Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe lypsykarjatilan spv  (Luettu 27368 kertaa)

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: lypsykarjatilan spv
Mulla on se tilanne, että 2013 alussa alan jatkamaan. Suunnittelu on aloitettu pari vuotta ennen suunniteltua vaihdospäivää, eikä mielestäni yhtään liian aikaisin. Kaikki siirtyy varmasti nimiini kerralla ja syytinkiä ei tule, siitä pidän kyllä huolen  ;D. Muutoksia olen saanut runnittua ajansaatossa näin pikkuhiljaa eteenpäin asioiden hoidossa, esim. parin viime vuoden Jasut on tehty minun ehdoillani, peltojen kalkitusesta on huolehdittu, eläinten pito-olosuhteita parannettu jne.
Vielä tässä on opeteltavaa aika monen pikkuasian suhteen ihan käytännön töissä, todellinen vaihdos meneekin varmasti aika saumattomasti, ei mitään läpsystä vaihtoa. Näin yksin kun tuota sirkusta alan pyörittämään, niin varmaan isä käy vielä jatkossa jeesaamassa esimerkiksi peltotöissä, se kun on sen oma tahto.
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: lypsykarjatilan spv
Mulla on se tilanne, että 2013 alussa alan jatkamaan. Suunnittelu on aloitettu pari vuotta ennen suunniteltua vaihdospäivää, eikä mielestäni yhtään liian aikaisin. Kaikki siirtyy varmasti nimiini kerralla ja syytinkiä ei tule, siitä pidän kyllä huolen  ;D. Muutoksia olen saanut runnittua ajansaatossa näin pikkuhiljaa eteenpäin asioiden hoidossa, esim. parin viime vuoden Jasut on tehty minun ehdoillani, peltojen kalkitusesta on huolehdittu, eläinten pito-olosuhteita parannettu jne.
Vielä tässä on opeteltavaa aika monen pikkuasian suhteen ihan käytännön töissä, todellinen vaihdos meneekin varmasti aika saumattomasti, ei mitään läpsystä vaihtoa. Näin yksin kun tuota sirkusta alan pyörittämään, niin varmaan isä käy vielä jatkossa jeesaamassa esimerkiksi peltotöissä, se kun on sen oma tahto.

Eli syytinki tulee sitten kuitenkin, työsyytinki.  ;D
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: lypsykarjatilan spv
Eli syytinki tulee sitten kuitenkin, työsyytinki.  ;D

Kyllä kauppakirjaan voi kirjata että vanha isäntä saa osallistua talon töihin, mutta nuoren isännän on pakko osallistua talon töihin.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

sirkussonni

  • Vieras
Vs: lypsykarjatilan spv
Eli syytinki tulee sitten kuitenkin, työsyytinki.  ;D

Kyllä kauppakirjaan voi kirjata että vanha isäntä saa osallistua talon töihin, mutta nuoren isännän on pakko osallistua talon töihin.

Toi olis hyvä!!  Ja toisaalta, voisihan siihen kauppakirjaan myös mainita, että vanhan isännän EI ole pakko osallistua töihin, ja nuoren isännän niin halutessa, voisi hän myös kieltää vanhalta suoritukset esim. määräajaksi....   ::)

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: lypsykarjatilan spv
Eli syytinki tulee sitten kuitenkin, työsyytinki.  ;D

Kyllä kauppakirjaan voi kirjata että vanha isäntä saa osallistua talon töihin, mutta nuoren isännän on pakko osallistua talon töihin.

Toi olis hyvä!!  Ja toisaalta, voisihan siihen kauppakirjaan myös mainita, että vanhan isännän EI ole pakko osallistua töihin, ja nuoren isännän niin halutessa, voisi hän myös kieltää vanhalta suoritukset esim. määräajaksi....   ::)
Voishan vanhan isännän vapautta määräajaksi tehtävistä kun menee kolmas takalasi samalle tilikaudelle.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: lypsykarjatilan spv
Eli syytinki tulee sitten kuitenkin, työsyytinki.  ;D

Kyllä kauppakirjaan voi kirjata että vanha isäntä saa osallistua talon töihin, mutta nuoren isännän on pakko osallistua talon töihin.

Toi olis hyvä!!  Ja toisaalta, voisihan siihen kauppakirjaan myös mainita, että vanhan isännän EI ole pakko osallistua töihin, ja nuoren isännän niin halutessa, voisi hän myös kieltää vanhalta suoritukset esim. määräajaksi....   ::)

Toi on hyvä!!! Jos sitä itte koittaisi tehdä krittisimmät peltotyöt ja lehmät hoitaa, vanhalle isännälle voisi jättää äestämiset, rehukuormien ajon ym.  :D
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

Fuller

  • Vieras
Vs: lypsykarjatilan spv
Meillä tai siis minä tein aikoinaan selväksi kuka on isäntä. Meidän tontilla ei asu kuin perheeni,eikä muutenkaan meidän lenheetille yhtään mitään asiaa jos ei ole todellista asiaa. Suht.hyvin on mennyt.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: lypsykarjatilan spv
Määhän en spv:stä tiedä mitään, kun se oli tehty kaxi vuotta ennen kuin tulin "isännäksi". Käsittääkseni vanhaisäntä oli kauppakirjassa pidättänyt asumisoikeuden tilalla, kun siiven huoneessa asui eikä muuttoaikeita ollut. Ja tietysti mun tuloon asti teki paljon tuotantotöitäkin, mut olen mää sen jälkeen kyl tehny nää vähäiset navetan aputyöt ja maataistelut. Rehunteko on ulkoistettu ja jälkikasvustakin on jo muuhunkin kuin nenänkaivuuseen. Sen verran on helpottunut, että osa-aikaistin itseni päivätöistä neljä vuotta sitten, kun ei meinannut aika riittää muuten. Ja kyllähän täällä kokoaikaisesti saisi aikansa kulumaan, mutta ei toi rahahomma vielä oikein sitä mahdollista.

Perhe meillä kasvoi entisestään ja oltiin sitten jo naimisissakin eikä näyttänyt pappalla osoite vaihtuvan. Mikäs oli ollessa, ruoat tarjottiin jne. Päätettiin sitten rakentaa itsellemme eläkeläisasunnoksi talo, johon ehdotettiin pappan muuttavan. Oli semmoista ratkaisua suunniteltu jo ennen mun aikaakin, mutta ei ollut konkretisoitunut. Paikka katsottiin emännän kanssa, on saman tien varressa, kolmensadan metrin päässä päärivistä, mutta pusikkoa sopivasti välissä. Taitavana timpurina ja muurarina pappa sen talopaketin sitten loppuun rakensikin, mää tein maansiirto- ja sähkötyöt. Ja muuttotarkastusta seuraavana päivänä sitten oli bileet uudessa talossa ja samantien muutti. On siitä kohta kaksi vuotta, mutta ei enää muistakaan aikaa, kun oltiin saman katon alla, vaikka sentään meni melkein viisi vuotta. :)

Olen mielestäni tullut appiukon kanssa aina hyvin toimeen. Oma isäni oli ennen elokuista poismenoaan 17 vuotta halvaantuneena eikä hänestä sen vuoksi ollut juttukaveriksi. Appipappan kanssa oli monenlaista juttua ja tulipa siinä kyseltyä vinkkejä hommiin, duunariperheestä kun itse olen lähtöisin. Ja on tärkeää tuntea tilan historiaa, että voi suunnitella tulevaa.

Kallishan tuollainen ratkaisu on, mutta ehdottoman välttämätön. On vielä toistaiseksi saatu vedet ja sähköt maksuun eläkeläistalostakin. Se on kuitenkin pieni korvaus puuhommista, teiden lanauksesta, lasten kaitsemisesta ja kuskaamisesta ym. kun työvelvoitetta ei hänellä ole.

Pappan muuton jälkeen sanoin kyllä emännälle, että joudutaan tekemään vielä toinen talo, joko jatkajille tai sitten itselle. Vaikka emännän eläkkeelle jäämiseen vielä aikaa onkin, niin ei oo vanha vielä pappakaan. Ja hyvässä kunnossa on, rankamettässä on nytkin ollut. Häneltä kun aktiivituottaja-aikana jäi joitain raivauksia ja harvennuksia tekemättä, niin hän sitten paikkailee sitä. Minkä muulta remontti- ym. touhuamiseltaan ehtii :)

Emännän sisaruksilta luonnollisesti meinaa joskus unohtua, että emäntä on ihan rahalla ostanut kotipaikkansa ja omistaa sen nyt kokonaan. Huomaa vaan joskus joistain kuvitelluista eduista tyyliin "säähän saat nää raktorin polttoaineet vähentää verotuksessa, niin ei kait tää puiden vienti mitään maksa". Niin ja "pappahan nää puut on tehnykkin, mää voin siltä kysyä mitä nemaksaa." Rakennuspuutavaraa, joulukuusia, juhannuskoivuja ym. riittää emotilalta "rajattomasti" jne. :) Eipä noista tietysti mitään maksua pyydetäkään, mutta olis silti kohteliasta ilmoittaa... :)
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

emo-heikki

  • Vieras
Vs: lypsykarjatilan spv
Jooo, varmaan on apuakin vanhasta isännästä, kun hommat oikein järjestää ...
Ja miksei emännästäkin.

peppo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 578
Vs: lypsykarjatilan spv
Kolmekymmentävuotta isännöity. Sisarukset luulee, että vanhan isännän tekemiä  polttopuita riittää edelleen heillekin. ::) 8)

Perfekt

Vs: lypsykarjatilan spv
Oletteko muut kokeneet että A sian ajajat tekevät härskejä temppuja ?

Esim meillä kävi niin kun siskot veivät loput yhteiset perinnöt käräjille / pesänselvittäjän hakemiseen; Tietysti kaavan mukaan saivat selvittäjän kun kerran näin on maan tapa,,,,
Vaikka minä ja yksi siskoistani oli vastaan

Sitten alkoi kokoustaminen eli kokouksia pidettiin 3 kpl

Pöytäkirjoihin ei tullut mitään minun ja vanhimman siskoni vaatimuksista, vain hakijatahon kommentit kirjattiin.
Muutoinkin olivat tasoa kokous alkoi / päättyi  paikalla oli xxx , xxx xxxx jne eikä mitään itse keskusteluista kirjattu ( Syykin selvinnyt nyt; ei pääse mistään kiinni aa;n toimintaan kun ei kirjata juuri mitään ylös)

Palkkionsa maksimointiin A sian ajajat tekivät koko homan käänteisessä järjestyksessä ; Eli haettiin myyntiin lupaa vaikkei oltu vielä muista vaihtoehdoista tai aiemmista sopimisista  keskusteltu lainkaan. Sitten pidettiin aivan roskasta huutokauppaa ja alenevin huudoin huutokaupattiin vielä siivous.

Vaikka myyntilupaa ei ole vieläkään on A sian ajajat jo toistamiseen koettaneet laittaa riidan kohteen myyntiin tahallaan että saavat epäjärjestystä ja kuohuntaa aikaan sekä kiirettä vastailla ja hakea taas toimenpiteilleen estoa päälle.

Olen huomannut että tarkoitus on vain kupata kaikki pesän varat loppuun ja ilmeisesti sitten alkaa homma vähemmän kiinnostamaan A sian ajajia.

Perfekt

Vs: lypsykarjatilan spv
Maalaispojan tapauksessa nähdään taas kerran, että  perikuntalaiset ovat mestareita katsomaan "etujen" perään. Mitähän tuollaisten ihmisten päässä ihan oikeasti liikkuu? No, saattaapi saada pikkusen isomman perinnön. Äidin omat kultaTYTÖT kunnostautuvat erikoisen hyvin näissä asioissa.

Mitään yhteisomistusta ei kannata jättää perikunnan jäsenille myöhemmin selvitettäväksi.

Ei myöskään syytinkejä nykypäivänä , sitä varten on eläkkeet.

Siis koko tila kerralla jatkajalle.

 :o

Perfekt

Vs: lypsykarjatilan spv
Meneekö tuo perfektin tapaus lopulta siihen, että tuo perikunta laitetaan konkurssiin, ja lopulta teroman ostaa sen tonttimaan pakkohuutokaupasta??  Eihän kai velkoja ole perittävä??

http://www.kko.fi/56619.htm

Tuossa on yks malli ettei välttämättä väkisin myydä tilaa pirstaleiksi

 :o

Fuller

  • Vieras
Vs: lypsykarjatilan spv
åååååååå ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ åååååå ÅÅÅÅÅÅÅ åååååÅÅ

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: lypsykarjatilan spv
Meneekö tuo perfektin tapaus lopulta siihen, että tuo perikunta laitetaan konkurssiin, ja lopulta teroman ostaa sen tonttimaan pakkohuutokaupasta??  Eihän kai velkoja ole perittävä??

http://www.kko.fi/56619.htm

Tuossa on yks malli ettei välttämättä väkisin myydä tilaa pirstaleiksi

 :o
Tässä tapauksessa pesän varat olisivat riittäneet hautakiveä lukuunottamatta ellei kustannuksia olisi kasvatettu pesänselvityskuluilla?

Edesmenneen isäni perunkirjoituksessa juuri olleena aattelin vaan, että kyllä vähävaraisella on paljon yksinkertaisempaa. Pesässä oli juuri sen verran rahaa, että pappa saatiin hautaan ja sukulaiset syötettyä, jonkinlainen kivikin ehkä vielä saadaan ostettua. Ja jos vanhat merkit paikkaansa pitävät, niin sama tilanne on äitin kohdalla, sitten kun aika hänestä jättää. Meinaan, että saa säästettyä haurajaisten verran.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...