• Tavallinen aihe

Aihe valojen tehontarve  (Luettu 7131 kertaa)

farmiviljelijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
valojen tehontarve
Tere! Sanokaapa viisaampina, kun oon aatellut laittaa traktoriin työvaloja talvista metsäajoa varten, laskeskelin tuossa että joku 16 halogeenityövaloa tulee olemaan tarpeen+ajovalot, niin että rupeaako laturi huutamaan hoosiannaa,  :o vai onko joitain muita esteitä. mitä muutoksia pitää tehdä, että saa valoa kansalle??

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: valojen tehontarve
Tere! Sanokaapa viisaampina, kun oon aatellut laittaa traktoriin työvaloja talvista metsäajoa varten, laskeskelin tuossa että joku 16 halogeenityövaloa tulee olemaan tarpeen+ajovalot, niin että rupeaako laturi huutamaan hoosiannaa,  :o vai onko joitain muita esteitä. mitä muutoksia pitää tehdä, että saa valoa kansalle??

Äkkiseltään laskin että 73 ampeeria(H3 polttimilla). Tuohon päälle häviöt ja traktorin mahdolliset muut valot plus muut toiminnot niin voi muuten mennä laturi aikas tiukille. Piuhat kannattaa vetää sitten kunnon kaapeleilla ja releohjaukset tietty... Niin ja xenoneilla ssat sitten säästettyä laturia, mutta et lompakkoa... Mihin ihmeeseen tartteet tollasen määrän valoja, eihän motoissakaan ole tuota määrää valoja ja sillä sentään tehdään töitä ;D

Viimeksi muokattu: 05.11.07 - klo:20:36 kirjoittanut oltsik

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: valojen tehontarve
Kyllä siinä taitaa laturin teho loppua kesken, äkkiä laskien vaatii 1 kW:n tehon nuo valot, jos yhtäaikaa ovat päällä. Ja otettava huomioon, että laturi antaa täydet tehot vasta kun moottorissa on kierroslukua enemmän. Akkuakin kait pitäsi jonkin verran myös ladata, nyt saattaa käydä niin, että sekin vain ajossa purkaantuu, kun laturin teho ei riitä.

Halliorja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 442
  • Turha tarkkuus on teknistä taitamattomuutta
Vs: valojen tehontarve
Laita xenonvalot, voi pudottaa valojen määrän puoleen eikä vie virtaa lähellekkään normaalityövalojen määriä.. Tietenkin hinta on kovempi kuin normityövalolla, mutta ksenoninki hinnat ovat tippuneet tosi paljon.

farmiviljelijä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: valojen tehontarve
laskin tuohon 16 ,jo traktorissa olevat vakiolamput

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: valojen tehontarve
Katselin Ponssen sivuilta. Siellä kuormatraktorissa 24 V:n järjestelmä ja kaksi 80 A:n laturia eli laturien yhteisteho lähes 4 kW:a.
Työvaloja enimmillään 28 kpl a. 70W eli toisen laturin teho menee täysin valojen hoitelemiseen.

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: valojen tehontarve
kyllä vakiolaturista loppuu teho. 150 ampeerisessa tehon pitäisi riittää lisäksi pitää huomioida valoille menevien johtojen ja katkaisimien vahvuus kovin ohuilla johdoilla tuota tehoa ei voi viedä. lämpenee liikaa voi tulla tulipalo.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9922
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: valojen tehontarve
Yksi mahdollisuus toteuttaa tuollainen valopatteri on viedä sähkö katolle paksulla touvilla ja perustaa sinne relekeskus josta vetää piuhat lampuille ja kytkimille kopin sisälle. Mut tosiaan laturiin täytyy jo panostaa noilla sähkötehoilla. Eihän se valojen lukumäärä mielestäni muuta auta kuin että valon saa jaettua tasaisemmin eri paikkoihin. Yksi hyvälaatuinen H3 umpio+poltin pesee mennentullen vanhan tai huonolaatuisen H3 työvaloparin valotehossa.

Autosähköfirmassa työskentelevä entinen työkaveri suunnitteli että tuommoisen yleismallisen bosch tyyppisen laturin kuten vanhemmissa valmeteissa on voisi korvata tehokkaammalla hakemalla romikselta ford scorpion 90A Bosch laturin ja kunnostamalla sen. Saisi kuulemma pitkäikäisen ja myös tyhjäkäynnin tuntumassa tehokkaasti lataavan laturin.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: valojen tehontarve
xenon valoja et tarvis ku korkeintaan 4 kpl. vaikka tuntuvat kalliilta niin voitat valotehossa.

arky

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26
Vs: valojen tehontarve
Luin jostain että jos laittaa zenon valosarjan niin pitää olla lasiset heijastimet ?

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9922
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: valojen tehontarve
Ei lasiset mutta valaisimien heijastimien täytyy olla metallia. Menee hukkaan kallis muutossarja jos umpiot on jotain halpisrojua jossa on muoviset tummuneet heijastimet ja valokuviot mitä sattuu.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Velu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Vs: valojen tehontarve
Joku 140A laturi alkaisi jo riittää. Siinä pitää olla vähän työ varaa. Laturi ei välttämättä kestä, jos se on koko ajan täydellä teholla, se käy silloin turhan kuumana. Autoista löytyy onneksi mukavasti noita 140-180A latureita, joten siitä ei ongelmaa.

Toinen vaihtoehto on laittaa kaksi vähän pienempää laturia, taikka siis toinen laturi entisen lisäksi. Kytkentä onnistuu ihan normaalisti rinnan. Sille toiselle pitää olla kuitenkin oma merkkilamppu, tai sitten vastuskytkentä heräterirtajohtojen väliin.

Noilla virroilla kannattaa johtojen paksuudet ja kytkennät miettiä kunnolla. Tiedän kokemuksesta, että liian ohut johto lämpenee aika herkästi kun valoja on enemmän. Järkevillä kytkennöillä säästää puolestaan tarvikkeissa, kun tarvikkeita ei mene kovin pajon.

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1271
Vs: valojen tehontarve
Tehokkaan laturin voisi löytää autohifin puolelta, oi niitä aikoja kun autossa oli Phoenix Gold:in 210 amppeerin laturi ja takaluukut tärisi  8). Koska uusien autojen laturit ovat jo kohtalaisen isoja niin ehkä noita löytyisi käytettyinä  ::)

"Kovimmat" kundit virittivät latureitaan joillain muilla käämeillä tms jolloin 80A muuttui yli 120A:ksi, vissiin perustuen siihen että laturin kotelo oli muuten sama kuin saman sarjan isompi ja sisälmykset vaihdettiin. Yeah  ;D