Onkohan bobbari miehillä kuinkapaljon kokemusta pienkuormaajista. Bobkatithan vaatii huomattaavasti suuremmat oviaukot ja leveämmät kulkuväylät kun pienkuormain. Työlaitteitahan saa kaikkiin versioihin loputtomiin. Pienkuormaajien hyöty tulee pienestä koosta. Viellä kun avantti suostuis luopuu etupenkistä niin siitäkin tulis huomattavasti ketterämpi. Joku 600 sarjan avantti tai kilpailija taistelee suht tasaväkisesti popparin kanssa. Lisäksi bobbarin renkaat ja lattia kuluu jonkinverran kun hierotan betonilla esim rehua pöydälle. Oikeissa massansiirroissa tulee kumminkin käytettyä raktoreita ja pyöräkuormaajia. En yhtäkkisesti keksi töitä missä bobbari olis ratkaisevasti parempi kun tehokas pienkuormaaja tai raktori.
En keksi töitä missä tehokas pienkuormaaja olis ratkaisevasti parempi kuin bobbari...
Itellä on ollut ennen liukuohjattu avant ja semmonen proto agromatikki.
Avantti on isommalla kuormalla semmonen kuskia heittelevä kiikkulauta.
agromatikki on tukevampi, mutta ei oikein pysty vielä trukkilavoja käsitteleen.
Sitten oli 30 vuotta vanha 800 -sarjan bobbari, joka tuntui jo oikein kuormaajalta... Haittapuolena
kylmä ja meluisa hytti... Ja perkinspikidiesel. Jos ei olisi tullut jäätävää vaihtotarjousta
reilu parikymmentä vuotta uudemmasta ja puolet tehokkaammasta bobbbarista, niin varmasti
olisin päivittänyt vanhan sotaratsun uudella moottorilla ! Sen verran tukevalta ja vahvalta se jäi mieleen. Jos työskentelet pehmeällä alustalla, niin sitten käytetty kumitelabobbari...
Alkaa muuten mulkummankin kaverin suupielet nykimään ylöspäin, kun sillä kuormailee...
Vetoteho on aivan uskomaton. Nelipyttyisellä traktorilla ei ole mitään saumaa kun vaikka
maakasoja aletaan siirtelemään ja tasailemaan !!!