Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maastoliikennelaki  (Luettu 17970 kertaa)

Bentti

  • Vieras
Vs: Maastoliikennelaki
Nykyään kun joka asiassa otetaan huomioon ympäristönsuojelu ja ilmastonmutoksen ehkäisy, niin minkä helvetin takia tässä asiassa mennään kehityksessä taaksepäin, moottorikelkkailu on joutoväen joutavaa puuhastelua, sitä ei tule tällä tavalla kannustaa, kyseessä on todellakin pelkkä huviajelu, on täysin ymmärrettävää, että  erilaisiin hyötytarkoituksioin lunastetaan yksityisten maita, mutta on käsittämätöntä, että tällaiseen  joutoporukan joutavaan puuhasteluun ryöstetään yhteiskunnan pakkovallalla yksityisten omistamia maita.

Menkää mootorikelkkailijat päristelemään urheilukenttien 400m radoille niillä kelkoillanne, siitä ei ole haittaa kuin ilmastolle.

Vielä parempi olisi kun ottaisitte sen moottorin irti, ja sitten vain istuisitte koneen päällä ja päristelisitte että PÄRRRRR PÄRRRR  PÄRRRRR PÄRRRRPÄRRRRR RÄRÄRÄRÄRÄRÄRÄRÄRÄÄÄÄÄÄ, siitä irtoaa teille huvia ihan tarpeeksi.

Sitäpaitsi  nämä moottorikelkkahighwayt keskellä metsiä haittaisivat metsätöitäkin aivan helvetisti.  Se otettakoon myös huomioon, mutta eihän MTK:ssa sitäkään tajuta.

Kun ihmisillä on halua harrastaa tätä monin tavoin haitallista joutavaa huvia, niin laitettakoon heidät edes maksamaan siitä kunnolla ja maanomistajille kunnon korvaukset tietenkin niistä moninaisista haitoista, mm. metsätöille aihutuvasta haitasta.

Viimeksi muokattu: 05.12.10 - klo:13:32 kirjoittanut Bentti

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Maastoliikennelaki
Siltä joutoporukalta voi itse ryöstää rahat. Ja maailmassa on kyllä niin paljon kaikkea muutakin turhaa.

Mönkkäristi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 25
Vs: Maastoliikennelaki
Olet Limppari täysin oikeassa tuosta "pienestä" harrastajamäärästä jotka pilaavat muun harrastaja joukon maineen. Ymmärrän erittäin hyvin tuntemuksesi kyseisiä "harrastajia" kohtaan. Samoin ne käyttäytyvät täälläkin päin etelää eikä siihen tarvita edes mönkijää, naapurin lampaita säikytellään huudattamalla auton äänitorvea silloin kun laidun sijaitsee tien vieressä. Samaa tekevät mopopojat. Nopeusrajoituksista ei välitetä, ne taitaa olla vain meitä paikallisia "alkuasukkaita" varten. Olempa nähnyt kun naapurin kaurapellosta on käyty "lainaamassa" tarveaineita linnuille talveksi. Läheiseltä kolopallo kentältä välillä eksytään golfautolla ajelulle, muutaman kerran sattunut vaan hassusti kun on sähkökäyttöisestä virta loppunut kesken matkan ja on narun päässä suoritettu paluumatka.

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Maastoliikennelaki
rt ja moni muukin ovat nyt jo pahasti pudonneet kelkkansa kyydistä. Onko pudottu jo liian monta kertaa?   :)

Kelkkailkaa aivan rauhassa omilla maillanne, niiden mailla, jonne teillä on lupa tai yleisellä kelkkareitillä tahi jäällä. No problem minun puolestani.

Mutta tässä onkin kyse pakkolunastuksen helpottamisesta, jotta voidaan perustaa reitti kelkoille. Pakkolunastusta kait käytetään vain yhteiskunnan kannalta erittäin tärkeisiin hankkeisiin. Yleiset tiet, sähkölinjat, kaava-alueilla kylläkin kunta voinee lunastaa tonttialuetta, jos kauppoihin ei päästä. Näissä hankkeissa on aina takana etu, joka palvelee väestöä harrastusmieltymyksistä riippumatta. Kelkkareitti on vain pienen joukon vapaa-ajan viettoa varten.

Onko seuraavana vuorossa lunastuslupa golfkentille, ampumaradoille tai muille? Normipururatakin on perustellumpi lunastuskohde kuin kelkkareitti.

Bentti

  • Vieras
Vs: Maastoliikennelaki
rt ja moni muukin ovat nyt jo pahasti pudonneet kelkkansa kyydistä. Onko pudottu jo liian monta kertaa?   :)

Kelkkailkaa aivan rauhassa omilla maillanne, niiden mailla, jonne teillä on lupa tai yleisellä kelkkareitillä tahi jäällä. No problem minun puolestani.

Mutta tässä onkin kyse pakkolunastuksen helpottamisesta, jotta voidaan perustaa reitti kelkoille. Pakkolunastusta kait käytetään vain yhteiskunnan kannalta erittäin tärkeisiin hankkeisiin. Yleiset tiet, sähkölinjat, kaava-alueilla kylläkin kunta voinee lunastaa tonttialuetta, jos kauppoihin ei päästä. Näissä hankkeissa on aina takana etu, joka palvelee väestöä harrastusmieltymyksistä riippumatta. Kelkkareitti on vain pienen joukon vapaa-ajan viettoa varten.

Onko seuraavana vuorossa lunastuslupa golfkentille, ampumaradoille tai muille? Normipururatakin on perustellumpi lunastuskohde kuin kelkkareitti.



Kelkkailijat  vaan keräämään keskuudestaan kolehti ja ostamaan sitten niillä rahoillanne itsellenne  oma metsäpalsta, jolla voitte mielin määrin pärrätä omien  halujenne mukaan.

Todellakin MTK ja niiden lakimes Tornberg osuvat nyt pahasti harhaan, kelkkailureitit eivät palvele yleistä yhteiskunnlllista etua, vaan yhden harrastajajoukon suppeaa etua, vapaaehtoisuuteen perustuva maa-alojen luovuttaminen  tähän harrastukseen riittäköön.

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Maastoliikennelaki
rt ja moni muukin ovat nyt jo pahasti pudonneet kelkkansa kyydistä. Onko pudottu jo liian monta kertaa?   :)

Kelkkailkaa aivan rauhassa omilla maillanne, niiden mailla, jonne teillä on lupa tai yleisellä kelkkareitillä tahi jäällä. No problem minun puolestani.

Mutta tässä onkin kyse pakkolunastuksen helpottamisesta, jotta voidaan perustaa reitti kelkoille. Pakkolunastusta kait käytetään vain yhteiskunnan kannalta erittäin tärkeisiin hankkeisiin. Yleiset tiet, sähkölinjat, kaava-alueilla kylläkin kunta voinee lunastaa tonttialuetta, jos kauppoihin ei päästä. Näissä hankkeissa on aina takana etu, joka palvelee väestöä harrastusmieltymyksistä riippumatta. Kelkkareitti on vain pienen joukon vapaa-ajan viettoa varten.

Täällä esitettiin reitin suunnittelijoille maakunnan läpi kulkevan reitin linjaamista rautatien tuntumaan. Molemmat kulkisivat samansuuntaisesti maakunnan lävise, välillä jopa risteävästi. Mutta ei käy, ei käy ratahalintokeskukselle. Mitään syitä ei tietenkään tarvinnut esittää, miksi moinen haittojen minimointi ei onnistu! Kylät yms. olisi tietysti kierrretty, mutta kun ei!
Slippin 'n sliding

minä-itte

  • Vieras
Vs: Maastoliikennelaki
Nykyään kun joka asiassa otetaan huomioon ympäristönsuojelu ja ilmastonmutoksen ehkäisy, niin minkä helvetin takia tässä asiassa mennään kehityksessä taaksepäin, moottorikelkkailu on joutoväen joutavaa puuhastelua, sitä ei tule tällä tavalla kannustaa, kyseessä on todellakin pelkkä huviajelu, on täysin ymmärrettävää, että  erilaisiin hyötytarkoituksioin lunastetaan yksityisten maita, mutta on käsittämätöntä, että tällaiseen  joutoporukan joutavaan puuhasteluun ryöstetään yhteiskunnan pakkovallalla yksityisten omistamia maita.


Vihreät kannattavat moottorikrlkkareittien rakentamista, olen kysynyt asiaa Janina Anderssonilta.

Taustalla on tietysti yksityisen maaomistusoikeuden murentamishalu, niinkuin ämteekoollakin.

rt

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Maastoliikennelaki
rt ja moni muukin ovat nyt jo pahasti pudonneet kelkkansa kyydistä. Onko pudottu jo liian monta kertaa?   :)
Olen käyttänyt kypärää ja näyttää siltä, että päät ovat pehmenneet nimenomaan niiltä, jotka eivät käytä kypärää :)

Lainaus
Kelkkailkaa aivan rauhassa omilla maillanne, niiden mailla, jonne teillä on lupa tai yleisellä kelkkareitillä tahi jäällä. No problem minun puolestani.
Näin on tarkoitus toimia jatkossakin 8)

Lainaus
Mutta tässä onkin kyse pakkolunastuksen helpottamisesta, jotta voidaan perustaa reitti kelkoille. Pakkolunastusta kait käytetään vain yhteiskunnan kannalta erittäin tärkeisiin hankkeisiin. Yleiset tiet, sähkölinjat, kaava-alueilla kylläkin kunta voinee lunastaa tonttialuetta, jos kauppoihin ei päästä. Näissä hankkeissa on aina takana etu, joka palvelee väestöä harrastusmieltymyksistä riippumatta. Kelkkareitti on vain pienen joukon vapaa-ajan viettoa varten.
Pakkolunastuksen kohteeksi joutuneelle on aivan sama mikä on käyttötarkoitus, ainoastaan aiheutunut haitta merkitsee.
Kelkkareitistä aiheutuva haitta on aivan mitätön verrattuna noihin muihin mainittuihin hankkeisiin.
Ei ole myöskään kyse pelkästä harrastustoiminnasta, koska moni saa elantonsa kelkkailusta, safarit, ravintopalvelut, huollot jne.
Safariasiakkaita ei voi edes pitää oikeastaan harrastajina, ne on pääosin vain näitä elämysturisteja: Aivan samalla tavalla kuin Suomalaisten lomailu etelän rannoilla, eihän nekään ole "rantaharrastajia", vaikka sinne on pakkolunastettu se ranta turistirysäksi.

Pakkolunastus mahdollisuutta tarvittanee vain tosi harvoin, ei sekään ole kohtuullista, että yksi änkyrädemari estää koko reitin rakentamisen.
Suunniteltu korvaus on tosin aivan naurettavan pieni, mikäli reitti tehdään umpimetsään: 150 e/km on esim. 3,3m leveällä uralla vain 450 euroa/ha ja 5m leveällä uralla vain 300 euroa/ha.
Toki sähkölinjalla se on asiallinen korvaus :)
Ja etäisyys asutukseen olisi ollut syytä kirjata lakiin........

Lainaus
Onko seuraavana vuorossa lunastuslupa golfkentille, ampumaradoille tai muille? Normipururatakin on perustellumpi lunastuskohde kuin kelkkareitti.
Eiköhän noihin kaikkiin onnistune lunastus jollain keinolla jo nykyäänkin?
Pururata ei ole oikein vertauskelpoinen, koska hölkkäämällähän pääsee jo nyt läpi Suomen.
 Toki kelkallakin pääsee jo aika pitkälle, eli kelkkareitissä on tärkeää yhtenäisyys, pururadassa ei ole.


hiihaamees

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65
Vs: Maastoliikennelaki
eikö niitä reittejä voisi rakentaa jo lunastetuille sähkölinjoille, jotta lisämenetyksiä ei tulisi. Myrskyjen / lumikuormien aikana pääsisi huoltomiehetkin nopeammin paikalle ja sähkökatkot lyhenisi?

Eiköhän noista kelkoista ja luonnon kuormittamisesta maatalous -sanan yhteydessä ole hiukka kaksinaismoralistista puhua... Meluhaittaa taasen aiheuttaa pystykorvakin...

Pakkolunastuksella ei tosin ole yleensä myötämielisyyttä saatu, joten nuo linjojen hyödyntämättömät maapontentiaalit (mm. sähkölinjojen alla) voisivat olla sopiva pohja keskustelun aloitukselle ja nehän kattavat koko valtakunnan, jolloin reittiverkosto laajenisi ja saisi vaihtelua sille 400m ringille. Ne reittien ulkopuolella taimikoita niittävät pöllöt ovat usein kyllästyneet siihen rinkiin, samalla valvonta helpottuisi, kun Poliisit voisivat ratsata reittejä.

Olisiko Herra Heinämäen mailla pakkolunastettuja linjanalusia, jonne kelkkailijat voisi ohjata ilman lisäkustannuksia? Vaarallisuudesta ja turhanpäiväisyydestä keskustelu on aina mahdollista kun kyse ei ole ansiotyöstä.

Minua ei ainakaan haittaa jos maitani halkovan voimalinjan alle tulisi reitti, mielummin nuoriso metässä kelkalla kuin corollalla kujilla.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Maastoliikennelaki
eikö niitä reittejä voisi rakentaa jo lunastetuille sähkölinjoille, jotta lisämenetyksiä ei tulisi. Myrskyjen / lumikuormien aikana pääsisi huoltomiehetkin nopeammin paikalle ja sähkökatkot lyhenisi?

Eiköhän noista kelkoista ja luonnon kuormittamisesta maatalous -sanan yhteydessä ole hiukka kaksinaismoralistista puhua... Meluhaittaa taasen aiheuttaa pystykorvakin...

Pakkolunastuksella ei tosin ole yleensä myötämielisyyttä saatu, joten nuo linjojen hyödyntämättömät maapontentiaalit (mm. sähkölinjojen alla) voisivat olla sopiva pohja keskustelun aloitukselle ja nehän kattavat koko valtakunnan, jolloin reittiverkosto laajenisi ja saisi vaihtelua sille 400m ringille. Ne reittien ulkopuolella taimikoita niittävät pöllöt ovat usein kyllästyneet siihen rinkiin, samalla valvonta helpottuisi, kun Poliisit voisivat ratsata reittejä.

Olisiko Herra Heinämäen mailla pakkolunastettuja linjanalusia, jonne kelkkailijat voisi ohjata ilman lisäkustannuksia? Vaarallisuudesta ja turhanpäiväisyydestä keskustelu on aina mahdollista kun kyse ei ole ansiotyöstä.

Minua ei ainakaan haittaa jos maitani halkovan voimalinjan alle tulisi reitti, mielummin nuoriso metässä kelkalla kuin corollalla kujilla.

No niihinhän ne rakennetaankin, jostakin syystä tässä topiikissa ei totuus enää näe päivänvaloa ...

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Maastoliikennelaki
eikö niitä reittejä voisi rakentaa jo lunastetuille sähkölinjoille, jotta lisämenetyksiä ei tulisi. Myrskyjen / lumikuormien aikana pääsisi huoltomiehetkin nopeammin paikalle ja sähkökatkot lyhenisi?

Eiköhän noista kelkoista ja luonnon kuormittamisesta maatalous -sanan yhteydessä ole hiukka kaksinaismoralistista puhua... Meluhaittaa taasen aiheuttaa pystykorvakin...

Linjan alla tai ei, niin omistaja ei olisi enää oikeutettu kulkemaan reitin poikki. Jos kelkkailija kaatuu maanomistajan traktorinjälkiin reitillä, on MAANOMISTAJA KORVAUSVELVOLLINEN.

Ja täälläpäin tuppaavat metsät ja pellot vuorottelemaan sähkölinjojen reiteillä, ei ole kallioita katsottu tarpeelliseksi raivata edelleenkään...

Naiivia ja vähintäinkin kaksinaismoralistista on ruveta spekuloimaan luonnon kuormituksen tasoa, elintarviketuotannon ja luonnossa tapahtuvan moottoriharrastuksen välillä. Kaikesta ihmistoiminnasta seuraa luonnon kuormitusta. Toinen vain on välttämätöntä jokapäiväiselle elämälle, ja toinen silkkaa uusiutumattomien luonnonvarojen harrastekäyttöä.


Pakkolunastuksella ei tosin ole yleensä myötämielisyyttä saatu..

.. Poliisit voisivat ratsata reittejä.

Pakkolunastuksella uhittelu on varmin tapa katkaista keskusteluyhteys.

Vai voisivat poliisit valvoa reittejä? Täällä kaakossakin on kyliä joihin poliisia ei virka-ajan ulkopuolella saa kuin tuurilla alle tunnissa paikalle. Mistä lie repisivät resurssit reittien valvontaan, eivät mistään!  >:(

Viimeksi muokattu: 10.01.11 - klo:03:51 kirjoittanut Paalaaja

Slippin 'n sliding

hiihaamees

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65
Vs: Maastoliikennelaki
"Linjan alla tai ei, niin omistaja ei olisi enää oikeutettu kulkemaan reitin poikki. Jos kelkkailija kaatuu maanomistajan traktorinjälkiin reitillä, on MAANOMISTAJA KORVAUSVELVOLLINEN."

->Sitä varten voi tehdä "risteyksen" johon ei jäljet jää ja josta pääsee yli.

"Naiivia ja vähintäinkin kaksinaismoralistista on ruveta spekuloimaan luonnon kuormituksen tasoa, elintarviketuotannon ja luonnossa tapahtuvan moottoriharrastuksen välillä. Kaikesta ihmistoiminnasta seuraa luonnon kuormitusta. Toinen vain on välttämätöntä jokapäiväiselle elämälle, ja toinen silkkaa uusiutumattomien luonnonvarojen harrastekäyttöä."

-> Kaikki tietää että elintarviketuotanto on tärkeää (toivottavasti ;)) ja toinen on vaan harrastus, mutta niiden reittien luontoa rasittavat päästöt pitäisi suhteuttaa näihin muihin päästöjen aiheuttajiin, luonto ei kysy oliko se työtä vai ei, se vaan kuormittuu eri määriä.

"Vai voisivat poliisit valvoa reittejä? Täällä kaakossakin on kyliä joihin poliisia ei virka-ajan ulkopuolella saa kuin tuurilla alle tunnissa paikalle. Mistä lie repisivät resurssit reittien valvontaan, eivät mistään!"

-> Resurssit on ongelma, mutta reiteille saattaisi kelkkapoliiseja riittääkin, kun reitti on hyvää ja yksi poliisi voi päivässä kattaa suuremman alueen (ne on poikia ne Kissalan pojatkin, tykkäävät ajella luonnossa ;))

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Maastoliikennelaki
"Linjan alla tai ei, niin omistaja ei olisi enää oikeutettu kulkemaan reitin poikki. Jos kelkkailija kaatuu maanomistajan traktorinjälkiin reitillä, on MAANOMISTAJA KORVAUSVELVOLLINEN."

->Sitä varten voi tehdä "risteyksen" johon ei jäljet jää ja josta pääsee yli.

"Naiivia ja vähintäinkin kaksinaismoralistista on ruveta spekuloimaan luonnon kuormituksen tasoa, elintarviketuotannon ja luonnossa tapahtuvan moottoriharrastuksen välillä. Kaikesta ihmistoiminnasta seuraa luonnon kuormitusta. Toinen vain on välttämätöntä jokapäiväiselle elämälle, ja toinen silkkaa uusiutumattomien luonnonvarojen harrastekäyttöä."

-> Kaikki tietää että elintarviketuotanto on tärkeää (toivottavasti ;)) ja toinen on vaan harrastus, mutta niiden reittien luontoa rasittavat päästöt pitäisi suhteuttaa näihin muihin päästöjen aiheuttajiin, luonto ei kysy oliko se työtä vai ei, se vaan kuormittuu eri määriä.

"Vai voisivat poliisit valvoa reittejä? Täällä kaakossakin on kyliä joihin poliisia ei virka-ajan ulkopuolella saa kuin tuurilla alle tunnissa paikalle. Mistä lie repisivät resurssit reittien valvontaan, eivät mistään!"

-> Resurssit on ongelma, mutta reiteille saattaisi kelkkapoliiseja riittääkin, kun reitti on hyvää ja yksi poliisi voi päivässä kattaa suuremman alueen (ne on poikia ne Kissalan pojatkin, tykkäävät ajella luonnossa ;))



JA kukakohan moiset risteykset tekee ja kustantaa? MAANOMISTAJA

Reiteistä on tarkoitus tehdä varsinainen verkosto, tuhansia kilometrejä. Millä ilveellä luulet poliisin kykenevän  jokaisen uralta poikkeajan tekemisiin puuttumaan? JA niitä poikkeajia ja U-käännöksen tekijöitä riittää...
Slippin 'n sliding

gutiguti

  • Vieras
Vs: Maastoliikennelaki
Reitit tulevat sähkölinjoille ja sähkölinjat reiteille yhä enenevissä määrin.

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Maastoliikennelaki
http://www.sll.fi/tiedotus/tiedotteet/liitto/2010/maastoliikennelain-uudistus-harhateilla

Kerrankin löytyy asia, josta voin olla luonnonsuojelijoiden kanssa samaa mieltä. :)

Tässä linkki hallituksen esitykseen:

http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2010/20100306?search[pika]=maastoliikennelaki&search[type]=pika

Kyllä nyt omat koirat puree, jos tämä läpi menee...
Slippin 'n sliding