Toistaiseksi tilanne maailmalla on se että meidän ei kannata kuvitella sitä että kykenisimme tyydyttämään erilaisia kysyntäpiikkejä ,mutta jos tulevaisuus näyttää että kysyntä onkin pysyvää voimme kasvattaa tuotantoamme .
Ja asiakas odottaa tarpeensa kanssa kiltisti siihen asti, että jälkijunaan herännyt kepulaistuottaja saapi tuotantonsa rullaamaan??
Tosiasia on, että pysyvää kysyntää on tai ei ole. Riippuu näkökannasta. Ja se pysyvä kysyntä on tyydytetty jonkun toimesta tai kysyntä ei ole pysyvää. Todella kepulainen näkökanta sulla
Ei mulla ole mitään tuotannon lisäämistä vastaan ,eri juttu on se kuinka sille voi saada tukea jos tuotannon lisäys menee vientiä varten .
En ole nähnyt laskelmia mikä olisi se tuen määrä tuottajalle joka riittää siihen että tuotantoa kannattaa tukea ja lisätä vientiä varten. Onko suomessa ylipäätään mahdollista tuottaa maitoa nykyisestä alemmalla tuella . Tuotteesta saatava hinta on tietysti se olennaisin seikka ja sen pitäisi pysyä vähintään nykytasolla useita vuosia jotta investoinnit olisi kannattavaa.
Mikään kysyntä ei ole koskaan ikuisesti pysyvää ja siksi olen sitä mieltä että meidän kokomme jo kertoo sen ettei meistä ole suurten kysyntäpiikkien tyydyttäjäksi .
Kun meillä on lisäksi kiintiöjärjestelmässä katto jonka jatkuva ylittäminen tulee johtamaan pohjoisen tuen leikkaamiseen ja jämähdyttämiseen johonkin tasoon joka sitten lopulta irtoaisi maitomääristä.
Tämä johtaisi kyllä siihen että maidontuotanto menettäisi kannattavuutta rajusti ja kehittäminen hidastuisi ellei jopa vaarantusi tulevaisuudessa jos laajeneva tuotanto jäisi ilman tukea tai se tuki olisi kiinni taas jossain pellon hallinnassa tai tukioikeuksissa maidontuotannon jo lopettaneilla tiloilla.
. Yritän vain spekuloida nykyisessä järjestelmässä mitä siitä saattaisi seurata kun tukea leikataan mutta aina pitää muistaa että järjestelmiäkin voidaan muuttaa nopeasti.
Maidontuotannon kehittäminen on niin pitkäjänteistä puuhaa, että minun mielestä meidän olosuhteissamme sen onnistumiseen lähitulevaisuudessa kannattaa kiinnittää päähuomio vaikka se välillä vaatisikin tuotannon jarrutusta. Muutoin mielestäni voimme menettää merkittävän osan tuotannosta kertaheitolla seuraavassa laskusuhdanteessa