Edellä oli keskustelua partisaaneista:
Ei mitään yhtä tiettyä "partisaania" ole koskaan ollutkaan. Itärintamallakin oli toisen maailmansodan aikaan monia eri lajeja. Oli Neuvostoliitolle uskollisia, oli puhtaan nationalistisia jotka taistelivat sekä Neuvostoliittoa että Saksaa vastaan ja oli nationalisteja jotka tekivät yhteistyötä saksalaisten kanssa
Stalinhan ei aluksi luottanut saksalaisten valtaamille alueille jääneisiin omiinsa lainkaan, mutta ryhmien potentiaalin huomattuaan alkoi jakaa näille tukea - ja samalla luonnollisesti otti hajanaiset ryhmät rautaisen komennon ja yhden organisaation alle. Esim. "epäluotettava aines" puhdistettiin armotta joukoista pois.
Likaista sotaahan idässä kaikki osapuolet kävivät.
Niin kyllä minä ainakin olen käsittänyt partisaanit jonkinlaisiksi vastarintaliikkeen ihmisiksi,oli sitten kysymys valko-tai puna"bandiiteista".
Eikä ne desantitkaan välttämättä olleet niin suuresti koulutettuja,nehän olivat ainakintänne kotikulmille laskeutuneet jotain inkeriläisiä tai muita suomenkielen taitoisia venäläisiä..
Eiks se sana tule Ranskan kielestä ja tarkoita yleensä laskuvarjolla vihollisen puolelle toimitettu vakooja,tuholainen tai sotilas,tai yleensä maahanlaskua.
Minulla oli eräässä työpaikassa yksi työnjohtaja joka harrasti laskuvarjohyppyä niin sitäkin kutsuttiin tesantiksi..