Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe työnjako maataloudessa  (Luettu 12907 kertaa)

amalia

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
työnjako maataloudessa
Heikun keikun.... Kun nyt kaikki toosat rallattaa tasa-arvon perään, kiinnostais yhtä emäntää miten on teitin huusholleissa onko niin sanotut naisten ja miesten työt erikseen vai tekeekö se joka ehtii ja osaa?? :D

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: työnjako maataloudessa
Huushollissa.... Noo, kunhan että kellekkää sano, niin oon minä  joskus tiskikonneen täyttäny. Aenaski kerran kuussa. Pyykikonetta minen oo ikinä laettanu päälle, enkä siihen hommaan sekkau muutenkaa.
Elämä on parasta kometiijjaa

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: työnjako maataloudessa
meillä käy siivoja pari kolme kertaa kuukaudessa, muuten työt tehdään miten kumpikin ehtii/osaa niin pirtissä kuin navetallaki.. :)

Unto

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 654
Kukaa ei tee mitää, kaikki vaa makaa
Huushollissa.... Noo, kunhan että kellekkää sano, niin oon minä  joskus tiskikonneen täyttäny. Aenaski kerran kuussa. Pyykikonetta minen oo ikinä laettanu päälle, enkä siihen hommaan sekkau muutenkaa.


Minen usko nottet sekaannu! Varmaha järiestät uutta pyykättävää koko aika.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: työnjako maataloudessa
Heikun keikun.... Kun nyt kaikki toosat rallattaa tasa-arvon perään, kiinnostais yhtä emäntää miten on teitin huusholleissa onko niin sanotut naisten ja miesten työt erikseen vai tekeekö se joka ehtii ja osaa?? :D

Juu kun vaimo ei roiku agronetis, niin mun sitte täytyy.
tethering holes to their concave windings

maanviljelija

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4350
Vs: työnjako maataloudessa
Vaimo hoitaa kodin,siivouksen,lapset,pyykit,ruuat sekä kaikki pihatyöt joita tehdä koneilla eli siis lapiotyöt ;D Itse teen muut työt ja tienaan rahat. Vaimo taas käyttää ne :(
Jos tunnelin päässä näkyy valoa...se on juna.

amalia

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: työnjako maataloudessa
 ;D Hauskaa lueskella.. allekirjoittanut hoitoo myös huushollin, lapset ja äpylit mutta on osaansa tyytyväinen. Kaupungista maalle muuttaneena edellisen elämän ystävät eivät ymmärrä maataloudessa toimivaa työnjakoa?!  :o Mun mielestä miehen pitää olla MIES ja nainen saa olla nainen..ja keneltä homma onnistuu luontevammin niin tehköön.. ::)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: työnjako maataloudessa
Juu kun vaimo ei roiku agronetis, niin mun sitte täytyy.

Vähä samalla tavalla on meilläki... :D
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

uppis

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: työnjako maataloudessa
Meillä kukin tekee mitä osaa ja vielä pikkusen enemmän, paitti pyykkäminen.

37peuse

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 324
Vs: työnjako maataloudessa
Tasa-arvo jyllää meilläkin. Panen lapset alulle, syön ruoka-aikaan, heitän likapyykit lattialle, "panen" puhtaan paidan päälle ja käyn ruokalevolle. Ai niin emäntä juottaa vasikat, hoh hoijaa..

pisarasade

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22
Vs: työnjako maataloudessa
ainoat työt jotka on jaettu; minä en tee moottorisahalla töitä ja mies ei imuroi.
Hookaksoo on mun kaveri ja mä taidan olla Heinähattu

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: työnjako maataloudessa
Meillä kävi muutama vuosi sitten Teuvan keittimen kiertelevä myyjä. Reipas pohojalaiskaveri. Totesi suurin piirtein näin. -Jooo, meillä Nivalassa on tehty aainakin viiskymmentä uutta navettaa, on tosin kolomestakymmenestä talosta sitte emäntäkin lähteny.

Mä olen henk.kohtaisesti hiukan huolestunut siitä työmäärästä, mitä noi isännät emännillä teettää. Karjapaikkoja alkaa meillä päin olla tosi vähän, mutta valitettavasti on edelleen aika paljon tällaista työnjakoa, että emäntä hoitaa karjan ja isäntä tekee konehommat elikkä ajelee traktorilla. Mun mielestäni tämä ei vaan voi olla kovin hyvä ratkaisu, kun navettahomma varsinkin vanhoissa mörskissä on tosi raskasta.

Kyllä mä vielä tuon työnjaon hyväksyn vanhanaikaisessa kulttuurissa, mutta kun sitä näyttää olevan vielä tässä oman ikäluokankin porukassa. Hei, haloo. Jotain järkeä kehiin. Tässä on yksi tutun tuttu, jossa meininki on juuri tällaista. Emäntä ei sinänsä valita kun tykkää työstään, mutta kun toinen olkapää vaan on mennyt niin huonoon kuntoon, ettei sillä oikein jaksa kantaa enää mitään. Ei ole sairaslomillakaan parantunut. Kolmekymppinen kaupungista maalle muuttanut likka. Mun mielestä tässä on jotain pielessä, tai sitten mulla on vaan väärä asenne.  ;) Jonkinlaista tasa-arvoa pitäisi saada maataloudessakin kehiin, elikkä isännätkin navettaan. Ja kai niitä sisähommiakin voisi jakaa?

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: työnjako maataloudessa
ainoat työt jotka on jaettu; minä en tee moottorisahalla töitä ja mies ei imuroi.

Tää on hieno periaate. Tai siis käytäntö... meillä on liki samanlainen systeemi, mutta lisäyksenä, että isäntä ei lypsä eikä imetä eikä emäntä tee metalli- eikä sähkötöitä eikä huolla tietokonetta... Tosin aika pitkälti homma on mennyt siihen, että navetassa emäntä lypsää ja isäntä tekee sonta- ja ruokintahommat. Ja emäntä hoitaa huushollin ja isäntä konehommat. Meillä kun emäntä on yrittäjä ja isäntä käy ulkopuolisessa työssä niin näin se vaan toimii parhaiten.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

Punikki

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 482
Vs: työnjako maataloudessa
Ei meillä ei ole erikseen miesten ja naisten töitä. Töitä vaan on ihan liikaa,  että kukaan ehtisi kaikkea tekemään.  Silloin nuorenpana yritin pitää huushollin siistinä ja olla hyvääkin emäntää  ;).  Selkäleikkaus opetti,  että sekaisessakin huushollissa voi elää,  villakoirat ei pure,  ruokaa ei tarvitse laittaa joka päivä ja jos isäntä alkaa urputtaa,  että on likaista ja sekaista niin siivotkoon ja tiskatkoon itse.  Tahtia on ollut pakko oppia hidastamaan ja töiden määrästä tinkimään.  Ottaa muuten koville,  kun olen jokseenkin hätäinen luonnen ja melkoinenkin maatalouden ja muunkin alan sekatyönainen.  Konehommiakin olen joskus yritäänyt autella,  saan traktorin käyntiin pystyn tekemään siirtoajoja ja  osaan käyttää etukuormainta.  Isäntä on kuitenkin sitä mieltä,  että on halvempaa palkata traktorikuski,  kun antaa emännä hajoittaa paikkoja (ajoin kerran etukuormaimella sähkötolpaan  8).  Ja sitäpaitsi töitä mulla riittää vaikka en koneita ajelekkaan kuin äärimmäisessä pakossa. 

amalia

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: työnjako maataloudessa
No niin, punikki .. näinhän se on minäkin ajattelin kun taloon tulin että on tehtävä hillot, kerättävä marjat, pidettävä hehtaarin kokoista kasvimaata josta saadaan koko suvulle koko talven ruoka tarpeet.. ja plus sitä sun tätä samalla kun pyöräytät pirtin täyteen lapsia ja hoidat karjan ;D ja tietysti isännän tarpeet .. ::).. Jotenkin tuntui että sitä odotetaan maalla emänniltä että kaikki vaan hoituu ja hymy naamalla.. Mutta onhan tuo arki opettanut.. Tykkään työstäni mutta en haali liikoja enkä odota liikoja.. osaan sivuuttaa tiskit ja hujanhajaisen huushollin navetasta illalla tullessani ja ottaa muksut kainaloon ja upota sohvalle.. ennemmin kuin alakaisin huitomaan imurilla ja rätillä ennen nukkumaaan menoa..tai marttyyrinä tiskailemaan kun kukaan muukaan ei kuitenkaan mitään tee ilme naamalla.. ;) näin sitä pääsee eteenpäin ja jonkinlainen tasapaino säilyy.. Mottona kun pitää että hoitelee ensin kaikki elävät.. ;)Kerranhan täällä ollaan ja jokainen tekee omasta elämästään just sen näköisen kun itse on :D..