Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kyntögallup!  (Luettu 45574 kertaa)

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Kyntögallup!
Edelliset aurat oli 8-siipiset 16 tuuman EM 85 Kvernelandit (rautasiivillä) ja niillä tuli yleensä ajettua 8-10 km/h. Tänään päivällä kävin hakemas 8-siipiset Agrolux HRWT:t, niistä ei ole kokemusta kuin siirtoajoa 65 km. :D

mistä ilimansuunnasta hait?

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: Kyntögallup!
mistä ilimansuunnasta hait?

Lännestä. ;)

Ei nuo 8-siipiset mun mielestä niin kauhea isot ole, kun kumminkin puolet siivistä on kerrallaan maassa. ;D
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Kyntögallup!
kauhian isoja välttiä. Eikö lautasmuokkain olisi asiaa...  tulis kynnettyä ja äestettyä samantein.
http://image.nettix.fi/extra/machineimg/774401_774500/maanmuokkaus-ares-774439_b_99f2cf9873a3912c.jpg  tuommoosella säästäisi paljon.


Täälläpäin on vaan jo moni todennu käytännössä pyörivän muokkauslaitteen heikkouden - muokkausanturan muodostumisen.  Ja kun muokkaussyvyys on matala, ei muokkauskerroksen vesitila riitäkään kosteissa oloissa. Tästä aikoinaan noiden yleistyessä muistaakseni ruotsalaisissa tutkimuksisa tuosta jo varoiteltiin.

Jos kynnölle vaihtoehtoa haluaa, niin ehkäpä ennemmin sitten kultivaattori, tuollaisella hanhenjalkakultivaattorilla http://www.youtube.com/watch?v=uBQ6urvL5GI onnistuu muokkaus varmasti haluttuun syvyyteen myös juolaisella lohkolla, eikä jälki häpeä lautasmuokkaimelle
Pahempi muokkausantura saadaan aikaan kyllä kyntöauroilla. Jos muokkaus ajankohta on väärä ja maanrakenne on huono, niin ei siellä kannata pyöriä millään vehkellä.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Kyntögallup!
Alkuperäiseen kysymykseen: Överumin CVL 496 H on pääosin kyntäessä perässä, ajonopeus on 7-9km/h.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Kyntögallup!
kauhian isoja välttiä. Eikö lautasmuokkain olisi asiaa...  tulis kynnettyä ja äestettyä samantein.
http://image.nettix.fi/extra/machineimg/774401_774500/maanmuokkaus-ares-774439_b_99f2cf9873a3912c.jpg  tuommoosella säästäisi paljon.

Joo.  Se kyntöantura kummittelee siellä takaraivossa.    Olisko sillä mitään yhteyttä asiaan, kun niitä peltoja
on kynnetty jo vuosisatoja...      Kyntäminen on leikkaamista eikä maan hiertämistä väkisin sivusuunnassa.
Ja vaikka siellä pellolla olisikin sitä kyntöanturaa 25 sentin syvyydessä, niin silti siinä muokkauskerroksessa
on paljon sitä vesivarastoo verrattuna kevyeen sängen kääntöön.

Mut jostain kummasta syystä Suomessa kuin maailmalla auramyynti on tällä hetkellä vilkasta.
Auratehtaat tuottaa kapasiteetin ylärajoilla auroja.
Ja vaihtokonepihoille alkaa tulemaan vaihtoon niitä lautasmuokkareita...   Vaivaan vaivaan taikinaa...

 8) 8)
Tuskahiki on köyhän sauna...

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Kyntögallup!
Kverneland es-5, täydellä työleveydellä aina ja kaikkialla.

Ainii... veittileikkurit paitti takimmaisissa kiekot, perinteiset kuorimet.

En voi ymmärtää kuinka jokkut viittii tahkota nelisiipisillä tai kapeemmilla fälteillä.

Viimeksi muokattu: 27.09.10 - klo:21:54 kirjoittanut Timppa

Kui mää ain olen paras?

Strimari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1850
  • This is radio Nowhere!
Vs: Kyntögallup!
4 x 16 agroluxin ukkomiesauroilla väännetään, kun ei raskinnut Kwernelandeja ostaa..
Tänä keväänä näki kenellä on sotkettua ja kenen vesitila loppui kesken. Yks kylän mies joka on lautasmuokkausta harrastanut syytti pahaan hetkeen tullutta vesisadetta vehnäkadosta kun ei itänyt kuin salaojankohdat, en viittiny kysyä että eikö se sade osunut ojan toiselle puolelle, kun samaan aikaan vehniä kylvivät, naapurilla ei ollut onglemia orastumisessa eikä kesällä kasvussakaan..
Kynnän ihan vaan rikkakasvien takia, jos käytössä olisi myrkyt, niin ilman muuta kultivoisin kaikki. Lautasmuokkain tuppaa tamppaamaan alaspäin, kultivaattori repii ylöspäin.
Muovisiipiä vähän tekis mieli, sais auroista kevyemmät.
Jaaniin mikä ukkomiesaura? No kääntöaura, sillä kun tahkotaan ees taas samaa vakoa.. ;D

Viimeksi muokattu: 27.09.10 - klo:11:42 kirjoittanut Strimari

Hyvää yritetään, mutta priimaa pakkaa tulemaan!

Valtramies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 549
Vs: Kyntögallup!
mistä ilimansuunnasta hait?

Lännestä. ;)

Ei nuo 8-siipiset mun mielestä niin kauhea isot ole, kun kumminkin puolet siivistä on kerrallaan maassa. ;D

Mä jo ajattelinki, että ei taida EM:ää olla 8-siipisenä :D

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Kyntögallup!
Alemmuuskompeleksia pukkaa kun hienoja auroja on porukalla :D Eilen illalla ulkoilutin kolme siipisestä neljä siipiseksi jatkettua kvernen sarka-auraa. Kuorimet sentään löytyy, eikä jäljessä ole moittimista. Nopeutta 7-8 kilsaa tunnissa. Jospa tässä saisi hommattua ne ilmajäähdytteiset. Sälesiivillä ja esiauroilla kun löytyisi sopivaan hintaan...

Viimeksi muokattu: 27.09.10 - klo:14:34 kirjoittanut arzyboy

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Kyntögallup!
Alemmuuskompeleksia pukkaa kun hienoja auroja on porukalla :D Eilen illalla ulkoilutin kolme siipisestä neljä siipiseksi jatkettua kvernen sarka-auraa. Kuorimet sentään löytyy, eikä jäljessä ole moittimista. Nopeutta 7-8 kilsaa tunnissa. Jospa tässä saisi hommattua ne ilmajäähdytteiset. Sälesiivillä ja esiauroilla kun löytyisi sopivaan hintaan...

 *** Joo. Kovin on edustavaa kalustoa porukoilla ja eihän siinä mitä. Itse en ole koskaan ymmärtänyt mitä lisäarvoa on noissa ilmajäähdyttetyissä ??? Ilmankin kyntö on hivenen yksitoikkoista puuhaa aloitukset ja lopetukset tuo sentään vaihtelua.

Bonde

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 462
  • Höstnisu
Vs: Kyntögallup!

 *** Joo. Kovin on edustavaa kalustoa porukoilla ja eihän siinä mitä. Itse en ole koskaan ymmärtänyt mitä lisäarvoa on noissa ilmajäähdyttetyissä ??? Ilmankin kyntö on hivenen yksitoikkoista puuhaa aloitukset ja lopetukset tuo sentään vaihtelua.
[/quote]

Kun saisit esim yhden syksyn ajaa ilimajäähdytetyillä, ni veikkaan ettet niitä enää takaasi päästääsi :D ;D
Whiskey for my men and beer for the horses...

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Kyntögallup!

 *** Joo. Kovin on edustavaa kalustoa porukoilla ja eihän siinä mitä. Itse en ole koskaan ymmärtänyt mitä lisäarvoa on noissa ilmajäähdyttetyissä ??? Ilmankin kyntö on hivenen yksitoikkoista puuhaa aloitukset ja lopetukset tuo sentään vaihtelua.

Kun saisit esim yhden syksyn ajaa ilimajäähdytetyillä, ni veikkaan ettet niitä enää takaasi päästääsi :D ;D
[/quote]

 *** Sehän osaa olla niinkin :). Enkä nyt ole edes tarkastellut kyntöaurojen hintoja. Näin kylmiltäänhän sitä luulisi ilmajäähdytteisten olevan vähintään puolta kalliimmat. Sehän mua asiassa eniten arveluttaa, siinä niinkuin äkistään tuntuisi maksavan turhasta, eli siitä jäähdytyksestä.

Valtramies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 549
Vs: Kyntögallup!

 *** Joo. Kovin on edustavaa kalustoa porukoilla ja eihän siinä mitä. Itse en ole koskaan ymmärtänyt mitä lisäarvoa on noissa ilmajäähdyttetyissä ??? Ilmankin kyntö on hivenen yksitoikkoista puuhaa aloitukset ja lopetukset tuo sentään vaihtelua.

Kun saisit esim yhden syksyn ajaa ilimajäähdytetyillä, ni veikkaan ettet niitä enää takaasi päästääsi :D ;D

 *** Sehän osaa olla niinkin :). Enkä nyt ole edes tarkastellut kyntöaurojen hintoja. Näin kylmiltäänhän sitä luulisi ilmajäähdytteisten olevan vähintään puolta kalliimmat. Sehän mua asiassa eniten arveluttaa, siinä niinkuin äkistään tuntuisi maksavan turhasta, eli siitä jäähdytyksestä.
[/quote]

Kyllä kai sitte sarka-auroilla pärjäileeki, jos on suorakaiteen muotosia lohkoja, mutta kyllä paluumalli on kiiloissa ja mutkaisissa reunoissa lyömättömät. Samoin se etu, että ei oo niitä keleen vakoja keskellä peltoo, eikä tarvi miettiä että kuinkas nyt alotellaan... Itte oon heti nuorena opetellu kyntään paluuauroilla, niin eipä oo ollu tarvetta opetella mitää alotuksia. Maakoulussa ollessa sanoin opettajalle, ku se koitti saada mua opetteleen alotuksentekoo, että en mä ny ala kehitykses taaksepäin meneen, että voi opetella samalla aikaa jotain muuta ;D

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Kyntögallup!
Saakeli kun ei tullu osallistuttua kynnön SM-kilpailuihin viime viikolla Mäntsälässä. Paluuaurasarjassa oli vaan 2 osallistujaa.Olis päässy heti pronssille ekois kisoissa,ja samal olis suvun perinne jatkunu sillä vanhanmiehen kyntökilpailusaldona on pitkä rivi pokaaleja...eli se on vissiin voittanutkin joskus 50-60-luvuilla.  :) :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Kyntögallup!
Minäki alottelin sarka-auroilla, mutta muutama vuosi sitten totesin, että tämä laji saa riittää. Niskatkin aina jumissa, kun ei ikinä muistanut sitä, että kyllä sen seuraavalla kierroksella näkee minkälainen jälki edellisellä tuli :D Nyt on sitte kääntöauroilla kynnelty, Akroluksit joissa vain se kolme siipeä puolellaan, 14-18" ja kultainen keskitie valittuna. Ja nämä on mp. laukasulla, mutta eipä kiviäkään juuri ole. Löytyypi esiaurat ja puukot muissa paitsi takimmaisilla siivillä kiekot. Nää saatana tukkeentuu välillä ojanreunaheinikoissa... ja nimenomaan kiekon ja esiauran väliin tekee tukoksen, puukoilla ei mitään ongelmaa.

Ainii, nopeuksista ei tarkkaa tietoa ollu edellisessä raktorissa ja tällä nykysellä en ole vielä kyntänyt, mutta kaippa se siinä 7-8km/h paikkeilla on.

Viimeksi muokattu: 27.09.10 - klo:20:19 kirjoittanut Mäksä