Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Stressi lamaannuttaa !  (Luettu 23495 kertaa)

Peurajussi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Stressi lamaannuttaa !
Kyllä sellaista on stressiä on ollut tänävuonna enemmän .Maidontuottajahinta kaipais kunnonkorotusta .

Parempi hinta auttaa tietysti tilanpitoa. Mutta katkaiseeko se stressistä johtuvat virheet? Minun mielestäni lisähinta ei ratkaisisi tätä ongelmaa josta tässä yritän keskustella.

JA... Voidaanko tämä keskustelu sivuuttaa lauseella "jos maidosta/lihasta/porsaista maksetaan enemmän niin ongelma poistuu". Eikö tämä ole juuri sitä ongelman unohtamista? Heikkoja hintojä käytetään syynä sille että asioille ei itse tehdä mitään. Kas kun tämä homma pitäisi korjata heti. Hinnankorotuksiin liittyvä ruikutus vain lisää mielipahaa.

Sillä voisi kuitenkin antaa vähän jatkoaikaa ongelman selvittämiseen. Isännän ja emännän hyvinvointituki..  :P Korvamerkitty raha joka pitäisi käyttää työvoiman palkkaamiseen ja löhölomailuun.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

bonneville

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kyllä sellaista on stressiä on ollut tänävuonna enemmän .Maidontuottajahinta kaipais kunnonkorotusta .

Parempi hinta auttaa tietysti tilanpitoa. Mutta katkaiseeko se stressistä johtuvat virheet? Minun mielestäni lisähinta ei ratkaisisi tätä ongelmaa josta tässä yritän keskustella.

JA... Voidaanko tämä keskustelu sivuuttaa lauseella "jos maidosta/lihasta/porsaista maksetaan enemmän niin ongelma poistuu". Eikö tämä ole juuri sitä ongelman unohtamista? Heikkoja hintojä käytetään syynä sille että asioille ei itse tehdä mitään. Kas kun tämä homma pitäisi korjata heti. Hinnankorotuksiin liittyvä ruikutus vain lisää mielipahaa.

pitää olla aikaa tai rahaa , ajalla saa rahaa ja rahalla aikaa mutta jos ei oo kumpaakaan niin kierre on valmis alkavaksi.
pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...

Ojala

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...

pitää olla aikaa tai rahaa , ajalla saa rahaa ja rahalla aikaa mutta jos ei oo kumpaakaan niin kierre on valmis alkavaksi.

Mutta jos on niin nuuga ettei satsaa rahaa lomaan ?
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

Courtney1

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • I'm not bad, I'm just drawn that way.
Mulle yks emäntä hehkutti, että miten he on isännän kanssa lähdössä kahdestaan risteilylle, ilman lapsia jne, ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Että miten on nyt laatuaikaa ja yhdessä oloa luvassa...Noh, tarinahan ei pääty ilman opetusta  ;D Eli kyseessä oli sitten Agri-risteily ja se yhdessäolo ja laatuaika oli sitä, että isäntä oli reissun ajan kyntänyt, levittänyt paskaa, tehnyt säilörehua jne juttujen tasolla muiden isäntien kanssa tuoppi kourassa  :D Et näin. Moniko tunsi piston sydämessään  ???
Curtni1 on typerä, suorastaan vastenmielinen idiootti, kun ei erota työtätehnyttä työtävieroksuvasta.

Tractor Grip

• Vieras
"nuuga ettei satsaa rahaa lomaan "

Useimmiten käy niin,että ilmaantuu joku uus/uudempi härpätin pihalle oeltouskottavuuden lisäämiseksi,jos vähän rahaa löytyy extraa.Sitten on taas moto mettässä kaatamassa max.25 senttistä päätehakkuu metsikköä kun ei sitä rahaa sitten ollutkaan.

Tuota vois pitää kierteenä

tumppi

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Toi on kyllä asiallinen aihe, ite kyllä uskon ettei raha tuossa ratkaise paljoa, oma asenne on paljon tärkeämpi. Joskus on vain irtauduttava ranchin hommista joko yksin tahi puoilison kans, miten ite kullekin sopii..

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!
Itselle tuli mieleen että pitäisi perustaa jonkinlainen "iskuryhmä" joka ryntäisi tilalle (Syvikselle: myös mullitilalle, sikatilalle yms  :D) ja lopettaisi kierteen JOS isäntäväki ei itse enää jaksa.

-> Eli isäntäväki ulos navetasta (yms.) ja tuo tiimi ottaisi täyden vastuun viikoksi tai kahdeksi. Järjestäisi ruokinnat uudelleen, tekisivät tiineystarkastukset, hoitaisivat lypsykoneen huollot, etsisivät ongelmien syyt ja analysoisivat tilanteen tilatasolla suurella ammattitaidolla. Itse isäntäväki olisi lomalla tuon ajan ilman kännykkää ja tietokonetta. Mitä vähemmän puuttuisivat asiaan niin sen parempi.

Joku sanoo nyt että "tulisi varmaan aika kalliiksi". Kyllä varmasti tulisikin, mutta tulee sekin kalliiksi jos tilan annetaan väsymyksen vuoksi ajautua johonkin "limboon" josta ei ole enää nousua ylös. Mitä aikaisemmin tuon "katkaisuhoidon" ottaisi niin sitä halvemmalla tietysti pääsisi.

Ajatus on hyvä. Periaatteessa ihan saneerausjohto parin viikon ajaksi ;)

Tässä nyt on rytistetty kohta kaksi vuotta tätä laajennusta, stressitaso ja verenpaine on välillä kohonnut ja lähimmäiset olleet tiukilla. Vastoinkäymisiltä ei ole vältytty. Se syy, miksei pöönäri ole miehiä vielä korjannut, lienee näissä tyypeissä, jotka pyörii töissä meillä joko työsuhteessa tai urakoitsijana. Tiukassa paikassa on ollut aina joku, jolle laittaa osa vastuuta ja hengähtää hetken itse. ( Luontaisesta laiskuudesta on myös apua ;) ) Ihan rehellisesti olen myöntänyt, ettei henkiset voimavarat yksin tai kaksin olisi riittänyt. Ei kai se ole edes tarkoitus.

Rahaongelmat varmasti pahentaa stressiä, mutta ei mikään tuotteen hinta tai tuki paranna sosiaalisia sokeita pisteitä. Itselle pitää osata nauraa, omat puutteet ja heikkoudet on myönnettävä, myös sille naapurille. Ja ihan ekaks sanoa, etten jaksa 12h/7pv loputtomiin. Joka kuussa on oltava vapaapäivä tai kaksi kalenterissa, järjestettynä tavalla tai toisella.

Tämä loppu siksi, että iskuryhmän pitäis jättää lähtiessään jonkinlainen ohje, miten välttää sama tilanne puolen vuoden päästä.....

*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

JoHaRa

• Vieras
Itselle tuli mieleen että pitäisi perustaa jonkinlainen "iskuryhmä" joka ryntäisi tilalle (Syvikselle: myös mullitilalle, sikatilalle yms  :D) ja lopettaisi kierteen JOS isäntäväki ei itse enää jaksa.

-> Eli isäntäväki ulos navetasta (yms.) ja tuo tiimi ottaisi täyden vastuun viikoksi tai kahdeksi. Järjestäisi ruokinnat uudelleen, tekisivät tiineystarkastukset, hoitaisivat lypsykoneen huollot, etsisivät ongelmien syyt ja analysoisivat tilanteen tilatasolla suurella ammattitaidolla. Itse isäntäväki olisi lomalla tuon ajan ilman kännykkää ja tietokonetta. Mitä vähemmän puuttuisivat asiaan niin sen parempi.

Joku sanoo nyt että "tulisi varmaan aika kalliiksi". Kyllä varmasti tulisikin, mutta tulee sekin kalliiksi jos tilan annetaan väsymyksen vuoksi ajautua johonkin "limboon" josta ei ole enää nousua ylös. Mitä aikaisemmin tuon "katkaisuhoidon" ottaisi niin sitä halvemmalla tietysti pääsisi.

Ajatus on hyvä. Periaatteessa ihan saneerausjohto parin viikon ajaksi ;)

Tässä nyt on rytistetty kohta kaksi vuotta tätä laajennusta, stressitaso ja verenpaine on välillä kohonnut ja lähimmäiset olleet tiukilla. Vastoinkäymisiltä ei ole vältytty. Se syy, miksei pöönäri ole miehiä vielä korjannut, lienee näissä tyypeissä, jotka pyörii töissä meillä joko työsuhteessa tai urakoitsijana. Tiukassa paikassa on ollut aina joku, jolle laittaa osa vastuuta ja hengähtää hetken itse. ( Luontaisesta laiskuudesta on myös apua ;) ) Ihan rehellisesti olen myöntänyt, ettei henkiset voimavarat yksin tai kaksin olisi riittänyt. Ei kai se ole edes tarkoitus.

Rahaongelmat varmasti pahentaa stressiä, mutta ei mikään tuotteen hinta tai tuki paranna sosiaalisia sokeita pisteitä. Itselle pitää osata nauraa, omat puutteet ja heikkoudet on myönnettävä, myös sille naapurille. Ja ihan ekaks sanoa, etten jaksa 12h/7pv loputtomiin. Joka kuussa on oltava vapaapäivä tai kaksi kalenterissa, järjestettynä tavalla tai toisella.

Tämä loppu siksi, että iskuryhmän pitäis jättää lähtiessään jonkinlainen ohje, miten välttää sama tilanne puolen vuoden päästä.....

Aatamilla on sana hallussaan  8)

Greenpwr

• Vieras
Maitotilallisten kanssa tulee paljon juteltua... Joideinkin puhelinnumerot ovat olleet kännykässä yli 10 vuotta ja muutamien vasta pari päivää. Äänestä porukan tuntee, mutta naamat eivät tahdo jäädä mieleen.

Mutta asiaan. Stressi tuntuu vaivaavan alituisesti suurempaa osaa tuottajakunnasta (Ei mikään uutinen, turha kai niitä syitäkään tässä olisi luetella). Stressi aiheuttaa ihmisen (ja eläinten) elimistössä huomattavan paljon eriasteisia oireita; verenpaineen nousua, adrenaliinipitoisuus kasvaa, paino nousee, keskittymiskyky huononee, unihäiriöt pahenevat, vastustuskyky huononee yms. Paljon kaikkea ikävää tapahtuu mikäli stressi iskee päälle... Ja tila pahenee joka päivä lisää.

Stressaantunena ihminen (ja eläin) on väsynyt, hän sairastuu helpommin eikä pysty keskittymään enää edes yksinkertaisiinkaan tehtäviin. Työt eivät suju. Vahinkoja sattuu. Annettuja ohjeita ei osata noudattaa. Pahimmillaan esim. sama puhelinkeskustelu käydään kolmesti saman viikon aikana eikä asia vieläkään selviä

-> Kierre pahenee ja lopussa sitten rysähtää. Yleensä kuitenkin vasta kun asioiden korjaaminen on jo liian myöhäistä  :o

Nytpä siis mietinkin... Voisiko tähän ongelmaan löytää edes jotain ratkaisuja  ???

Lomatoimistosta kannattaa aloittaa, mutta ei pidä sanoa, että vähän jos sais lomaa. Parempi avun tarpeella perustella. Ne nuo kierteet on pahoja, negatiivinen vie huonompaan suuntaan, että sukat jaloissa pyörii, mutta posiitiiviset muutokset tapahtuvat sitten paljon hitaammin. Kyllä nekin sieltä kuitenkin tulee....Minäkin olin tuossa alkusyksystä jollain Lindorffin fanipostilistalla, vaikka en heitä kavereiksi olekaan kutsunut...nyttemmin heidän intonsa kyllä laantunut...

JoHaRa

• Vieras
Ei ei ei ei ei.....

Lomatoimistosta haetaan käsipareja pyörittämään tilan rutiineja. Ei sieltä etsitä apua tilan johdollisiin ongemiin  ::)

mikko9b

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
hintastessiä ny ei kannata ainakaan ottaa, sille kun ei vain yksittäinen viljelijä tällä hetkellä suuresti voi mitään. Taloudessa kun pääsis siihen että eka hankitaan se raha ja sitten vasta käytetään olis heilahteluissa paljon seesteisempää... kuluja mitottelis siis sen mukaan kun tuloja on... isot investoinnit asia erikseen. Tämän päivän henki kun tuntuu olevan vain liian useilla joutua rahoitusyhtiöiden vangiksi... ::)

Päivittäisessä elämässä stressiä voi yrittää tilapäisesti säädellä miettimällä tärkeät ja ei tärkeät hommat joita tekee tärkeysjärjestyksessä...

niin ja realistiset tavoitteet, jotta saa onnistumisia. Tavoiteasettelua pitää myös tarkistaa jos ne jää aina saavuttamatta...

niin ja itsekriittisyyttä ja mietintää mitä voi tehdä toisin jos aina tulee noita 12h päiviä...

Viimeksi muokattu: 19.10.10 - klo:15:54 kirjoittanut mikko9b

anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

Tractor Grip

• Vieras
"aloudessa kun pääsis siihen että eka hankitaan se raha ja sitten vasta käytetään olis heilahteluissa paljon seesteisempää."

Ohjeesi on siis 80-luvun romuilla töiden tekeminen ja kauppareissut `81 nissan(tais olla vielä datsuni tuolloin) cherryllä ja odotella että kyllä se raha sieltä joskus tulee..

Eipä oo jutuissa substanssia

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:

Sillä voisi kuitenkin antaa vähän jatkoaikaa ongelman selvittämiseen. Isännän ja emännän hyvinvointituki..  :P Korvamerkitty raha joka pitäisi käyttää työvoiman palkkaamiseen ja löhölomailuun.

Eikös se oo yhtäkuin lomitus?
Se on jännä homma kun näilläkin tuottajahinnoilla osa tiloista pärjää ihan ok ja toiset on konkurssin partaalla. Tarkoitan tällä lähinnä sitä että ei se "ongelmatilan" tilanne välttämättä korjaannu tuottajahinnakorotuksella vaan hommassa mättää jokin.

JoHaRa

• Vieras

Se on jännä homma kun näilläkin tuottajahinnoilla osa tiloista pärjää ihan ok ja toiset on konkurssin partaalla. Tarkoitan tällä lähinnä sitä että ei se "ongelmatilan" tilanne välttämättä korjaannu tuottajahinnakorotuksella vaan hommassa mättää jokin.

Toisilla homma sujuu näilläkin hinnoilla. Stressaantunut sielu ei osaa/jaksa tehdä parannuksia jotka ulkopuolelta katsottaessa ovat ilmiselviä.

bonneville

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:

tätä hommaa vois osittain joissain tapauksis verrata liukumäkeen ,ensin pitää investoira yrittää junnata hommaa eteenpäin ja pitää sitä yllä ja jossain vaihees alkaa liuku joka johtaa eläkkeelle tavalla tai toisella.jotkut joutuu alottamaan asteikolla 1-10 numerosta yhreksän ja toiset alkaa ykkösestä

pessimistinen realisti tai jotain sinne päin...