Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mig  (Luettu 27233 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Mig
Ei oo kyllä moista ilmenny vaikka ois pidempään vetäny. 0,8mm lankasuutin ahdisti pidemmillä vedoilla, muttei enää ahista, kun vaihto millisen tilalle.

Nuo edellä mainitut ongelmat johtuu liian pienestä kaasunvirtauksesta. Kannattaa tarkistaa rotametrillä oikea virtaus polttimen päästä, pullomittarit ei näytä totuutta. Virtasuutin pitää olla aina hitsattavan langan kokoinen.

Ja aloittajalle, osta ehdottomasti synerginen mig/mag hitsauskone (Kemppi,Rehm), kun siihen tottuu niin pois ei antais. Itellä kempomig ja synerginen 400feed pistooli kaukosäädöllä(rmt10). Pistoolista voi säätää koko virta alueen.

Ei kuule tämmösen harrastajahitsarin räkimisillä niin oo väliä, kuinka ruikkii. Pääasia, jotta palikka pysyy toisessa kiinni edes seuraavaan hajoomiseen asti. Jos hajoo, tinataan uurestaan. No moni paikka on kestäny ihan hyvin ja jotkut paikat on pitäny tinata uudestaan, mutta vika on ollu tällöin yleensä muus.

Joku voi nauraa, jos mä sanon, että yhellä pullolla menee vuosikin ja yks lankakerä piisaa pitkälle toista vuotta, joskus kauemminkin. Mut mähän en ookkaa missää vaihees väittäny olevani mikää kyläseppä. Satunnaisia räkimisiä vaan, yleensä parhaas mahdollises asennos vaikkakin välillä vitummoises tuules. Mutta muuten oon kyllä kova poika sanomaan mitä kohtaa ei kannata hitsata, ettei heikennä rakennetta jne. Joskus näkee vaan niin järkyttäviä viritelmiä tosihitsareina itseään pitäviltäkin, että suoraan on tehty valmis katkoskohta rakenteeseen ja sit ihmetellään, kun katkee.

Mä silti mistää mitää tierä... Puikolla mä enimmän osan hitsausurastani oon hitsannu, ehkä viis tai kuus puikkoa, ja migissäkin vasta toinen rulla ja toinen pullo menos... Mistää synergisistä mitää tiä liioon. Tossa paljon parjatus  akrimarkettilaases Wallliukses (Onkin 270 eikä 280) vain vetää nupit suunnilleen saman numeron kohdalle ja tarvittaes pientä hienosäätöä jommasta kummasta... Menettelööhän tuo. Paree se on vähä heikompaa saumaa teheräkki, jottei oo niin kova työ purkamises, ku kumminki meni päin persettä. Toista se olis ammattivehkeillä virheitä tämmösen tunarin tehdä. Kyllä menis katkaisulaikkoja, kun aina pitäs olla laatusaumaa virheiden jälkeen rälläköimäs auki. Nyt vaan pikkusen vasaralla paukauttaa, nii johan läks... Säästyy tota aikaakin...
tethering holes to their concave windings

caseman

  • Vieras
Vs: Mig
Vanha Kempin PS5000 paras kone millä vähään aikaan oon hitsannu... Menee hyvin ohut ja paksu rauta. Puikkohitsaus ja hiilestys käy myös samalla koneella.

Viimeksi muokattu: 24.02.08 - klo:21:35 kirjoittanut caseman

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Mig
Vanha Kempin PS5000 paras kone millä vähään aikaan oon hitsannu... Menee hyvin ohut ja paksu rauta. Puikkohitsaus ja hiilestys käy myös samalla koneella.

Puikot mä sulattelen vanhalla Eka 200:lla, mut siitä on jo jonku vuoden ollu pistoke irti, et sillei oo hitsailtu varmaan viiteen vuoteen yhtää mitää.
tethering holes to their concave windings

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Mig
Nonii,kone on kokeiltu hetki sitten :)

REHM:n Synergic pro2 450-4 tuli hommattua,synerginen kuten nimikin kertoo. Varusteena tässä vesijäähdytys, erillinen langan syöttö, 10m:n välikaapeli, 4m:n poltinkaapeli ja paljon sellaista mitä en edes tiedä tarvitsevani :) Hirmuinen määrä muistissa olevia hitsausohjelmia ja mahdollisuus säätää konetta joko materiaalin paksuuden/ominaisuuksien tai perinteisen silmämääräisesti sauman mukaan. Ohjekirja lontooksi,siinä on hetken ihmettelemistä.

350A ja 450A koneiden hintaero sen verran pieni että samalla tuli tuo isompi,varsinkin kun vesijäähdytteisinä samankokoisia koneita ulkomitoiltaan sekä painoltaan. Hitsausvirran alaraja 25A,kai sillä peltiäkin liimaa. Tuli sovellettua raskaamman kautta sanontaa köyhällä ei varaa halpaan...

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Kemppiä kovasti kehuttu...
Tossa muutaman päivän hitsailin kovasti kehutulla Kempomig 3500S:llä, jossa puhallinjäähdytys. 0,8 lankaa oli ja 0,8 "lankasuutin". Pidempiä vetoja vedettäes ei hommasta meinanu tulla mitää. Ei ollu telisyöttöä eikä mitää erikoospoltintakaan. Niin vaan joutu välillä pitää taukoa ja odotteleen paskan jäähtymistä ja putsailemaan suuttimen reikää, jottei ahdista.
tethering holes to their concave windings

CVXX

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Mig
Åkerin telakoilla Norjassa,missä tekeevät öljynporauslauttoja,eikä muuten oo ihan ohutta plootua mitä hitsaillaan,käyttäävät 95% Kempin koneita,pääsääntöiseti  KEMPACT 2520 mallia 5kg lankakelalla.Täytyy se kohtuuhyvä olla ,ei niitä siellä muuten kauaa katteltas.Onhan tossa itelläkin nurkissa moinen värkki tosin malli on 2530 15kg kelalla