Teiden kunnossapito on nykyään ulkoistettua toimintaa, pörssiyhtiöiden liikevoittojen kasvattamista, urakoitsijoita kyykyttämällä kilpailulainsäädäntöön vedoten,
Ja sama koskee tätä yritystoimintaa Suomessa, työ Suomessa tehotonta ja kallista, työläisen oikeudet menneet aikoja sitten ohi työnantajan oikeuksista....Turha verrata maataloustuotantoa, järjettömyyttä on koko muussa yhteiskunnassa vielä enempi...
Miksi yrittäjän pitäisi päästä helpommalla kuin duunarin. Eli urakoitsijaa ei saa kyykyttää mutta duunaria kyllä. Logiikka?
Lähinnä kyse mm. työntekijän irtisanomisuojasta, kyvykkään ja ahkeran työntekijän työn arvostuksen puutteesta, samalla kun toiset koettaa päästä yhä helpommalla samassa työssä. Eli hyvälle oikeus maksaa enemmän, huonolta vähentää, no onhan jonkunmoinen tulospalkkaus tullut, mutta... Ainakaan maaseudun yrittäjien (kuljetus-,kone-, metsä-, maansiirto- ja metalliyrittäjien jne.) asema on huono. Taksaneuvottelut mitä pienempi yritys sitä vaikeampaa...Näiden yritysten työntekijöillä useasti suuremmat tulot kuin itse yrittäjällä...Ja sitten valitellaan työvoimapulaa mainituilla aloilla, työvoimapulaa ei ole, jos taksat saadaan kohdalleen....Hyvin toimeentuleva yritys on hyvä työnantaja....Esimerkkinä voi mainita näitä isoja teiden kunnossapitourakoita, määrärahan kun jakaa kilometriä kohti tulee vuotta kohden "tähtitieteellisiä" summia. Mutta sitten kun kuulee taksoituksesta ja teetettyjen töiden määrästä, niin voi todeta rahojen valuvan hoitourakkaa tekevän yhtiön liikevoittoon paljolti....
[/quote]
Eikös tuo ole juuri sitä yrittäjyyttä, voiton maksimointi kaikilla keinoin ja vielä parempi jos tapahtuu toista yrittäjää kyykyttämällä. Ah tätä ihanaa kapitalistista uusliberlismia, heikot sortuu ja kapitalistit porskuttaa