Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Apilasäilörehu  (Luettu 7824 kertaa)

sorkkis

  • Vieras
Vs: Apilasäilörehu
Tietääkös JoHaRa miten se hormooni häviää apilasta  ::) ::)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Apilasäilörehu
Tietääkös JoHaRa miten se hormooni häviää apilasta  ::) ::)

Jalostuksella ? En kyä tiärä  ???

sorkkis

  • Vieras
Vs: Apilasäilörehu
Tietääkös JoHaRa miten se hormooni häviää apilasta  ::) ::)

Jalostuksella ? En kyä tiärä  ???
Kukinnan jälkeen ei esg. Mikäs se hormooni mikä haittaa tiinehtyvyyttä ?  ???

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Apilasäilörehu
Tietääkös JoHaRa miten se hormooni häviää apilasta  ::) ::)

Jalostuksella ? En kyä tiärä  ???
Kukinnan jälkeen ei esg. Mikäs se hormooni mikä haittaa tiinehtyvyyttä ?  ???

Estrogeeni, eli "tyttöhormooni". Ei tuota ole enää pahemmin nykyisissä jalosteissa. Tuota kun syö-> tissit kasvaa. Tai sitten tulee luomisia yms.

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Apilasäilörehu
Tietääkös JoHaRa miten se hormooni häviää apilasta  ::) ::)

Jalostuksella ? En kyä tiärä  ???
Kukinnan jälkeen ei esg. Mikäs se hormooni mikä haittaa tiinehtyvyyttä ?  ???

Estrogeeni, eli "tyttöhormooni". Ei tuota ole enää pahemmin nykyisissä jalosteissa. Tuota kun syö-> tissit kasvaa. Tai sitten tulee luomisia yms.
Niin ja tiineyttä pitää aivan muu hormoni yllä,jonka toimintaan taitaa vaikuttaa taas joku tuttu asia...

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Vs: Apilasäilörehu
Pelto kaipaa niitä apilattomia vuosia. Muuten kasvusto alkaa taantumaan vuosien varrella-> Apilasato jää aina pienemmäksi ja pienemmäksi. Ainakin luomuhommissa tavoite lienee se että apila katkaistaan 4 vuoden välein ja sitten on pari apilatonta vuotta.

Minä ole siis testaillut sitä että tapan apilan typellä neljäntenä vuotena jotta voin uudistaa nurmen uudelleen apilapitoisena. Ja se onnistuu vasta tuolla 80 kilon typpitasolla. Eikö ole teoriassa aika fiksua  ;D

Itse asiaan: itse en tiedä, mitä puna-apilan ulkoisia merkkejä pitäisi tarkkailla D-arvo mielessä. Mutta näyttää aika hyvin seurailevan timoteita viikon viiveellä, eli siitä voisi hakea merkkiä. Muuten seoksen (ei kait kukaan viljele puhdasta apilaa?) korjuuaikaa pitää katsoa seossuhteella eli paljonko on heinää ja apilaa. Yllättävän usein sitä heinää on kuitenkin yllättävän paljon eli apila on helposti runsaan näköistä, mutta kun kuiva-ainesatoa katsotaan, meneekin enemmän mausteen puolelle. Mikä sekin on ihan OK, naapurikylän tuttu sanoi apilanviljelyyn lähdettyään, että vaikkei sitä siilorehussa paljoa silmävaraisesti näytäkään olevan, niin jostain keskituotokseen tuli se tonni lisää...

Ja noita apilattomia vuosia todella tarvitaan. Jos kaikki pellot ovat vihreän tuotannossa, niin yksivuotisia pari väliin ennen uuden apilanurmen perustamista. Tuohon typellä tappamiseen ja sitä kautta pellon "puhdistumiseen" apilan patogeeneistä en usko niin paljoa. Yksivuotisia tarvitaan myös lannan järkevään sijoittamiseen, ellei sitten lietettä kasvustoon aja (mikä sekään ei ole huono vaihtoehto).

Petri

41242

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 33
Vs: Apilasäilörehu
Tuota aina olen ihmetellyt , että kuinka apila tapetaan typellä?? sillä apilahan ottaa ilmasta typen niiden oliko se nyt ? nystyräbaakteerien avulla ja ottaa sitä vähemmän jos saa lannoitteena ???? No eihän se tapa?? olisiko syy sitten se ,että typpi kasvattaa muuta satoa niin runsaasti että apila tukehtuu??
kertokaapa arvoisat veljet ja siskot??   jari.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Apilasäilörehu
Tuota aina olen ihmetellyt , että kuinka apila tapetaan typellä?? sillä apilahan ottaa ilmasta typen niiden oliko se nyt ? nystyräbaakteerien avulla ja ottaa sitä vähemmän jos saa lannoitteena ???? No eihän se tapa?? olisiko syy sitten se ,että typpi kasvattaa muuta satoa niin runsaasti että apila tukehtuu??
kertokaapa arvoisat veljet ja siskot??   jari.

Tukehtuminen lienee se pääsyy. Apila kuulemma tuottaa 250 kiloa typpeä/ha. Korjattavaan satoon taitaa tulla tuosta puolet.. Minne menee se toinen puoli? Se on ainakin varmaan että VAPAAEHTOISESTI apila ei sitä muille kasveille "luovuta" niinkuin teoria väittää. Miksi apila sitä lahjoittaisi pois koska tällöin se itse tukehtuu muiden alle  ;D

sorkkis

  • Vieras
Vs: Apilasäilörehu
Tuota aina olen ihmetellyt , että kuinka apila tapetaan typellä?? sillä apilahan ottaa ilmasta typen niiden oliko se nyt ? nystyräbaakteerien avulla ja ottaa sitä vähemmän jos saa lannoitteena ???? No eihän se tapa?? olisiko syy sitten se ,että typpi kasvattaa muuta satoa niin runsaasti että apila tukehtuu??
kertokaapa arvoisat veljet ja siskot??   jari.

Tukehtuminen lienee se pääsyy. Apila kuulemma tuottaa 250 kiloa typpeä/ha. Korjattavaan satoon taitaa tulla tuosta puolet.. Minne menee se toinen puoli? Se on ainakin varmaan että VAPAAEHTOISESTI apila ei sitä muille kasveille "luovuta" niinkuin teoria väittää. Miksi apila sitä lahjoittaisi pois koska tällöin se itse tukehtuu muiden alle  ;D
Herne ruokkii päälyskasviaan , apila ei . Syytä en tiedä .

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5273
Vs: Apilasäilörehu
Tuota aina olen ihmetellyt , että kuinka apila tapetaan typellä?? sillä apilahan ottaa ilmasta typen niiden oliko se nyt ? nystyräbaakteerien avulla ja ottaa sitä vähemmän jos saa lannoitteena ???? No eihän se tapa?? olisiko syy sitten se ,että typpi kasvattaa muuta satoa niin runsaasti että apila tukehtuu??
kertokaapa arvoisat veljet ja siskot??   jari.

Tukehtuminen lienee se pääsyy. Apila kuulemma tuottaa 250 kiloa typpeä/ha. Korjattavaan satoon taitaa tulla tuosta puolet.. Minne menee se toinen puoli? Se on ainakin varmaan että VAPAAEHTOISESTI apila ei sitä muille kasveille "luovuta" niinkuin teoria väittää. Miksi apila sitä lahjoittaisi pois koska tällöin se itse tukehtuu muiden alle  ;D
Kyllä se apilan hävittäminen lannoitetypen avulla perustuu lähinnä tuohon kilpailutilanteeseen muiden, paremmin liukoista typpeä hyödyntämään kykenevien kasvien kanssa.

Korjattavaan satoon tulee noin puolet kokonaisbiomassasta, sen vaikeampaa tuo typpitalous ei ole. Se toinen puolisko vapautuu hiljalleen muille kasveille, kun vanhaa juuristoa kuolee, sänki+varisseet mineraloituvat jne. Loppupelissä, jos taudit eivät sotkisi kuvaa, pellolle kehittyisi tietty tasapaino palkokasvien ja heinäkasvien kesken. Ei välttämättä viljelijän näkökulmasta tuottavin; siksi välillä viljellään muita kasveja ja nurmea uudistetaan.

Petri

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Apilasäilörehu
Tuota aina olen ihmetellyt , että kuinka apila tapetaan typellä?? sillä apilahan ottaa ilmasta typen niiden oliko se nyt ? nystyräbaakteerien avulla ja ottaa sitä vähemmän jos saa lannoitteena ???? No eihän se tapa?? olisiko syy sitten se ,että typpi kasvattaa muuta satoa niin runsaasti että apila tukehtuu??
kertokaapa arvoisat veljet ja siskot??   jari.

eikähä se apila kuole koneiden painosta eli polkeutuu, oma mielipiteeni??

Tukehtuminen lienee se pääsyy. Apila kuulemma tuottaa 250 kiloa typpeä/ha. Korjattavaan satoon taitaa tulla tuosta puolet.. Minne menee se toinen puoli? Se on ainakin varmaan että VAPAAEHTOISESTI apila ei sitä muille kasveille "luovuta" niinkuin teoria väittää. Miksi apila sitä lahjoittaisi pois koska tällöin se itse tukehtuu muiden alle  ;D
Kyllä se apilan hävittäminen lannoitetypen avulla perustuu lähinnä tuohon kilpailutilanteeseen muiden, paremmin liukoista typpeä hyödyntämään kykenevien kasvien kanssa.

Korjattavaan satoon tulee noin puolet kokonaisbiomassasta, sen vaikeampaa tuo typpitalous ei ole. Se toinen puolisko vapautuu hiljalleen muille kasveille, kun vanhaa juuristoa kuolee, sänki+varisseet mineraloituvat jne. Loppupelissä, jos taudit eivät sotkisi kuvaa, pellolle kehittyisi tietty tasapaino palkokasvien ja heinäkasvien kesken. Ei välttämättä viljelijän näkökulmasta tuottavin; siksi välillä viljellään muita kasveja ja nurmea uudistetaan.

Petri

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Apilasäilörehu
Jotain tuossa välissä lukee koneilla tallaamisesta. En ole huomannut apilan kuolevan tallaamalla. Ai niin... mutta ei me kyllä peltoja tallatakkaan. Ollaan pärjätty pienille koneilla.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Apilasäilörehu

Apila yleensä vähenee ajan kanssa nurmista kun niitetään pari kertaa vuodessa ja peltoja tallataan painavilla koneilla.

Pari-kolme kiloa lisäyssiementä joka toinen vuosi suorakylvöllä.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Apilasäilörehu

Apila yleensä vähenee ajan kanssa nurmista kun niitetään pari kertaa vuodessa ja peltoja tallataan painavilla koneilla.

Pari-kolme kiloa lisäyssiementä joka toinen vuosi suorakylvöllä.

Hoh hoijaa... Oikeasti tuolla menetelmällä paikataan vain omia virheitä  ::)