Jos erehdyt vastaamaan puolittainkin myöntävästi niin irti on vaikeampi päästä. Yrittäjien välisessä kaupassa ei päde kuluttajasuojapykälät. Nämä konnat vetoavat jyrkästi että puhelimitsekin tehty sopimus on pätevä ja lasku on heti perintätoimistolla. Jotain nettitunnuksia saat joilla voit rustailla päivityksiä tietoihisi, mutta et tietenkään lopettamaan sopimusta. On paljon meitä "yrittäjiä" joilla on Y-tunnus, mutta mieltävät puhelinmyynnissä olevansa kuluttajan asemassa.
NÄillä firmoilla EI ole tarkoitus tuottaa asiakkailleen hyödyllisiä palveluja, vaan kaikin keinoin myydä ylihinnoiteltuja "palveluja" edes kerran jokaiselle uhrille. Yhtä miellyttäviä tuttavuuksia kuin anoppi, iilimadot tai sukupuolitaudit.
Olen miettinyt, että niiden logiikalla jo se, että on ollut puhelu firman ja asiakkaan välillä, voisi olla todiste tehdystä sopimuksesta?
Sovitaan heti aluksi ettei nyt naureskella niille, joita nuo umpilisäkkeet ovat kusettaneet, vaan vaihdetaan kokemuksia ja mietitään miten noista visvasyylistä pääsee eroon.
Oma neuvo: Opettele kytkemään puhelimestasi nauhoitus päälle puhelun aikana. Kun verenimijä soittaa, kytke nauhoitus ja sano että puhelu nauhoitetaan. Kysy minkä yrityksen mitä palvelua soittaja markkinoi ja kiellä tietojesi julkaiseminen ja sopimusten solmiminen. Kirjoita vielä paperille muistiin kaikki mahdollinen soiton ajankohta, soittajan nimi, puhelinnumero ym kaikki mahdollinen.
Hyvät yritystietopalvelut: oman kotikaupungin/yrittäjäyhdistyksen yritysluettelo, , Fonecta, 118 numeropalvelu, Eniro.