Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mitä tehdä kymmenellä peltohehtaarilla?  (Luettu 4202 kertaa)

Sepedeus

• Vieras
Vs: Mitä tehdä kymmenellä peltohehtaarilla?
Missä paikka on ?
Halla pitää ottaa huomioon jos väsää puutarhajuttuja.
Jos ei oo torjuntaa niin tuet voi menettää... Tarkastajat sanovat että ei ole ollut sadonkorjuu-aikeitakaan..
Yks tyyppi laittoi 50 hehtaarii mustaherukkaa ja ei ollut varastoja jne.
Tuki meni ulosmittaukseen... nää 5 (+2 ) vuotta jos sitoutuu ympäristötukeen ei oo vitsi !

Joo,, näin on. Silloin-95 sai helposti markkoja jos oli vaikka 100 vuohta. Meikällä ei ollu kuin 20 aivan huvikseen. Parhaiten tuottavia eläimiä. Tuossa pihalla net juoksenteli. Nyt nää kotimaise politrukit on terästäytyny kepun johdolla ;D

Lehtimäki

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Niin, en ole siis viljelijä vaan palkansaaja, mutta olen kyllä maalaistalon kasvatti sekä asun maalaistalon talouskeskuksessa. Maata on tällä hetkellä tontin ja hevosten laitumen verran, viitisen hehtaaria viljelykelvotonta aluetta. Vuoden kuluttua minulle aukeaisi mahdollisuus vuokrata taloni vieressä olevat 10 ha hyvää, salaojitettua peltoa. Omistaja on sukulaiseni ja mielellään haluaisi minulle pellot vuokrata.

Olen kuumeisesti yrittänyt miettiä, onko mitään järkevää tapaa saada tuosta alueesta elantoa, edes osin. Toki ymmärrän että ala ei nykyään riitä mihinkään perinteiseen viljelyyn tai karjankasvatukseen, mutta olisiko erikoiskasvipuolella, puutarhataloudessa tms. mitään mihin kannattaisi katsetta suunnata? Jokin uusikin idea olisi kehittelyn arvoinen.

Toivoisin asiallisia kommenttejanne, pitääkö minun vain unohtaa nuo pellot..  :-\

kuminalle   sillä elää eikä työ rasita, eikä kuluja 8)

lavali

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Niin, en ole siis viljelijä vaan palkansaaja, mutta olen kyllä maalaistalon kasvatti sekä asun maalaistalon talouskeskuksessa. Maata on tällä hetkellä tontin ja hevosten laitumen verran, viitisen hehtaaria viljelykelvotonta aluetta. Vuoden kuluttua minulle aukeaisi mahdollisuus vuokrata taloni vieressä olevat 10 ha hyvää, salaojitettua peltoa. Omistaja on sukulaiseni ja mielellään haluaisi minulle pellot vuokrata.

Olen kuumeisesti yrittänyt miettiä, onko mitään järkevää tapaa saada tuosta alueesta elantoa, edes osin. Toki ymmärrän että ala ei nykyään riitä mihinkään perinteiseen viljelyyn tai karjankasvatukseen, mutta olisiko erikoiskasvipuolella, puutarhataloudessa tms. mitään mihin kannattaisi katsetta suunnata? Jokin uusikin idea olisi kehittelyn arvoinen.

Toivoisin asiallisia kommenttejanne, pitääkö minun vain unohtaa nuo pellot..  :-\

kuminalle   sillä elää eikä työ rasita, eikä kuluja 8)

pitää kuminalla räpätä myrkkyjen kans, jos meinaa olla puitavaa;D

Vinsteri

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Mukavaa että olette kommentoineet. Ymmärrys on kyllä siitä asiasta, että ihan perinteisillä keinoilla ei massia heru. Senpä takia ehkä tuo puutarhaviljelypuoli on se ainut mahdollinen... Tai sitten jokin erikoiskasvi, jonka voi itse jatkojalostaa myyntituotteeksi. Liiketaloudellista osaamista löytyy, mutta idea puuttuu. Olen valmis selvittelemään ja perehtymään johonkin vähän erikoisempaankin juttuun, aikaa onneksi vielä on päätöksentekohetkeen. Pellot siis vapautuvat 2 vuoden päästä, joten vuoden kuluttua pitäisi olla selvä suunnitelma.

Paikka on Etelä-Suomessa, pohjoista B-tukialuetta. Vuokrasta en tietysti vielä osaa sanoa, mutta tiedän saavani sen alle normaalihinnan ja erittäin pitkällä vuokrasopimuksella, sillä omistaja (läheinen sukulainen) nimenomaan haluaisi eroon vieraista vuokraajista. Valitettavasti näin, mutta on tosi kyrsiintynyt siihen miten peltoja hoidetaan, varsinkin kun molemmat asumme tämän peltoaukean vieressä ja joudumme touhua katselemaan.

lavali

• Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
pistä puolet heinälle, ja myi jollekki nautatilalliselle sato?? ja vaihdat lohkot 3v päästä toisinpäin.

Kamikaze

• Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
Jos vuokranantaja on valmiiksi kyrsiintynyt vaikkapa näennäisviljelyyn, se rajaa jo jonkin verran mahdollisuuksia. Ehkäpä juttelisit hänen kanssaan ensin, minkälainen se hänen mielestään on hyvä viljelymaisema, onko se aukeaa vai voiko siellä kasvaa vaikka niitä herukkapuskia.