Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Digituningia Valtuun  (Luettu 5037 kertaa)

vm

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 47
Vs: Digituningia Valtuun
Mikä ihmeen virittämistarve?
Jos on tarve isoon/tehokkaaseen/voimakkaaseen traktoriin niin kai on helpointa ostaa sellainen heti kerralla.

Onko joku ostanut viime aikoina kolmesiipisen auran (sarka tai paluu) ja virittänyt siihen ittekseen tai "asiantuntijan" kanssa lisäsiipiä ensimmäisten kyntöjen jälkeen?
Tai ostanut äkeen ja lisää ärhooässää ja piikkejä kumpaankin kylkeen?

Tässä niin kuin pari esimerkkiä virittämisestä. Toki nämä viritykset näkyy siellä vaihtokonerivissä sekä ulkonäössä ja joskus jopa hinnassakin.

Ei sillä virityksellä pelkästään tehoja haeta vaan käyttömukavuutta moottoriin myöskin. Kun nykyään moottorit ovat todella laiskoja vääntämään alakierroksilla. Ei auta vaikka kuinka ison myllyn ostaisi.
Jo pelkällä ajoituksen muutoksella on saatu noin 40hv lisäyksiä ja polttoaineen kulutusta pienennettyä, tosin maailma paskaantuu..

Ohjelmalla saatiin tuohon omaan koneeseen 1200kierroksen kohdille yli 200nm vääntöä lisää. Ei tarvii enää kaasu pohjassa tehdä esim kuormaushommia. Enemmänkin alas lisäystä olisi saanut tulla mutta 7.4 Sisussa on vaan turhan iso ahdin joka ei heräile kunnolla vasta kuin 1500rpm kohdilla. Tosin mylly on ferkussa mutta luulisi valtrassakin olevan sama ahdin. En nyt tarkkoja lukemia muista kun ei ole dynolappu käsillä, mutta tuommoseen 7.4 sisuun Voimaa.comin ohjelmalla laitettiin 305hv, max vääntöä en muista. Polttoaineen kulutus laski noin 15%. Paluuta optimoimattomaan koneeseen ei ole. Tokihan vakio koneenkin saa rikki vääränlaisella käytöllä ja viritetyn vielä helpommalla  ;D

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7122
Vs: Digituningia Valtuun
Itse en rajusti ohjelmoitua vaihtokonetta ostaisi. Saa nähdä milloin liikkeet alkaa tarkkailemaan vaihtokoneiden tehoja, mittaamalla ja töpselistä. Dataa löytynee kaikista uusista koneista töpseliin kytkemällä, jälkien peittämiseen ei riittäne pelkkä alkuperäisen ohjelman ajo ::)

Eikös sunkin Deutz ole kokenut "optimoinnin"? ;)

Joo, ja oon kuullu yhestä virittämättömästä raktorista :) Tosin voihan se olla huhuakin, hullultahan se kuulostaisi ;D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)