Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe työnjako maataloudessa  (Luettu 12905 kertaa)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: työnjako maataloudessa
Pitäiskö vähän ajatella sitä, mikä on sen naisen rooli maatilalla? Onko se vaimo jonka kanssa muodostetaan yhteinen perhe vai emäntä jota arvostetaan lähinnä hänen työpanoksensa kautta?

Koulussa eräs opettaja kertoi osuvasti maatalouden koneellistamisesta että, putkilypsykoneet alkoivat yleistyä vasta kun isännät joutuivat käymään navetassa. Siihen asti ne olivat olleet turhaa hömpötystä. Nykyäänkin on tilanteita jossa isäntä vaihtaa uuteen traktoriin keskimäärin kahden vuoden välein ja pitää tarkasti huolen ettei maksa liikaa veroja vaan investoi nekin "tuottavasti maatalouteen". Samalla vaimo pesee pyykkejä kolisevalla 25 v vanhalla pyykkinoneella alkeellisissa tiloissa ja ajaa "turvallisesti" lasta kerhoon vuosimallin -85 taunuksella koska ei ole varaa ostaa uutta.

edit tiskikone --> pyykkikone.

Viimeksi muokattu: 05.11.07 - klo:09:27 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: työnjako maataloudessa
kummempi tappaus, jos tuonikänen taunus autona...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus
Elämä on parasta kometiijjaa

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: työnjako maataloudessa
Kaukonäköisesti ovat lykänneet rekisteröintiä. Mutta tämä se on kovaa hommaa:

pesee pyykkejä kolisevalla 25 v vanhalla tiskikoneella

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: työnjako maataloudessa
kummempi tappaus, jos tuonikänen taunus autona...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus

Minä mistään autoista mitään tiedä, taunus nyt tuli ensimmäisenä mieleeni.

Toinen juttu mikä tuosta autosta tuli mieleeni oli se, että kerran laitoin merkille miksi aina lähestyssäni jotain kaupunkia työmatkaliikenteen aikoihin  niin loppumatkasta edessä kulki ihan hirmuisesti nissan microja, citroen C2:sia ja muita näppäriä pikkuautoja. Siellä perheen naispuoliset edustajat painelivat huipputurvallisilla talviautoilla lumipyryssä ja loskassa töihin kaupunkiin kelillä kuin kelillä samalla kun isännän neliveto pickup seisoi käyttämättömänä tallissa.

Taas pieni arvokysymys, kumman pitäisi ajaa sillä ns. turvallisemmalla ja paremmalla autolla? Sen joka käy päivittäin töissä oli keli mikä hyvänsä vai sen joka rasvaa kotona nivelakseleita?
Nothing is Something Worth Doing

amalia

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: työnjako maataloudessa
No niih tästä aiheestahan saa mehevän mutta toisaalta supersammakko on super!! Näin se on monesti että nainen saa rauhassa käsipelillä touhuta .. on se sit paskankolaus tai jauhon jako tms tms.. tahi äheltää jonkinlaisen hilavitkuttimen kanssa ihan keskenään mutta jos isäntä joutuu tekemään saman asian siihen löytyy joku helpompikin konsti tai MIELUUMMIN KONE ;) vaikka asiasta olis joskus ollu puhettakin, niin poissa silmistä poissa mielestä..  ::) Paras konsti onkin ujuttaa mies tekemään joku homma joka on hankala tai rempallaan muutaman kerran, niin johan saattaa ..huom.. saattaa,asialle jotain tapahtua..kun mies ihan "ITSE" keksii et sen vois tehdä helpomminkin.. ;D ;D..Tai vaikka laittaa se sillä "taunuksella" :) yhren kerran lumupyryssä varaosan hakuun..

Punikki

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 482
Vs: työnjako maataloudessa
No tämä akka ajaa omalla Dodgella (avolava) ja yrittää pitää ukkonssa kurissa ja töissä ja kehitellä konsteja millä työt jaetaan tasan ja kumpikin saa joskus lomaa.  Mutta sen sanon maalla ei lallu akka pidemmän päälle pärjää,  jos ei opi pitämään puoliaan tai ei jaksa on pakko lähteä.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: työnjako maataloudessa
Meillä kävi muutama vuosi sitten Teuvan keittimen kiertelevä myyjä. Reipas pohojalaiskaveri. Totesi suurin piirtein näin. -Jooo, meillä Nivalassa on tehty aainakin viiskymmentä uutta navettaa, on tosin kolomestakymmenestä talosta sitte emäntäkin lähteny.

Mä olen henk.kohtaisesti hiukan huolestunut siitä työmäärästä, mitä noi isännät emännillä teettää. Karjapaikkoja alkaa meillä päin olla tosi vähän, mutta valitettavasti on edelleen aika paljon tällaista työnjakoa, että emäntä hoitaa karjan ja isäntä tekee konehommat elikkä ajelee traktorilla. Mun mielestäni tämä ei vaan voi olla kovin hyvä ratkaisu, kun navettahomma varsinkin vanhoissa mörskissä on tosi raskasta.

Kyllä mä vielä tuon työnjaon hyväksyn vanhanaikaisessa kulttuurissa, mutta kun sitä näyttää olevan vielä tässä oman ikäluokankin porukassa. Hei, haloo. Jotain järkeä kehiin. Tässä on yksi tutun tuttu, jossa meininki on juuri tällaista. Emäntä ei sinänsä valita kun tykkää työstään, mutta kun toinen olkapää vaan on mennyt niin huonoon kuntoon, ettei sillä oikein jaksa kantaa enää mitään. Ei ole sairaslomillakaan parantunut. Kolmekymppinen kaupungista maalle muuttanut likka. Mun mielestä tässä on jotain pielessä, tai sitten mulla on vaan väärä asenne.  ;) Jonkinlaista tasa-arvoa pitäisi saada maataloudessakin kehiin, elikkä isännätkin navettaan. Ja kai niitä sisähommiakin voisi jakaa?
Vähän ontuu tuo logiikka. Jos tehty uusia (robotti)navetoita ja kuitenkin emännät lähtee näistä ja sitten kirjoitat vanhoista mörskistä. Eikös Nivala ole lestiseutua? Ei kai ne eroa? Teuva ei ole Nivalassa päinkään, Etelä-Pohojanmaata. Taisi juttu olla täyttä legendaa, kaiken sinä uskotkin. ???
Eikä naisista ole traktorikuskiksi, sontatalikon varteen kyllä kelpaa ;D
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12220
  • Virolaista kiitos!
Vs: työnjako maataloudessa
Kaikki hyvät tarinat on tehty uskottavaksi. Näin se tarina mulle kerrottiin ja mua se huvitti tuollaisena:D Kai siinä jotain perää oli.

Tuossa olin epälooginen, että en osannut ihan fiksusti erotella tarinoita toisistaan. Kai niissä uusissakin navetoissa sitä hommaa sitten vaan on niin kovasti, että ihmiset leipiintyy. Pohjanmaallakin.

Vanhassa mörskässä työskentelee tuo yksi puolituttu emäntä ja sen kohtaloa voivottelin.

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: työnjako maataloudessa
kummempi tappaus, jos tuonikänen taunus autona...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ford_Taunus

Minä mistään autoista mitään tiedä, taunus nyt tuli ensimmäisenä mieleeni.

Toinen juttu mikä tuosta autosta tuli mieleeni oli se, että kerran laitoin merkille miksi aina lähestyssäni jotain kaupunkia työmatkaliikenteen aikoihin  niin loppumatkasta edessä kulki ihan hirmuisesti nissan microja, citroen C2:sia ja muita näppäriä pikkuautoja. Siellä perheen naispuoliset edustajat painelivat huipputurvallisilla talviautoilla lumipyryssä ja loskassa töihin kaupunkiin kelillä kuin kelillä samalla kun isännän neliveto pickup seisoi käyttämättömänä tallissa.

Taas pieni arvokysymys, kumman pitäisi ajaa sillä ns. turvallisemmalla ja paremmalla autolla? Sen joka käy päivittäin töissä oli keli mikä hyvänsä vai sen joka rasvaa kotona nivelakseleita?
Ei se nelivetopickup nyt niin hyvä ole maantieliikenteessä, ei ole jatkuva neliveto ja muuten takavetoinen. Meillä emäntä ajaa corollakokoluokan autolla joka yhtä vanha kuin isännän premiumpeli. Piti semmoinen ostaa kun ei osaa (?) automaatilla ajaa vaikka  amerikoissa vanhat mummotkin sellaisella osaa.  Automaattikortillahan ei saa manuaalia ajaa mutta päinvastoin kyllä minkä pitäisi jo jotain todistaa. Lisäksi mun auto on liian iso, ei saa parkkiin ym. Kyse ei ole siitä etten antaisi ajettavaksi jos haluaisi. Oikeastaan pärjättäisiin yhdelläkin autolla mutta silloin se ei voisi olla pikkuauto varsinkaan emännän mielestä.Eli että akoista ei ole konekuskeiksi. Emäntä pyykkää Mielellä ei pulsaattorilla että se siitä. :-\
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
totuuden nimissä
Kaikki hyvät tarinat on tehty uskottavaksi. Näin se tarina mulle kerrottiin ja mua se huvitti tuollaisena:D Kai siinä jotain perää oli.

Tuossa olin epälooginen, että en osannut ihan fiksusti erotella tarinoita toisistaan. Kai niissä uusissakin navetoissa sitä hommaa sitten vaan on niin kovasti, että ihmiset leipiintyy. Pohjanmaallakin.

Vanhassa mörskässä työskentelee tuo yksi puolituttu emäntä ja sen kohtaloa voivottelin.

Luultavasti tarinaa menee näin että teuvan myyjä on ensin käynyt tilalla ja saanut isännälle myytyä teuvalaisen niin sen jälkeen on akka lähtenyt talosta ::) ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

pisarasade

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22
Vs: työnjako maataloudessa

Eikä naisista ole traktorikuskiksi, sontatalikon varteen kyllä kelpaa ;D
[/quote]

Heh, heh, ihan totta pari munaa ja nakki housuissa pätevöittää ajaan traktoria.

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Hookaksoo on mun kaveri ja mä taidan olla Heinähattu

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: työnjako maataloudessa
Ei siihen nyt mitään kummoisia taitoja tarvitse mutta naiselta ei siihenkään riitä ;D ;D ;D
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: työnjako maataloudessa

Heh, heh, ihan totta pari munaa ja nakki housuissa pätevöittää ajaan traktoria.

 [/quote]

Meinaakko noin?  Eikös nuo hommat ole helpompi hoitaa sängyssä kuin traktorin penkillä?
Kui mää ain olen paras?

yammis

  • Vieras
Vs: työnjako maataloudessa

Heh, heh, ihan totta pari munaa ja nakki housuissa pätevöittää ajaan traktoria.

 


Tuo on kyllä ruuan väärinkäyttöä.  Minä ainakin nautin munat ja nakit mieluiten lautaselta.

pisarasade

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22
Vs: työnjako maataloudessa

Tuo on kyllä ruuan väärinkäyttöä.  Minä ainakin nautin munat ja nakit mieluiten lautaselta.
[/quote]

Niin minäkin,  ei mun tarvi olla mies osatakseni tehdä töitä traktorilla.  Meillä oli muuten viime kesänä traktorihommissa 17 v. tyttö. Ihan hyvin työt tuli tehtyä.
Hookaksoo on mun kaveri ja mä taidan olla Heinähattu