulkumaa monelle aasian lennolle.
Kato karttaa... ja otsikossa lisää

No amerikasta katsoen tietysti osuu linjalle, en minä sillä. Mutta otappa helmitaulu esiin ja laske paljonko matka-aika lisääntyy tuhannen kilometrin tuntivauhdilla jos kahden toisistaan 16:sta tuhannen kilometrin päässä olevien pisteiden keskellä olevaa pistettä siirretään vaikka pari tuhatta kilometriä. Ja jos lisääntyy mielestäsi liikaa niin ota huomioon vielä tämän pallon kaarevuus.
Tiesitkös muuten että matka pitenee lentokoneilla ihan käsittämättömästi kun lentävät niin korkealla
Jos lentää maapallon ympäri ja pudottaisi lentokorkeuden viiteen kilometriin niin matkassa säästyisi 15km

Toisaalta mitä pohjoisempana lennät, sitä lyhyempi on matka Euroopasta Aasiaan, pallo kun kaartuu niin että päiväntasaajalla matka on pisin ja pohjoisnavan lähellä lyhin ...
Suomelle tulee pienoinen kilpailuetu matkassa, tosin taitaa ne eurooppalaisetkin yhtiöt koukata Suomen kautta kun sinne menevät.
Tuo ei nyt minulle oikein aukene. Mitähän kohtaa sillä aasialla nyt sitten tarkoitetaan, itse olen mieltänyt että kiina on niin aasiaa kun voi olla. Siperiaan nyt tietenkin kannattaisi pohjoisnavan yli lentää ja amerikasta tietysti kannattaa pohjoiseen lähteä aasiaan mennessä.
Mitä pohjoisempana on reitti lännestä itään, niin sitä lyhyempi on lentomatka kilometreinä, pallon muoto muuttaa matkaa, jos lennät kilometrin päässä pohjoisnavasta niin ei tarvi lentää kuin pari kilometriä, niin olet toisella puolen maapalloa ...
Suomen pääkaupunki on kaikista pohjoisin Euroopassa, joten lentomatka Aasian on lyhin Suomesta.