http://www.reppu.fi/mtk/ajankohtaista/tiedotteet/tiedotteet_2010/marraskuu/fi_FI/eu_komissio_tiedonanto_/_files/84551871001289683/default/CAP_taustat_p%C3%A4ivitys_181110.ppt#275,6,Jäsenmaiden tuet hehtaaria kohden vuonna 2013
Kun Suomi liittyi EU:n jäseneksi, tinkivät silloin neuvotteluja yksin hoitaneet Ahon hallituksen kepuneuvottelijat CAP-tuen suuruuden määrittävistä viljan ha-viitesadoista ja vaativat tilalle korkeaa maidon maakiintiötä.
*************
http://wwwb.mmm.fi/tiedotteet/vanhat/maatalous/1902neu2.htm
"EU myöntää peltokasvien tuen maakohtaisen viitesadon perusteella. Viitesato määräytyi satovuosien 1986/1987 - 1990/1991 perusteella, jotka olivat Suomelle erityisen epäsuotuisat. Tästä syystä Suomen viitesato on 2800 kiloa/hehtaari, joka on jäsenvaltioista Italiaa lukuun ottamatta, eniten todellista satotasoa alhaisempi (Suomen todellinen viljojen painotettu keskisato on ollut 1990-luvulla 3,400 kg/ha).
Suomi "haki korjausta" tietosena siitä, että sellaista ei ollut tuolloin saatavana.
Mac Sharry reformilla 1992 määriteltiin koko EY:n maatalouspolitiikka uusiksi. Viljanhintaa laskettiin 30 % ja interventiojärjestelmä otettiin käyttöön. Kompensaatioksi luotiin CAP-hehtaarituki. Tukea maksettiin hehtaarimääräisesti, historiallisen satotason perusteella 119 ecua/tn.
Satotason määräytyminen:
ETY 1765/92: 3 artikla, 2: .. "
viisivuotiskautena markkinointivuosien 1986/87 ja 1990/91 välillä viljakasvien, öljysiementen ja valkuaiskasvien viljelyyn käytetyistä viljelyaloista ja tuotoksista. Keskimääräinen viljatuotos.. ..
osalta jättämällä pois tuon ajanjakson vuosi, jolloin tuotos on ollut korkein ja vuosi, jolloin se on ollut alhaisin.http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31992R1765:FI:NOTSuomi joutui pöksyt kintussa 1992 EY-liittymisneuvotteluihin kiitos Ruotsin "aloitteellisuuden". Kotimaan euro-haukat antoivat vielä lisää vauhtia, mm. Pertti "perse-edellä-eurooppaan" Salolainen. Ulkopoliittisen instituutin johtajanakin hääri eräs Lipponen.
Ainut tapa jolla Suomen viitesadot olisivat tulloin lipsahtaneet suuremmiksi, olisi ollut neuvotteluiden lykkääminen. Kiitos näiden kotimaan eurohaukkojen, ei moiseen ylellisyyteen ollut mahdollisuutta. Kun EY ajoi sisään kiisteltyä reformia esitettyine viitevuosineen, niin miksi he olisivat Suomelle antaneet samaan aikaan jonkin erioikeuden??
"EU myöntää peltokasvien tuen maakohtaisen viitesadon perusteella. Viitesato määräytyi satovuosien 1986/1987 - 1990/1991 perusteella, jotka olivat Suomelle erityisen epäsuotuisat. Tästä syystä Suomen viitesato on 2800 kiloa/hehtaari, joka on jäsenvaltioista Italiaa lukuun ottamatta, eniten todellista satotasoa alhaisempi (Suomen todellinen viljojen painotettu keskisato on ollut 1990-luvulla 3,400 kg/ha).
Suomi "haki korjausta" tietosena siitä, että sellaista ei ollut tuolloin saatavana.
Ja jos ei olisi edes yritetty hakea oikaisua, huutaisivat Talojussit naamapunaisena ettei edes yritetty!!!
Ja kun minä-itte...