Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mikä maksaa luomu siemenissä  (Luettu 13395 kertaa)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Mikä maksaa luomu siemenissä
On helvetin kalliita ,bisnes on tullut luomun panoksiinkin ja pahasti.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Mikä maksaa luomu siemenissä
On helvetin kalliita ,bisnes on tullut luomun panoksiinkin ja pahasti.

No kun TOS:sin lisäksi pitää hakea lupa jos käytät luomutonta ja lupaa ei ehkä saa jos on sertifioitua tarjolla, jolloin sertifioidusta voi pyytää korkeita. EN tiedä vaikeuttaako se asiaa että itävyysrajojen ylitykseen ei voi käyttää peittausaineita. Vai kuis se ny mennee?

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: Mikä maksaa luomu siemenissä
Tarve luo kysyntää ja se nostaa hintaa.
Mutta se on velho juttu, että jos viljelet vaikka luomukanalle rehua, niin kolme vuotta pitää odottaa että saa myydä viljan luomuna eteenpäin, mutta siemenvilja on heti luomua.
Huutava väryys!
Toisaalta, jos olis nokkela poika niin jäis nyt pois sopparin piiristä, sitten ensin ostais rounduppia ja muuta hormotuhoo niinpaljolla kun pankinjohtaja antaa myöden ja puhdistais pellot totaalisesti niin ettei siellä kasvais edes ukonputket, sitten taas luomusopimiuspaperiin nimi alle ja siemensopimuksia koko alalle.
Sais pari vuotta alkuun niin hyvät tilit ettei paremmasta väliä.
Ja sit kun alkais taas paskaruohot päästä päälle, niin pariks vuodeks tavanomaiseen ja Dejavu´!
Jaaniin mut millais ne myrkyt sais maksoon.
Perkele, unohtakaa koko juttu...

Viimeksi muokattu: 24.11.10 - klo:21:17 kirjoittanut Strimari

Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

Firebomber

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 129
Vs: Mikä maksaa luomu siemenissä
Tyyppiesimerkki siitä, kun kaikensortin rutinat ja valitukset otetaan asiakaslähtöisesti huomioon ja vaikeusastetta lisätään. Käytännössä vaaditaan kaksinkertaiset pakkaamolinjat.
Itsekin pussitin aikoinaan luomusiemeniä. Viimein kaikki vaatimukset aiheuttivat niin paljon kustannuksia, ettei mistään myynnistä saanut semmoisia rahoja. Lopetin. Ilmeisesti ne, jotka jatkavat, yrittävät vielä sisällyttää menetyksiään hintoihinsa.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Mikä maksaa luomu siemenissä
kolme vuotta pitää odottaa että saa myydä viljan luomuna eteenpäin, mutta siemenvilja on heti luomua.
Huutava väryys!

***Luomualan "Matilla" on sormet ollu pelissä taas.  ;D
Kui mää ain olen paras?

Suuri Ajattelija

  • Vieras
Vs: Mikä maksaa luomu siemenissä
On helvetin kalliita ,bisnes on tullut luomun panoksiinkin ja pahasti.
Joo, luomuviljelijä vielä maksaa siitä, ettei saa käyttää puhdasta siementä. Ts. itse maksaen levittää peltoonsa rikkaruohonsiemenet.

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Mikä maksaa luomu siemenissä
Luomusiemenen käyttöpakko lienee ihan typerin kiusa minkä virkamiehet ovat keksineet viljelijöitten ja pakkaajien kiusaksi.Taannoinen Eviran luomupuolen ylitarkastaja on samalla suomen Pohjois-korea fan-clubin johtaja ja vankkumaton juche-aatteen kannattaja.Sanoi HS:n haastattelussa että PK:n yhteiskuntajärjestelmä sopisi myös Suomeen.Sama henkilö lienee sorvannut myös pykälät luomusiemenen käyttöpakkoon.
En ymmärrä miksi luomussa ei olisi saanut käyttää tavanomaista peittaamatonta siementä.
luomuviljelty ohran siemen on valmiiksi tautien saastuttama jolla satopotentiaali on paljon huonompi kuin asiallisesti tuotetussa tavanomaisessa siemenessä.Nurmisiemenestä on mahdoton hävittää rikkoja kokonaan,olen itse käynyt puimassa nurminataa jossa oli esim.hierakkaa pahimmillaan enemmän kuin yksi neliöllä,sellaista lajittelijaa ei ole olemassakaan millä nämä saisi siemenestä pois.
Esim.timoteissä saa olla 1,5%vieraita lajeja.Meillä pakataan tilmoteitä joka on täysin puhdasta(vieraita0,0%)kuvitelkaapa montako siementä rikkoja saa olla kilossa kun siemenet on timotein kokoisia?
Kun luomusiemenen käyttöpakko tuli,ehdotin että ei ruettaisi tuottamaan luomusiementä niin kenenkään ei olisi sitä pakko ostaa.Kuitenkin muutamat pakkaamot näki siinä mahdollisuuden tehdä pikavoittoja,kun siementä on pakko ostaa niin se voidaan hinnoitella mahdollisimman ylös.
Siemenen osto kannattaa ajoittaa siihen kun eviran listalla ei ole kyseistä lajia.Tilauspäivä ratkaisee tässä asiassa.Tavanomaisen peittaamattoman siemenen ja luomuviljan välinen hinnanero on niin pieni että siemenenosto kannattaa varmasti. 

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Mikä maksaa luomu siemenissä

lNurmisiemenestä on mahdoton hävittää rikkoja kokonaan,olen itse käynyt puimassa nurminataa jossa oli esim.hierakkaa pahimmillaan enemmän kuin yksi neliöllä,sellaista lajittelijaa ei ole olemassakaan millä nämä saisi siemenestä pois.
Esim.timoteissä saa olla 1,5%vieraita lajeja.Meillä pakataan tilmoteitä joka on täysin puhdasta(vieraita0,0%)kuvitelkaapa montako siementä rikkoja saa olla kilossa kun siemenet on timotein kokoisia?

[/quote]

  Kyllähän minä olen nähnyt eräällä ulkomaan siemenviljatilalla lajittelijan joka eroittele timoteinsiemenestä kuoriutuneetkin pois.
Ihmettelin miks puhtasta siemenestä pitää vielä ottaa osa erilleen niin vastasivat että niistä kuoriutuneista katoaa itävyys nopeammin..
 Onkohan meikäläisissä pakkaamoissa huomioitu tollasta juttua?

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Mikä maksaa luomu siemenissä
Luomusiemenen käyttöpakko lienee ihan typerin kiusa minkä virkamiehet ovat keksineet viljelijöitten ja pakkaajien kiusaksi.
Merkittävin luomusiemeniä vaativa orgaani on kyllä ollut maailman luomujärjestöjen sateenvarjo IFOAM eli sitä kautta luomusektori itse. Ei ole kovin vahva näyttö tuotantosystemistä, jos lisäysaineistoa varten vaaditaan tavanomainen tuotanto siihen rinnalle. Vähän kun "typpeä pitäis saada levittää jos apila katoaa" tai "rikkoja ruiskuttaa, jos niitä tulee". No, nämä ehkä vähän kärjistyksenä, mutta kuitenkin.

En kiellä kemiallisen kasvinsuojelun hyötyjä. Ja just lisäysaineistossa käyttö olisi ehkä "haitattominta" ja kohdistettu juuri sinne, missä sen pitääkin olla. Mutta vaihtoehtoja on lähes aina. Viimeiset vuosikymment 99% kasvinsuojelun kehitystyöstä on kemian teollisuuden ympärille rakentunutta. Kunhan noita luomumenetelmiä kehitetään samalla volyymilla, niin uskon aika merkittävää tapahtuvaksi. Tietysti tässä siirtymävaiheessa kärsitään, mutta kenelläkäs elämä pelkkää ruusuilla tanssimista olisi.

Ihan toinen asiansa on sitten Eviran luomusiemenrekisterin hallinnointi, pahimmillaan siellä viime keväänä veivattiin joiden nurmisiementen luomuvelvoitetta veivattiin parin päivän välein, sellainen on hallintoalamaisten (viljelijät, siemenpakkaajat) kannalta kyllä sieltä jostain ja syvältä.

Petri

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Mikä maksaa luomu siemenissä
.


luomuviljelty ohran siemen on valmiiksi tautien saastuttama jolla satopotentiaali on paljon huonompi



Vaikka Matti joskus vaikuttaa vähän, no, olkoot, niin silti tuossakin lauseessa piilee se vankka totuuden siemen.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Mikä maksaa luomu siemenissä
.


luomuviljelty ohran siemen on valmiiksi tautien saastuttama jolla satopotentiaali on paljon huonompi



Vaikka Matti joskus vaikuttaa vähän, no, olkoot, niin silti tuossakin lauseessa piilee se vankka totuuden siemen.


Nyt lipsahti Matilta asiaa.  :D   Pian alkaa landehoolla mopo keulia...
Kui mää ain olen paras?

Matti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
Vs: Mikä maksaa luomu siemenissä
[[/quote]

  Kyllähän minä olen nähnyt eräällä ulkomaan siemenviljatilalla lajittelijan joka eroittele timoteinsiemenestä kuoriutuneetkin pois.
Ihmettelin miks puhtasta siemenestä pitää vielä ottaa osa erilleen niin vastasivat että niistä kuoriutuneista katoaa itävyys nopeammin..
 Onkohan meikäläisissä pakkaamoissa huomioitu tollasta juttua?
[/quote]
kuoriutunut siemen on pienempi.Ainakin meillä tulee alaseulan läpi.Oikea puinnin ajoitus pienentää kuoriutuneiden määrän minimiin.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Mikä maksaa luomu siemenissä

lNurmisiemenestä on mahdoton hävittää rikkoja kokonaan,olen itse käynyt puimassa nurminataa jossa oli esim.hierakkaa pahimmillaan enemmän kuin yksi neliöllä,sellaista lajittelijaa ei ole olemassakaan millä nämä saisi siemenestä pois.
Esim.timoteissä saa olla 1,5%vieraita lajeja.Meillä pakataan tilmoteitä joka on täysin puhdasta(vieraita0,0%)kuvitelkaapa montako siementä rikkoja saa olla kilossa kun siemenet on timotein kokoisia?


  Kyllähän minä olen nähnyt eräällä ulkomaan siemenviljatilalla lajittelijan joka eroittele timoteinsiemenestä kuoriutuneetkin pois.
Ihmettelin miks puhtasta siemenestä pitää vielä ottaa osa erilleen niin vastasivat että niistä kuoriutuneista katoaa itävyys nopeammin..
 Onkohan meikäläisissä pakkaamoissa huomioitu tollasta juttua?
[/quote]

Kuten Matti totesi puinnilla, ajoitus ja säädöt, voi vaikuttaa siementen kuoriutumiseen. Liian raju puinti kyllä kuorii tehokkaasti.

Kun siemenen seassa ei ole kuoriutuneita tolkuttomia määriä ei niillä ole juurikaan vaikutusta normaaleilla varastointi ajoilla, esim. oman kokemuksen mukaan ylivuotisissa pääsääntöisesti itävyys säilynyt yhtä hyvänä.

Noita kuoriutuneita saa kyllä seasta pois, osa menee alaseulan läpi ja osan saa tarvittaessa nostettua triöörikoneessa sopivalla manttelilla pois.

Mutta, tosiaan jos varastointiajat normaaleja ei vastaa mielestäni tarkoitusta, eri juttu sitten jos vuosi kausia varastoitua tavaraa otettaisiin käyttöön. Tuommoinen tilanne lienee ehkä ennemmin teoreettinen..

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Mikä maksaa luomu siemenissä
  Mattihan väitti että sellaista lajittelijaa ei ole että saa hierakan siemenet eroiteltua timoteista.
  Ennenvanhaanhan jotkut käyttivät heinänkylvöön sitä poroa mitä oli karissut talvisista heinistä ladon lattialle..

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Mikä maksaa luomu siemenissä
  Mattihan väitti että sellaista lajittelijaa ei ole että saa hierakan siemenet eroiteltua timoteista.
  Ennenvanhaanhan jotkut käyttivät heinänkylvöön sitä poroa mitä oli karissut talvisista heinistä ladon lattialle..

Lueppa uudestaan, ei hierakan timoteista vaan hierakan nurminadasta. En tosin tiedä kun ei ole ollut vielä ongelmaksi asti.