Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maitotilat sekä B että C - arealla  (Luettu 15276 kertaa)

maitomies -78

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Morjesta! Olen vasta hiljattain löytänyt tämän palstan ja täytyy sanoa, että ahkerasti on tullut luettua kirjoituksia.

Eniten noissa kirjoituksissa on pistänyt silmään tukialueiden taistelu. Eiköhän se nyt ole sanomattakin selvää, että c-arealla kannattavuus on puolet parempi AB-areaan verrattuna.

Itse olen maitotilallinen pirkanmaan etelä-osasta. sukupolvenvaihdos oli 11 vuotta sitten. Lypsäviä on 70 ja nuorkarjaa suunnilleen 55 päätä. Peltoa 143h. Kannattavuus on kohtuullinen.
Vaimoni kotitila on etelä-pohjanmaalla ja siellä on lypsäviä 52 + nuorkarja ja viljelyksessä on 82ha. Kannattavuus on erinomainen.

Olemme nyt reilut kolme vuotta pitäneet molempia tiloja vanhempiemme avulla. Mutta nyt on tarkoitus rakentaa vaimon kotitilalle uusi navetta ja siirtää koko maidontuotanto sinne ja minun kotitilani tulee olemaan tulevaisuudessa pelkkä viljatila.
Tässä tuskin kenenkään tarvitsee ihmetellä miksi teemme näin. Siitä ei pääse mihinkään, että kannattavuus on tuonkin kokoisella tilalla e-p arealla paljon parempi kuin kotitilallani huomattavasti suuremmasta pelto/eläinmäärästä huolimatta.

Ja se muuten on paska puhetta, että peltotuet ovat suuremmat etelässä. Viljeltävästä kasvista riippuen tuet ovat nmiltei samat.

viiri45

Vs: Maitotilat sekä B että C - arealla
Hyvä ratkaisu  ;D

Etelästä tila myyntiin ja pohjoisesta tilalle.

P.S. Mitä tarkoittaa kannattavuus erinomainen  ???
-Kaikki saa mutta komiat ensi!

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9258
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Maitotilat sekä B että C - arealla
tarkottannee että pihalla kaks hummerie ja sankollinen särkie
Elämä on parasta kometiijjaa

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Maitotilat sekä B että C - arealla
toi kototila vaan välittömästi myyntiin ko maksavat siellä niin kovasti vaikkei kuulemma kannata 8)
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

nomppu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Maitotilat sekä B että C - arealla
Morjesta! Olen vasta hiljattain löytänyt tämän palstan ja täytyy sanoa, että ahkerasti on tullut luettua kirjoituksia.

Eniten noissa kirjoituksissa on pistänyt silmään tukialueiden taistelu. Eiköhän se nyt ole sanomattakin selvää, että c-arealla kannattavuus on puolet parempi AB-areaan verrattuna.

Itse olen maitotilallinen pirkanmaan etelä-osasta. sukupolvenvaihdos oli 11 vuotta sitten. Lypsäviä on 70 ja nuorkarjaa suunnilleen 55 päätä. Peltoa 143h. Kannattavuus on kohtuullinen.
Vaimoni kotitila on etelä-pohjanmaalla ja siellä on lypsäviä 52 + nuorkarja ja viljelyksessä on 82ha. Kannattavuus on erinomainen.

Olemme nyt reilut kolme vuotta pitäneet molempia tiloja vanhempiemme avulla. Mutta nyt on tarkoitus rakentaa vaimon kotitilalle uusi navetta ja siirtää koko maidontuotanto sinne ja minun kotitilani tulee olemaan tulevaisuudessa pelkkä viljatila.
Tässä tuskin kenenkään tarvitsee ihmetellä miksi teemme näin. Siitä ei pääse mihinkään, että kannattavuus on tuonkin kokoisella tilalla e-p arealla paljon parempi kuin kotitilallani huomattavasti suuremmasta pelto/eläinmäärästä huolimatta.

Ja se muuten on paska puhetta, että peltotuet ovat suuremmat etelässä. Viljeltävästä kasvista riippuen tuet ovat nmiltei samat.




Toki tuetkin vaikuttavat hieman, mutta en menisi vannomaan että C-alue tai pohjoinen sijainti on tae kannattavuudelle. Sitä en ainakaan allekirjoittaisi, että pelkästään C-alueelle siirtyminen on tae puolet paremmasta kannattavuudesta :D

Maidontuotantokin on yritystoimintaa, jonka toiset saavat kannattamaan hyvin myös etelässä kun taas toiset eivät saa hommaa toimimaan pohjoisessakaan niin kannattavasti kuin pitäisi. Sanoisin että ennemminkin kannattavuuden salaisuus on talousasioiden tarkkuudessa eli pohjimmiltaan yrityksen johtamistaidoissa..

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Maitotilat sekä B että C - arealla
Hyvin usein on väitetty, ettei tukieroille oo perusteita tai että vain hatusta vedettyjä...

Tuosta (http://ec.europa.eu/agriculture/eval/reports/nordic/sum_fi.pdf) voi kukin itse todeta, että ainakin jotain perusteita on...

Lyhyesti kuitenkin...
"Tuen tavoitteena on erityisesti
- ylläpitää pohjoisen tuen alueille luontaisesti sopivaa maataloustuotantoa ja siihen liittyvää
elintarvikkeiden jalostustoimintaa
- kehittää maataloustuotannon, kaupan ja jalostuksen rakennetta
- edistää tuen piirissä olevien tuotteiden jakelua ja kuljetusta
- varmistaa että ympäristöä suojellaan ja maaseudun elinvoimaa ylläpidetään.

Tukijärjestelmän perusteena ovat pohjoisten alueiden vaikeat luonnonolot, kuten epäedullinen
ilmasto, vaihteleva topografia ja maan laatu sekä alhainen väestötiheys, jotka merkittävästi
heikentävät maatilojen toimintaedellytyksiä. Pohjoisen tuen alueilla kasvukauden pituus on yleisesti
alle 180 päivää, minkä vuoksi sadot ja maatalouden tuotos jäävät alhaisiksi ja tuotantokustannukset
nousevat korkeiksi. Vaihteleva topografia on puolestaan johtanut pirstaleiseen tilusrakenteeseen,
jossa sekä maastoon sopeutetut maatilat että etenkin niiden palstat ovat pieniä. Palstat ovat
epäsäännöllisen muotoisia ja ne sijaitsevat etäällä talouskeskuksesta. Keskeinen peruste on myös
alueiden väestötiheys, joka jää yleisesti alle 10 henkilön neliökilometriltä. Näinkin alhainen
väestötiheys rajoittaa paikallisten markkinoiden kehittymistä ja korottaa sekä maataloustuotteiden
että maatalouden tarvikkeiden kuljetuskustannuksia."
tethering holes to their concave windings

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Maitotilat sekä B että C - arealla
  Joka tapauksessahan sen täytyy olla siellä kannattavampaa kun kerran niitä kiintiöitäkin pitää ahnehtia kovalla hinnalla...

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Maitotilat sekä B että C - arealla
KJL on oikealla asialla. Faktoja pöytään. Niistä sitten on hyvä keskustella.

Nautaeläinten tuotantomuodoissa (liha + maito) nurmikasvien kasvu on tuotannon perusta. Matilda tietokanta kuitenkaan ei tue oletusta, että mitä pohjoisemmaksi mennään (poislukien Lappi ja Kainuu) sitä heikommaksi käy satotaso.

Korkea väestön tiheys taas kotieläintuotannossa ei ole etu vaan jopa totaalinen este laajentamiselle.

Peltolohkojen pirstaleisuus taas on kovin paikkakunta- ja kyläkohtaista.


No, aiemmin jo olen näistä paasannut täällä, joten olkoon tämä tässä.

Joka tapauksessa hölmöläisten systeemi tämä nykyinen tukijärjestelmä. Minulle käyvät kaikenlaiset tukierot, kunhan ne pohjautuvat tutkittuun tietoon ja perusteet ovat selkeät.

1cowman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Maitotilat sekä B että C - arealla
 
Tuosta (http://ec.europa.eu/agriculture/eval/reports/nordic/sum_fi.pdf) voi kukin itse todeta, että ainakin jotain perusteita on...
 


Tuo on jo museoaikaa..on tuo jo kehitys menny jo 10 vuodessa eteenpäin.Mitä tuohon aloittajan suunnitelmiin niin jätä se hiehon kasvatus b:lle ja pelkät lypsylehmät c:lle niin saat resurssit paremmin vastaamaan nykyaikaa. ;)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Maitotilat sekä B että C - arealla
  Joka tapauksessahan sen täytyy olla siellä kannattavampaa kun kerran niitä kiintiöitäkin pitää ahnehtia kovalla hinnalla...
Eikun piti olla tietty määrä kiintiötä, että sai hakea tietyn kokoiselle navetalle investointitukea, ja silloinen pinta-alarajoitus kiintiöissä oli 12000litraa/ha eikä sitä pinta-alaakaan ollu tarpeeksi siispä navetta tehtiin käytännös pienemmälle haetulla rahoituksella eikä kiintiöiden hinnatkaan olleet sitä mitä myöhemmin jne... Voisin kertoo paljon lisääkin, mutta sua tuskin kiinnostaa muu kuin kadehtiminen. Väitänpä vaan, että jos tietäisit koko tarinan, et kadehtisi pätkän vertaa


Tuosta (http://ec.europa.eu/agriculture/eval/reports/nordic/sum_fi.pdf) voi kukin itse todeta, että ainakin jotain perusteita on...
 


Tuo on jo museoaikaa..on tuo jo kehitys menny jo 10 vuodessa eteenpäin.Mitä tuohon aloittajan suunnitelmiin niin jätä se hiehon kasvatus b:lle ja pelkät lypsylehmät c:lle niin saat resurssit paremmin vastaamaan nykyaikaa. ;)
Joo... museotavaraahan tuo jo on, mutta äkkiseltään muutakaan siihen ehtiny kaivaa.




tethering holes to their concave windings

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Maitotilat sekä B että C - arealla
  Joka tapauksessahan sen täytyy olla siellä kannattavampaa kun kerran niitä kiintiöitäkin pitää ahnehtia kovalla hinnalla...
Eikun piti olla tietty määrä kiintiötä, että sai hakea tietyn kokoiselle navetalle investointitukea, ja silloinen pinta-alarajoitus kiintiöissä oli 12000litraa/ha eikä sitä pinta-alaakaan ollu tarpeeksi siispä navetta tehtiin käytännös pienemmälle haetulla rahoituksella eikä kiintiöiden hinnatkaan olleet sitä mitä myöhemmin jne... Voisin kertoo paljon lisääkin, mutta sua tuskin kiinnostaa muu kuin kadehtiminen. Väitänpä vaan, että jos tietäisit koko tarinan, et kadehtisi pätkän vertaa


En kyllä kadehdi minkäänlaista pätkää,mutta käy sääliksi näitä AB alueenyrittäjiä,kyllähän heilläkin pitäisi olla samat mahdollisuudet kannattavaan tuotanon kun siellä pohjoisessakin..
  Täältähän lopettavat kaiki jotka voivat,eli ne velattomat ja joilla ei ole mitään muita sitoumuksia eläintenpitoon(saneerausta tai muuten jonkun apurahan takia hommaan sidottu)..


KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Maitotilat sekä B että C - arealla
  Joka tapauksessahan sen täytyy olla siellä kannattavampaa kun kerran niitä kiintiöitäkin pitää ahnehtia kovalla hinnalla...
Eikun piti olla tietty määrä kiintiötä, että sai hakea tietyn kokoiselle navetalle investointitukea, ja silloinen pinta-alarajoitus kiintiöissä oli 12000litraa/ha eikä sitä pinta-alaakaan ollu tarpeeksi siispä navetta tehtiin käytännös pienemmälle haetulla rahoituksella eikä kiintiöiden hinnatkaan olleet sitä mitä myöhemmin jne... Voisin kertoo paljon lisääkin, mutta sua tuskin kiinnostaa muu kuin kadehtiminen. Väitänpä vaan, että jos tietäisit koko tarinan, et kadehtisi pätkän vertaa

En kyllä kadehdi minkäänlaista pätkää,mutta käy sääliksi näitä AB alueenyrittäjiä,kyllähän heilläkin pitäisi olla samat mahdollisuudet kannattavaan tuotanon kun siellä pohjoisessakin..
  Täältähän lopettavat kaiki jotka voivat,eli ne velattomat ja joilla ei ole mitään muita sitoumuksia eläintenpitoon(saneerausta tai muuten jonkun apurahan takia hommaan sidottu)..


Niin pitäisikin, mutta siihen asiaan mä oon melkoisen voimaton auttamaan, kuten moni muukin. Lopettajia piisaa täälläkin, kuka mistäkin syystä, muttei pelkästään pieniäkään. Suurin ongelma tääpäin on peltolohkojen hajanaisuus siellä täällä. Tilusten uudelleenjärjestelyissäkin ajetaan usein vain käärmettä pyssyyn ja vain muutamien hyötyä tuijottaen, vaikka eihän se ole kenenkään etu, että peltoaukealla on 50 metrin levyisiä kilometrin pituisia sarkoja useamman eri tilan omistuksessa ja kaikilla pitkä matka pellolleen. "Ei voi järjestellä uudelleen, kun tuo toinen hyötyy enemmän kuin mä".

tethering holes to their concave windings

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Maitotilat sekä B että C - arealla
  Joka tapauksessahan sen täytyy olla siellä kannattavampaa kun kerran niitä kiintiöitäkin pitää ahnehtia kovalla hinnalla...

Vaikka se olisikin kannattavampaa, niin ei se sitä tarkoita, etteikö homma ole myös kannattavaa siellä etelässä ????
Ainahan se on niin, että joku tila tai yritys on muita kannattavampi ....
Ja aina myös on joku, joka on se peränpitäjä, myös kannattavuudessa ...

Timon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 488
Vs: Maitotilat sekä B että C - arealla
Komppaan Koojiiällää.Kohtalotoveri...Ei ainaskaa meikäläistä kannata kadehtia...

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Maitotilat sekä B että C - arealla
Saattapi olla että c-alueen parempi kannattavuus johtuu että lesta-aluella on vähempi rokuli ja alushousupäiviä että jää enempi aikaa tuloksen tekoon.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.