Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Harjoittelukokemusta hollannista  (Luettu 3495 kertaa)

e0777

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 645
Harjoittelukokemusta hollannista
Onko agrolaisia ollut joskus hollannissa harjoittelemassa? tai jossain muussa maassa?
Minkälaisia kokemuksia ja oppeja jäi haalarin taskuun?

Olis tarkoitus keväällä lähteä vähän katsastelemaan "urakoinnin ja robottien luvattuun maahan".

Ja jos joltain löytyy yhteyksiä sinne päin niin kerroppa asiasta...

Farmari Arttu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 230
Vs: Harjoittelukokemusta hollannista
Nuorena miehenä kävin siellä muutaman kerran "harjoittelemassa". Antwerpenin peltikujalla, ihan siinä suomen merimieskirkon vierellä. Haalarit jäivät eteiseen, joten taskuun ei jäänyt mitään. Suosittelen kaikille agronettiläisille lämpimästi ;D

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Harjoittelukokemusta hollannista
Vuonna 2000 olin koulun kautta kuukauden harjoittelemassa Hollannin etelä kärjessä, Niin että osa tilan pelloistakin sijaitsi belgian puolella. 100 lehmän lypsykarjatilalla, hoisin karjaa ja tein peltotöitä. Samalla käytiin vierailemassa belgian puolella Nurmi päivien tapaisessa näytöksessä, tosin hiukan suuremmat työnäytös alaa oli n60 ha... Useita koneasemia kierreltiin, erilaisia maitotiloja yms. Illat tuli retkuiltua kylä bubiloissa ja vkl käytiin maastrichtissä" paikallista kulttuuria opiskelemassa". Suosittelen lämpimästi, oisin viihtynyt kyllä pitempäänkin siellä... Tosin ehkä lypsy rupes tympii välillä kun ite hoidin koko lypsyn aamua iltaa.... Työpäivät siellä oli normaalisti aamukuudesta iltayhdeksään ja vain yksi lämmin ruoka kokopäivänä muuten vain vaaleeta leipää ja kahvia joten siinä pientä eroa.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Vs: Harjoittelukokemusta hollannista
Onko agrolaisia ollut joskus hollannissa harjoittelemassa? tai jossain muussa maassa?
Minkälaisia kokemuksia ja oppeja jäi haalarin taskuun?

Olen ollut harjoittelemassa (ei varsinaista maatalousharjoittelua, mutta vähän sinnepäin) ja stipendiaattina Reinin varrella eri paikoissa. Myös siellä jokisuussa flaamien seurana.  Suosittelen ehdottomasti, vieraassa paikassa oikeasti asuminen (eikä vain reilarina päältä pällistellen) avaa näkökulmaa ihan kummasti. Ainoa konkreettinen, mikä just nyt on mielessä, on pitkävartinen lapio - kun olen mitoiltani standardi-Fiskars-mittoja venähtäneempi, niin se pitkävartinen, ilman pontta oleva lapio oli tosi hieno tuttavuus ja sellaisia on nytkin tässä kartanolla käytössä.

Eiköhän se tärkeämpi ole perehtyä erilaisiin tapoihin toimia, elää ja päätellä maailman menoa. Siitä jää jotain kummallista päähän - jotkut voivat väittää sitä jopa "näkemykseksi" - joka saattaa auttaa ainakin ottamaan rauhallisesti muuttuvassa maailmassa. Vaikka joku muuttuisikin, niin saatetaan pysyä hengissä...

Viimeinen keikka jo silleen, että oli tytärkin parivuotiaana (ja vaimokin, tietty) mukana. Kun pikkuinen sairastuu hinkuyskään ja vanhemmat perehtyvät koko suomalais-saksalaisen terveydenhoitosopimusten verkkoon, niin sen jälkeen suomalainen terveyskeskusssysteemi tuntuu aika ylelliseltä! Noin esimerkkinä vaan.

Petri

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Harjoittelukokemusta hollannista
Kyllä mulla tuli ikävä oikeita fiskarssin työkaluja...  Ja kaverit tuumas kans saman naapuritiloilla.

T67

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26
Vs: Harjoittelukokemusta hollannista
Vuonna 2000 olin koulun kautta kuukauden harjoittelemassa Hollannin etelä kärjessä, Niin että osa tilan pelloistakin sijaitsi belgian puolella. 100 lehmän lypsykarjatilalla, hoisin karjaa ja tein peltotöitä. Samalla käytiin vierailemassa belgian puolella Nurmi päivien tapaisessa näytöksessä, tosin hiukan suuremmat työnäytös alaa oli n60 ha... Useita koneasemia kierreltiin, erilaisia maitotiloja yms. Illat tuli retkuiltua kylä bubiloissa ja vkl käytiin maastrichtissä" paikallista kulttuuria opiskelemassa". Suosittelen lämpimästi, oisin viihtynyt kyllä pitempäänkin siellä... Tosin ehkä lypsy rupes tympii välillä kun ite hoidin koko lypsyn aamua iltaa.... Työpäivät siellä oli normaalisti aamukuudesta iltayhdeksään ja vain yksi lämmin ruoka kokopäivänä muuten vain vaaleeta leipää ja kahvia joten siinä pientä eroa.
Tuttua seutua mulle kans toi Maastrichtin seutu, mutta naapurimaan puolelta! Meillä asuu yks tuttavaperhe Hoelbeck/Biltzenis (jotenki noin ne kirjoitetaan) Belgias 10 km Maassista!Hasselt taitaa olla niiden lähin, oman maan puolella oleva kaupunki? Joku 5 km?  Ollaan ostettu koiria niiltä! Monesti käyty! Ei ne taida itekkään tietää kummas maas ne asuu sielä, ku on naapurimaan palvelut lähempänä.. Ihan mukavaa seutua ja Maastricht on mun mielestä aivan käymisen arvoinen paikka...!

Poikapoloinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: Harjoittelukokemusta hollannista
Pari kamua käyny ja tykänny. Kuulema melkolailla eri meininki siellä. Jenkeistä eikä saksastakaan oo valittamista ollu niillä jotka siellä on käyny. Jos mahd kannattaa käydä ja mielellään vähän englantiakin osata.
Maaseudun tulevaisuus