Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kumpi navetta parempi?  (Luettu 5937 kertaa)

jupexx

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Kumpi navetta parempi?
Suunnitelmissa oisi tuomonen yhen robon navetan teko ja siihen pohjaratkaisua mietiskelen...
Kun pitäis olla helposti laajennettavissa kahelle robolle niin on jääny kaks vaihtoehtoa toteutukseen:
- Normaali 3+1 jossa aputilat toisessa päädyssä siivessä sivulle päin ja laajennusvara peilikuvana.
- 3+1 jossa aputilat päädyssä ja laajennusvara levittämällä 3+3 riviseksi ja nuoriso sen jälkeen päätyyn tai toiseen navettaan.
Nyt mielipiteitä... Kumpi parempi ja vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia???
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

JoHaRa

• Vieras
Vs: Kumpi navetta parempi?
Levittämällä laajentaminen kuullostaa vähän jännältä. Tee sellainen pulpettikatto josta tulee sitten harjakatto kun saat toisen puolen valmiiksi.

Maalaispoika

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Nothing runs like a deere
Eikö kannata tehdä suosista 3+3 rivinen, jossa on aluksi robotti vain toisella puolella ja nuorikarja toisella. Sitten kun alkaa haikailla toista robottia, nuorikarja pois ja lehmiä toisellekin puolelle.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

CARINA2

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Eikö kannata tehdä suosista 3+3 rivinen, jossa on aluksi robotti vain toisella puolella ja nuorikarja toisella. Sitten kun alkaa haikailla toista robottia, nuorikarja pois ja lehmiä toisellekin puolelle.

Jos hiehotilat on tarkotus tehä nyt tässä projektissa, niin juuri näin.  :)

Carlosi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Onko hiehot ihan pakko kasvattaa itse? Ainakin uusia vaihtoehtoja tulis muutama jos ei ole hiehoja. Esim 4-rivinen on helppo laajentaa kahdelle robotille. 3-rivinen kahden robotin navetta on ihan pirun pitkä.

jupexx

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Joo hiehot on tarkoitus kasvattaa itse ja saman katon alla lehmien kanssa. Vanhan remppaamisen hiehoille tyrmäsin koska kustannuksissa ei ole muuta eroa kuin mitä ite navettahallin leveneminen muutamalla metrillä maksaa. Kalusteet, valut, lantakoneet yms. joutuu ostamaan joka tapauksessa.

4-rivisessä näen huonona sen että se on tilan käytöltään huono (liikaa käytäväneliöitä) ja ruokintapöytää jää todella vähän lehmää kohti. Kun ei tuu automaattiruokintaa niin ei saa tarpeeksi evästä pöytään. Lisäksi haluaisin (jos joskus hamassa tulevaisuudessa 2 robottia on) että lehmät olisi eri ryhmissä. Olisi monessa mielessä käytännöllisempää...

Eikös siitä 3+3:sta tule aika kallis yhen robon navetaksi? Onko kukaan laskenut paljon hintaero on 3+1:een?

apemies

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Onko hiehot ihan pakko kasvattaa itse? Ainakin uusia vaihtoehtoja tulis muutama jos ei ole hiehoja. Esim 4-rivinen on helppo laajentaa kahdelle robotille. 3-rivinen kahden robotin navetta on ihan pirun pitkä.

***Mitäs pahaa siinä pituudessa on? Tuleepa ainakin riittävästi syöntipaikkoja...

Carlosi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Miten sijoittaisit 3-riviseen kaksi robottia? Mun mielestä koneiden pitäis olla vierekkäin/lähellä toisiaan että olisi kätevä niitä käyttää ja huoltaa.  Kaksoiskierto olisi aika fiksu tehdä uuteen robonavettaan niin vähän hankalaksi menee. 

SomeBody77

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Miten sijoittaisit 3-riviseen kaksi robottia? Mun mielestä koneiden pitäis olla vierekkäin/lähellä toisiaan että olisi kätevä niitä käyttää ja huoltaa.  Kaksoiskierto olisi aika fiksu tehdä uuteen robonavettaan niin vähän hankalaksi menee. 
Tuos toisessa topicissa on Pitkärannan / Rodenburgin ratkaisu asiaan. Siinä kuvassa on tosin 6-rivinen, mutta kait sen puoliksikin voi laittaa.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

jupexx

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:

Mites sen ymmärrettävästi selittäis... Makuuparsirivien kohdalle silleen että sen toiselle puolen jää poikimiskarsinat/erottelu. Peilikuvana jatkettuna poikimiskarsinat jäisi robottien väliin. 3+3 vaihtoehtoon laajennettaessa taas robotti siirtyisi lähelle ruokintapöytää siten että ne oisi vierekkäin ja toinen lypsäis toista puoliskoa... Erottelu jäis päätyyn molemmilta ryhmiltä.

Carlosi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Olen nähnyt pitkärannan luonnoksen 4-rivisestä jossa visiirit molemmilla sivuilla. Erästä foorumilaista mukaillen, ruokintapaikkoja ylivoimaisesti! Kaikinpuolin järkevä navetan malli mun mielestä.

Maalaispoika

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Nothing runs like a deere
Tällä hetkellä tiedän olevan tekeillä 6-rivisen 2 robotin pihaton, jossa on ruokintapöydät molemmilla sivuilla. Toinen on taas juuri tuollainen 3+3-rivinen, johon tulee aluksi 1 robotti keskellä olevan ruokintapöydän molemmille puolille. Seuraavaksi toinen halli perään ja molemmille roboteille toiset kaveriksi.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

JIIWEE

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kaksoiskierto on kyllä mun reilun kuukauden kokemuksen mukaan todella hyvä systeemi

Sandels

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Ilima aekojaan Iisalamesta
Olen nähnyt pitkärannan luonnoksen 4-rivisestä jossa visiirit molemmilla sivuilla. Erästä foorumilaista mukaillen, ruokintapaikkoja ylivoimaisesti! Kaikinpuolin järkevä navetan malli mun mielestä.

Eräs tällä mallilla oleva navetta on ollu käytössä jo vissiin viis-kuus vuotta ja ainakin isäntäväki on tyytyväisiä. Meille tulossa juuri tällä reseptillä suunniteltu, ruokintatilaa pitäisi riittää ja toisaalta noin 180 lehmää saadaan alle 2000m2. Nuorkarja muualla.

Ojala

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...

Asiaa !!!
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)